Author Topic: Herdenking van de dood van Amghar Mohand Khattabi  (Read 63127 times)

« Reply #45 on: 14/02/2010 om 15:15:25 »
En jij denkt ecjht dat als we 1 jaartje met zijn alle niet naar Marokko gaan. Dat die geldstromen niet meer richting Fes, Meknes gaan? Ben je echt zo dom?
Je kan maar niet ophouden met proveceren. Wat moet je nou eigenlijk, je heb vraag gesteld en k geef een antwoord daar op. Waar jij weer een weerwoord en vlucht voor het inhoudelijke en proveceren.

inco, voor mij is het wel mooi geweest met deze topic. Voor de gene die mee lezen denk ik ook wel.

Aqash dhin!

« Reply #46 on: 14/02/2010 om 15:17:24 »
Je kan maar niet ophouden met proveceren. Wat moet je nou eigenlijk, je heb vraag gesteld en k geef een antwoord daar op. Waar jij weer een weerwoord en vlucht voor het inhoudelijke en proveceren.

inco, voor mij is het wel mooi geweest met deze topic. Voor de gene die mee lezen denk ik ook wel.

Aqash dhin!

Cek qim dhi zandbak 7snnac!

« Reply #47 on: 14/02/2010 om 15:23:31 »
Cek qim dhi zandbak 7snnac!
zwak, zwak, zwak, jij kan het niet hebben. Dus ga je huilen en zandbakje spelen.

wijsneuzen inco en uzop: verdienen een clown neus.

inco en uzop:
Wij waren hier overigens ook nog niet klaar. http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=13832.msg261743#msg261743

« Reply #48 on: 14/02/2010 om 15:29:24 »
3ich ipv de clown hier uit hangen kun je beter gaan werken aan je franse taalvaardigheid. Als je wat wilt betekenen voor de Riffijnse autonomie tenminste...>

Pour un État qui tire son identité de la terre amazighe au Maroc

Le Mouvement Amazigh (MA) a réussi, depuis sa naissance jusqu' 
nos jours,   bousculer maintes "vérités" sur la langue, la culture et
l'identité au Maroc, et a contraint des parties, traditionnellement
hostiles   l'amazighité,   reconsidérer leurs positions, et   reconnaître
l'amazighité comme étant une "composante" de l'identité nationale.
Ainsi, le MA a contribué   la « transition démocratique », sur le plan de
la diversité linguistique et culturelle au Maroc. Ce qui a fait que la
langue amazighe entre pour la première fois   l'école et   la télévision,
même de manière timide et hésitante, mais qui dénote bien que les
responsables commencent   faire cas des revendications amazighes qui
étaient derrière l'évolution qu'a connue la cause amazighe durant ces
dernières années.

Mais, d'un autre côté, on peut remarquer que la cause amazighe est
restée "prisonnière" d'un discours revendicatif qui tourne autour de la
reconnaissance de l'amazighité comme langue, culture, identité et
histoire. S'il est normal que l'aspect revendicatif prédomine puisqu'il y
a des droits reniés que le MA revendique   reconnaître et admettre,
concernant l'amazighité, il parait que ce contenu revendicatif du
discours amazigh, après toutes les avancées réalisées, a épuisé toute sa
matière et toutes ses ressources   tel point qu'il a atteint une limite où
le combat amazigh, dans sa forme revendicative actuelle, pourrait
justifier l'exclusion politique de l'amazighité qu'il est censé combattre,
et devenir une vraie entrave   la réalisation de ses objectifs comme
nous l'expliquons dans ce qui suit:...

4 Oktober 2008

Association "Identité Amazighe" Sélouane

http://www.scribd.com/doc/26843661/Pour-Un-Etat-Qui-Tire-Son-Identite-de-La-Terre-Amazighe-Au-Maroc
« Last Edit: 14/02/2010 om 15:32:09 by incognito »

« Reply #49 on: 14/02/2010 om 15:36:55 »
3ich ipv de clown hier uit hangen kun je beter gaan werken aan je franse taalvaardigheid. Als je wat wilt betekenen voor de Riffijnse autonomie tenminste...>

Blijf jij maar lekker door babbelen. Over westerse ideologiën die over onze Arif geschreven zijn. En ga vooral lekker door met je franse taalvaardigheid te verbreden (precies zoals ze daar in Rabat willen) En lekker wijs doen op de forum, zullen je broeders en zusters in Arif heel dankbaar voor zijn. Zal ze ook heel wat goeds opbrengen....

