Author Topic: Laat je stem horen voor Aminatou!  (Read 150278 times)

« Reply #240 on: 03/01/2010 om 17:53:36 »
Ik heb die foto gezien en iemand die een maand niets gegeten heeft kan er niet zo uitzien.
Kijk nog eens een keer goed naar de foto,ik zie een normaal persoon,geen sterk vermagerde hongerstaker.

Besef je wel ten volle wat het effect van een maand voedsel weigeren betekent voor het menselijk lichaam?

Ok Chatt stel je voor dat je gelijk hebt. Aminatou Haidar heeft haar hele hongerstaking in scene gezet, omdat jij ervan uitgaat dat een persoon die 32 dagen niets gegeten heeft nooit zo eruit kan zien op een foto. Het was gewoon een grote mediaspektakel van een show en Aminatou Haidar de hoofdrolspeelster. Betekent dat Aminatou op onderstaande foto ook aan het "acteren" was volgens jou? >

Inco,jij bent zo naïf als een kind,een weliswaar intelligente,maar zeer eenvoudig te manipuleren persoon.

Ps. Dank je wel nog voor het compliment.
« Last Edit: 03/01/2010 om 18:49:33 by incognito »

« Reply #241 on: 03/01/2010 om 18:04:18 »
Incognito,
Waarom toon je nog steeds empathie met de Hassania nomaden? Wat heeft jouw nou precies doen besluiten om het voor hun op te nemen? Uit welk oogpunt? Historisch,Etnische etc?

Azul Riffijnos,

Ik heb gekozen om mij op dit forum in te zetten voor mensenrechtenactivisten als Aminatou (en Chakib el Khayari), simpelweg omdat ik een felle tegenstander ben van de makhzen-overheid in Marokko. Dit corrupte makhzensysteem waarbij een aantal aristocratische families in Marokko met hun economische privileges en militair machtsvertoon de rest van het land met ijzeren hand en flink wat smeergeld kunnen regeren. Iedere individu die zich juist inzet voor de verbetering van de lokale bevolking, maar ten prooi valt aan dit makhzensysteem verdient daarom mijn steun. Hierbij kan ik ook geen onderscheid maken tussen Irifien, Isoussien, Imazighen, Isahraouien of andere Arabisch-sprekende Marokkanen, omdat mensenrechten nou eenmaal universeel horen te zijn. Ook in Marokko >

Artikel 9 van de Marokkaanse grondwet:

The constitution shall guarantee all citizens the following:

- freedom of movement through, and of settlement in, all parts of the Kingdom;
- freedom of opinion, of expression in all its forms, and of public gathering;
- freedom of association, and the freedom to belong to any union or political group of their choice.

Ps. Ik zal voor zorgen dat jij op elke vraag van jou, een antwoord van mij terug kan verwachten.
« Last Edit: 03/01/2010 om 18:51:25 by incognito »

Chatt zie arif

« Reply #242 on: 03/01/2010 om 21:10:42 »
Ok Chatt stel je voor dat je gelijk hebt. Aminatou Haidar heeft haar hele hongerstaking in scene gezet, omdat jij ervan uitgaat dat een persoon die 32 dagen niets gegeten heeft nooit zo eruit kan zien op een foto. Het was gewoon een grote mediaspektakel van een show en Aminatou Haidar de hoofdrolspeelster. Betekent dat Aminatou op onderstaande foto ook aan het "acteren" was volgens jou? >

Het was ook een grote media-spektakel met Amina als hoofdrolspeelster,de hele wereld weet nu wie Amina is en ook waar ze voor staat. Ze hoeft echt geen media-training meer te volgen,ik beschouw haar een meester-bespeler van de publieke wereld-opinie. Een soort van Dalai Lama,want haar een Gandhi noemen vind ik ongepast/onverdiend,Gandhi boekte resultaat ,terwijl de Dalai Lama z'n hele leven al vruchteloos de wereld rondreist om prijzen in ontvangst te nemen en lezingen te geven.

