Author Topic: Amazigh godsdienst  (Read 32484 times)

« on: 01/09/2003 om 13:47:03 »
Een van de godsdiensten van Imazighen is Animism.
Er zijn nog steeds mensen in Marokko, Algerije, Malie die in deze godsdienst geloven.

Zoek in google meer over" 'Animism', 'religion', 'Berber'.

Of kijk hier:

http://www.google.nl/search?hl=nl&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=animism%2C++religion%2C+Berber&btnG=Google+zoeken&lr=
« Last Edit: 01/01/1970 om 01:00:00 by 1088719200 »

« Reply #1 on: 01/09/2003 om 13:57:07 »
In aith touzine waar mijn ouders vandaan komen, heb je daar nog steeds mensen die pre-religieuze handelingen verrichten. dat gaat meestal gepaart met een offer in de form van een konijn of een kip. het doen ze niet bij een marabout ofzo. mar ze stapelen een hoop stenen bij elkaar niet hoger dan 1 meter. dit werd meestal door oude vrouwen gedaan.

adh wenni nnetta

Mauri

« Reply #2 on: 01/09/2003 om 15:03:54 »
Tanemirt Zian en Mauri voor de info,

Animisme komt overal voor, kan veel vormen aannemen, verschillend per volk/stam/clan, maar het komt erop neer dat men ervan uit gaat dat alles is bezield, (anima=ziel) mens, dier, maar mogelijk ook stenen en bergen en bronnen etctera.

Dat opstapelen van een berg stenen klinkt heel interessant.
Ik ben opgegroeid als christen, met (de Joodse) verhalen over Abraham en Jacob en Mozes enzo, die bouwden ook nogal eens een stapel stenen om op te offeren aan de Schepper, of om een gedenkteken te maken.  Dat is blijkbaar een zeer oude gewoonte die nog altijd bestaat onder de Amazight. Heel bijzonder.

Dat het juist oude vrouwen zijn die oude dingen in ere houden is ook al zo boeiend.
Voordat Europa christelijk werd, waren hier natuurlijk ook andere religies. De kerk kwam, werd cultureel dominant, maar er waren nog lang mensen, met name oudere vrouwen, die de oude kennis van (geneeskrachtige)kruiden, en de oude rituelen vasthielden en bewaarden. Die mensen werden vaak "heks" genoemd, en op de brandstapel gezet, omdat ze vast iets met satan te maken hadden. Dit was zowel om die invloeden dus uit het land weg te krijgen en het kwaad te bestraffen, maar er was ook de gedachte dat die mensen dan als het ware werden "schoongebrand" van hun zonden, zodat ze bij de Schepper nog een kansje maakten op het hemels paradijs. Brrrr. Het liep steeds verder uit de hand, duizenden mensen kwamen voor niks op de brandstapel, bijvoorbeeld omdat een boze buurman een beschuldiging had geuit.

Weten jullie of er mensen waren in Marokko die vanwege voor-Islamitische gebruiken/denkbeelden in de problemen komen/kwamen? Of wordt het wel redelijk geaccepteerd?

Zegt de naam Bayada jullie iets? Iemand vertelde me over een zekere Bayada die rond bijvoorbeeld een bruiloft wordt aangeroepen om geluk en voorspoed voor het paar. Maar misschien is dat een heel plaatselijk iets, heet het in een andere streek weer anders.

Vriendelijke groet,

Monique

« Reply #3 on: 03/09/2003 om 23:54:55 »

Tanemirt Zian en Mauri voor de info,

Animisme komt overal voor, kan veel vormen aannemen, verschillend per volk/stam/clan, maar het komt erop neer dat men ervan uit gaat dat alles is bezield, (anima=ziel) mens, dier, maar mogelijk ook stenen en bergen en bronnen etctera.

azul moniq :)

jij ook tanemirth voor je interesse in onze cultuur a moniq :).
bij ons in Rif het is meer een volks geloof maar ik weet zeker dat het vroeger een soort geloof bij ons was. bij ons is nog steeds een berg of een ighzar(rivier)heilig of thanda(is meestal een diepe meertje in een rivier. je hebt ook kunstmatige thindwin=mrvd van thanda maar die hebben dan geen ziel) ik dacht dat ik ergens een verhaal of interview las op tawiza.nl daar vertelde een bekende amazigh uit utrecht een verhaal dat in rif als je een rots een schop geeft dat oude mensen boos worden want ze zeggen dat hij ook een ziel heeft (dat geldt ook voor bomen en zoals ik al eerder vertelde ook voor rivieren en veel dingen die in de natuur voorkomen. een amazigh is verbonden met zijn natuur en heeft veel respect ervoor.

