Author Topic: Familienamen bij het Meertensinstituut  (Read 16907 times)

« on: 14/01/2010 om 16:12:40 »
Azul aythma d suythma,

Vorige maand is er een site gelanceerd waarop je familienamen kan opzoeken. Het leuke hiervan is dat je te zien krijgt hoe vaak die naam voorkomt en in welke regio in Nederland.

Gegevens zijn bijgewerkt tot 2007.

Check hoe jou familie binnen Nederland is verstrooid via onderstaande link:

http://www.meertens.knaw.nl/nfb/

D wa netta!

« Reply #1 on: 14/01/2010 om 16:36:03 »
Hoeveel mensen delen jouw achternam, Abrid?

« Reply #2 on: 14/01/2010 om 18:07:47 »
Bedankt voor die link! Wel grappig dat je ook op Marokkaanse achternamen kunt zoeken, zelfs met variaties en al. Mijn achternaam komt voornamelijk in Utrecht voor, wel grappig. Zeker alleen ons gezin hahaha. Denk alleen dat de telling niet altijd klopt. Als ik op onze familie achternamen zoek krijg ik te weinig personen met die achternaam. Misschien dat enkel hoofden van huishoudens mee worden geteld en geen kinderen of getrouwde vrouwen etc.
« Last Edit: 14/01/2010 om 18:13:14 by Sa3ieD »

« Reply #3 on: 14/01/2010 om 21:37:21 »
De link werkt niet (meer)

nu wel..

« Reply #4 on: 14/01/2010 om 21:40:10 »
Bedankt voor die link! Wel grappig dat je ook op Marokkaanse achternamen kunt zoeken, zelfs met variaties en al. Mijn achternaam komt voornamelijk in Utrecht voor, wel grappig. Zeker alleen ons gezin hahaha. Denk alleen dat de telling niet altijd klopt. Als ik op onze familie achternamen zoek krijg ik te weinig personen met die achternaam. Misschien dat enkel hoofden van huishoudens mee worden geteld en geen kinderen of getrouwde vrouwen etc.
het is zeker Riffijnen, want de marokkanen zijn minderheids in Nederland

« Reply #5 on: 15/01/2010 om 09:27:50 »
Hoeveel mensen delen jouw achternam, Abrid?

Tawmat, in 2007 waren het er 70. Voornamelijk Den Haag, Vlissingen en Ede e.o.

En hoe vaak komt die van jou voor?

« Reply #6 on: 15/01/2010 om 09:29:04 »

Ja ik was er ook van onder de indruk dat we op noord afrikaanse namen :) kunnen zoeken.  Weet wel dat eht de stand is van 2007. Volgens mij tellen ze kinderen die nog bij hun ouders wonen niet mee.

« Reply #7 on: 15/01/2010 om 09:56:05 »
erg coole link!

91 achternaamgenoten heb ik hier te lande, grappig dat een mij bekende marokkaanse achternaam als Benali 530 keer voorkomt, en ik heb maar net meer hits dan Aynan (64 vermeldingen).

(Zijn er ook marokkaanse equivalenten van Jansen of de Vries (dus nogal veel voorkomende namen) En 'betekenen' marokkaanse achternamen ook nog wat, zoals Bakker, Molenaar of Naaktgeboren? Of is het voornamelijk Jan's zoon (Jansen) en Maria's dochter)

« Reply #8 on: 15/01/2010 om 11:08:22 »
erg coole link!

91 achternaamgenoten heb ik hier te lande, grappig dat een mij bekende marokkaanse achternaam als Benali 530 keer voorkomt, en ik heb maar net meer hits dan Aynan (64 vermeldingen).

(Zijn er ook marokkaanse equivalenten van Jansen of de Vries (dus nogal veel voorkomende namen) En 'betekenen' marokkaanse achternamen ook nog wat, zoals Bakker, Molenaar of Naaktgeboren? Of is het voornamelijk Jan's zoon (Jansen) en Maria's dochter)

Veel voorkomend: Achahbar (de blonde), Akoudad (de Korte), Akouh (De Kleine), Ziani (afgeleid van een voornaam Ziyan), Ameqran of Amekrane (De Grote) enz

« Reply #9 on: 15/01/2010 om 13:42:16 »
We kunnen wel een overzicht proberen te maken van de meest voorkomende Marokkaanse achternamen, bij het zoeken kun je voor Naam: bevat en dan de achternaam kiezen. Als je op deze manier bijv. Amezian intikt krijg je ook andere schrijfwijzen te zien zoals Ameziane. Enkel achternamen die minimaal 100 naamdragers hebben (gecombineerd). Tel alleen de varianten met meer dan 5 naamdragers. Ik heb de namen gesorteerd op meest voorkomende. Als je zoekt is het handig om op een bepaalde stam te zoeken van de achternaam. Dus bij de varianten van Hadouch op douch, in alle varianten zit douch.