Ik moet je ook bekennen dat ik een zekere sympathie voor haar voel,ik bestrijd haar persoon of methodes niet,ik stel alleen vast dat ze er wel erg goed uitziet voor iemand die 32 dagen heeft geweigerd voedsel tot zich te nemen. De kunst is vooral om zaken op de(politieke) spits te drijven zonder al te veel kleerscheuren,ze is daar op een geniale manier in geslaagd.Het resultaat is veel media-coverage,maar dat staat nog steeds niet voor onafhankelijkheid,toch?

Wat dat bebloede gezicht van Amina betreft:door omstandigheden gedwongen heb ik ettelijke jaren achtereen de gevangenissen van Taza en Tanger bezocht. Geloof me,ik maak me echt geen illusies over de machthebbers in Marokko. Ik heb plassen bloed gezien waar ik van moest kokhalzen,weet jij hoe een grote plas mensenbloed ruikt?

Dat was na de aanslagen in Casa waarbij 45 doden doden vielen,iedere man die een baard droeg in Marokko werd destijds 'uitgenodigd' op het politie-bureau en op het platteland bij de gendarmerie. Zelfs mijn hoogbejaarde buurman in Mnoud werd 'aan de tand gevoeld' over zijn salafistische sympathieën. Hij vertelde me schaterend van het lachen dat ze hadden aangeboden hem meteen te laten gaan als hij zou beloven bij thuiskomst onmiddelijk z'n baard af te scheren. De jongere baarden werden daarentegen bij de minste of geringste verdenking in de gevangenis gegooid voor 'uitvoeriger onderzoek en verhoor',een als je het mij vraagt wel erg 'lichamelijk' verhoor.

Anecdote:
Een paar weken terug zat ik samen met een arme fellah een koffie te drinken, op dat moment werd er een korte reportage over haar uitgezonden op de Marokkaanse TV. Nadat de reportage was afgelopen keek hij me vol onbegrip aan en zei: ze doet die hongerstaking tenminste uit vrije wil,wij armen houden ook een soort van permanente semi-hongerstaking,maar niet uit vrije wil...
« Last Edit: 17/01/2010 om 18:55:58 by Zwart-Hart-Chatt »

« Reply #243 on: 05/01/2010 om 13:45:37 »
Een vraag die je dient te stellen is: Wanneer heb je het recht om een bepaald regio/gebied te claimen als oorspronkelijk gebied? Is dat 2 generaties of 4, 8,12,20? Tot waar reikt de stamboom van Amamitou? Diep in de Westelijke Sahara?

Om je vraag te kunnen beantwoorden kan ik net als jij gaan kijken tot hoeveel generaties terug een bepaalde familie / stam / volk een band heeft gehad met een bepaalde regio. Ik kan bijvoorbeeld zeggen tot 10 generaties terug de norm moet worden voor een historische claim. Maar waarom dan precies 10 en niet 9 of 11 generaties terug, dat kan ik niet onderbouwen. Het wordt dan een willekeurige keuze en dit kan volgens mij niet echt een objectieve maatstaf bieden. Wat ik eventueel wel kan onderbouwen is de redenering dat een lokale bevolking een grotere historische claim heeft op een bepaalde regio dan een bevolking van buitenaf. Dit betekent voor mij dat in de Sahara-kwestie het standpunt van de Isahraouien als lokale bevolking zwaarder weegt dan het standpunt van de Marokkaanse overheid.

Betekent dit ook dat de Marokkaanse overheid dan maar de onafhankelijkheid moet verlenen aan de Isahraouien. Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat er een oplossing moet komen die niet zozeer gebaseerd dient te worden vanuit een historische onderbouwing van de claim, maar juist meer op een juridische onderbouwing. Binnen het kader dus van de nationale en internationale wetgeving. Vandaar dat ik in dit verlengde nog wil wijzen naar de (niet-bindende) uitspraak van het Internationaal Gerechtshof uit 1975.

