Pages Menu
Categories Menu

Over de Amazigh

Protesten in Arif & Marokko

Posted by on 10:25 am in De Rif, Geschiedenis, Marokko | 0 comments

Protesten in Arif & Marokko

Het “gezicht” van de hevige protesten in het noorden van Marokko, Nasser Zefzafi (39), is maandag gearresteerd. Zefzafi heeft zichzelf tot leider van het protest uitgeroepen dat in de streek van de Rif is losgebarsten. Hij was sinds vrijdag voortvluchtig en was ondergedoken. De autoriteiten beschuldigen hem van een “aanslag op de vrijheid van godsdienst”. Ze doelen op een protestactie tijdens een vrijdaggebed. Toen riep Zefzafi verwensingen onder meer in de richting van de imam die de gebedsdienst leidde. De politie wilde hem vrijdag al in zijn huis in al-Hoceima aanhouden, maar botste daar op boze betogers, aldus de nieuwszender le360. Dit weekend kwam het weer tot een confrontatie tussen betogers en politie. Daarbij zijn twintig mensen opgepakt. Het Rifgebied is arm en voelt zich achtergesteld door de centrale overheid. De streek wordt voornamelijk bewoond door Berbers, een inheems Noord-Afrikaans volk met onder meer een eigen taal en cultuur. De spanning stijgt er sinds oktober weer. Toen was er een tragisch incident met een visboer van wie de handelswaar in beslag was genomen. Hij kwam volgens de betogers van destijds bij die gebeurtenis om het leven door toedoen van agenten. Door:...

read more

Leren Tamazight (Riffijns) Spelling En Grammatica.

Posted by on 6:52 pm in De taal, Evenementen | 0 comments

Leren Tamazight (Riffijns) Spelling En Grammatica.

Leren Tamazight (Riffijns) Spelling En Grammatica. Start cursus: Elke tweede Vrijdag van de maand De eerste les begin op de 11- 03-2016 Tijd 20:00 tot 22:30 Locatie: vereniging Syphax, cartesiusweg 11, 3534 BA Utrecht Docent: S. Essanoussi Doelgroep Deze cursus is bedoeld voor mensen die het Tamazight (Riffijns) beheersen en die de taal willen leren schrijven. Iedereen die correct Tamazight (Tarifit) wil schrijven , moet hij/zij op de hoogte zijn van de spelling- en grammaticaregels. Aan de hand van de theorie en veel praktische oefeningen leer je in korte tijd helder en foutloos tarifit schrijven. Cursusmateriaal Het materiaal zal worden uitgereikt door de docent. – aantal plaatsen is beperkt ( maximaal 20 deelnemers ) * Wil jij ook meedoen? Reageer dan snel want vol=vol – info.syphax@gmail.com – tel : 06-17332680 Groeten...

read more

Amaziɣ picknick in het Amsterdamse Bos, 29 augustus 2015, Amsterdam.

Posted by on 3:29 pm in Een bezoekje waard, Kunst & Cultuur | 1 comment

Amaziɣ picknick in het Amsterdamse Bos, 29 augustus 2015, Amsterdam.

