Geloof je zelf wat je schrijft? De Arabier Arabiseert/verbasterd inheemse talen/namen zodat het Arabisch lijkt of klinkt.
Mijn vader en opa duiden zichzelf aan als Ayth-Waryagher met een R, ik dus ook,wat de Arabier schreef of zei interesseert me niet.
Wat Arabieren hebben toegevoegd is het volgende.
AL waryaghl
IDus de AL/EL wat vooraf van veel namen wordt geschreven en de I wat achteraan wordt geschreven. bv AL ajdirI
omzetten van de L naar R is toch iets wat in bepaalde tamazight varianten voorkomt.
Als we Tamazight willen behouden dan moet het toch wel gestandaardiseerd worden. voornamelijk de schrijftaal.
Daar geen algemene regels zijn die een brede acceptatie hebben, is het nu voor ons erg moeilijk om via het Forum in het Tamazight te communiceren.
Hoe zou jij de volgende woorden in het Tamazight van ait Waryagher (tawaryaghlit) schrijven? Lalla, ga, ei, mijn dochter.
je zal merken dat het erg moeilijk is en het wordt ook onbegrijpelijk voor veel anderen.
Ik begrijp dat je als trotse awaryager je eigen dialect wilt behouden en dat is alleen maar goed, maar een algemene schrijftaal met een brede acceptatie voor het Tamazight van Arif zou erg handig en bevorderend zijn.