Nog voordat de Spanjaarden zich terug hadden getrokken uit Spaans-Sahara, had H2 zijn zinnen al gezet op dit gebied. H2 die begin jaren 70 wist te ontkomen aan meerdere aanslagen op zijn leven, probeerde te streven naar een Groot-Marokko om de aandacht hierna af te leiden van de binnenlandse problemen. Hierin zag H2 zich gesteund van de politieke top van de Istiqlal. Echter om zijn koninklijke claim ook internationaal te legitimeren, kaarte hij vrijwillig de Westelijke Sahara-kwestie aan bij het Internationaal Gerechtshof in Den Haag. De rechtbank moest hierbij antwoord geven op de volgende 2 vragen:

1. Was de Westelijke Sahara op het moment van de kolonisatie door Spanje een “gebied zonder meester”, een terra nullius?

En indien het antwoord op deze vraag negatief zou zijn: 2. Wat waren de juridische banden van dit gebied met het koninkrijk Marokko en met de Mauretaanse regio?

Het Hof deed vervolgens een uitspraak: de rechtbank erkende dat er reeds vóór de Spaanse kolonisatie banden hadden bestaan tussen de Westelijke Sahara enerzijds en Marokko en Mauritanië anderzijds – het was dus geen niemandsland - maar dat beide staten nooit daadwerkelijk gezag hadden uitgeoefend over het gebied. De rechtbank baseerde deze uitspraak op de volgende argumentaties:

Het Hof kwam dus tot de conclusie dat de Westelijke Sahara gedekoloniseerd diende te worden, waarbij het zelfbeschikkingsrecht van de lokale bevolking voorop stond. Desondanks riep H2 enkele uren na de uitspraak het Marokkaanse volk op om via de Groene Mars Spaans-Sahara alsnog te verenigen met het moederland.

- http://en.wikipedia.org/wiki/International_Court_of_Justice_Advisory_Opinion_on_Western_Sahara

- http://www.icj-cij.org/docket/files/61/6197.pdf

Ps. Mijn vraag aan jou is: wat vind jij van de uitspraak van het Internationaal Gerechtshof in 1975 en de rol van H2 hierbij?
« Last Edit: 05/01/2010 om 19:15:35 by incognito »

« Reply #244 on: 07/01/2010 om 15:06:31 »
Zoals ik al eerder heb gesteld. Een bewuste Amazigh kan zijn ogen niet sluiten voor de onderdrukking van de Isahraouien door de Marokkaanse makhzen-overheid. Klik hier voor een Nederlandse vertaling en hier voor een Franse vertaling... >

A responsible Moroccan recounts war crimes in Western Sahara: Ould Rachid reveals violations committed by Army Officers against Sahrawi civilians

Rabat. “There are several persons [...], that is three or four army officers who committed what could be called war crimes against prisoners outside off the battlefield” and “many civilians who were thrown into the desert from helicopters or buried alive,” simply because they were Sahrawis.

The one breaking the taboo confirming that several Moroccan officers have committed serious war crimes in Western Sahara is not a known leader of the Polisario Front nor a Sahrawi pro-independence militant. The one who accuses high officers of the Royal Moroccan Army is Khalihenna Ould Rachid, the current president of CORCAS (the Royal Consultative Council for Saharan Affairs).

Ould Rachid is a famous pro-Moroccan Sahrawi who has many times been minister in the governments of [Moroccan] King Hassan II and has been one of the negotiators in the recent discussions with Polisario in Manhasset in the USA.

Ould Rachid did not make these declarations publicly but behind closed doors, during meetings of the Instance of Equity and Reconciliation (IER), an organization created by [Moroccan] King Mohammed VI to clarify the grave human rights violations perpetrated during the reign of Hassan II [1961-1999].

His testimony, recorded and transcribed in 2005, was not to be made public, but the Casablanca -based newspaper Al-Jarida Al-Oula has decided to publish them in their entirety, and announcing at the same time that it possesses other recordings in the same vein from high level Moroccan figures who testified in front of the same body.

