Author Topic: Herdenking van de dood van Amghar Mohand Khattabi  (Read 63189 times)

« Reply #30 on: 14/02/2010 om 14:10:54 »
Blijf jij maar hier grote praatjes houden en ga vooral door met allerlei links en foto's en activisten hier neer te zetten. Je komt het nog wel tegen.

Precies dat zal ik zeker blijven doen. Ik laat me niet de mond snoeren en ik loop niet weg voor de feitelijke discussie = autonomie van de Rif.
« Last Edit: 15/02/2010 om 16:14:07 by incognito »

« Reply #31 on: 14/02/2010 om 14:12:14 »
Omdat ik het blijkbaar slimmer aanpak dan jij. Ik laat me niet pakken door een stelletjes leeghoofdige Marokkaanse functionarissen.
Heeft niks met slim of leeghoofden te maken.

Als jij in de rij staat om uit te chekken en je paspoort te laten stempelen en je word er willekeurig uitgepikt kan je moeilijk tegenstribbelen.

Nogmaals je heb (nog) niks meegemaakt.

« Reply #32 on: 14/02/2010 om 14:16:14 »
Precies dat zal ik zeker doen. Ik laat me niet de mond snoeren en ik loop niet weg voor de feitelijke discussie = autonomie van de Rif.
Aansluiten kan hier! 1 voor 1....

Blijf maar lekker dagdromen en fantaseren over je autonomie.

http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=13832.msg261743#msg261743

http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=13154.0

http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=327.0

« Reply #33 on: 14/02/2010 om 14:20:08 »

« Reply #34 on: 14/02/2010 om 14:25:32 »
Heeft niks met slim of leeghoofden te maken.

Als jij in de rij staat om uit te chekken en je paspoort te laten stempelen en je word er willekeurig uitgepikt kan je moeilijk tegenstribbelen.

Nogmaals je heb (nog) niks meegemaakt.

Als jij wegens eerdere ervaringen met de douanebeambte van de makhzen te bang bent geworden om je mond te openen over politiekgevoelige zaken dan moet je dat vooral niet doen. Maar kom dan alsjeblieft mij niet de les lezen over wat ik wel of niet moet doen of zeggen...>


Rif et Makhzen: Nederlandse Berber-Marokkanen zijn niet loyaal aan de staat Marokko

“De Marokkaanse jongeren in Nederland houden van Nederland én van Marokko”, zegt Mohamed Boudra, de jonge en progressieve burgemeester van El Hoceima. “En dat is tegelijkertijd hun probleem, want zij voelen zich noch in Marokko, noch in Nederland geliefd. De Nederlandse en de Marokkaanse bestuurders moeten voor deze jongeren tegelijk een vader en een moeder zijn.” Boudra was tijdens de gemeenteraadsverkiezingen, op uitnodiging van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), in Nederland. El Hoceima is een van de gemeenten die via het platform van de vng intensieve relaties met Nederlandse gemeenten onderhoudt. Ook anderszins zijn de contacten tussen Nederland en de Rif intensief: in de zomer brengen duizenden Nederlandse Marokkanen hun vakantie door in de Rif, waardoor het aantal inwoners van El Hoceima tijdelijk verdubbelt van dertigduizend tot zestigduizend. De tamtam werkt het hele jaar door. Als er in El Hoceima iets gebeurt wat het vermelden waard is, weten de Riffijnen in de Randstad dat eerder dan de regering in Rabat.

Abdelghafour Ahalli (40), consulent bij een centrum voor maatschappelijke ontwikkeling van allochtonen in Zuid-Holland, legt uit: “Wij zijn transnationaal. Ik ben een Nederlandse betrokken burger, ik heb gestemd, ik neem deel aan de samenleving en aan het debat. Ik heb banden met Marokko, ik stuur geld naar twee zussen daar. Maar wij willen ook een rol spelen in de veranderingen in de Rif. Wij hebben meer geld en kennis dan vroeger, betere banen, en we willen bijdragen aan de ontwikkeling van de Rif. Wij onderhouden vanuit Nederland intensieve banden met de Rifijnen in Marokko en dragen bij aan de democratisering daar. Wij willen een federale staat waarin de Rif zo autonoom mogelijk is. Spanje met zijn sterke regio s is voor ons een goed voorbeeld. De Rifijnen in het buitenland brengen het meeste geld naar Marokko, maar de Rif profiteert daar niet genoeg van.”