El Moussaoui, El Mousaoui,  El-Moussaoui, Mousaoui, Moussaoui, Aissaoui hebben opgeteld 1128 naamdragers. 

Ahaddouch, Ahadouch, Ahdidouch, El Haddouchi, El Hadouchi, El-Haddouchi, El-Hadouchi, Haddouch, Haddouche, Haddouchi, Haddouché, Hadidouch, Hadouch, Hadouchi, Hiddouch, Hidouch, Ihaddouchan, Ihaddouchen, Ihadouchen hebben opgeteld 873 naamdragers.

Al Ayadi, Al Bouayadi, Ayad, Ayada, Ayadhi, Ayadi, Ben Ayad, Ben-Ayad, Benayad, Bouayad, Bouayadi, El Ayadi, El Boayadi, El Bouayadi, El-Ayadi, 
El-Boayadi, El-Bouayadi
hebben opgeteld 804 naamdragers.

Attahir, Attahiri, Bentahiri, Boutahir, Boutahire, Boutahiri, El Boutahiri, El Tahir, Eltahir, Et-Tahiri, Ettahiri, Ittahiri, Tahiri hebben opgeteld 778 naamdragers.

Loukil, Loukile, Loukili hebben opgeteld 712 naamdragers.

Aazouzi, Aazzouzi, Azouzi, Azzouzi, Aâzzouzi, El Azouzi, El Azzouzi, Elazzouzi
hebben opgeteld 622 naamdragers.

Amazian, Amaziane, Amezian, Ameziane, Ameziani, Amezziane, Amizian, Ammeziane hebben opgeteld 559 naamdragers.

El Hamdaoui, Al-Hamdaoui, Al Hamdaoui, Hamdaoui hebben opgeteld 546 naamdragers.

Aarab, Arab hebben opgeteld 488 naamdragers. 

Al Farissi, El Farisi, El Farissi, El-Farissi, Faris, Farish, Fariss, Farissi, Oulad Faris hebben opgeteld 392 naamdragers.

Ben Zian, Benmezian, Benzian, Bouzian, Bouziane, Bouziani, Bozian, Buzian hebben opgeteld 389 naamdragers.

Achahbar heeft 367 naamdragers.

Aissati, Benaissati, El Aissati, El Benaissati, El-Aissati, El Aisati hebben opgeteld 320 naamdragers.

Akachar, Akchar, Akechar hebben opgeteld 317 naamdragers.

Aslimani, Ben Slimane,  Bensliman,  Benslimane, Bousliman, Bouslimane,
Esslimani, Islimani, Sliman, Slimane, Slimani
hebben opgeteld 250 naamdragers.

Amakran, Amakrane, Amekran, Amekrane, Amakren hebben opgeteld 216 naamdragers.

Azougagh, Azougarh en Ben Azougagh hebben opgeteld 160 naamdragers

Kichou, Kichouh, Kichouhi hebben opgeteld 146 naamdragers

Achahboun, Achahboune, Achahbouni hebben opgeteld 105 naamdragers.

(De lijst wordt telkens aangevuld)

Niemand suggesties voor andere achternamen die vaak voor zouden kunnen komen?
« Last Edit: 15/01/2010 om 21:08:19 by Sa3ieD »

« Reply #10 on: 15/01/2010 om 15:55:58 »
Tawmat, in 2007 waren het er 70. Voornamelijk Den Haag, Vlissingen en Ede e.o.

En hoe vaak komt die van jou voor?
10 keer maar. Ik heb een aparte  achternaam. :)

« Reply #11 on: 15/01/2010 om 18:44:27 »
We kunnen wel een overzicht proberen te maken van de meest voorkomende Marokkaanse achternamen, bij het zoeken kun je voor Naam: bevat en dan de achternaam kiezen.
opnieuw nog eens, er is vergissing!

het zijn geen marokkanen maar de Riffijnen.

« Reply #12 on: 15/01/2010 om 19:14:26 »
K heb er maar 11 met dezelfde achternaam.

Wie zen familie naam is bekend voor '47.....?

« Reply #13 on: 15/01/2010 om 19:41:12 »
opnieuw nog eens, er is vergissing!

het zijn geen marokkanen maar de Riffijnen.

Ga toch iets nuttigs doen

« Reply #14 on: 15/01/2010 om 19:48:41 »
Ga toch iets nuttigs doen
als wat?