Following these serious accusations, which concern a delicate subject in Morocco (the Western Sahara conflict) not normally discussed by the regime, the President of the [Moroccan] Consultative Council of Human Rights, an official body, was dispatched to block Al-Jarida Al-Oula from publishing these documents, not to refute them.

In effect, the publication of these documents in Morocco comes at a bad time. Since March 2007, Spain’s highest judicial body has asked judge Baltasar Garzón to inquire into accusations of “international crimes” committed by “32 Moroccan leaders and officers” in Western Sahara since 1975.

These accusations are the subject of a complaint deposited on 14 September 2006 before the highest Spanish court by several Spanish human rights associations, who estimate that 542 Western Saharans have disappeared since 1975.

Garzón has decided to ask Moroccan judicial authorities if these events have been investigated or if there are penal procedures under-way against the accused persons. But for the moment he has not received anything.

In Rabat, it is feared that many of the persons mentioned in the Spanish complaint, including many still occupying positions in the Moroccan army, have been named by Ould Rachid. For his part, Ali Anouzla, the Director of Al-Jarida Al-Oula, has announced that his newspaper will continue to publish the transcripts.

17 Juni 2008

Ali Lmrabet; El Mundo

Ps. Dit bericht geeft misschien ook een beter inzicht waarom de krant van Ali Anouzla - Al Jarida Al Oula - wordt aangepakt door de makhzen-overheid.
« Last Edit: 07/01/2010 om 15:31:05 by incognito »

« Reply #245 on: 09/01/2010 om 11:31:43 »
Congo is voor alles wat Arabisch nationalistisch is.
Dit is Congo:

Congo1:   vindt dat Imazighen eenheid moeten vormen met Arabieren, want we zijn allemaal moslims. Degenen die denken in termen van Amazigh Arabier,  zaaien haat volgens Congo. Conco wil dus dat Imazighen in hun eigen land assimileren in een buitenlands volk. 

Congo2: Deze congo steunt de scheiden van West-Sahara van Marokko. Nu is hij niet meer voor de eenheid.   Marokko heeft West-Sahara geannexeerd, aldus congo2.

Het raar is, is dat deze tegenstrijdigheden komen van dezelfde persoon. Congo1 is ook congo2.   Het doel van congo is dus niets anders dan Imazighen laten assimileren in buitenlanders en hun land verdelen over buitenlanders.

« Last Edit: 09/01/2010 om 11:37:54 by Nech »

« Reply #246 on: 09/01/2010 om 19:45:46 »

Betekent dit ook dat de Marokkaanse overheid dan maar de onafhankelijkheid moet verlenen aan de Isahraouien. Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat er een oplossing moet komen die niet zozeer gebaseerd dient te worden vanuit een historische onderbouwing van de claim, maar juist meer op een juridische onderbouwing. Binnen het kader dus van de nationale en internationale wetgeving. Vandaar dat ik in dit verlengde nog wil wijzen naar de (niet-bindende) uitspraak van het Internationaal Gerechtshof uit 1975.

Nog voordat de Spanjaarden zich terug hadden getrokken uit Spaans-Sahara, had H2 zijn zinnen al gezet op dit gebied. H2 die begin jaren 70 wist te ontkomen aan meerdere aanslagen op zijn leven, probeerde te streven naar een Groot-Marokko om de aandacht hierna af te leiden van de binnenlandse problemen. Hierin zag H2 zich gesteund van de politieke top van de Istiqlal. Echter om zijn koninklijke claim ook internationaal te legitimeren, kaarte hij vrijwillig de Westelijke Sahara-kwestie aan bij het Internationaal Gerechtshof in Den Haag. De rechtbank moest hierbij antwoord geven op de volgende 2 vragen:

1. Was de Westelijke Sahara op het moment van de kolonisatie door Spanje een “gebied zonder meester”, een terra nullius?

En indien het antwoord op deze vraag negatief zou zijn: 2. Wat waren de juridische banden van dit gebied met het koninkrijk Marokko en met de Mauretaanse regio?