Dezelfde ideeën en opvattingen worden in El Hoceima en omstreken verkondigd. In feite wordt de droom van degrote held van alle Riffijnen, Abdelkrim el-Khattabi (1886-1963) nu omgevormd tot het streven naar een federale staat binnen het Marokkaanse staatsbestel. De toespraak van koning Mohammed VI kort geleden waarin hij aan de Westelijke Sahara autonomie binnen de Marokkaanse grenzen beloofde, is in de Rif dan ook met veel instemming ontvangen.

De verhouding tussen de Riffijnen en de centrale Marokkaanse staat is vanouds problematisch. De zelfstandige republiek van Abdelkrim el-Khattabi, die duurde van 1921 tot 1926, herinneren de Riffijnen zich vol trots, maar staat nog altijd niet in de Marokkaanse geschiedenisboeken vermeld. In 1958 en 1959, kort na Marokko s onafhankelijkheid, sloeg de toenmalige kroonprins Hassan II volksopstanden bloedig neer. De banden met Mohammed VI, die na zijn aantreden als koning een rondreis maakte door het gebied waar zijn vader na 1959 nooit meer een voet had gezet, zijn beter. Maar de Waarheidscommissie, die recentelijk onderzoek deed naar de schendingen van de mensenrechten, werd er uitgejouwd en slaagde er niet in het wantrouwen ten opzichte van de staat weg te nemen. De Rifijnen willen excuses van de staat voor het bloedbad van 58/ 59 en collectieve herstelbetalingen. “De Marokkaanse staat is nog net zo corrupt als vroeger”, zegt Abdelghafour Ahalli. “Het is een systeem van cliëntelisme, waar grote belangen spelen. Mensen die aan de macht zijn, willen niets van hun privileges afstaan, en het leger is ook een grote macht op de achtergrond.”

De hulpverlening na de aardbeving die de regio van El Hoceima trof op 24 februari 2004 is door een aantal leidende guren, onder wie burgemeester Boudra, aangegrepen om een dynamiek van verandering op gang te brengen. “Mensen moeten de mouwen opstropen en zelf aan de slag gaan”, zegt architect Mohamed Cheikh bij een van de wederopbouwprojecten in de omgeving van El Hoceima. “De Rif heeft een groot potentieel op toeristisch gebied, en we moeten het geld van de Rif jnen in het buitenland hier investeren in werkgelegenheid en projecten die het gebied tot ontwikkeling brengen. Als je alleen geld naar je familie stuurt, verandert er niets. De droom van veel van onze jongeren om naar Europa te emigreren is in feite de dood in de pot voor onze regio, want dat maakt hen passief, terwijl we juist zelf het heft in handen moeten nemen en niet wachten tot de staat alles voor ons regelt.”

In Amsterdam stelt wethouder Ahmed Aboutaleb dat het vooral een kwestie van solidariteit is dat hij ook als bestuurder banden onderhoudt met Marokko: “Amsterdam heeft een traditie in internationale solidariteit na rampen, en gelukkig konden we ook de Rif bijstaan na de aardbeving. Vanuit de gemeente willen we via de vng het maatschappelijk middenveld en de vakbonden ondersteunen, om zodoende de democratie in Marokko te bevorderen. Met de Marokkaanse overheid wil ik heel kritisch omgaan, want er valt natuurlijk nog een hoop te verbeteren. Ik ben niet loyaal aan de Marokkaanse staat, ik kies voor Nederland. Het is voor mij ondenkbaar dat ik als migrant in het buitenland een zetel zou innemen in het Marokkaanse parlement.”

Binnenkort zullen de MRE, Marocains Résidents   l Etranger, zoals de Marokkanen in het buitenland worden genoemd, een aparte vertegenwoordiging krijgen in het Marokkaanse parlement. Daarop is met name door mre in Frankrijk sterk aangedrongen, omdat ze Marokko meer willen bieden dan alleen deviezen.

