Author Topic: Herdenking van de dood van Amghar Mohand Khattabi  (Read 63449 times)

« Reply #75 on: 14/02/2010 om 19:40:00 »
Durven de kritische amazigh.nl-leden in deze discussie alleen maar hun kritiek te uiten op mede-Imazighen die zich bezig houden met het autonomie vraagstuk of durven ze ook kritiek te uiten op het Arabische voorstel van de koning M6 voor autonomie en regionalisering?

http://www.scribd.com/doc/26850137/Commission-Consultative-sur-la-Regionalisation  
« Last Edit: 14/02/2010 om 19:50:32 by incognito »

« Reply #76 on: 14/02/2010 om 19:42:22 »
Het is inderdaad jou keuze. De slagzin staat vrijwel op elke groye site elke encyclopedie nou dat neem je niet over als het onzin is. Dat geloof ik eerder dan een onbekende spaanse historici.

Ik zeg niet dat het onzin is. Ik zeg alleen dat jij de bron niet van kan verifieren en daardoor is de autenticiteit van de Arabische slagzin in mijn ogen minder geloofwaardig.

PS: waar baseer jij je eigenlijk op dat stuk van die historici of abdelkrim el khattabi persoonlijke interview

Ik baseer het op dit interview:

Religious fanaticism was the greatest cause of my failure even if I do not say that it was the only cause. This is because the shaykhs of the orders have greater influence in the Rif than in Morocco as a whole or in the rest of the countries of the Islamic world. I was incapable of acting without them and was obliged to ask their aid at every turn. Ai first I tried to win over the masses to my point of view by argument and demonstration, but I met with great opposition from the great families with powerful influence – with the exception of the family of “khamlasha” (sic) whose head was an old friend of my father’s. the rest were all my enemies, especially after I spent money from the awqaf to buy supplies for the war. They did not understand that this money could not be spent on a more worthy object than that of the independence of the country.

I do not deny that sometimes I was obliged to make use of religious sensibility in (an attempt) to win political support. Thus, I said that after the Spanish had occupied Ajdir they compelled the evacuation of a part of the village in which there was a mosque, which they did not respect and they made into a stable. When I heard this I ordered three of the qaids who were famous for their piety and their bravery to verify the matter for themselves. This tactic of mine doubled the bravery of the fighters, and increased their devotion to myself and my cause.

The truth is that Islam is the enemy of fanaticism and superstitions (khurafat). What I know of its fundamentals is enough to make me declare publicly that Islam as I know it in morocco and Algeria is very far removed from the Islam brought by the great Prophet.

Those who truly or falsely claimed that they were descendants of that pure stock (i.e. that of the Prophet) turned their whole attention to gaining the sympathy of the people for their transitory selves, and set themselves up as idols to be served by the ignorant, and established religious brotherhoods which were transformed into a powerful army to serve their personal ends. But Islam is as far removed as may be from sanctifying individuals because it ordains brotherhood and unity in the face of the enemy and encourages self-sacrifice (lit. “death”) in the case of freedom and independence. However, the shaykhs of the orders and the leaders of religion tinkered with the Book of God and the sunna of His Prophet in order to satisfy their own longings and to gratify their greed. They took no part in the revolution under the pretext that fighting for the fatherland (watan) had no meaning for them and that they would only fight in the cause of the Faith.

I exerted myself to the utmost to free my land from the influence of the shaykhs of the orders who are an obstacle in the way of any sort of freedom and independence. The policy of Turkey pleased me greatly because I knew that the Islamic countries could not be independent unless they freed themselves from religious fanaticism and emulated the people of Europe. But the Rifis did not understand me – which was my misfortune as well as theirs. Thus the shaykhs shook with anger at me when I appeared one day in the uniform of an officer, although I did not do such a thing again.

The shaykhs of the orders were the bitterest enemies both of myself and my country as it advanced. The omitted nothing in their efforts to frustrate my policy, even spreading through the length and breadth of the land that I wanted to follow the example of Turkey, and that that would inevitably lead to giving freedom to women so that they could go around in (European) hats (al-burnita), dressed like French women and aping their customs and so on.

The machinations of these ignorant fanatics convinced me that progress is impossible in any country where they have a strong influence unless it is brought about slowly and through the use of force and violence.

I must declare here and now that I did not find in the Rif the least support for my efforts at reform and that (only) a small group of people in Fez and Algiers understood me, helped me and agreed with my policy because they are in touch with foreigners and know lies where the true good of my country.

The Al-Manar interview met Abdelkrim el Khattabi 1926-1927
« Last Edit: 14/02/2010 om 19:45:53 by incognito »

« Reply #77 on: 14/02/2010 om 19:57:44 »
Dat is politiek opportunisme.

Het was zijn uiteindelijke doel om de Spaanse overheersing te ontmaskeren en te ontleden, maar om dit doel te bereiken moest hij eerst als middel de moslims weten op te zetten tegen de Spaanse overheersers. En daarbij heeft hij gebruik gemaakt van het islamitische sentiment onder de Riffijnen. Daar is niks mis mee, aangezien Abdelkrims politieke intenties altijd zuiver zijn geweest.
Politiek Oppurtunisme is haram maar oke als jij gelooft dat abdelkrim el khattabi iemand die moslim is seriues he ggen parttimer als mensen van nu. Toch zo een soort politici was

Het was geen opzetten beste incognito opzetten (een soort list tussen twee partijen) maar het was laten zien waar de irrifien aan toe zouden zijn als ze niet tegen de spanjaarden in opstand zouden komen. Je doet nu net of abdelkrim el khattabi de islam gebruikte voor de onafhankelijkheid van rif en hetdaarna in de doofpot zou stoppen

« Reply #78 on: 14/02/2010 om 20:01:10 »
Ik had een rechtstreekse vraag aan jou. Als abdelkrim el khattabi in jou ogen dus niet voor de islam was waarom wilde hij dan perse de gehele islamitische wereld ook daarna bevrijden.