Het Hof deed vervolgens een uitspraak: de rechtbank erkende dat er reeds vóór de Spaanse kolonisatie banden hadden bestaan tussen de Westelijke Sahara enerzijds en Marokko en Mauritanië anderzijds – het was dus geen niemandsland - maar dat beide staten nooit daadwerkelijk gezag hadden uitgeoefend over het gebied. De rechtbank baseerde deze uitspraak op de volgende argumentaties:

Het Hof kwam dus tot de conclusie dat de Westelijke Sahara gedekoloniseerd diende te worden, waarbij het zelfbeschikkingsrecht van de lokale bevolking voorop stond. Desondanks riep H2 enkele uren na de uitspraak het Marokkaanse volk op om via de Groene Mars Spaans-Sahara alsnog te verenigen met het moederland.

- http://en.wikipedia.org/wiki/International_Court_of_Justice_Advisory_Opinion_on_Western_Sahara

- http://www.icj-cij.org/docket/files/61/6197.pdf

Ps. Mijn vraag aan jou is: wat vind jij van de uitspraak van het Internationaal Gerechtshof in 1975 en de rol van H2 hierbij?
De Basken willen ook graag onafhankelijk zijn, toch word Spanje nauwelijks onderdruk gezet door de buitenlandse landen.
De vragen zijn: Waarom wordt Marokko wel onderdruk gezet en Spanje niet?
Vindt jij dat de Basken recht hebben op onafhankelijkheid?

« Reply #247 on: 10/01/2010 om 13:48:50 »
voor incognito.

De Basken willen ook graag onafhankelijk zijn, toch woord Spanje nauwelijks onderdruk gezet door de buitenlandse landen.
De vragen zijn: Waarom wordt Marokko wel onderdruk gezet en Spanje niet?
Vindt jij dat de Basken recht hebben op Onafhankelijkheid?

« Reply #248 on: 10/01/2010 om 14:48:30 »
Wat heeft zij voor Arif betekent en haar burgers of wat kan zij voor ons betekenen dat k me zo druk om haar moet maken?

Wat is haar agenda? Welke belangen hebben wij rifijnnen hier bij?

Wat doen de sahrouis voor Arif dat wij hier ons blindelings 8er moeten staan?

Juist ja, iedereen vecht voor zen eigen belangen! En die van Aminatou zijn niet die van mij of van Arif!

Laten wij er maar eerst voor zorgen dat onze euro's die we elke jaar netjes uitgeven daar ook in Arif blijft en niet na bijv sahara gaat of dagilia

« Reply #249 on: 10/01/2010 om 15:23:53 »
Wat heeft zij voor Arif betekent en haar burgers of wat kan zij voor ons betekenen dat k me zo druk om haar moet maken?

Wat is haar agenda? Welke belangen hebben wij rifijnnen hier bij?

Wat doen de sahrouis voor Arif dat wij hier ons blindelings 8er moeten staan?

Juist ja, iedereen vecht voor zen eigen belangen! En die van Aminatou zijn niet die van mij of van Arif!

Laten wij er maar eerst voor zorgen dat onze euro's die we elke jaar netjes uitgeven daar ook in Arif blijft en niet na bijv sahara gaat of dagilia

Als je er zo werkelijk over denkt, waar verschil je dan met mij van mening?  Zo denk ik er precies over. Of heb je soms gewoon zin om te schoppen?

« Reply #250 on: 11/01/2010 om 00:09:55 »
Azul Riffijnos,

Ik heb gekozen om mij op dit forum in te zetten voor mensenrechtenactivisten als Aminatou (en Chakib el Khayari), simpelweg omdat ik een felle tegenstander ben van de makhzen-overheid in Marokko.
Dan kun je koning Fouad ook steunen, als je simpelweg gewoon iedereen steunt die anti Rmaxzan is. Chakib kun je niet vergelijken met Amamitou. Chakib wou inderdaad verbeteringen aan brengen (de rol van de politiecorpsen bij de handel van Cannabis). Amamitou wil onafhankelijkheid, twee totaal verschillende zaken. 
Zo kun je elke debiel steunen, die tegenstander is van de Rmaxzan, wat belangrijker is, is het feit of diegene wel een rechtvaardig claim doet ?