In Den Haag benadrukt Farid Aouled Lahcen (38), bestuurder van een landelijke zelforganisatie, het Berber-aspect in de intensieve contacten tussen Nederlandse en Marokkaanse Riffijnen: “Vanuit de Berberbeweging willen we jongeren hier in Nederland in aanraking brengen met hun Berber-roots, met hun oorspronkelijke Berbercultuur, als antwoord op dreigende radicalisering. Die islamitische radicalisering is naar mijn idee onder meer het gevolg van het niet kennen van jezelf, van een gebrek aan identiteit. Als jongeren weten waar ze vandaan komen, wat hun geschiedenis is, als zij hun Berbercultuur kennen en daar hun identiteit aan kunnen ontlenen, dan hebben ze in elk geval een alternatief voor islamitisch radicalisme. En om die Berbercultuur te kennen en uit te kunnen dragen, zijn intensieve contacten met de bron, de Rif in ons geval, uiteraard onmisbaar.”

Aouled Lahcen bemiddelt regelmatig in optredens in Marokko van de band Imatlaa van Nederlandse jongens uit El Hoceima. Afgelopen zomer speelde Imatlaa op het plein van El Hoceima. Ze zongen in het Tarifit, de Berbertaal van de Riffijnen, en af en toe spraken ze hun publiek toe in het Nederlands. De honderden jongeren die het Nederlands verstonden reageerden enthousiast.

 ”Wat is nu eigenlijk het probleem van Rita Verdonk?” vraagt Aouled Lahcen zich af. “Of we nu twee paspoorten hebben of één, dat staat los van onze dubbele culturele identiteit. Ons Berberschap kan fungeren als brugfunctie, een democratisch referentiekader voor de Riffijnen. De Nederlandse overheid zegt dat versterking van de Berberidentiteit onze integratie in Nederland tegengaat, maar mijn stelling is het tegenovergestelde. Als ik weet wie ik ben, Nederlander en Berber tegelijk, en dat gaat heel goed samen, dan ben ik een evenwichtige burger in de Nederlandse samenleving met sterke banden met de Rif. Overigens bepleit de Nederlandse overheid wél de instelling van een Arabisch instituut met het argument dat dat de integratie bevordert. Dus eigenlijk zijn ze het met mij eens.”

De Nederlandse overheid lijkt er nog altijd niet van doordrongen te zijn dat de Marokkaanse Berbers geen Arabieren zijn en zo ook niet benoemd willen worden. “Dat komt doordat de overheid Marokkaanse gesprekspartners heeft die tegen de Berbers zijn”, weet Farid Aouled Lahcen. Ook hij doorziet het huidige charmeoffensief van de Marokkaanse overheid, die de voormalige leden van de Waarheidscommissie naar het buitenland stuurt om daar te vertellen hoe succesvol de commissie was en hoe democratisch Marokko nu is. “Het gaat de Marokkaanse overheid maar om één ding: het geld van de MRE. Daarom vindt de Marokkaanse regering het nu goed dat de mre vertegenwoordigd zullen worden in het parlement. Degenen die daar in gaan zitten doen dat vooral om hun eigen pensioen veilig te stellen.” Om een idee te krijgen: een Marokkaanse parlementariër strijkt, met alle vergoedingen en douceurtjes meegerekend, tegen de tienduizend dollar per maand op, een vorstelijk inkomen in vergelijking met degenen die moeten rondkomen van het minimumloon van minder dan 180 dollar per maand, of met de twintig procent van de bevolking die moet zien te overleven van minder dan een dollar per dag.

Alle pogingen van minister Verdonk ten spijt om de Marokkanen te dwingen in Nederland te assimileren, om de grenzen te sluiten, import van bruiden en bruidegommen tegen te gaan en mensen te dwingen hun Marokkaanse nationaliteit op te geven (iets wat Marokko niet toestaat), blijft het Marokkaanse overheidsbeleid erop gericht Marokkanen in het buitenland te laten werken en hun loon in Marokko te ontvangen. Met de opkomst van de Berberbeweging eisen de Riffijnen nu hun deel van de koek op. Aouled Lahcen: “De Nederlandse Riffijnen zullen altijd solidair blijven met de Rif en met Marokko in het algemeen als het gaat om democratisering, ontwikkeling, mensenrechten en vrouwenemancipatie. Maar daarbij is absoluut geen sprake van loyaliteit aan de Marokkaanse staat.”

