Waarom dan niet?
Omdat de vader van mijn opa heeft samen met Abdelkrim en andere tientalen stammen leiders gezworen de buitenlandse indringers samen te bestrijden en een bepaalde systeem te gaan toepassen waar ze met elkaar eens over waren en dat was Sharia. Vervolgens hebben ze hun leven en die van hen kinderen op het speel gezet om hun ideologie te verwenzelijken. Abdelkrim als individu is tot leider gekozen om de gemaakte afspraak te bewaken verder had elke stam een eigen leider (zoals ze het vanaf oertijd deden) die ze zelf kiezen om ze te leiden. Iriffiyen hadden geen nieuwe systeem en nodig en ze geloofden toen heilig in hun eigen systeem. In Arif was er ook weinige ideologische of etnische tegenstellingen zoals in de landen waar ze de “moderne” staat systeem moesten toe te passen.
Met andere woorden; Abdelkrim was niet gekozen om een nieuwe systeem te creeren en zijn handen waren vol om de stammen leiders bij elkaar te houden en hun wraak gevoelens richting de kolonisten te richten.
Nadat Abdelkrim zich heeft overgeven hebben veel stammen leiders waar onder de vader van mijn opa hun strijd voortgezet tot hun dood, want zij strijden voor hun ideologie en niet voor de persoon Abdelkrim.
Abdelkrim als leiders moest toen zich als voorbeeld figuur presenteren, want hij was niet bij alle stammen leiders gelieve en ze maakten gebruik van elke gelegenheid om hem publiekelijke te bekritiseren. Zelfs het verhaal dat Abdelkrim voor een staat (Rif Ripubliek) vocht is een beetje opgeblazen, want Abdelkrim deed vanaf het begin tot het eind van zijn strijd beroep op alle stamleiders van Marokko bij het verzet van Arif aan te sluiten. En elke stamleider die zich bij die verzet beweging had aangesloten wordt zijn gebied automatische tot Rif Republiek beschouwd en Abdelkrim moest dat gebied beschermen (lees de drama van Ikzenayen gebied en Rif republiek). Het is onmogelijk om een grensloos ripubliek te stichten.
Wat betreft de interviews van Abdelkrim of zijn gezanten met Europianen waren vaak tegenstrijdig en merwaardig. Abdelkrim moest veel uitspraken doen om de Europianse publiek aan zijn kant te krijgen en het beeld die toen de europiaanse journalisten over hem hadden gecreerd te ontkrachten. Hij werd toen als een groot terrorist beschouwd die ambitie voor een Kalifaat had, waar ze bang voor waren. Ze moenden hem toen, inde kranten, een valse Mahdi die alle moslims wil bevrijden om de misdaad (het gebruik van gifgas) tegen Iriffiyen te rechtvaardigen. Kortom, de huidige strijd tegen de zogemaande terrorisme met name in Afganistaan komt beetje overeen met Arif oorlog.
P.S. Het verzet in Arif is niet door Abdelkrim als individu gecreerd. Dat was alle eeuwen lang aanwezig. Wat deze verzet bijzonder maakt, is dat veel stammen leiders gezamenlijke doel hadden. Er waren toen veel Imjahden in Arif die net zo intelectuele als Abdelkrim of meer, zij hebben het verzet samen met hen kinderen en hen neven tot een bittere eind geleid. De herdenking van deze verzet moet zich niet bepperken tot de mogelijk Abdelkrim ideeen, want is het onrechtvaardig voor de gesneuveld Imjahden. Trouwen, Imjehdan van toen hebben niet geisoleerd geleefd zoals je eerder had gemeld.