Dit corrupte makhzensysteem waarbij een aantal aristocratische families in Marokko met hun economische privileges en militair machtsvertoon de rest van het land met ijzeren hand en flink wat smeergeld kunnen regeren. Iedere individu die zich juist inzet voor de verbetering van de lokale bevolking, maar ten prooi valt aan dit makhzensysteem verdient daarom mijn steun. Hierbij kan ik ook geen onderscheid maken tussen Irifien, Isoussien, Imazighen, Isahraouien of andere Arabisch-sprekende Marokkanen, omdat mensenrechten nou eenmaal universeel horen te zijn. Ook in Marokko >

Artikel 9 van de Marokkaanse grondwet:

The constitution shall guarantee all citizens the following:

- freedom of movement through, and of settlement in, all parts of the Kingdom;
- freedom of opinion, of expression in all its forms, and of public gathering;
- freedom of association, and the freedom to belong to any union or political group of their choice.

Ps. Ik zal voor zorgen dat jij op elke vraag van jou, een antwoord van mij terug kan verwachten.
Je hoeft mij in iedergeval niet uit te leggen hoe de Rmaxzan systeem in elkaar steekt, maar eigenlijk, zijn alle Noord Afrikaanse landen één pot nat. Algerije heeft een militaire regime, ik denk net iets erger dan die Rmaxzan. Denk je daadwerkelijk dat een ASDR een vredelievend regime zal worden?
Universeel? Denk eerst aan je zelf, men zegt, een beter milieu begint bij jezelf. Je doet net alsof de Rif wel vrij is van die Rmaxzan praktijken.
Voor de duidelijkheid, Irifiyen, Isousiyen en Ichel7iyen zijn Imazighen. Isahraouien zijn gewoonweg Darijisten, net als de Isahraouien van Bouarfa, Aïn Benimattar e.o. Ze spreken allen darija.

Nogmaals, er zit veel dollars in het spel. Je moet het zijn als concurrenten die elkaar willen uitschakelen. De Polisario en de bevolking van zuid west Algerije en Mauritanië zijn identiek, er zit veel meer achter, dan die éénvoudige claim.

Om je vraag te kunnen beantwoorden kan ik net als jij gaan kijken tot hoeveel generaties terug een bepaalde familie / stam / volk een band heeft gehad met een bepaalde regio. Ik kan bijvoorbeeld zeggen tot 10 generaties terug de norm moet worden voor een historische claim. Maar waarom dan precies 10 en niet 9 of 11 generaties terug, dat kan ik niet onderbouwen. Het wordt dan een willekeurige keuze en dit kan volgens mij niet echt een objectieve maatstaf bieden. Wat ik eventueel wel kan onderbouwen is de redenering dat een lokale bevolking een grotere historische claim heeft op een bepaalde regio dan een bevolking van buitenaf. Dit betekent voor mij dat in de Sahara-kwestie het standpunt van de Isahraouien als lokale bevolking zwaarder weegt dan het standpunt van de Marokkaanse overheid.
Juist, je weet niet wat de maatstaf is voor een historische claim, heel complex. Je moet realiseren dat er honderden volkeren in de wereld zijn, die net als de Polisario onafhankelijk willen worden, al ben ik niet zo te spreken over hun claim.

In de wereld geldt nog steeds de wet van de sterkste wint het. Denk je dat de Internationaal gerechtshof boven bijvoorbeeld de Verenigde Staten en Israël staat? Elk separatistische probleem is complex en dat kan niet simpel opgelost worden door een Internationaal Gerechtshof.

