Author Topic: Spunk, een column in de NRCDe Berbers  (Read 74559 times)

Dobry Den

« on: 12/06/2005 om 13:13:21 »

http://www.spunk.nl/articles/view_article.asp?id=1117704708765

2-6-2005

Mocro: De Berbers
door Hasna El Maroudi

'Ben je soms van de verkeerde kant?' vraagt hij terwijl zijn borsthaar me schaamteloos aankijkt. 'Hoe bedoel je?' Ik doe alsof ik nergens vanaf weet. 'Nou precies zoals ik het zeg. Ben je Berbers of van de verkeerde kant? Arabisch dus?' In een poging arrogant over te komen houdt hij zijn hoofd omhoog. Helaas kan hij z'n hoofd niet stil houden en ziet het er meer uit alsof hij een tik heeft of geestelijk niet helemaal in orde is. Stiekem denk ik 'Logisch, wat verwacht je anders van zo'n stinkberber.' Zijn barbaarse uiterlijk verraadde hem meteen al. Welke degelijke Arabier zou immers zo met zijn borsthaar te koop lopen? Ik ken er geen.

De vete tussen Arabieren en Berbers duurt al jaren. De Berbers waren vroeger de baas in Marokko en om die reden verwijten zij ons, de Arabieren, dat wij hun land hebben ingepikt. Wij vinden op onze beurt de Berbers onontwikkeld en primitief, bijvoorbeeld omdat zij alle berggeiten naar Nederland laten overkomen. Het zijn de Berbers die het criminele pad verkiezen en het zijn dus de Berbers die de Marokkanen een slechte naam bezorgen. Waar hij de suggestie vandaan haalt dat ìk van de verkeerde kant zou zijn is me dus een groot raadsel.

Eigenlijk is het natuurlijk te gek voor woorden om nog steeds te ruziën over een gebeurtenis die rond 670 na Christus heeft plaatsgevonden. Om die reden antwoordde ik poeslief 'Ik ben Arabisch van afkomst.' 'Ja, ja,' zei hij met de meest vervelende toon van de wereld en een blik vol minachting. Hij liet zijn ogen over mijn lichaam glijden. 'Ben je islamitisch?' vervolgde hij zijn vragenvuur. Ik antwoordde met een volmondig 'ja', maar hij leek het niet te horen. Ik ben een Arabier en het dus niet waard om naar te luisteren.

Vroeger kon het me niets schelen of iemand Arabisch of Berbers was. Terwijl mijn nichtjes zich druk maakten om een Berbers meisje dat zei dat ze Arabisch was, hield ik me meer bezig met andere dingen. Nu ik ouder ben en de irritatie van de andere kant leer kennen, bemerk ik ook bij mezelf een opgekropte woede. Het merendeel van de Marokkanen in Nederland is Berbers, dus genoeg aanleiding om me aan ze te ergeren. Zoals wanneer ik op een bruiloft aan tafel word gezet met alleen maar Berberse vrouwen om mij heen. De Berberse taal klinkt mij vreemder in de oren dan Chinees, dus mijn hele avond is bij voorbaat al vergald. De meeste Berbers spreken wel Arabisch, maar vertikken het om de taal van de elitairen te spreken. Gooi daar bovenop dat bij Berberse bruiloften de mannen en vrouwen gescheiden feest moeten vieren en mijn avond is zeker weten naar de knoppen.

Maar hoewel in de minderheid, er zijn ook nog leuke berbers. De Imazighen komen bijvoorbeeld van een stam die niet kijkt naar afkomst en dus geen onderscheid maakt tussen verschillende Marokkanen. Er was eens een tijd dat ik tot eenzelfde soort positieve toekomstgezinde Marokkanen hoorde, maar inmiddels ben ik verpest. Ik vraag me af hoe dat komt. Ben ik geïndoctrineerd of zijn de Berbers gewoon echt heel stom?

Dobry Den

« Reply #1 on: 12/06/2005 om 13:35:25 »
enkele reacties:

Ik heb veel meer respect voor een Marokkaan van Arabisch afkomst die standaard Arabisch en Frans beheerst dan een Berber die ik er serieus van verdenk in elke taal volslagen analfabeet te zijn en tot wiens cultuur het behoort om elke kans voor criminaliteit ook te benutten.

2-6-2005 11:51 -- door

Arrogantie als je íets hebt om arrogant over te zijn kan ik goed hebben. Bij Ebele vind ik z'n arrogantie wel vermakelijk. Ebele heeft ook wel wat gepresteerd: op z'n achttiende eindexamen gymnasium, schrijft leuke stukjes etc.
Ik ken ook Marokkanen die rondlopen alsof ze weet ik wat zijn, terwijl ze zonder diploma van het VMBO zijn getrapt, net hun derde straf voor een of ander ergerlijk vergrijp opgelegd hebben gekregen en een hoop overlast veroorzaken.
Het enige wat ze dan hebben om over te brallen is hun 'cultuur'. Welnu, een crimineel (Berbers, Joods, Gereformeerd whatever) hééft in mijn ogen per definitie géén beschaving of cultuur en kan zijn bek houden.