Azul flawen! Ziehier een verslag van de Amaziɣ picknick in het Amsterdamse Bos op 29 augustus 2015 te Amsterdam. Een samenkomst van Imaziɣen uit heel Nederland met roots in het Rif, het Atlas gebied, maar ook de Algerijnse Kabyliërs en zo nog vele anderen. Maar ook niet Imaziɣen, zoals o.a. Hollanders, Koerden en ook Aziatische gasten werden helemaal in gepalmd in de gastvrijheid en gezelligheid van de Imaziɣen. Met hulp van meerdere leden van de Facebook groep ‘Wij zijn Imaziɣen die zich bewust zijn van onze identiteit’ heeft Mariëm Lahit (Eigenaresse en Uitvoerster van AmazingH Art & Design, designer van fashion items geinspireerd door de Amaziɣ cultuur) deze geweldige samenkomst opgezet ter promotie van het doen heropleven van de Amaziɣ cultuur. Dit betekent natuurlijk erg lekker eten, maaaar ook izřan (Noord Afrikaanse gedichten en poëzie), het bespelen van de Adjun (Noord Afrikaanse tamboerijn), de heerlijke muzikale talenten van Amaziɣ artiesten als Jamani Isri en nog veel meer leuks. Wat was nou precies de bedoeling? In de eerste instantie is de Facebook groep opgericht om de bewustwording van de Amaziɣ identiteit te sterken en verspreiden. Gezien een hele hoop Imaziɣen, zowel in Marokko als Algerije tot aan de Siwa Oase in Egypte en zuidwaarts tot zover als het noorden van Nigeria en Burkina Faso door de eeuwen heen gearabiseerd zijn door de verspreiding van de Islam en vooral het Arabische nationalisme, is er een hoop informatie en kennis weggehouden en verloren gegaan als het gaat om gewoontes en tradities onder de vele variërende Imaziɣen. Daarom dit initiatief om deze prachtige, uitgebreide en millennia oude cultuur weer te doen opleven, met het doel de jeugd te bereiken die hun cultuur bijna tot helemaal niet mee hebben gekregen. Adil Lion en Souad Sou zijn de oprichters van de groep en hebben een hoop tijd in de groep gestoken om het te monitoren, te verspreiden, te beheren en het tot een geheel te maken die met een positieve en krachtige insteek voor het doel gaat. En dat is de Amaziɣ cultuur doen herleven, de Imaziɣen overal er bewust(er) van maken en de prachtige millennia oude geschiedenis die in Tamazɣa (Noord Afrika) voor zoveel verschillende tradities, culturen en mensen heeft gezorgd voor een breder publiek bereikbaar te maken. Het begon kalm, rond 13:00 uur, toen het eenmaal wat drukker werd, begonnen de koks de BBQ’s in elkaar te flansen en voorbereiden. Er was allerlei lekkers te vinden, van salades, tot vleesgerechten, tot naɛnaɛ (muntthee), van gewone AH vlees en kippetjes tot Halal vlees en kip, met iedereen van jong tot oud, vegetarisch en volwaardig vleeseters was er rekening gehouden en bijna alles zelf gemaakt. Toen er eenmaal vlees en kip op de grill ging en het gros van de uitgenodigden er was, begonnen de adjun’s bespeeld te worden waarop natuurlijk ook de izřan begon. Bekende izřan als bijv. Walla Rella Bouya werd herhaaldelijk gespeeld, Jamani Isri en Ilias Zaagougui speelde de fijnere muzikale noten op hun gitaren en natuurlijk zongen we met z’n allen gezellig mee. Tenminste, zij die de teksten kenden natuurlijk. De professionele fotografe Wassila (WassilaPhotography)  heeft er met haar gevoel voor het perfecte plaatje voor gezorgd dat de mooie, gezellige, liefdevolle en grappige momenten vastgelegd zijn om deze samenkomst altijd te herinneren, waar we haar allemaal hartstikke dankbaar voor zijn. De...

read more

Internationale steun voor onafhankelijkheid Rif, Noord- Marokko, in Rotterdam

Posted by on 11:19 am in Evenementen, Geschiedenis, Marokko, Politiek | 0 comments

Internationale steun voor onafhankelijkheid Rif, Noord- Marokko, in Rotterdam

Internationale steun voor onafhankelijkheid Rif, Noord- Marokko, in...

