Author Topic: Is er een verschil tussen zionisme en pan arabisme.  (Read 20931 times)

« on: 02/02/2010 om 01:51:42 »
Het panarabisme en zionisme is er verschil?
Hoe ontstond het pan Arabisme eigenlijk? Of zoals het in het arabies al qawmya al arabya. Wanneer kwam er een beweging die ijverde voor een Arabische etnische vereniging. Nou die kwam in het begin van het 20ste eeuw, maar het doel was niet zo rooskleurig als de Arabieren dachten. Het was een plot gemaakt door de Britten om ze op te zetten tegen de Ottomanen zoals wij weten waren de Britten helemaal niet geïnteresseerd in kreten zoals Het Arabische volk, Arabische broederschap. Dus kort samengevat het Arabische nationalisme is een wapen dat de Britten gebruikten om de ottomanen te verslaan. En de Arabieren hebben die lijn (dus Arabieren opzetten tegen niet Arabische moslim naties) dus als een blind paard doorgetrokken. Arabieren denken echt dat je ze echt kunt verenigen, de realiteit bewijst telkens het tegendeel. Het einde van het geschiedenis verhaal kennen we de Britten en Fransen verdeelden de gebieden waar winst te halen viel. En de Arabieren kregen het Arabischschiereiland waar ze zo naar verlangde. Deze zogenaamde Arabische vereniging leverde in de geschiedenis allerlei wanhopige pogingen met als doel een verenigd Arabisch
Rijk (op het gebied van imazighen koerden en Assyriers)  dit leverde ook allerlei pogingen tussen Libië Syrië, Libië Egypte. Maar het probleem was logisch want macht stond in de weg. Qadhafi en Abdelnasser samen aan de leiding samen in een regering.  Mooier kon het niet voor de pan Arabische burger. Maar beiden keren kwamen de heren er niet uit over wie moest leiden. Zoals Ibn Khaldun zei  “Monarchie past niet bij Arabieren ,,

Maar hoe kan deze toch wel ideologie die lijn recht tegenover de islam staat toch zo populaire zijn onder bepaalde moslims. Nou in mijn optiek is dat een combinatie van factoren. Een van deze factoren is een die wij toch wel kennen namelijk het vervalsen van Hadith en allerlei andere islamitische bronnen. De islam is een grote bron van kennis en overleveringen nou het kwam weleens voor dat tussen de dynastieën ommayide en abbasiede velen van deze zijn vervalst of bij verzonnen in het voordeel van de Arabieren. Zoals Liefde voor het vaderland is een betere imaan en Arabieren  zijn eerst en ongelovigen tweede. Dus een niet Arabische moslim is volgens deze Hadith lager dan een bijv. Arabische jood. Natuurlijk onzin.Ik praat hier over ons imazighen in Nederland

Arabisch nationalistische partijen misbruiken de islam in het voordeel van het pan Arabisme.
Dit is eigenlijk  een beetje hetzelfde als hierboven. Maar hier gaat het niet om het vervalsen van Hadith maar om daden van pan Arabische verenigingen die op het eerste gezicht een standaard islamitische actie lijkt maar eigenlijk een promotie van het pan Arabisme is. Dus acties met een dubbele bedoeling. Als voorbeeld gebruik ik vorig jaar tijdens het Israel Gaza conflict hadden we in Amsterdam een stille mars van een vereniging waarvan ik van te voren  had gelezen dat ze de belangen van de Arabieren verdedigen. Nou zo een stille mars lijkt op het eerste gezicht onschuldig maar op het moment dat ik dingen hoor als “wij verdedigen het recht van de Arabieren,, of Arabisme verenigt ons,, Nou dan weet ik het al snel. Dus ik zeg niet dat je niet mee moet doen maar laat je niet mislijden en je zelf als Arabier gaat zien in plaats als amazigh moslim. Een ander voorbeeld is bijv. in Marokko worden ook allen op de tv of in het parlement alleen imazighen die de islam toch wel in een slecht daglicht zetten. En als daarna weer een pan Arabische organisatie zegt dat de islam wel een goed geloof is, en dat de Arabieren dit verdedigen nou dan gaat een amazigh moslim zich dan ook snel aansluiten bij de pan arabisten, tot slot van rekening pleiten pan arabisten niet voor vriendschap met Israel. Dus dit is ook een truc van mo6 en zijn vriendjes op het eerste gezicht lijkt het of amazigh partijen meer vrijheid krijgen maar ze worden allen gebruikt om de amazighiteit zwart te maken.  Om dit af te sluiten wil ik ook duidelijk maken dat dit ook een voorbeeld van verarabisering is. En wie kan het beter herhalen dan abdelkrim elkhattabi zelf.
http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=13495.msg258286#msg258286