14 April 2006

Sietske de Boer; de Groene Amsterdammer

http://www.scribd.com/doc/26842116/Rif-Et-Makhzen-Nederlandse-Berber-Marokkanen-Zijn-Niet-Loyaal-Aan-de-Staat-Marokko

« Reply #35 on: 14/02/2010 om 14:28:17 »
Everybody has gotta have a dream!
K ben bang dat het daar ook bij blijft.

Elke Ariffie staat achter een autonomie, elke Ariffie die wil Tamazight praten bij overheidsinstellingen, elke Ariffie wilt dat zijn/haar euro's/drihams daar in Arif blijven, Elke Ariffie wil zijn geboorteakte ophalen in Arif en niet in Rabat, et, etc, etc....

Alhoceima is één van de duurste steden kwa voedingsmiddelen. Denk je dat ze daar niks tegen willen doen? (er zijn teveel dingen om op te noemen eigenlijk, k ga me hier ook niet mee bewijzen)

Zie jij ze hier op amazigh.nl? Ik niet... Hoe zou dat nou komen?

« Reply #36 on: 14/02/2010 om 14:34:24 »
Als jij wegens eerdere ervaringen met de douanebeambte van de makhzen te bang bent geworden om je mond te openen over politiekgevoelige zaken dan moet je dat vooral niet doen. Maar kom dan alsjeblieft mij niet de les lezen over wat ik wel of niet moet doen of zeggen...>
K lees je de les niet voor. Vertel enkel en alleen mijn ervaring na wat dingen te hebben gezegd op verschillende fora's. (zou je me dankbaar voor moeten zijn, klootzak!)

K wil jou wel is zien als dat je overkomt.

www.amazigh.nl is nationaal bekend denk je dat er hier geen spion zit of dat het gefilterd word?


« Reply #37 on: 14/02/2010 om 14:37:59 »
K ben bang dat het daar ook bij blijft.

Elke Ariffie staat achter een autonomie, elke Ariffie die wil Tamazight praten bij overheidsinstellingen, elke Ariffie wilt dat zijn/haar euro's/drihams daar in Arif blijven, Elke Ariffie wil zijn geboorteakte ophalen in Arif en niet in Rabat, et, etc, etc....

Alhoceima is één van de duurste steden kwa voedingsmiddelen. Denk je dat ze daar niks tegen willen doen? (er zijn teveel dingen om op te noemen eigenlijk, k ga me hier ook niet mee bewijzen)

Zie jij ze hier op amazigh.nl? Ik niet... Hoe zou dat nou komen?

Ok. Waarom toen ik jou een tijdje terug nog vroeg om met 1 simpele actie te komen om onze politieke onvrede over de Marokkaanse makhzenoverheid te uiten bleef jij angstvallig met je mond vol tanden staan. En nu wil je ze3ma mij een grote mond gaan geven in deze discussie? Dus bij deze nogmaals:

Kun jij 1 simpele actie verzinnen die ik of jij of iemand anders kan uitvoeren om onze politieke onvrede te uiten over de Marrokkaanse overheid?


Ps. Beantwoord svp deze vraag of ga alsjeblieft verder spelen in de zandbak!
« Last Edit: 14/02/2010 om 14:45:50 by incognito »

« Reply #38 on: 14/02/2010 om 14:42:17 »
Je zou je diep moeten schamen man dat je zo iets durft te beweren over de meest waardevolle, sterke, eervolle, Ariffie die Arif gekent hebt.

(zou je me dankbaar voor moeten zijn, klootzak!)