read more

Religious Violence and the Cultural Alienation of North African Youth

Posted by on 8:20 am in Politiek | 0 comments

Religious Violence and the Cultural Alienation of North African Youth

Religious Violence and the Cultural Alienation of North African Youth Jun 28, 2014 Written by  Eden Almasude, Guest Contributor Since December 2013, deadly clashes have occurred in Algeria’s central Ghardaia region, breaking the calm tension after Algeria’s recent history of religious violence and civil war in the 1990s. These clashes have been between the Arab-identified Maliki and Amazigh Ibadi communities—religious communities in the region with doctrinal differences. With at least 13 people killed and thousands of Algerian police and gendarmes deployed to the province, the situation in Ghardaia requires attention from a foreign policy perspective, as it points to an underlying issue of religious stability in North Africa. While there are superficial doctrinal disputes between the Maliki and Ibadi groups, the fundamental issues in Ghardaia are ethnic and sociopolitical. Religious violence is not a new phenomenon in the country: the legacy of the Algerian Civil War throughout the 1990s continues to impact politics through the memories and political landscape of the people. This history is inextricably intertwined with the ethnolinguistic politics of the region, with conflicts surrounding state oppression of the indigenous Amazigh people of North Africa, including Algeria. Secular-religious dynamics of the Amazigh movement point to a strong association between indigenous activists and a promotion of secular ideas, often tied to a philosophy of religious pluralism. Relevantly, earlier this year, Algerian Minister of Religious Affairs Bouabdallah Ghlamallah recalled the history of cohabitation and religious tolerance in the region. In the central Ghardaia region, the Mozabite people are an Amazigh group who are associated with the minority sect of Ibadism, and the religious conflict also manifests as an Arab-Amazigh conflict. Imazighen, the indigenous people of North Africa, are overwhelmingly Muslim, as are those who identify as Arab in the region. Within this generally Islamic milieu, there are often distinct religious philosophies, which, in turn, influence ethnic dynamics. A sense of disenfranchisement amongst the Amazigh people underlies much of the economic, religious, and political strife in North Africa today. Since the 1960s, Amazigh people have been denied cultural rights, banned from using their language, Tamazight, in mass media and education, and have even been prohibited from giving their children Amazigh names. The Amazigh activists working for linguistic equality and the right of cultural expression are commonly associated with more pluralistic religious ideals and secularism. Even outside of activist circles, in North Africa, there is a general conception that Imazighen are more likely to hold moderate religious beliefs and shun religious violence. In recent decades, unfortunately, religious violence has been no stranger to the region and we have seen the rise of numerous militant Islamist organizations, most prominently Al Qaeda in the Islamic Maghreb (AQIM). Between 2012 to 2013, the Amazigh-led National Movement for the Liberation of Azawad (NMLA) fought AQIM for control of Azawad, a self-declared independent territory, which seceded from Mali. This series of events makes clear the religious dimension of the national conflict, as does the MNLA’s attempt to align itself with explicitly secular values. There have been numerous terrorist attacks by Islamist groups in North Africa in recent years, with particularly notable examples in Morocco, Algeria, Libya, and Europe. So how is this phenomenon of radicalization consistent with the idea that Amazigh communities are more religiously tolerant? Due to the history of discrimination against Imazighen, many Amazigh...

read more

Etude trilingue/le verbe Amaziɣ (02)

Posted by on 12:59 pm in De taal | 0 comments

Etude trilingue/le verbe Amaziɣ (02)

