Author Topic: Herdenking van de dood van Amghar Mohand Khattabi  (Read 63154 times)

« Reply #150 on: 15/02/2010 om 22:19:39 »
wat is het boek?

Seqsa abrid ecyini, nec wassinegh.

aqa min ghari :

Als we de gegevens van de 2 bronnen gaan vergelijken met elkaar kunnen we de volgende functies met elkaar bevestigen:

- Minister-President: Si Mohamad ben Abdelkarim
- Vice-President: Si M’hammed ben Abdelkarim
- Minister van Financiën: Si Abdelsalaam
- Minister van Buitenlandse Zaken: Si Mohamed Azarkaan
- Minister van Defensie: Si Ahmed Bou Draa
- Hoofdsecretaris van Abdelkarim: Si Mohammed ben Hadj Mohamadine
- Caid Mechouar: Abdelkrim ben Haddou Si Ziane
- Belastinginner: Si Mohamed Boujibar

Over de volgende functies verschillen de 2 bronnen van elkaar:

- Minister van Binnenlandse Zaken: Si el Yazid el Ouriagheli   of  Haddou ben Ziane
- Minister van Marine: Si Mohamed Azarkaan  of  Rais Misaud Sibera

Ps. Uzop, cek thessneth umi qan Hajib?? = Hajib: Sidi Mohammed ould el Hadj Mohammed Cheddi

« Reply #152 on: 15/02/2010 om 23:47:11 »
Ik kom uit ait wayaghair en deze stam had toen wat voorsprong kwa organisatorisch en theologisch in vergelijking met aith Said. In de tijd van Nkoer was het andersom.
De poging om Sharia binnen deze stam toe te passen was een paar eeuwen eerder begonnen (lees hoe de vrouwen markt is ontstaan die tot een bugergeroorlog is geleid). Na die burgeroorlog was deze stam zich gedwongen her te organiseren waardoor de term Gams u Gmaas is ontstaan. Geestelijken in Arif hadden nooit echt macht gehad. Hun rol was vaak beperkt tot het onderwijs binnen Zawiat. Zij hadden wel macht om fatwa tot Jihad te roepen, maar de echte macht was in de handen van lokale (sub) stamleiders. Daarnaast was de officiele macht in de handen van Qaid die samenwerkt met de centrale overheid. De vader van Mohamed Abdelkrim was een daarvan. Je gebruikt vaak onterecht het woord salafism of moslims extremisten. Juist alle verzet strijders die voor Aljihad gingen zoals Imjahden van Arif werden als moslims extremisten beschouwd. De Kairouan-universiteit in Fes en sommige Zawiat tegen het verzet waren, waren geen salafisten of moslims extremisten, maar wel marionetten van kolonialen (wolven in de schaapskleren). Als ik me niet vergist was Kairouan toen in de handen van de vader van Allal El Fasi. Wat betreft de traditionele Zawiat hebben een belangrijke rol in het verzet tegen kolonialen.

Waar baseer je dat op dat de traditionele Zawiat een belangrijke rol hebben gespeeld in het verzet tegen de kolonialen?

De termen jihadisten, fascisten, salafisten, extremisten, misbruik avn islam voor persoonlijke belangen, gebrek aan islamitische kennis vind ik deze discussie niet echt van toepassing.

Ik kies islamitische termen altijd weloverwogen uit, want mijn intenties zijn nooit om de islam te beledigen. Maar ik ben van mening dat termen zoals jihad, salafisme en fascisten Fassi-sten juist wel van belang zijn om de ideeen en visie van Abdelkrim el Khattabi wat beter te begrijpen. Ookal was Abdelkrim geen religieuze leider, hij heeft wel degelijk invloed gehad op het religieuze denken van mensen.

Het was heel sempel: De gewoon burgers kwamen in aanrakking met de christelijke kolonisten die de baas over hen willen spelen. Het verzet was de normale reactie die vanaf oertijd tot heden wordt toegepast. Natuurlijk werd in deze omstaandigheden het geloof of ideologieen als inspiratie bron gebruikt om zich voor het verzet voor te bereiden.

Ja, maar in hoeverre werden islam en andere ideologien als inspiratiebron door Abdelkrim gebruikt om een representatieve staatsvorm voor te bereiden?

P.S. het kennis van al Islam in Arif of elders anders dien jij als grafiek te zien. Het is een kwestie van stijgen en dalen.