Elke leider van een land droomt van een groot rijk, niet alleen Hassan II.  In het bedrijfsleven net zo. Landen in de wereld moet je zien als een administratieve verdeling van de wereld en het is begrijpelijk dat Marokko zijn zinnen gezet heeft op de westelijke Sahara. Waar was de polisario voor 1975? Wat is er bekend van hun rebellie tegen Spanje? Tja..hadden ze toen maar moeten strijden voor onafhankelijkheid in de jaren ’50, nu een beetje laat, vind je niet?

Zoals ik al eerder heb gesteld. Een bewuste Amazigh kan zijn ogen niet sluiten voor de onderdrukking van de Isahraouien door de Marokkaanse makhzen-overheid.
Welke onderdrukking? Worden zij anders behandeld als bijvoorbeeld Rifijnen? Als ik symphatie moet tonen voor de Isahraouien, dan kan ik ook net zo goed symphatie tonen voor de Limburgers, een goede vergelijking. Ik, een bewuste Amazigh, kijk eerst naar mijn volk, Rifijnse Imazighen en dan naar andere Imazighen. Verder heb ik symphatie voor veel volkeren zoals Koerden en Basken.

Dat de polisario veel aandacht in de wereld gekregen heeft, komt door het feit dat de Polisario zich presenteerden als echte Afrikanen, terwijl Marokko de kant van het westen gekozen heeft. Ook Mauritanië, Libië (na Algerije de grootste financierder van de Polisario) en in mindere mate Algerije zochten betrekkingen met andere Afrikaanse landen. Met als gevolg dat bijna alle Afrikaanse landen de Westelijke Sahara erkend hebben.

Nogmaals, met een bevolking van 75.000 (1975) en dan een onafhankelijke staat uitroepen, is absurd. Maar met hulp van Algerije, Mauritanië (alhoewel hulp…met één van de laagste BNP ter wereld) en Libië kregen de Polisario hoogmoed. Er sloten zich ook veel broeders van hun bij hun aan, Hassania nomaden uit Mauritanië, Niger en Algerije. Met dank aan deze landen, heeft de polisario zich in de kaart gespeeld.

NEE, ze hebben geen recht op een eigen land, laat Marokko daar maar zitten, beter dan Algerije. Wat ik zeker weet als de ASDR onafhankelijk wordt: Algerije, Polisario en Mauritanie verwikkelen zich in een machtstrijd om de fosfaat!

Indien jij vecht voor de universele rechten van de mens, heb je een oneindige weg te gaan. Je moet je erbij neerleggen dat dit erbij hoort. De term survival of the fittest is nog steeds van toepassing. Er zijn duizenden mensen je voor gegaan, het zijn en blijven mensen (dieren).  Vrijheid is niet iets wat vanzelfsprekend is, je moet er vaak voor vechten.

Probeer het conflict te begrijpen achter de schermen, dan zul je vrijwel zeker jouw moeite ergens anders verspillen.

Adwenni nta, Azul.

« Reply #251 on: 11/01/2010 om 10:08:15 »
Dan kun je koning Fouad ook steunen,
Wie is Koning fouad?

« Reply #252 on: 11/01/2010 om 13:06:29 »
Saharwis haten Imazighen en kijken op ze neer. Een paar jaar geleden hebben zelf Saharwi studenten Imazighen aangevallen in universiteiten met zwaarden en knuppels. Er is nog steeds een vete gaande tussen Saharawis en Imazighen.
Imazighen zeggen dat de Sahara Amazigh is en de Saharwis zeggen dat Imazighen zijn uitgestorven.

De Sahara behoort tot Marokko en Haider is een vuile verrader. Ze is geboren in Tata en niet in de Sahara en haar vader zat in het Marokkaanse leger. Ze heeft zelf een schadevergoeding gekregen van 50 000 euro van de staat..

« Reply #253 on: 11/01/2010 om 13:08:38 »
Heel veel mensen weten niet dat het Riffijnse leger na de onafhankelijkheid in de Sahara heeft gevochten om deze te bevrijden. Heel veel Riffijnen hebben Saharwis getraind.