Ik ben niemand dankbaar die beweert dat ik mij diep moet schamen voor zijn eigen onwetendheid.
« Last Edit: 14/02/2010 om 14:46:21 by incognito »

« Reply #39 on: 14/02/2010 om 14:47:17 »
Ok. Waarom toen ik jou een tijdje terug nog vroeg om met 1 simpele actie te komen om onze politieke onvrede over de Marokkaanse makhzenoverheid te uiten bleef jij met je mond vol tanden staan. En nu wil je mij een grote mond gaan geven in deze discussie? Dus bij deze nogmaals:

Kun jij 1 simpele actie verzinnen die ik of jij of iemand anders kan uitvoeren om onze politieke onvrede te uiten over de Marrokkaanse overheid?


Ps. Beantwoord svp deze vraag of ga alsjeblieft verder spelen in de zandbak!
Antwoord: Geld!

Als wij (de marokkaanse immigranten) een jaar nou niet op vakantie zouden gaan. En geen geld zouden sturen na Marokko. dan zouden we hun aandacht wel krijgen. (dit word ook al jaren geroepen, niemand die er naar kijkt)

Wat ons probleem is wij kunnen geen eenheid vormen. Dat wat Abdelkarim gelukt is, zou ons nooit meer lukken. Als wij als één blok een besluit zouden nemen, en daar allemaal gehoor aan zouden geven, zou het plaatje er nu heel anders uit zien.

Ps: ga zelf de zandbak in, welke toegevoegde waarde heeft dat? Teken van zwakte.

« Reply #40 on: 14/02/2010 om 14:50:31 »
Ik ben niemand dankbaar die beweert dat ik mij diep moet schamen voor zijn eigen onwetendheid.
Nee natuurlijk niet want jij bent toch van alles op de hoogte. Jij brengt ons toch een hoop duidelijkheid en waarheid die berust is op westerse ideologiën?

Ken je één Ariffie die iets heb geschreven over een westerse held, die het westen dan ook als "waarheid" aanneemt?

Waarom moeten westerlingen ons de informatie door geven, over onze geschiedenis?

« Reply #41 on: 14/02/2010 om 14:57:14 »
Antwoord: Geld!

Als wij (de marokkaanse immigranten) een jaar nou niet op vakantie zouden gaan. En geen geld zouden sturen na Marokko. dan zouden we hun aandacht wel krijgen. (dit word ook al jaren geroepen, niemand die er naar kijkt)

Ik vroeg jou om een simpele actie die ik of jij kan doen en ik vroeg jou niet een actie waar we de hele Riffijnse gemeenschap voor moeten mobiliseren. Bovendien kun je het toch niet van Irifien in Europa vragen om hun familie in Marokko niet te zien. Ja re3quer amezian!

Beter had je de conferentie kunnen bezoeken en luisteren naar wat Mohammed Inaissa op de conferentie te zeggen had:

"Irifien moeten leren inzien om het politiek speelveld te verkleinen zodat alleen de Riffijnse belangen voorop zullen staan. Dat kan men bereiken door gewoon heel klein te beginnen met initiatieven of op lokaal niveau zich te gaan organiseren."


Wat ons probleem is wij kunnen geen eenheid vormen. Dat wat Abdelkarim gelukt is, zou ons nooit meer lukken. Als wij als één blok een besluit zouden nemen, en daar allemaal gehoor aan zouden geven, zou het plaatje er nu heel anders uit zien.

Wat ons probleem is - zoals Souliman Belgarhbi al in de conferentie ook nadrukkelijk op wees - is het pessimisme en het gebrek aan een gezamelijke volksbewustzijn. Maar dat komt deels doordat mensen zoals jij teveel blijven hangen in het verleden en zichzelf steeds gaan afvragen hoe het anders eruit zou hebben gezien als toen dit of dat. Maar beter ga je zelf de vraag afstellen hoe zou Rif in de toekomst uit kunnen zien als we nu actie gaan ondernemen...


Ps: ga zelf de zandbak in, welke toegevoegde waarde heeft dat? Teken van zwakte.

Teken van zwakte is als je iemand zomaar gaat uitschelden.
« Last Edit: 14/02/2010 om 18:35:08 by incognito »

« Reply #42 on: 14/02/2010 om 14:59:15 »
Nee natuurlijk niet want jij bent toch van alles op de hoogte. Jij brengt ons toch een hoop duidelijkheid en waarheid die berust is op westerse ideologiën?