Etude trilingue/le verbe Amaziɣ (02) ⴰⵣⵔⴰⵡ ⴰⵛⴻⵕⴹⴰⵍⴰⵙ / ⴰⵙⴰⴽⵉⵔ ⴰⵎⴰⵣⵉⵖ (02) دراسة ثلاثية اللغة/الفعل الأمازيغي   الفعل الأمازيغي الذي يتبع الأصغر هو صيغته المشددة كما قلت في المقالة السابقة ك ئلا/ئلا(بتشديد اللام)ئرا/ئرا(بتشديد الراء) ئكا أو ئشا/ئكا(بتشديد الكاف).هذا الفعل له صامتان وصائتان.الصامتان ليسا الا صامتا مضعفا أو اذا أردنا أن نعتمد على صيغة الأمرفله صامتان وصائت كما اذا قلنا “رو”(بتشديد الراء).هذا الفعل له مقياس واحد لاسم المصدر لأن الأ مازيغ يقولون”توخوت” و “توقوت’من الفعل “ئخا”(بتشديد الخاء)و”ئقا”(بتشديد القافوتفخيمها).أما اسم الفاعل فأقترح ان نقول له مثلا “ئمري'(بتشديد الراء)لأنه اذا أضفنا “أم’للفعل في صيغته للأمرسنقول له “أمرو”(بتشديد الراء) ومن الأفضل أن نضيف له “ام”فنجعل آخرصيغة أمره منسجمة مع سابقة “ام”.أما اسم المفعول فنقول له مثلا “أمراي”(بتشديد الراء).أما اسم المكان فان الأمازيغ يقولون له “أساكا”من فعل “ئكا”(بتشديد الكاف).أما اسم الشيئ فانهم يقولون له “وسو” وجمعه “وسان”من فعل “ئسا”(بتشديد السين).أما اسم الآلة أو الأداة فانه من الأفضل أن نضيف له “ئس”فنقول مثلا “ئسيري”لما غلب به شخص آخر.أما للنعت فنضيف”يان” أو حرف النون للفعل سواء في صيغة الماضي أو المضارع كما عندما نقول “ئلان”(بتشديد اللام)أو “ئتلين”(بتشديد التاء).أما اسم الهيئة فان الأمازيغ يقولون “تاودا”من فعل “ئدا”(بتشديد الدال) Le verbe Amaziɣ qui suit le plus petit est sa forme intensive comme j’ai dit dans l’article précédent tels ila/illa,ira/irra,ika ou ica /ikka. Ce verbe a deux consonnes et deux voyelles. Les deux consonnes ne sont qu’une consonne géminée et si on se base sur sa forme impérative il n’a que deux consonnes et une seule voyelle comme si on dit « Rru ». Ce verbe n’a qu’une mesure pour son nom d’action car les Imaziɣn disent « Tuxxut »et « Tuqqwut »du verbe « Ixxa »et du verbe « Iqqwa ». Quant au nom d’agent je lui propose par exemple « Imirri » parce que si on ajoute « Am »au verbe dans sa forme impérative on dira « Amrru » et il est de préférable de lui ajouter « Im »et d’accorder sa terminaison à l’impératif avec le préfixe « Im » « Imirri ».Quant au nom d’objet je lui propose « Amarray »(Le vaincu).Quant au nom de lieu,les Imaziɣn disent « Asaka »du verbe « Ikka ».Quant au nom de chose ,les Imaziɣn disent « Usu »son pluriel « Usan »du verbe « Issa ».Quant au nom d’outil ,il est préférable de l’appeler « Isiri »pour l’outil de quoi une personne a vaincu une autre.Quant à l’adjectif ,on ajoute « yan »ou la lettre « N »au verbe dans sa forme du passé et celle du présent comme quand on dit « Illan »ou « Ittilin ».Quant au nom de qualité,les Imaziɣn disent « Tawada »du verbe « Idda ». ⴰⵙⴰⴽⵉⵔ    الفعل    Le verbe ⵉⴳⴳⵯⴰ    ئكا(بالكاف المعقودة والمشددة والمفخمة)عجن    Iggwa(Pétrir) ⵉⴷⴷⴰ    ئدا(بالدال المشددة)ذهب    Idda (Partir) ⵉⴽⴽⴰ    ئكا(بالكاف المشددة)مر/زار/عرج    Ikka (Passer) ⵉⵅⵅⴰ    ئخا (بالخاء المشددة)ساء    Ixxa (Dégénérer) ⵉⵇⵇ°ⴰ    ئقا (بالقاف المشددة)نكح    Iqqwa (Coïter) ⵉⵊⵊⴰ    ئجا(بالجيم المشددة)طيب الرائحة    Ijja (Sentir bon,parfumer) ⵉⵊⵊ°ⴰ    ئجا(بالجيم المشددة والمفخمة)نتن    Ijjwa (Sentir mauvais,puer) ⵉⵍⵍⴰ    ئلا(باللام المشددة)يوجد    Illa (Exister) ⵉⵏⵏⴰ    ئنا(بالنون المشددة)قا ل    Inna (Dire) ⵉⵔⵔⴰ    ئرا(بالراء المشددة)غلب    Irra (Vaincre) ⵉⵙⵙⴰ   ئسا (بالسين المشددة)فرش    Issa (Meubler) ⵉⵛⵛⴰ    ئشا(بالشين المشددة)أكل    Icca (Manger) ⵉⵜⵜⴰ    ئتا (بالتاء المشددة)نسي    Itta (Oublier) ⵉⵥⵥⴰ    ئزا(بالزي المشددة والمفخمة)غرس    Iẓẓa (Planter) ⴰⵙⵙⴰⵖ ⵏ ⵜⴳⴰⵏⵜⴰ ...

read more

Amazigh APP (Ajeyyef)

Posted by on 12:57 pm in De taal, Educatieve programma's | 0 comments

Amazigh APP (Ajeyyef)

Galgje in Tamazight (AJEYYEF)   Danita ad asent tira n...

