Author Topic: Amchum n Tariq itah a diskotik  (Read 21654 times)

« Reply #60 on: 23/09/2010 om 10:37:25 »
Hmmm,yeah right!

Chatt wist natuurlijk niet dat Dhmazight een samenraapsel is van tig talen,Arabisch,Frans en Spaans onder andere.

Zal ik je een paar andere Arabische/Franse/Spaanse leenwoorden opnoemen die we gewoon zijn te gebruiken in het Dhmazight? Dan ben ik over een paar uur nog bezig;-)

Dhmazight is geen taal,het is een dialect met in elk gebied haar eigen klanken, grammaticale regels en gebruiken.

PS:Diskotik is ook Aker3ie-endorsed,jegh?

Tawmat, een ding Tmazight is wel degelijk een taal. Dat je epr regio verschillen hebt geld voor iedere taal zelfs het hollands. Ik beschouw de Riffijnse dialecten als een taalgroep (of het nou Ayth Waryagher, Iqeräiën, Ait Tuzin of Izznassen zijn). We zijn als West, Centraal en Oostelijke Riffijnen erg verdeeld wat een voordeel voor de Tamazight n Arif haters is. We worden in het standariseren van het Tmazight vaak overruled door andere Imazighen in Marokko. En dan gaan we onderling nog lopen ruziën valt mij vaak wel tegen.

Je weet toch dat er binnen de Ayth waryagher (hoe hoger je komt, hoe minder je die R hoort) ook verschillen zijn waarom wordt daar geen nadruk op gelegd. Wij mensen zijn goed in het nadruk leggen op verschillen ipv op overeenkomsten.

Peace of zoals iemand zei Afra (in het Tmazight)

ps: ik ben geen linguist, mijn expertise ligt vooral op het gebied van geschiedenis van Arif

Al met al moet

« Reply #61 on: 23/09/2010 om 21:36:13 »
VAn een dialect spreek je als het een variant is van een nationale taal. Of als het een afwijking betreft van een standaard taal.

Beiden slaan niet op het Riffijns aangezien er geen (gebruikd) standaard Riffijns/Tamazight is. 

Chatt zie arif

« Reply #62 on: 24/09/2010 om 00:46:23 »
[
« Last Edit: 19/03/2011 om 23:53:08 by Itfu »

« Reply #63 on: 24/09/2010 om 01:46:42 »
Waar ik wel een levensgroot probleem mee heb is dat men woorden,zinnen en uitdrukkingen uit verschillende dialecten/streektalen aan elkaar gaat toetsen en dan voor mij (en anderen) bepaalt wat ‘correct’ Dhmazight is.
Dat was toch helemaal niet aan de orde in mijn discussie met hadou. Wij zeggen ook de ene keer aa en de andere keer ghaa.
Dus ik snap echt niet waar dit sorry ass gedoe op slaat, man. 

Chatt zie arif

« Reply #64 on: 24/09/2010 om 01:53:16 »
[

« Last Edit: 19/03/2011 om 23:53:20 by Itfu »

« Reply #65 on: 24/09/2010 om 02:03:38 »
Sorry,maar jij bent echt geen partij in een discussie over taal. Je Nederlands is rampzalig,en dan doe ik er het zwijgen toe over je Dhmazight.

Wat spreek je eigenlijk naast je Algemeen Onbeschaafd Brabants?
Ewa als je je te goed voelt moet je sowieso niet aan een discussie beginnen,vind ik dan.
De grap was wel goed overigens, dat meen ik. Ik heb er om kunnen lachen.
its ok.
« Last Edit: 24/09/2010 om 02:05:12 by allasian »

« Reply #66 on: 24/09/2010 om 02:38:05 »
 Ik kan die grapjes van jou wel hebben, als je inhoudelijk verder niets te melden hebt gehad en blijkt dat je je toevlucht zoekt tot dat soort gein als je zelf beter voelen. Hah.. what a joke..
Ik constateer alleen dat jouw sorry ass verhaaltje niks te maken had met waar ik met hadou over aan het discussiëren was.
Het irriteert me wel dat je zo negatief komt doen, of denk je zo maar over mensen heen te kunnen lopen ?
Ik sta in mijn recht en daar veranderen je opleidingsniveau en literaire fratsen ,hoe spectaculair je ze zelf ook mag vinden, echt geen sodemieter aan.

« Last Edit: 24/09/2010 om 04:49:55 by allasian »

Chatt zie arif

« Reply #67 on: 24/09/2010 om 13:54:10 »
[

« Last Edit: 19/03/2011 om 23:53:34 by Itfu »

« Reply #68 on: 24/09/2010 om 19:59:37 »
het dialect is een Frans concept. de Nederlanders hebben dit woord van het Frans geleend. in alle talen van de wereld bestaat er geen bijzonder statuut voor een taal.