« Reply #50 on: 14/02/2010 om 15:38:24 »
Ik heb een mening/vraag aan jou mijn beste incognito. Als die stukken die jij geplaatst hebt over abdelkrim el khattabi dat werkelijk door een spanjaard zijn gemaakt. Dan lijkt het me toch alleeen logisch dat hij schreef (zeer ten onrechte) dat abdelkrim el khattabi bier dronk de riffijns beweging was niet religeus enkel en alleen politiek en dat hij de islam op een bijna AEL achtige manier misbruikt om een etniciteit(irriifien) te promoten. Spanjaarden willen al te graag nog effe uithalen naar abdelkrim el khattabi of hem zwart maken naar zijn eigen achterban.

PS: Of jij het gelooft is jou keuze ik zeg enkel Dat ik een Spanjaard die over abdelkrim schrijft nog al weird vind

« Reply #51 on: 14/02/2010 om 15:41:11 »
Blijf jij maar lekker door babbelen. Over westerse ideologiën die over onze Arif geschreven zijn. En ga vooral lekker door met je franse taalvaardigheid te verbreden (precies zoals ze daar in Rabat willen) En lekker wijs doen op de forum, zullen je broeders en zusters in Arif heel dankbaar voor zijn. Zal ze ook heel wat goeds opbrengen....

Ik doe dit voor mezelf en voor mij eigen politieke opvattingen en inshallah zal ik slagen in mijn doelstellingen. Jij daarentegen wens ik ook echt heel veel succes met je bekrompen en pessimistische toekomstvisie...

« Reply #52 on: 14/02/2010 om 15:45:19 »
Ik doe dit voor mezelf en voor mij eigen politieke opvattingen en inshallah zal ik slagen in mijn doelstellingen. Jij daarentegen wens ik ook echt heel veel succes met je bekrompen en pessimistische toekomstvisie...
U bent de zwakste schakel!

NEXT!

« Reply #53 on: 14/02/2010 om 15:55:41 »
Ik heb een mening/vraag aan jou mijn beste incognito. Als die stukken die jij geplaatst hebt over abdelkrim el khattabi dat werkelijk door een spanjaard zijn gemaakt. Dan lijkt het me toch alleeen logisch dat hij schreef (zeer ten onrechte) dat abdelkrim el khattabi bier dronk de riffijns beweging was niet religeus enkel en alleen politiek en dat hij de islam op een bijna AEL achtige manier misbruikt om een etniciteit(irriifien) te promoten. Spanjaarden willen al te graag nog effe uithalen naar abdelkrim el khattabi of hem zwart maken naar zijn eigen achterban.

PS: Of jij het gelooft is jou keuze ik zeg enkel Dat ik een Spanjaard die over abdelkrim schrijft nog al weird vind

Kijk dat Abdelkrim de islam heeft gepolitiseerd lijkt mij zeer waarschijnlijk en tevens ook goed gedocumenteerd door zowel Spaanse bronnen als Egyptische bronnen. Of je het nou goed of afkeurt is een tweede, maar het islamitisch geloof is wel een krachtig politieke wapen. Dat was het in de tijd van de Profeet vzmh. en dat was ook zo in de tijd van Abdelkrim el Khattabi. Waarom? Omdat de islam ons leert om jezelf over te geven tot een grotere zaak en op te staan tegen onrecht. Het verhoogt de zelfopoffering van gelovigen.

Tegenwoordig als we gaan kijken bij de vrome Riffijnse moslimsgemeenschap zien we dat de islam door de Amir el Moeminien wordt gebruikt om de moslims juist politiek monddood te maken. Dat is juist het tegengestelde van wat de Profeet vzmh. en Abdelkrim el Khattabi probeerden te bereiken. Zowel in Marokko als ver daarbuiten worden vandaag de dag imams die zich mengen in politieke zaken keihard op de vingers getikt door de Marokkkaanse geheime diensten.