2-6-2005 11:57 -- door

Ik ken de achtergrond van de Berber niet, maar Hasna als studente Frans is toch een goed voorbeeld van een Marokkaanse/Arabische die het gemaakt heeft in Nederland.
Ik vind zo'n vent die haar dan aan een vragenvuur onderwerpt (is hij soms van de Politie?) een ontzettende eikel. Denkt ie trouwens dat hij indruk maakt met z'n borsthaar?

2-6-2005 12:00 -- door

lees ik dat goed? In 670 na Christus hadden de Berbers het voor het zeggen in Marokko!
Ik wil dat best geloven: dat was een periode dat je nog wel met het gekletter van zwaarden ander primitief Berber-gedoe je wil kon opleggen.
De Berber leven niet eens in de Middeleeuwen: ze leven in de periode vóór de Middeleeuwen, wat ook blijkt uit hoe achterlijk ze met vrouwen (denken te kunnen) omgaan.

2-6-2005 12:40 -- door

In de vorige reactie schrijft iemand onder andere nu ben je diep gezakt....
Als je er niet bij zet waarom Hasna diep is gezakt, maakt dat weinig indruk. Hasna dóet iets nuttigs: zij studeert Frans, zij schrijft columns en misschien doet ze nog veel meer nuttigs wat ik niet weet.
Ben jij toevallig zo'n Berber (van de verkeerde kant) die z'n opleiding niet heeft afgemaakt, een strafblad heeft en nu thuis zit met een bijstand uitkering en nu over straat loopt, meisjes nasist en zina zina roept en verder goed oplet of iemand iets zegt waardoor je je beledigd zou kunnen voelen.
GA TOCH FIETSEN (NAAR MAROKKO).

2-6-2005 14:44 -- door

ik leg het nog één keer uit voor allerlei Berberse en andere sukkels:
- door een goede opleiding af te maken krijg je respect
- door een strafblad krijg je alleen maar minachting en kun je je grote bek houden

2-6-2005 15:14 -- door

Voor de allerlaatste keer: Berbers hebben niets om trots op te zijn, laat staan arrogant. Arrogantie bij Berbers is eerder een teken van ziekelijke grootheidswaan.

2-6-2005 15:26 -- door

Hallo Hasna, ik begrijp wel je ergernis, want de meeste marokanen in nederland zijn de berbers uit het noorden. Alleen vind ik het onterecht hoe je over een bevolkingsgroep/ geloofsgenoten spreekt. Jou harde woorden hebben een stigmatiserend effect voor de berberse lezers. Ik kom zelf uit Casablanca en weet dondersgoed dat ons denkwijze niet hetzelfde is als die van een noorderling. De reden dat de meeste marokanen in NL berbers zijn is dit: Nad de onafhankelijkheid van Frankrijk wilden de berbers graag een eigen staat. Ook omdat ze tijdens het franse regime de fransen hebbengeholpen met het straffen van de marokanen. De fransen speelden heel handig in ivm de slechte verstandhouding tussen de koning / het zuiden enerzijds en het noorden anderzijds. Na de onafhankelijkheid haalde de koning hard uit naar de noorderlingen (riffijnen) met woorden die je niet zou verwachten. Nederland had jaren later toevallig gastarbeiders nodig en kwam naar de koning van marokko om gastarbeiders te vragen. De koning vertelde de nederlanders om de riffijnen mee te nemen voor niets, als ze maar zoveel mogelijk meenemen. Dit gebeurde en is dit de oorzaak dat er zoveel riffijnen in NL zijn. De riffijnen (noorderlingen van marokko) waren erg onontwikkeld. Eerst zaten ze op een ezel op de akkers, stapten in een boot en kwamen in het westen. Die stap is 45 jaar na dato nog steeds te zien.
Maar Marokko bestaat uit minimaal 6 verschillende bevolkingsgroepen en is het zeer onfatsoenlijk om uit te halen naar andere landgenoten die een ander cultuur hebben. We zijn allen marokanen, met andere achtergronden en 1 geloof. En het laatste is belangrijk en waarnaar gekeken moet worden. Volgende keer als een berber of een ander marokaan naar je toekomt met intimiderende vragen, zeg je gewoon 'Heb respect voor je moslimzuster en landgenoot, want ik heb ook respect voor jou'
Aleikoum Assalaam

4-6-2005 19:17 -- door khalid

« Reply #2 on: 12/06/2005 om 13:37:21 »

Het Arabisch cynisme druipt hier van af!  schandalig om een onontwikkeld kind van 20 zo'n dergelijk stuk te laten schrijven. Iks tel voor om deze site te bestoken met kritiek en tegenargumenten

« Reply #3 on: 12/06/2005 om 13:38:03 »
lekker belangrijk :(
Gelijk heb je Jonas

Die griet wil Frans gaan studeren zodat ze later in Frankrijk als modeontwerpster aan de slag kan'.
Ze noemt haar zelf nog Arabisch en Moslim. Terwijl zij nog het Franse taal en cultuur nog in hart en nieren draagt.
Dat kolonialisme leeft nog steeds bij Ighabiyen.
waar ik een hekel aan heb is het Frans en Fransen.
Ze beseft niet dat zij Pieds noirs ( zwarte voeten) genoemd wordt door de fransen. En ze blijven maar slijmen voor Fransen.