« Reply #69 on: 25/09/2010 om 00:40:15 »
Chatt,
Ja, je bent all about zwartgalligheid en pisnijdigheid, hoera..

Niemand had naar jouw totalitaire visie op Tamazight gevraagd die verreweg van inspirerend was: kortzichtig, beperkt, te strikt, niet vooruitstrevend, onverschillig, gebrek aan inzicht, geen drive...noem maar op. Ik kan ze quoten als ik wil.

« Last Edit: 25/09/2010 om 02:32:32 by allasian »

Chatt zie arif

« Reply #70 on: 25/09/2010 om 20:55:19 »
k
« Last Edit: 19/03/2011 om 23:53:52 by Itfu »

« Reply #71 on: 26/09/2010 om 05:21:47 »
Een voorbeeld:
Men is wat men spreekt...,ik ben Awaryagher, en zeker niet van plan een door onbekenden kunstmatig gefabriceerde,opgedrongen Amazigh-Frankensteintaal te spreken!
Te spreken ? Brabanders zijn eeuwen na het standariseren van de Nederlandse taal er redelijk in geslaagd om hun ,wat jij algemeen onbeschaafd Brabants noemt, te behouden.
Er worden jou geleidelijk aan sowieso woorden opgedrongen...u should know by now..Dus is het niet de Frankenstein Amazightaal dan is het wel een andere freaky mutantentaal.
Maar alles zolang geen Amazigh frankenstein taal is beter, toch ? En communiceren met niet-Riffijnse imazighen mag in elke taal behalve een Algemeen Amazighe...althans, daar lijkt het wel met die instelling van jou haast niet anders op uit te draaien.
« Last Edit: 26/09/2010 om 05:46:12 by allasian »

Chatt zie arif

« Reply #72 on: 26/09/2010 om 14:35:55 »
[

« Last Edit: 19/03/2011 om 23:54:08 by Itfu »

« Reply #73 on: 27/09/2010 om 02:20:25 »
Jij bent toch dezelfde persoon die ik in -Rhaj Agadi's cafe- tot drie keer toe vergeefs vroeg met me te spreken in het Dhmazight? Waarom bleef je Nederlands ipv Dhmazight met me praten?
Het is ook al weer de 3e keer dat je mij hier op het forum herinnert aan die
eerste ontmoeting in dat café. Why u keep bringing that up all the time ? Give me a break, ik zat daar al een paar weken zonder Nederlands gesproken te hebben. Waarom reken je me dat zo hard aan ? Heb je echt niks beters..En doe alsjeblieft niet alsof ik alleen Nederlands tegen je gesproken heb.
Practice what you preach,mista;-)
I don't preach.
Waarom standaard Dhmazight als velen onder ons hun lokaal dialect niet eens goed beheersen?
Waarom moet dat zonodig een voorwaarde zijn ? Moet een boer eerst boers spreken voor dat hij zich aan ABN mag wagen ? Moet dat nou ?
En stel dat je straks standaard Dhmazight in heel Marokko schrijven en spreken kunt,ga je natuurkunde,scheikunde,wiskunde,heelkunde etc met ontelbare formules en terminologie geheel 'ver-Amazighen'? Waarom moeten wij keer op keer het wiel opnieuw uitvinden?
Je verzint obstakels die in een beginfase experiment nog helemaal niet aan de orde of relevant zijn.
Net als of de uitvinder van de benzinemotor moest gaan denken, jeej, dadelijk verbruiken we hiermee alle fossiele brandstof, dus dit gaat mooi niet door. En wat voor effect dat op chatt zou hebben gehad vandaag de dag.

Ik ben voorstander van een 'federatie' van lokale Amazightalen/dialecten in het latijnse schrift,iedereen behoudt z'n plaatselijke Dhmazight/Tashel7ith/ Dhaqwayrith etc.
  1 Riffijnse taal dan ? Ben ik ook voorstander van met standaard Thmazighth op langere termijn een open mogelijkheid, volgens mij in die volgorde het juiste pad. Je weet toch dat bepaalde partijen in Marokko daar een stokje voor uit gestoken te hebben nadat Imazighen zelf voor het latijns gekozen hadden. Ze vinden het maar te westers maar in werkelijkheid zijn ze gewoon bang dat het zal slagen. Ze doen er alles aan om te laten lijken dat je een kans krijgt maar die zelf om zeep helpt. Er moet een hard signaal afgegeven worden daar tegen. Dit onderwerp waarom en wie voor standaard thmazighth en thifinagh heeft gekozen is mij altijd nog niet geheel duidelijk, iets dat we duidelijk horen te weten maar jammer weinig over geschreven wordt.
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Vraag dat maar aan istiqlal en co..
« Last Edit: 27/09/2010 om 03:34:39 by allasian »

Chatt zie arif

« Reply #74 on: 30/09/2010 om 12:45:07 »
[
« Last Edit: 19/03/2011 om 23:54:27 by Itfu »