Author Topic: Koning wil Marokko decentraliseren om Sahara ...  (Read 5342 times)

« Reply #15 on: 06/01/2010 om 23:39:17 »
Autonomie in Marokko, leuk voor de Rif

Mohammed de Zesde, de leider der gelovigen en Koning van Marokko is op de televisie geweest. Hij heeft gesproken over de Westelijke Sahara. Hij heeft een alternatief voor het referendum over de toekomst voor de Westelijke Sahara. Dat referendum is een onderdeel van het vredesvoorstel dat samen met de Verenigde Naties is opgesteld. Mohammed's eigen voorstel is het oude bekende autonomie-voorstel dat hij gewoon nog weer eens heeft voorgesteld. Hij deed dat in een rede voor de hele natie op televisie afgelopen zondag. Zijne Majesteit heeft aangekondigd een commissie in te stellen die het Noord-Afrikaanse land moet gaan decentraliseren.
In de Rif zal men er blij mee zijn. Het Polisario zag en ziet niets in het voorstel maar klaagt over schendingen van het bestand door de Marokkanen. Het Polisario doet ook een beroep op Spanje om werk te maken van het referendum.

4 Januari 2010

Van Kaas

http://vankaas.blogspot.com/2010/01/autonoom-marokkaans.html

Alleen de rif?

« Reply #16 on: 06/01/2010 om 23:47:11 »
Alleen de rif?

Indien het een oprecht gebaar is van M6 denk ik dat iedere regio in Marokko hier wel blij mee zal zijn. Ik ben echter alleen bang voor dat het voorstel tot autonomie niet uit het hart van M6 komt en dat het eerder een lokkertje is voor het gewone volk. Heb jij er vertrouwen in dan?   
« Last Edit: 07/01/2010 om 00:54:53 by incognito »

« Reply #17 on: 07/01/2010 om 09:14:06 »
he he   vind je dat nou zelf geen domme opmerking? wat heb jij met palestina als amazigh zijnde dan?
Zolang de koning door joden adviseurs blijft omsingeld, zal het nooit met Marokko goed komen.

« Reply #18 on: 07/01/2010 om 14:12:43 »
Indien het een oprecht gebaar is van M6 denk ik dat iedere regio in Marokko hier wel blij mee zal zijn. Ik ben echter alleen bang voor dat het voorstel tot autonomie niet uit het hart van M6 komt en dat het eerder een lokkertje is voor het gewone volk. Heb jij er vertrouwen in dan?   

we zullen wel zien ..

"Indien het een oprecht gebaar is van M6 denk ik dat iedere regio in Marokko hier wel blij mee zal zijn."
Precies, kwa welvaart zal Marokko ook groeien.

« Reply #19 on: 07/01/2010 om 16:20:54 »

Alhoceima is nummer: 16 met Taounat en Taza

Nador is nummer: 10 met Berkane  
   Figuig
   Jerada
   Nador  
  Oujda-Angad
   Taourirt

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestuurlijke_indeling_van_Marokko

Dit is de indeling van dit moment.
Ik vraag me dus af, hoe het eruit gaat zien, als er "autonomie" gegeven gaat worden.
Er kan dan moeilijk een opdeling van 16 bestaan, ik denk dan meer aan een opdeling van 5 ( rif, atlas, sous, arabisch gedeelte en de sahara) dus meer taalkundig en volk gebonden.

Een opsplitsing van de Rif, zou dan funest zijn voor ons, omdat het de boel alleen maar zwakker maakt.

« Reply #20 on: 07/01/2010 om 16:23:49 »
Ff een vraagje wat is de Rif?

Er is hier al eerder een discussie geweest dat een Aqer3ie bijv zichzelf niet als een Ariffie ziet?

Klopt idd, er zijn een aantal Iker3ieyen die zichzelf niet als Ariffie zien. Dit is in mijn ogen meer een gevolg van onwetendheid en een te groot ego.
Nador ligt toch overduidelijk in de Rif, en de taal wat ze spreken is duidelijk te scharen onder wat de rest van de "Riffijnen" spreken.

Dus die vlieger gaat niet voor ze op!

« Reply #21 on: 12/01/2010 om 17:36:34 »
Wat heeft een Frans-Joods adviseur te maken met: Palestina als Amazigh zijnde?

Volgens mij moet je het nog een x lezen om te weten wie er nu een domme opmerking heeft geplaatst!

.... Fout

« Reply #22 on: 12/01/2010 om 20:57:20 »
Marokkaanse experts willen 4 a 5 grote gebieden creeren. Ik weet niet of de Marokkaanse staat dat durft.

Dit is een voorstelling volgens Telquel:

« Reply #23 on: 12/01/2010 om 22:37:08 »
Dus provincie Nador wordt afgescheiden van Aith Wayarghel.

« Reply #24 on: 13/01/2010 om 13:34:00 »
Dus provincie Nador wordt afgescheiden van Aith Wayarghel.

Dit is een maar een voorbeeld  van de Marokkaanse tijdschrift Telquel.
We zullen pas over 6 maanden zien wat de regering echt gaan doen.

« Last Edit: 13/01/2010 om 13:36:10 by Mister1979 »

« Reply #25 on: 13/01/2010 om 13:36:56 »
Dit is wel interessant: Sommige experts willen liefst 4 a 5 grote regio's dan 16 omdat het de regionale regeringen meer efficient zou maken.

Regional government would be made more efficient by reducing the number of regions from 16 to only four or five bigger ones, experts were quoted by media reports as saying.
http://www.earthtimes.org/articles/show/302003,morocco-reaffirms-claim-over-sahara-with-decentralization-plan.html