Dat opstapelen van een berg stenen klinkt heel interessant.
Ik ben opgegroeid als christen, met (de Joodse) verhalen over Abraham en Jacob en Mozes enzo, die bouwden ook nogal eens een stapel stenen om op te offeren aan de Schepper, of om een gedenkteken te maken.  Dat is blijkbaar een zeer oude gewoonte die nog altijd bestaat onder de Amazight. Heel bijzonder.

het kan. want zoals jij zei het komt zelfs in costa rica voor.
en ik heb het zelf meegemaakt bij zo een offering alleen we mochten niet dicht bij komen bij die stenen. maar gelukkig na die offering mochten we van haar die konijn op barbeque zetten 8)
maar bij ons het is niet zo dat het als afgodding wordt bstempeld. het hoort eigenlijk bij onze islam netzo als de marabouts(imrabden in het tamazight).

Dat het juist oude vrouwen zijn die oude dingen in ere houden is ook al zo boeiend.
Voordat Europa christelijk werd, waren hier natuurlijk ook andere religies. De kerk kwam, werd cultureel dominant, maar er waren nog lang mensen, met name oudere vrouwen, die de oude kennis van (geneeskrachtige)kruiden, en de oude rituelen vasthielden en bewaarden. Die mensen werden vaak "heks" genoemd, en op de brandstapel gezet, omdat ze vast iets met satan te maken hadden. Dit was zowel om die invloeden dus uit het land weg te krijgen en het kwaad te bestraffen, maar er was ook de gedachte dat die mensen dan als het ware werden "schoongebrand" van hun zonden, zodat ze bij de Schepper nog een kansje maakten op het hemels paradijs. Brrrr. Het liep steeds verder uit de hand, duizenden mensen kwamen voor niks op de brandstapel, bijvoorbeeld omdat een boze buurman een beschuldiging had geuit.

vroeger op basisschool gingen we een keertje met de klas naar oudewater(is een dorp omgeving utrecht denk ik)
daar werd ons het verhaal verteld over de heksenjacht en de heksen in de middeleeuwen. alleen ik weet nietmeer wat oudewater ermee te maken heeft.het schijnt een laatste bolwerk voor de heksenjacht te zijn of zo iets.

Weten jullie of er mensen waren in Marokko die vanwege voor-Islamitische gebruiken/denkbeelden in de problemen komen/kwamen? Of wordt het wel redelijk geaccepteerd?

zolas ik al eerder vertelde, die gebruiken zien eigenlijk alle marokkanen als iets marokkaans en die zijn altijd een deel van ons. netals marabouts, zelfs ook arabische sprekende marokkanen en joodse marokkanen hebben ook een marabout.er zijn zelfs joodse marabouts die ook door andere niet joodse marokkanen worden bezocht.
dus wat dat betreft hebben we niks te klagen. maar alleen dat voor de rest worden we als tweede rangs burgers behandeld in onze culturele rechten.

Zegt de naam Bayada jullie iets? Iemand vertelde me over een zekere Bayada die rond bijvoorbeeld een bruiloft wordt aangeroepen om geluk en voorspoed voor het paar. Maar misschien is dat een heel plaatselijk iets, heet het in een andere streek weer anders.

Vriendelijke groet,

Monique

ik zou echt niet weten wat bayada zou betekenen. ik denk niet dat het een amazigh woord is. maar bij ons wordt wel op bruiloften tenminste de oudewetse bruiloften nog steeds een zegen geroepen voor de bruid en de bruidegom. en dan tijdens dat moment geven alle aanwezigen hun meegebrachte cadeaus of geld aan diegene die de zegen roept. die hij vervolgens later aan de getrouwde stel geeft. ik weet alleen niet meer hoe dat heet, maar het heet geen bayada.

M.v.g

Mauri

« Reply #4 on: 05/09/2003 om 22:26:52 »
Azul Mauri,

Bedanken voor de interesse in jullie cultuur hoeft niet hoor, ik voel me eerder beschaamd dat ik nu pas weet dat de Amazigh cultuur bestaat. Verder dan het woord "Berber" reikte mijn kennis niet.  
Misschien is het een idee om een virtueel Amazigh-museum te openen, met allerlei "zalen". Archeologische vondsten, werktuigen, traditionele en hedendaagse kunst....
Kunnen kinderen op basisschool werkstukken en spreekbeurten mee maken, de media kan erop gewezen worden etc. Of bestaat zo'n museum al?

Dat van dat respect voor mensen, dieren, planten, stenen etc, spreekt me erg aan. Klinkt reeeler dan al het waarden en normen geblaat van de laatste paar jaar. Dat is niet iets wat met een postbus 51 spotje kan worden geleerd, daar moet je in opgroeien.

Dat van die stenenhoop, in de Joodse geschiedenis was dat bij mijn weten ook niet zozeer een afgod als wel gedenkplaats en een altaar om iets voor de Schepper op te offeren. En inderdaad, de Schepper mag wel ruiken maar de mensen eten het offervlees op. Bijzonder dat jij zo'n gebeurtenis hebt mogen bijwonen!
Later heeft de Schepper trouwens gezegd dat Hij het mooiste offer vindt als men de armen en behoeftigen helpt, al dat vlees hoefde Hij niet meer.