Ps. Op hoeveel zit die grafiek van kennis van islam in Arif van jou, als je in overweging neemt dat in geheel Marokko 47,7% van de bevolking analfabeet is?
« Last Edit: 16/02/2010 om 03:00:49 by incognito »

« Reply #153 on: 16/02/2010 om 14:58:41 »
Incognito denk je nog steeds dat abdelkrim el khattabi een pure politici was die de islam voor zijn politieke doeleinden gebruikte. Of denk je dat hij een religeuze leider was die puur voor een islamititsche staat was

« Reply #154 on: 16/02/2010 om 15:08:35 »
Incognito denk je nog steeds dat abdelkrim el khattabi een pure politici was die de islam voor zijn politieke doeleinden gebruikte. Of denk je dat hij een religeuze leider was die puur voor een islamititsche staat was
Abdelkarim elkhattabi was zich bewust van dat de franse masons een pan arabisten inval deden in noord-afrika. Hij had kennis van de quran en wist waar hij tegen vocht.

inco is gewoon te koppig en zal dat ook blijven. Aangezien x op x hij met de feiten op zen neus gedrukt word. Maakt hij rare sprongen, wie deze topic en de onderstaande topic doorleest begrijpt waar Abdelkarim voor gestreden heb. En begrijpt wat k al die tijd duidelijk wil maken.

Al met al alleen Allah weet wat zijn werkelijke intenties waren. Maar voor mij is het wel duidelijk.

http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=13878.msg262014#msg262014

« Reply #155 on: 16/02/2010 om 15:12:49 »

Abdelkrim el Khattabi was volgens mij een islamitische politicus die de kracht van de Riffijnse moslims heeft gebruikt om de vijand te verslaan en tegelijkertijd ook heeft geprobeerd de oude Riffijnse stammensamenleving te moderniseren tot een seculiere overheidstaat die mee kan draaien in de wereldpolitiek.

« Last Edit: 16/02/2010 om 15:20:45 by incognito »

« Reply #156 on: 16/02/2010 om 15:49:56 »

Tawmat, de namen die ik ooit heb verzameld komen vooral uit 3 boeken nl:

Rebels in the Rif van D. S. Woolman, The Ayth Waryagher Of the Moroccan Rif van D.M. Hart en A Country With Government and Flag van C.R. Pennell.

« Reply #157 on: 16/02/2010 om 15:52:38 »

Rebels in the Rif van D. S. Woolman, The Ayth Waryagher Of the Moroccan Rif van D.M. Hart en A Country With Government and Flag van C.R. Pennell.

Geldt dat ook voor de ingescande pagina - makhzen riffain - van jou?
« Last Edit: 16/02/2010 om 15:54:13 by incognito »

« Reply #158 on: 16/02/2010 om 16:03:45 »

Geldt dat ook voor de ingescande pagina - makhzen riffain - van jou?

Nee dat komt weer uit een ander boek. Nl een boek van Germaine Ayache genaamd la Guerre du Rif.

« Reply #159 on: 16/02/2010 om 16:08:35 »
Nee dat komt weer uit een ander boek. Nl een boek van Germaine Ayache genaamd la Guerre du Rif.

Bedankt voor de titel.

« Last Edit: 16/02/2010 om 16:13:53 by incognito »

« Reply #160 on: 16/02/2010 om 17:46:41 »
Heeft er iemand een foto van het grag van Mohamed ben abdkrim el khattabi?

« Reply #161 on: 16/02/2010 om 17:50:36 »
ik heb dit boek, het beeld op de regering van Arrif komt niet van dit boek

« Reply #162 on: 16/02/2010 om 17:52:03 »
Uzup,

azzugh tteswata maca temghar.. aqat ghac?

« Reply #163 on: 16/02/2010 om 17:53:24 »

« Reply #164 on: 16/02/2010 om 18:58:43 »
Abdelkrim el Khattabi was volgens mij een islamitische politicus die de kracht van de Riffijnse moslims heeft gebruikt om de vijand te verslaan en tegelijkertijd ook heeft geprobeerd de oude Riffijnse stammensamenleving te moderniseren tot een seculiere overheidstaat die mee kan draaien in de wereldpolitiek.

Ik ben het op twee dingen niet eens mar voor de rest wel. Hij heeft de rifijnse moslims niet gebruikt ze vochten als een geheel qua doel en intensie. Waarom denk je nog dat hij een seculiere staat wou richten.