en met haar columns wil ze ons belachelijk maken. Alles wat slecht is wil ze aan ons schuiven. Net of zij keurige en nette mensen zijn.
Nu wil ze doen of ze heel hoog gestudeerd heeft . terwijl ze van uit Krottenwijk afkomstig is.
« Last Edit: 12/06/2005 om 13:49:09 by hadou »

Dobry Den

« Reply #4 on: 12/06/2005 om 13:45:18 »

Het Arabisch cynisme druipt hier van af!  schandalig om een onontwikkeld kind van 20 zo'n dergelijk stuk te laten schrijven. Iks tel voor om deze site te bestoken met kritiek en tegenargumenten

Het stond notabene in dé gerespecteerde krant van Nederland, de NRC. Ik ga denk ik maar een boze brief sturen. NRC stelt me wel teleur. Vervang de Berber door een ander bevolkingsgroep ('Moslim', 'Marokkaan', 'homo' of 'Jood') en de verontwaardigde reacties vliegen je om de oren.

« Reply #5 on: 12/06/2005 om 13:49:01 »

"Ik ben Arabisch", zegt ze, met haar Soussiaanse kop.

« Reply #6 on: 12/06/2005 om 13:51:06 »

misschien is zij de zusje van ARABI ;D

Hasna El Maroudi (20) studeert Frans. Ze houdt van shoppen en sushi en hoopt ooit voor een Frans modeblad te werken. Bij Spunk schrijft ze een reeks over hoe het is om een moderne Marokkaanse te zijn.
« Last Edit: 12/06/2005 om 13:53:28 by hadou »

« Reply #7 on: 12/06/2005 om 13:51:52 »

Het stond notabene in dé gerespecteerde krant van Nederland, de NRC. Ik ga denk ik maar een boze brief sturen. NRC stelt me wel teleur. Vervang de Berber door een ander bevolkingsgroep ('Moslim', 'Marokkaan', 'homo' of 'Jood') en de verontwaardigde reacties vliegen je om de oren.

Precies. Kijk alleen maar de Elsevier afgelopen winter met dat walgelijke artikel onder de titel 'alle onheil komt van boven'. En dat was niet eens een opinie-artikel. Het lijkt algemeen geaccepteerd te zijn dat zwakzinnige lowlife holle vaten dergelijke artikelen schrijven over Imazighen.

« Reply #8 on: 12/06/2005 om 13:54:30 »

Ik ga een reactie straks plaatsen; ik stel voor dat anderen dit ook gaan doen! we worden daar structureel zwart gemakt

« Reply #9 on: 12/06/2005 om 13:54:38 »

misschien is zij de zusje van ARABI ;D

Hasna El Maroudi (20) studeert Frans. Ze houdt van shoppen en sushi en hoopt ooit voor een Frans modeblad te werken. Bij Spunk schrijft ze een reeks over hoe het is om een moderne Marokkaanse te zijn.

heb je geen nummer haha we hebben wel dingen gemeen hihihi shoppen en `SUSHI!!! damn ik heb trek :D hahaha

« Reply #10 on: 12/06/2005 om 13:55:21 »

Maar hoewel in de minderheid, er zijn ook nog leuke berbers. De Imazighen komen bijvoorbeeld van een stam die niet kijkt naar afkomst en dus geen onderscheid maakt tussen verschillende Marokkanen.

Volgens mij denkt ze dat Imazighen een aparte stam vormen binnen het 'volk der Berbers'.

Tering, wat is zij een tafunast.

« Reply #11 on: 12/06/2005 om 13:56:34 »
heb je geen nummer haha we hebben wel dingen gemeen hihihi shoppen en `SUSHI!!! damn ik heb trek :D hahaha

Jullie hebben nog iets gemeen: zwakzinnigheid.

« Reply #12 on: 12/06/2005 om 13:58:21 »
wejoow die reacties....al1 maar shit over berbers...berbers hebben niks om trots op te zijn? hahaha daarom noemen die schijnheilige mensen zich arabisch...omdat zij wel trots hebben...fucking chemobaby's..tfoe..

« Reply #13 on: 12/06/2005 om 13:58:59 »

Jullie hebben nog iets gemeen: zwakzinnigheid.

zwakzinnigheid??? hahahaha wat jij wilt...kan me kont ni roesten wat JIj vind van mij, Laat ik over jou maar niks zeggen.. :) ik heb geen jaloezie...ziek meisje...doe er wat aan, jaloezie is een teken van zwakte en ziekte...heb medelijden met je...Ik zal D'ua voor je doen ok? :D
« Last Edit: 12/06/2005 om 14:26:06 by Antaios aka Anti »

« Reply #14 on: 12/06/2005 om 14:24:30 »

Ya Taghyutc