« Reply #79 on: 14/02/2010 om 20:03:07 »
Politiek Oppurtunisme is haram maar oke als jij gelooft dat abdelkrim el khattabi iemand die moslim is seriues he ggen parttimer als mensen van nu. Toch zo een soort politici was

Waar uit de Koran of uit andere islamitische geschriften haal jij uit dat politiek opportunisme haram is?

Het was geen opzetten beste incognito opzetten (een soort list tussen twee partijen) maar het was laten zien waar de irrifien aan toe zouden zijn als ze niet tegen de spanjaarden in opstand zouden komen. Je doet nu net of abdelkrim el khattabi de islam gebruikte voor de onafhankelijkheid van rif en hetdaarna in de doofpot zou stoppen

Ik heb niks gezegd over een doofpot ofso. Dat zijn jouw woorden. En mijn woorden zijn gebaseerd op de woorden van Abdelkrim die hij zelf heeft toegegeven in een interview.
« Last Edit: 14/02/2010 om 20:05:31 by incognito »

« Reply #80 on: 14/02/2010 om 20:04:25 »
Ik had een rechtstreekse vraag aan jou. Als abdelkrim el khattabi in jou ogen dus niet voor de islam was waarom wilde hij dan perse de gehele islamitische wereld ook daarna bevrijden.

Ik heb niet gezegd dat hij niet voor de islam was. Ik heb gezegd dat hij de islam heeft gebruikt om zijn politieke doeleind te bereiken en dat doel was de Europese bezetter uit Noord-Afrika (en niet gehele islamitische wereld) verdrijven.
« Last Edit: 14/02/2010 om 20:06:32 by incognito »

« Reply #81 on: 14/02/2010 om 20:06:01 »
Ik zeg niet dat het onzin is. Ik zeg alleen dat jij de bron niet van kan verifieren en daardoor is de autenticiteit van de Arabische slagzin in mijn ogen minder geloofwaardig.

Maar jij denkt dat die zin ongeloofwaardig is omdat

« Reply #82 on: 14/02/2010 om 20:07:08 »
Maar jij denkt dat die zin ongeloofwaardig is omdat

Niet ongeloofwaardig, maar minder geloofwaardig aangezien jij mij tot nu toe geen bron of enige vorm van verificatie kan aanreiken.

« Reply #83 on: 14/02/2010 om 20:11:33 »
Waar uit de Koran of uit andere islamitische geschriften haal jij uit dat politiek opportunisme haram is?

Ik heb niks gezegd over een doofpot ofso. Dat zijn jouw woorden. En mijn woorden zijn gebaseerd op de woorden van Abdelkrim die hij zelf heeft toegegeven in een interview.
http://www.encyclo.nl/begrip/opportunisme
oppurtunisme het handelen zonder principe en dat in de politiek (regeeren over mensen) lijkt me toch wel in de islam onaaceptabel

En op die van een onbekende spaanse historicus

« Reply #84 on: 14/02/2010 om 20:15:05 »
Niet ongeloofwaardig, maar minder geloofwaardig aangezien jij mij tot nu toe geen bron of enige vorm van verificatie kan aanreiken.
Nou dat kan, ik blijf erbij dat als het ongeloofwwardig het niet op grote sites zou staan (die sites) beschikken over een peleton aan historici archeologen etc

« Reply #85 on: 14/02/2010 om 20:15:08 »
http://www.encyclo.nl/begrip/opportunisme
oppurtunisme het handelen zonder principe en dat in de politiek (regeeren over mensen) lijkt me toch wel in de islam onaaceptabel

En op die van een onbekende spaanse historicus

Dus jij hebt liever gehad dat Abdelkrim geen beroep had gedaan op de moslims, omdat hij een seculiere staat wilde stichten wat volgens onze vrome moslims in tegenspraak is met een islamitisch principe?
« Last Edit: 14/02/2010 om 20:19:17 by incognito »

« Reply #86 on: 14/02/2010 om 20:16:05 »
Nou dat kan, ik blijf erbij dat als het ongeloofwwardig het niet op grote sites zou staan (die sites) beschikken over een peleton aan historici archeologen etc

Geef mij dan maar 1 site die jij betrouwbaar vindt en waarop ik die Arabische slagzin kan vinden.

« Reply #87 on: 14/02/2010 om 20:17:51 »
Dus jij hebt liever gehad dat Abdelkrim geen beroep had gedaan op de moslims, omdat hij een seculiere staat wilde stichten wat in tegenspraak is met een islamitisch principe?
Nee dat vindt ik bedriegen. Seculierisme is ook haram dus daar zat ik me vraagtekens bij aangezien abdelkrim el khattabi de koran bestudeerde.

« Reply #88 on: 14/02/2010 om 20:18:33 »
Geef mij dan maar 1 site die jij betrouwbaar vindt en waarop ik die Arabische slagzin kan vinden.
Wikipedia.

« Reply #89 on: 14/02/2010 om 20:20:14 »
Nee dat vindt ik bedriegen. Seculierisme is ook haram dus daar zat ik me vraagtekens bij aangezien abdelkrim el khattabi de koran bestudeerde.

Secularisme is haram, maar een seculiere staatsvorm hoeft niet haram te zijn.