Degene die Abdelkrim proberen zwart te maken is daarom niet de Spaanse auteur met zijn waardevolle scriptie over het leven Abdelkrim el Khattabi. Nee, degene die Abdelkrim el Khattabi proberen zwart te maken zijn de zogenaamde moslims die zich nu beledigd gaan voelen vanwege het feit dat Abdelkrim sterk beinvloed was door zijn vele contacten met Spanjaarden - en die hem uiteindelijk ook een westerse visie op politiek gebied hebben opgeleverd -, maar weigeren hun islamitische mening te vormen over de autonomie kwestie van de Rif.
« Last Edit: 14/02/2010 om 16:17:21 by incognito »

« Reply #54 on: 14/02/2010 om 15:58:07 »
@ Incognito,

Ik waardeer jou inzet op dit forum, want ik zie dat je er veel tijd en moeite in steekt.
En meestal heb je goede argumenten/bronnen, waarmee je, je stellingen onderbouwt, en vaak kan ik mij daar prima in vinden.

Maar deze keer heb je laten zien, dat je kortzichtig, koppig, eigenwijs en vulgair bent.
Je doet namelijk (hoop ik) alsof je niet begrijpt wat ik wil zeggen, ook al heb ik het nog zo duidelijk mogelijk uitgetypt. Je wringt jezelf in allerlei bochten, en maakt allerlei rare sprongen, ten bate van wat?

Hoe dan ook, het leven is te kort en te waardevol om nog langer hier met jou deze discussie aan te gaan. Je lijkt me een slimme kerel, gedraag je daar dan ook naar.

« Reply #55 on: 14/02/2010 om 16:00:18 »
@ Incognito,

Ik waardeer jou inzet op dit forum, want ik zie dat je er veel tijd en moeite in steekt.
En meestal heb je goede argumenten/bronnen, waarmee je, je stellingen onderbouwt, en vaak kan ik mij daar prima in vinden.

Maar deze keer heb je laten zien, dat je kortzichtig, koppig, eigenwijs en vulgair bent.
Je doet namelijk (hoop ik) alsof je niet begrijpt wat ik wil zeggen, ook al heb ik het nog zo duidelijk mogelijk uitgetypt. Je wringt jezelf in allerlei bochten, en maakt allerlei rare sprongen, ten bate van wat?

Hoe dan ook, het leven is te kort en te waardevol om nog langer hier met jou deze discussie aan te gaan. Je lijkt me een slimme kerel, gedraag je daar dan ook naar.

Begrijp me niet verkeerd, maar waarom durf je dan niet met mij inhoudelijk te discussieren over de topic, namelijk de conferentie over autonomie in de Rif? Daar wil ik met jou over discussieren en niet over het alcoholgebruik van anderen.
« Last Edit: 14/02/2010 om 16:02:32 by incognito »

« Reply #56 on: 14/02/2010 om 16:05:30 »
Begrijp me niet verkeerd, maar waarom durf je dan niet met mij inhoudelijk te discussieren over de topic, namelijk de conferentie over autonomie in de Rif? Daar wil ik met jou over discussieren en niet over het alcoholgebruik van anderen.

Als ik inhoudelijk op de discussie wilde ingaan, dan had ik dat gedaan.
Het enigste wat ik deze keer kwijt wilde, is dat in mijn ogen het toestaan van alcohol niet zo een slimme zet is.

« Reply #57 on: 14/02/2010 om 16:09:46 »
Als ik inhoudelijk op de discussie wilde ingaan, dan had ik dat gedaan.
Het enigste wat ik deze keer kwijt wilde, is dat in mijn ogen het toestaan van alcohol niet zo een slimme zet is.

Aan de ene kant begrijp ik jou ook wel dat alcohol veel oprechte Irifien afschrikt, maar aan de andere kant moet ik eerlijk toegeven dat sommige aangeschoten Imazighen tijdens de conferentie hele interessante dingen zeiden over de autonomie kwestie van de Rif. Zulke mensen kunnen we naar mijn mening ook niet uitsluiten van de haraka Amazigh.
« Last Edit: 14/02/2010 om 16:12:02 by incognito »

« Reply #58 on: 14/02/2010 om 16:20:46 »
Kijk dat Abdelkrim de islam heeft gepolitiseerd lijkt mij zeer waarschijnlijk en tevens ook goed gedocumenteerd door zowel Spaanse bronnen als Egyptische bronnen. Of je het nou goed of afkeurt is een tweede, maar het islamitisch geloof is wel een krachtig politieke wapen. Dat was het in de tijd van de Profeet vzmh. en dat was ook zo in de tijd van Abdelkrim el Khattabi. Waarom? Omdat de islam ons leert om jezelf over te geven tot een grotere zaak. Het verhoogt de zelfopoffering van gelovigen.