Wat doet een Marabout zoal? Genezen enzo? En hoe doen ze dat? Kruiden, talismans, spreuken? Zijn het wijze mensen?
En hoe wordt men marabout? Is dat een keuze, of van ouder op kind, of anders? Ik weet van sjamanen, (soort "heilige mannen/vrouwen" in Siberie en noordoost Azie) dat ze het vaak tegen wil en dank worden. Ze maken zelf iets ergs door, lichamelijk of psychisch, komen veranderd uit dat proces en worden sjamaan.
Zijn er ook vrouwen marabout?
Hebben Joodse, Arabische en Amazight marabouts andere methoden? Zijn er christelijke marabouts?

Oh, wat Oudewater betreft, ik herinner me opeens nog iets over heksen. Ze gooiden ze ook wel aan handen en voeten gebonden in het water. Als ze bleef drijven was het een heks en werd ze gedood. Als ze zonk en verdronk was het geen heks, maar was ze toch dood. Letale logica.

>maar alleen dat voor de rest worden we als tweede rangs >burgers behandeld in onze culturele rechten.

In je eigen land nota bene. Is wel héél droevig hoor.
Het zal wel met angst te maken hebben. Angst voor een oude, sterke cultuur die wegen blijft vinden. Maar angst blijft een slechte raadgever.

"Bayada" daar zullen we wel niet uit komen. Misschien heb ik het verkeerd verstaan, schrijf ik het verkeerd, of is het iets zeer regionaals. Je hebt al taalverschillen tussen Vlaardingen en Schiedam, en in Marokko zijn de afstanden wel wat groter.  Ik had ook iets gelezen over dat de bruid op een merrie rijdt met een jongetje achterop. (ben paardengek, dus vind ik errug mooi) En over een soort zanger/troubadours/dichters die een soort wedstrijd houden (doet me denken aan een battle in rapmuziek).
En nog allerlei mooie gebruiken.

In ons land is zoveel verloren gegaan wat nooit meer terug komt. We worden hier net een soort Amerikanen onderhand.
Hopelijk houden de Amazigh hun waardevolle erfenis nog vele duizenden jaren in ere.

Groetjes en bedankt, Monique

« Reply #5 on: 05/09/2003 om 22:51:44 »
Ula allemaal

Dat virtuele museum idee is niet zo duidelijk geschreven door me, excuus. Ik bedoel een soort museum maar op internet, zodat iedereen ter wereld met toegang tot internet het museum dus in kan, en de schoonheid van allerlei aspecten van de cultuur kan zien. Maar nogmaals, misschien is het er al.

Groetjes, Monique

ps ik moet wennen aan Azul. Het is spaans voor "blauw". Ik heb dan het gevoel dat ik "Blauw allemaal" roep. Stom maar waar. Zal we over gaan.

« Reply #6 on: 06/11/2003 om 01:10:58 »
ik ben blij dat de komst van de islam de berbers toen hebben wakkergemaakt, het bracht meer wijsheid, ik bedoel; een stuk materie aanbidden, angstaanjagend!

« Reply #7 on: 14/11/2003 om 20:24:36 »

ik ben blij dat de komst van de islam de berbers toen hebben wakkergemaakt, het bracht meer wijsheid, ik bedoel; een stuk materie aanbidden, angstaanjagend!

toch zie je dit opkomen, zelfs in de moslimgemeenschap.
al niet bewust, maar het materialisme heeft de ware intentie van geloof, uit de harten van de mens gerukt.

angstaanjagend?..zeer zeker...

« Reply #8 on: 12/12/2003 om 18:14:59 »
Imazighen geloofden altijd in een leven na de dood.
Nog steeds zegt men dat wanneer we dood gaan zal Mankoer naar ons komen om ons te straffen.
Mankoer komt in in de Islam voor en het is echte Amazigh godsdiest.

« Reply #9 on: 12/12/2003 om 19:30:34 »

Imazighen geloofden altijd in een leven na de dood.
Nog steeds zegt men dat wanneer we dood gaan zal Mankoer naar ons komen om ons te straffen.
Mankoer komt in in de Islam voor en het is echte Amazigh godsdiest.

kende wij mankour voor de islam?? maar waarom zou hij naar ons komen om ons te straffen als we alles aanbaden dan God?? kende wij het straffen en belonings systeem dan al?? hel en paradijs??...dat kennen (of dat geloven) toch alleen gelovigen?? hoe zit het met de tijd voor de islam??

« Reply #10 on: 12/12/2003 om 19:41:39 »
Interessante stuff.

ra3kiah

« Reply #11 on: 12/12/2003 om 19:49:20 »
Wat of wie is mankoer?

Ik heb het niet kunnen vinden in de koran.

« Reply #12 on: 12/12/2003 om 19:58:41 »

Wat of wie is mankoer?

Ik heb het niet kunnen vinden in de koran.

engel die je na de dood komt ondervragen in het graf.

ra3kiah

« Reply #13 on: 12/12/2003 om 20:02:40 »
oh maar hoe heet hij dan in de koran.

want ik kan m echt niet vinden.

« Reply #14 on: 12/12/2003 om 20:08:58 »
ook zo!!