Zionisme.
En dan hebben we nog zoiets als Zionisme de reden van deze topic was de vergelijking tussen die twee want beiden liegen over gebieden waar ze hun natie willen creëren zionisten Israel.
En Arabieren over/Noord Afrika Egypte en Syrië. Van beide ideologen is het fundament haat en superioriteit. En beiden vervalsen hun geloof om een bepaalde etniciteit te promoten. Maar wat is zionisme? Zionisme is een ideologie die door een stel verschopte joodse filosofen gemaakt is om een verenigde joodse staat op moslim grondgebied. Terwijl er helemaal geen aanleiding voor was want joden hadden een vrij goed leven op moslim grondgebied., maar oké  joden die keren zich op het raarste moment tegen je.   Zionisme is dus een idee om een staat te creëren met een bepaalde joodse wetgeving. Maar wat lijkt het logisch dan om deze waarvan zionisten zeggen dat het een puur joodse ideologie is vanuit de hoofdbron van het Jodendom te bekijken. Het antwoord tegen het politieke zionisme van uit een ultra joodse perspectief is Jermias 7 “Bidt tot de heer voor de stad waarheen ik jullie weggevoerd heb en zet je in voor haar bloei want de stad is ook jullie bloei. In andere woorden in de Thora staat dat de joden alleen terug mogen als god hen dus gaat helpen eerder niet! Dus het zionisme is hier lijnrecht tegenover. Als argument voor de stichting van de staat Israel wordt gebruikt dat hierdoor het koninkrijk van God dichterbij komt. Ik zelf vergelijk het met schoolkinderen die na het behalen van een acht een traktatie mogen. In dit geval krijgen ze eerst de kinderen eerst de kinderen een traktatie en verwacht ook een acht. Het terugkeren naar Palestina en daar Gods koninkrijk tot stand brengen is een omdraaiing van wat er in Jermias 29:14 “Ik zal me door jullie laten vinden spreekt de Heer en ik zal in je lot een keer brengen. Ik zal jullie samen brengen van alle volken en plaatsen ik jullie verbannen heb. En jullie terug laten brengen naar Jeruzalem. ( Ok in de tijd waar dit geschreven is waren de joden overal verspreidt Babelonie Egypte Armenië etc.)  Dus ik denk dat het Zionisme een nog verschrikkelijkere ideologie is dan het pan arabisme.
En heb ik van een goede collega op deze site vernomen dat dit  veel verder gaat dan alleen maar een joodse staat op moslim grondgebied.  Er is op dit moment een mondiale oorlog gaande tussen 2 verschillende soorten mensen:

- Namelijk mensen die bereid zijn om de andere kant te kijken als er onrecht in de wereld wordt gepleegd en tevens ook streven naar superioriteit tav ondergeschikte volkeren = hiertoe behoren de zionisten en pan arabisten

- En mensen die bereid zijn om zelfs hun leven te wagen als er onrecht wordt gepleegd in de wereld en streven naar gelijkheid voor alle mensen = oprechte moslims en bewuste imazighen. Amazigh betekent niet voor niets vrije mens, dit betekent tegen onderdrukking in welke vorm dan ook. 

Chatt zie arif

« Reply #1 on: 02/02/2010 om 10:39:44 »
Zionisme is het verdrijven/vermoorden van een bevolkingsgroep om de eigen (Joodse) bevolkingsgroep te huisvesten. Pan-Arabisme is een bevolkingsgroep zijn identiteit/cultuur/religie ontnemen en (eventueel) hen te overheersen. In ons geval krijg je na tig generaties, mensen die hun eigen vroegere identiteit/cultuur/religie als achterlijk/godslasterlijk beschouwen,en zelfs ontkennen nakomeling te zijn van de betreffende bevolkingsgroep!

Groot verschil,maar: one is (mind) fucked in both ways.

PS:op een dag kwam een kennis van me kwaad aan tafel zitten,ik vroeg hem wat er aan scheelde,en hij zei:'Ik was net aan het chatten (in het Arabisch) met een Arabier uit het midden-oosten en hij vroeg waar ik woonde. Toen ik zei dat ik in Marokko woonde zei de Arabier: In ons land zijn de Marokkaanse mannen kappers, de vrouwen meestal hoeren...'

Make it three times...
« Last Edit: 02/02/2010 om 11:25:53 by Zwart-Hart-Chatt »

« Reply #2 on: 02/02/2010 om 11:11:06 »
Het verschil doet er niet toe.
Het zijn beide politieke stromingen die de wereld bevolking van de waarheid weg houden.

Chatt zie arif

« Reply #3 on: 02/02/2010 om 11:24:32 »
Het verschil doet er niet toe.
Het zijn beide politieke stromingen die de wereld bevolking van de waarheid weg houden.

Mmmm,d'r is toch een groot verschil of men van huis en haard verdreven wordt of enkel een andere taal en gebruiken mag uitoefenen op het oude stekje...

Jij had toch ook olijfbomen gie Tafersith,of nie?
« Last Edit: 02/02/2010 om 11:26:34 by Zwart-Hart-Chatt »

« Reply #4 on: 02/02/2010 om 11:37:26 »
Zionisme is het verdrijven/vermoorden van een bevolkingsgroep om de eigen (Joodse) bevolkingsgroep te huisvesten. Pan-Arabisme is een bevolkingsgroep zijn identiteit/cultuur/religie ontnemen en (eventueel) hen te overheersen. In ons geval krijg je na tig generaties, mensen die hun eigen vroegere identiteit/cultuur/religie als achterlijk/godslasterlijk beschouwen,en zelfs ontkennen nakomeling te zijn van de betreffende bevolkingsgroep!