Tegenwoordig als we gaan kijken bij de vrome Riffijnse moslimsgemeenschap zien we dat de islam door de Amir el Moeminien wordt gebruikt om de moslims juist politiek monddood te maken. Dat is juist het tegengestelde wat Abdelkrim el Khattabi probeerde te bereiken. Zowel in Marokko als ver daarbuiten worden vandaag de dag imams die zich mengen in politieke zaken keihard op de vingers getikt door de Marokkkaanse geheime diensten.

Degene die Abdelkrim proberen zwart te maken is daarom niet de Spaanse auteur met zijn waardevolle scriptie over het leven Abdelkrim el Khattabi. Nee, degene die Abdelkrim el Khattabi proberen zwart te maken zijn de zogenaamde moslims die zich nu beledigd gaan voelen vanwege het feit dat Abdelkrim sterk beinvloed was door zijn vele contacten met Spanjaarden - en die hem uiteindelijk ook een westerse visie op politiek gebied hebben opgeleverd -, maar weigeren hun islamitische mening te vormen over de autonomie kwestie van de Rif.
Ik ben het niet echt mt je eens ik geloof namelijk dat de islam zo veelzijdig is dat je hem ook in politieke situaties kunt toepassen dus Abdelkrim el khattabi heeft de islam niet gepolitiseerd. Wat spaanse bronnen zeggen, lijkt me wel logisch hoor Abdelkrim el khattabi zoo presenteren aan de mensen. Egyptische bronnen van die tijd vertrouw ik ook niet want die wilde een amazigh die handelde volgens de islam zoveel mogelijk buitenspel zetten (Zoals je weet was egypt sterk pan arabisch). Geef een s een vorbeeld waar de profeet vzmh de islam polititiseerde.

Je tweede gedeelte ben ik het wel mee eens in marokko en nog meer van dat soort landen worden mensen die de islam gan toepassen in de politiek zoveel mogelijk buitenspel gezet.

Verder weet ik niet of abdelkrim el khattabi spaanse contacten had, heb je bronnen.

« Reply #59 on: 14/02/2010 om 16:33:57 »
Ik ben het niet echt mt je eens ik geloof namelijk dat de islam zo veelzijdig is dat je hem ook in politieke situaties kunt toepassen dus Abdelkrim el khattabi heeft de islam niet gepolitiseerd. Wat spaanse bronnen zeggen, lijkt me wel logisch hoor Abdelkrim el khattabi zoo presenteren aan de mensen. Egyptische bronnen van die tijd vertrouw ik ook niet want die wilde een amazigh die handelde volgens de islam zoveel mogelijk buitenspel zetten (Zoals je weet was egypt sterk pan arabisch).

Ik baseer mijn mening op het al Manar interview uit 1926-1927 van Abdelkrim waarin hij in zijn eigen woorden aangeeft:

"I do not deny that sometimes I was obliged to make use of religious sensibility in (an attempt) to win political support. Thus, I said that after the Spanish had occupied Ajdir they compelled the evacuation of a part of the village in which there was a mosque, which they did not respect and they made into a stable. When I heard this I ordered three of the qaids who were famous for their piety and their bravery to verify the matter for themselves. This tactic of mine doubled the bravery of the fighters, and increased their devotion to myself and my cause."

Geef een s een vorbeeld waar de profeet vzmh de islam polititiseerde.

De Profeet vzmh. heeft dankzij de islam de corrupte politieke elite van de Qurasj in Mekka gedwongen hun macht af te staan aan hem.

Je tweede gedeelte ben ik het wel mee eens in marokko en nog meer van dat soort landen worden mensen die de islam gan toepassen in de politiek zoveel mogelijk buitenspel gezet.

Verder weet ik niet of abdelkrim el khattabi spaanse contacten had, heb je bronnen.

Abdelkrim heeft als het goed is in Spanje gestudeerd en tevens ook als leraar in Melilla bij een Spaanse school gewerkt en als ik mij niet vergis heeft hij als zakenman ook zaken gedaan met Spaanse handelaren.
« Last Edit: 14/02/2010 om 17:21:23 by incognito »