Wat er in theorie mogelijk is, kun je alleen maar verwezenlijken als dat praktisch haalbaar is en dat hangt af van heel wat factoren. De dominante taal in Marokko is het Marokkaans Arabisch en dat is de taal waarmee we met Atlas/Sous Imazighen communiceren. Alleen is het voor hen gemakkelijker het Riffijns te leren, lees: als ze dat willen en die wil is er ook niet altijd.
Ik denk dat alleen al het feit waarom het Marokkaans Arabisch uitgegroeid is tot de dominante taal, in de eerste plaats te wijten is aan de grote onderlinge taalkundige verschillen tussen de Amazigh-taalgroepen. Het zorgde ook voor een bepaalde neutraliteit. Dat wat het (Fosha) op micro-schaal deed voor de mensen op het Arabisch schiereiland, was volgens mij op macro-schaal in Noord Afrika ook het geval. Natuurlijk zou dat zonder de veroveringen en indoctrinaties nooit mogelijk zijn geweest.
Waar ik me dus een beetje over verbaas, is dat ondanks het feit dat het Arabische alfabet compatibel is met de Amazigh-talen, de Imazighen daarmee geen literaire traditie hebben kunnen opbouwen, itt tot de Farsi en Urdu-sprekers wiens talen in principe minder compatibel zijn. Waarom zij dat wel voor elkaar hebben gekregen en de Imazighen niet, is volgens mij te danken aan het feit dat de Amazigh-revolt van 739, maar voor de helft gelukt was en de toen voortdurende verovering van het Iberisch schiereiland, dat een aanzuigende werking had met als latere gevolg de verbanning van moslims en joden daar vandaan.
Terug naar het onderwerp van discussie. Ik denk dus dat wanneer je echt oprecht één Amazigh-taal nastreeft, je eerst dient te beginnen met in de eigen taal te schrijven en kijken hoe dat zich ontwikkelt en of die samen zal groeien met de anderen, zal de tijd alleen maar leren. Mocht dat niet het geval zijn, dan ben je inmiddels wel gewend aan het schrijven in de eigen taal. Dan heb je dat tenminste!
Nu krijgen we een taal voorgeschoteld waar velen zich helemaal niet in herkennen en bovendien geïmplementeerd door een establishment dat helemaal over geen politieke, economische macht (or whatsoever) beschikt. Je wordt keihard uitgelachen, dat is de werkelijkheid. Sorry.