Ken je één Ariffie die iets heb geschreven over een westerse held, die het westen dan ook als "waarheid" aanneemt?

Waarom moeten westerlingen ons de informatie door geven, over onze geschiedenis?

Wil jij soms de geschiedschrijving van de Rif enkel en alleen baseren op de Arabische geschiedenisboeken? Want voor de rest is er niks!

« Reply #43 on: 14/02/2010 om 15:08:18 »
Ik vroeg jou om een simpele actie ik of jij kan doen en ik vroeg jou niet een actie waar we de hele Riffijnse gemeenschap voor moeten mobilseren. Of zols Mohammed Inaissa al op de conferentie zei:

"Irifien moeten leren inzien om het politiek speelveld te verkleinen zodat alleen de Riffijnse belangen voorop zullen staan. Dat kan men bereiken door gewoon heel klein te beginnen met initiatieven of op lokaal niveau zich te gaan organiseren."


Wat ons probleem is - zoals Souliman Belgarhbi al in de conferentie ook nadrukkelijk op wees - is het pessimisme en het gebrek aan een gezamelijke volksbewustzijn. Maar dat komt deels doordat mensen zoals jij  teveel blijven hangen in het verleden en zichzelf gaan afvragen hoe het anders eruit zou hebben gezien als toen dit of dat. Maar beter ga je zelf de vraag afstellen hoe zou Rif in de toekomst uitkunnen als we dit of dat gaan doen..


Teken van zwakte is als je iemand zomaar gaat uitschelden.
Wat draai je nou om heen?

K heb een duidelijke antwoord gegeven hoe wij de aandacht krijgen daar. Zolang de geldstroom richting koningshuis en dagillia jaarlijks toestroomt zit het bij "hun" goed.


Financiële obstakels Marokko frustreren integratie migrant
Van onze verslaggeefsters Janny Groen, Annieke Kranenberg op 01 oktober '08, 00:00, bijgewerkt 15 januari 2009 15:06

AMSTERDAM - Migrant kan kapitaal amper naar Nederland overboeken.Nederlandse Marokkaan gehinderd bij toekomstplannen.

AMSTERDAM Marokkaanse Nederlanders die in Marokko geld sparen of een huis hebben gekocht, kunnen hun kapitaal niet overbrengen naar Nederland om bijvoorbeeld hier in een woning te investeren. Dit belemmert hun integratie in Nederland, stellen sleutelfiguren uit de Marokkaanse Nederlandse gemeenschap.

Al decennia lang stimuleert de Marokkaanse staat haar ‘onderdanen in het buitenland’ te investeren in Marokko. De meeste Marokkanen weten niet dat zij de opbrengst van deze bezittingen vrijwel niet naar Nederland kunnen overmaken, zo blijkt uit onderzoek van de Volkskrant.

De Nederlandse ambassade in Rabat bevestigt dat in toenemende mate Marokkaanse Nederlanders problemen hebben met overboekingen naar Nederland. ‘Het gaat voornamelijk om de opbrengst uit de verkoop van onroerend goed’, zegt een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Vooral de eerste generatie Marokkanen in Nederland (in 2007 waren dat er bijna 168 duizend) heeft fors geïnvesteerd in huizen in Marokko vanuit het idee dat zij zouden terugkeren. Woningen die voor ongeveer 40 duizend gulden in Marokko werden gebouwd, zijn nu soms vijf keer zoveel in euro’s waard.

Wanneer de ouders overlijden, willen de kinderen dikwijls de nalatenschap in Nederland investeren. Maar dat is welhaast onmogelijk. Zij moeten daarvoor een verzoek indienen bij het Office des Changes, maar dat wordt volgens Buitenlandse Zaken in ‘slechts hoogst uitzonderlijke gevallen gehonoreerd’. In welke gevallen het Office wel tot afgifte van een vergunning overgaat, is onbekend. ‘Het heeft zich hierover nooit uitgesproken.’