Ik denk dat jij je vergist hebt  zwart hart. Want bij pan arabisme gaat het om het stichten van een arabische staat nou dat kan ook net als bij zionisme ten koste gaan van het leven van andere bevolkingen. bijvoorbeeld Assyriers koerden imazighen. Denk daar maar eens over na

« Reply #5 on: 02/02/2010 om 11:51:19 »
Mmmm,d'r is toch een groot verschil of men van huis en haard verdreven wordt of enkel een andere taal en gebruiken mag uitoefenen op het oude stekje...
Ja. Dat verdrijven van volkeren is het gevolg van vijandigheden. Net zoals het gebeurd is met Indianen in Noord en zuid Amerika door Europeanen.
Jij had toch ook olijfbomen gie Tafersith,of nie?
Heb ik nog steeds. Of hebben wij nog steeds. Of Die zijn er nog en zelfs in uitbreiding! Enkel is er te kort aan betaalbare arbeidskrachten die de olijven van de boom kunnen plukken.  Onze olijfolie is super!

« Reply #6 on: 02/02/2010 om 13:22:32 »
Ja, want  Pan-Arabisme is helemaal mislukt en Zionisme is een groot succes geworden..

« Reply #7 on: 02/02/2010 om 15:03:55 »
Ja, want  Pan-Arabisme is helemaal mislukt en Zionisme is een groot succes geworden..

Ik heb het ook niet over het resultaat dat ze geboekt hebben maar over hun structuur enzo

« Reply #8 on: 02/02/2010 om 16:10:46 »
Om je antwoord los van invloeden en de realiteit en de eigen sympathie, kan je het best de definies van een neutraal woordenboek nemen.

« Reply #9 on: 02/02/2010 om 19:16:10 »
Amazigh/rebel is jij voor de onafhankelijkheid van Rif?

Chatt zie arif

« Reply #10 on: 02/02/2010 om 19:18:49 »
Om je antwoord los van invloeden en de realiteit en de eigen sympathie, kan je het best de definies van een neutraal woordenboek nemen.

Los van invloeden,realiteit en ook definities uit een neutraal woordenboek....?

« Reply #11 on: 02/02/2010 om 19:25:30 »
Geloof het of niet. Enkel een taalkundige/taalgebaseerde definitie kan een neutraal antwoord geven. Anders gaat men, afhankelijk van zijn overtuiging, dit van dat beschuldigen.

Chatt zie arif

« Reply #12 on: 02/02/2010 om 19:32:36 »
Ja. Dat verdrijven van volkeren is het gevolg van vijandigheden. Net zoals het gebeurd is met Indianen in Noord en zuid Amerika door Europeanen.Heb ik nog steeds. Of hebben wij nog steeds. Of Die zijn er nog en zelfs in uitbreiding! Enkel is er te kort aan betaalbare arbeidskrachten die de olijven van de boom kunnen plukken.  Onze olijfolie is super!

Nu je het slachtoffer van Pan-Arabisme bent heb je een tekort aan arbeidskrachten.Als je het slachtoffer van zionisme zou zijn geweest, had je een verblijfsvergunning nodig gehad om de vroeger aan jouw toebehorende oijfboomgaard te plukken. Maar eerst zou je een paar check-points moeten passeren met erg vriendelijke en behulpzame soldaten,de olijf-olie zou waarschijnlijk ergens in een schap van Albert-Hein liggen. Geen invoerkosten en met behulp van goedkope arbeidskrachten geplukt,de vroegere eigenaars.

Pan-Arabisme is een ideologie die poogt een volk te bekeren,zionisme is ook een ideologie,maar het verschil met Pan-Arabisme is dat ze niet geinteresseerd zijn om een volk te bekeren.

Bij beiden vallen slachtoffers,bij de Arabieren wanneer er verzet is tegen de assimilatie,bij zionisme wanneer men niet snel genoeg vlucht.

« Last Edit: 02/02/2010 om 19:37:47 by Zwart-Hart-Chatt »

Chatt zie arif

« Reply #13 on: 02/02/2010 om 19:36:50 »
Geloof het of niet. Enkel een taalkundige/taalgebaseerde definitie kan een neutraal antwoord geven. Anders gaat men, afhankelijk van zijn overtuiging, dit van dat beschuldigen.

Ik begrijp je nog steeds niet.

Taalkundig-taalgebaseerd,wat bedoel je nou eigenlijk?

« Reply #14 on: 02/02/2010 om 20:00:48 »
Ik begrijp je nog steeds niet.

Taalkundig-taalgebaseerd,wat bedoel je nou eigenlijk?

Ik bedoel pak een goed woordenboek, en lees wat de juiste (ongecommenteerde) betekenis:

 zi·o·nis·me het; o het streven ve bep. Joodse groepering om een eigen staat te stichten en te behouden

Het `pan-Arabisme` (of `Qawmiya`) is een beweging die ijvert voor het verenigen van de Arabische volkeren en naties van het Midden-Oosten en Noord-Afrika.
----

Dit is het verschil.