read more

Positieve boodschap onderweg naar zelfbeschikkingsrecht

Posted by on 5:55 pm in Geschiedenis, Marokko | 0 comments

Positieve boodschap onderweg naar zelfbeschikkingsrecht

In Roosendaal werd gisteravond in de schouwburg de kring een conferentie gehouden over de strategieën om zelfbeschikkingsrecht voor de riffijnen na te steven. onder de slogan ‘naties zonder staten en het recht op zelfbeschikking: routeplan’, hielden vier gastsprekers een betoog over interne organisatie, samenwerking met anderen volkeren en positiefburgerschap in het land van verblijf. Samenwerken om te beïnvloeden De Engelsman Graham Williamson benadrukte in zijn toespraak het belang van samenwerking tussen de Riffijnen onderling: “De Riffijnen in Nederland vormen een gemeenschap van bijna 400.000 mensen. Dat is een immense getal dat vertaald dient te worden in politieke beïnvloeding in Nationale en Europese parlementen. Door de hearts en minds van de Nederlanders te winnen, kunnen de Riffijnen een belangrijke stap zetten naar erkenning voor hun strijd.” Hij wees daarbij naar de ervaring van de Tamils in het Verenigde Koninkrijk. Voorts betoogde hij alles in de strijd te gooien om de zaak van de Riffijnen bij de rest van de wereld bekend te maken. Verder wijst hij op het belang van samenwerking met andere volkeren met een soortgelijke situatie, zoals de Koerden en de Molukkers. “Met hen dienen de Riffijnen op te trekken om desnoods een gezamenlijke volksvertegenwoordigers naar Brussel te vervaardigen. Het is geen onmogelijk opgave, maar daarvoor zul je in beweging komen en heel hard werken.” Had Williamson als advies voor de Riffijnen. Positief burgerschap De inspirerende Jagdeesh Singh, van de Sikh gemeenschap in Groot Brittannië, ontving tijdens zijn toespraak verschillende keren luid applaus van de aanwezige toehoorders. Zijn boodschap voor de Riffijnen was een van positief burgerschap in het land van verblijf: “Wees een positieve en constructieve burger van Nederland; laat de Nederlanders zien dat jouw Riffijnse waarden het vechten waard zijn en draag vanuit die waarden bij aan de Nederlandse samenleving.” De heer Singh ging vervolgens in op de ervaring van de Sikh bewolking in hun strijd voor het zelfbeschikkingsrecht. Hij noemde de mensen die de zwaarste offers hebben gebracht de ware helden en de inspiratie voor generaties die na hen komen. “Eer je helden, cultuur, geschiedenis, tradities, taal en muziek. dat maakt je tot Riffijn en laat dat met trots zien.” Vervolgde hij. Singh waarschuwde de Riffijnen voor de lange weg naar het zelfbeschikkingsrecht: “Elke lange weg begint met de eerste stappen, wees voorbereid op tegenslagen en neem onderweg je rust om je reis te kunnen voortzetten.” Volgens Singh is de wereld gebaat bij kleinere natiestaten. Die hebben volgens hem geen behoefte aan oorlog voor territoriale uitbreiding in tegenstelling tot grote staten. Blauwe ogen De Baskische deelnemer Juan Karlos Péres Álvarez aan de conferentie presenteerde de ervaring van de Basken naar het zelfbeschikkingsrecht. Hij waarschuwde voor loze beloften die de tegenpartij kan doen. Hij noemde de dubbele standaard die de Spaanse staat gebruikt ten opzichte van de Catalanen en Basken als het gaat om zelfbeschikkingsrecht “Ga uit van je sterke cultuur en tradities, deze zijn je beste wapens in de lange strijd voor het zelfbeschikkingsrecht.” Was het voornaamste advies van Péres Álvarez. De Riffijnse activist Abdel Wafi Hartit was in zijn betoog heel duidelijk: ”De Marokkaanse staat heeft de Riffijnen niets te bieden. Het Alawitsiche regime heeft de Riffijnen nooit beschouwt als volwaardige burgers”. Voor hem is de weg naar een onafhankelijke staat voor de Riffijnen de enige weg naar een waardig bestaan. De onmenselijk behandeling...

read more

Tamkerra n tutlayt di Tmaziɣt

Posted by on 7:46 pm in De taal | 2 comments

Tamkerra n tutlayt di Tmaziɣt

Ejj amezwaru ad nessars afus nneɣ x tbadut n tutlayt. Tutlayt war teǧi ca amecnaw taɣma n wawařen; tutlayt d taremmast (= middelen) n umṣawaḍ. Tutlayt d řqendart n tusna, d dduzan n uxarreṣ.

read more

Facebook

Twitter