Hoeveel geld Marokkaanse Nederlanders sinds begin jaren zestig in Marokko hebben geïnvesteerd, is onbekend Uit onderzoeken blijkt wel dat Nederlandse migranten elk jaar veel geld naar hun herkomstland brengen. Alleen al in 2007 was dat circa 80 miljoen euro, vermoedt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). ‘Maar dat is een schatting’, benadrukt een woordvoerder. Samen met De Nederlandsche Bank doet het CBS hier momenteel onderzoek naar. ‘En je weet nooit hoeveel er meegaat in de auto onder de mat.’

http://www.volkskrant.nl/archief_gratis/article1123480.ece/Financiele_obstakels_Marokko_frustreren_integratie_migrant

« Reply #44 on: 14/02/2010 om 15:11:57 »
Wat draai je nou om heen?

K heb een duidelijke antwoord gegeven hoe wij de aandacht krijgen daar. Zolang de geldstroom richting koningshuis en dagillia jaarlijks toestroomt zit het bij "hun" goed.


Financiële obstakels Marokko frustreren integratie migrant
Van onze verslaggeefsters Janny Groen, Annieke Kranenberg op 01 oktober '08, 00:00, bijgewerkt 15 januari 2009 15:06

AMSTERDAM - Migrant kan kapitaal amper naar Nederland overboeken.Nederlandse Marokkaan gehinderd bij toekomstplannen.

AMSTERDAM Marokkaanse Nederlanders die in Marokko geld sparen of een huis hebben gekocht, kunnen hun kapitaal niet overbrengen naar Nederland om bijvoorbeeld hier in een woning te investeren. Dit belemmert hun integratie in Nederland, stellen sleutelfiguren uit de Marokkaanse Nederlandse gemeenschap.

Al decennia lang stimuleert de Marokkaanse staat haar ‘onderdanen in het buitenland’ te investeren in Marokko. De meeste Marokkanen weten niet dat zij de opbrengst van deze bezittingen vrijwel niet naar Nederland kunnen overmaken, zo blijkt uit onderzoek van de Volkskrant.

De Nederlandse ambassade in Rabat bevestigt dat in toenemende mate Marokkaanse Nederlanders problemen hebben met overboekingen naar Nederland. ‘Het gaat voornamelijk om de opbrengst uit de verkoop van onroerend goed’, zegt een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Vooral de eerste generatie Marokkanen in Nederland (in 2007 waren dat er bijna 168 duizend) heeft fors geïnvesteerd in huizen in Marokko vanuit het idee dat zij zouden terugkeren. Woningen die voor ongeveer 40 duizend gulden in Marokko werden gebouwd, zijn nu soms vijf keer zoveel in euro’s waard.

Wanneer de ouders overlijden, willen de kinderen dikwijls de nalatenschap in Nederland investeren. Maar dat is welhaast onmogelijk. Zij moeten daarvoor een verzoek indienen bij het Office des Changes, maar dat wordt volgens Buitenlandse Zaken in ‘slechts hoogst uitzonderlijke gevallen gehonoreerd’. In welke gevallen het Office wel tot afgifte van een vergunning overgaat, is onbekend. ‘Het heeft zich hierover nooit uitgesproken.’

Hoeveel geld Marokkaanse Nederlanders sinds begin jaren zestig in Marokko hebben geïnvesteerd, is onbekend Uit onderzoeken blijkt wel dat Nederlandse migranten elk jaar veel geld naar hun herkomstland brengen. Alleen al in 2007 was dat circa 80 miljoen euro, vermoedt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). ‘Maar dat is een schatting’, benadrukt een woordvoerder. Samen met De Nederlandsche Bank doet het CBS hier momenteel onderzoek naar. ‘En je weet nooit hoeveel er meegaat in de auto onder de mat.’

http://www.volkskrant.nl/archief_gratis/article1123480.ece/Financiele_obstakels_Marokko_frustreren_integratie_migrant

En jij denkt echt dat als we 1 jaartje met zijn alle niet naar Marokko gaan. Dat die geldstromen niet meer richting Fes, Meknes zullen gaan? Hoe zit het dan met jaar daarop dan? En wat veranderdt er dan aan de politieke situatie? Ben je echt zo dom?
« Last Edit: 14/02/2010 om 15:16:00 by incognito »