After independence, the Rif-based Moroccan Liberation Army branched out into the Saharan Liberation Army (SLA) as it redirected its focus to the still-occupied southern zone. They reached Layoun and Dakhla (Villa Cisneros), but as happened with Abdelkrim al-Khattabi in the Rif, they were repelled by a combined French-Spanish military operation code-named Ouragan.

« Reply #254 on: 11/01/2010 om 13:10:00 »
Incoginto weet niet dat de Saharwis beter leven dan de gemiddelde Marokkaan.

Qua Human Index hebben ze een 7.2 en Marokko een magere 6.............
In 1975 leefde 50% van de Saharwis onder de armoedegrens.

[qoute]04-01-2010

De Human index van menselijke ontwikkeling van de drie gebieden van het zuidoosten is 0,729 tegen 0,672 van Marokko. Que onderwijs, gezondheid, , toegang tot de infrastructuren…, doen zij in ruime mate beter dan het nationale gemiddelde. Ze hebben het laagste niveau van armoede van Marokko en een hogere reële levensstandaard dan die van de Arabische landen.

Dit is de geschiedenis van een verslag dat nooit werd gepubliceerd. In 1975 hadden deze gebieden het laagste niveau van ontwikkeling . Vandaag staan ze in de top. In 1975 leefden bijna 50% van de bevolking van de Sahara onder de armoedegrens en het analfabetisme was zeer groot. Tussen 1984 en 2004 is de levensstandaard praktisch in de provincies van het zuiden verdubbeld. Het BBP per inwoner heeft een grote groei gekend . Het percentage van de groei van het economische welzijn (het BBP per inwoner koopkracht) en levensstandaard heeft eveneens records bereikt: 3,3% per jaar tegen 1,7% voor het geheel van Marokko. Het niveau van armoede is 9,6% in 2004, het laagst van het land was. In twintig jaar is de armoede met 66%, d.w.z twee keer sneller verminderd dan op nationale schaal.

Men leeft er drie jaar van meer dan op nationaal niveau . Het percentage schoolgaande kinderen binnen de bevolking in leeftijd tussen (tussen 6 en 22 jaar) is 77,5%, in 2006, in de drie gebieden van het zuiden. Een resultaat in ruime mate boven de andere gebieden. De gezondheid is duidelijk beter geworden. Getuigt erover de positieve evolutie van de levensverwachting vanaf de geboorte die, in 2006 , 74,8 jaar is in Wadi Ed Dahab-Lagouira bedroeg, 73,4 jaar is Laayoune-Boujdour-Sakia EL Hamra en 72,3 jaar aan Guelmim-Smara; terwijl het nationale gemiddelde is 71,8 jaar . Terwijl het sterftecijfer van de kinderen van minder dan een jaar 37 op 1000 is op nationale schaal , is het in Dahab-Lagouira het gebied van Wadi Ed registreert 22,9 op 1000, 32,9 vop 1000 Guelmim-Smara en 33,8 op 1000 Laayoune-Boujdour-Sakia EL Hamra. Zelfs de toegang tot de elektriciteit waarvan het niveau van dekking 93,2% is in Laâyoune en 75,9% aan Aousserd terwijl het nationale gemiddelde 71,6% bedraagt. De drie gebieden worden bovendien beter inzake telecommunicaties uitgerust. Zij worden beter bedekt dan het merendeel van de andere gebieden van het land. Terwijl het nationale gemiddelde van personen die over een draagbare telefoon beschikken 60,6% in 2004 bedroeg, deden de drie gebieden van het zuiden beter met 72,8% voor Laâyoune-Boujdour-Sakia EL Hamra, 66,2% voor Wadi Ed Dahab-Lagouira en 62% voor Guelmim-Smara. Resultaat van deze evoluties, een indicator van zeer opmerkelijke stijgende menselijke ontwikkeling. In 1975 bedroeg de Indicator van de menselijke ontwikkeling (IDH) van deze drie Marokkaanse gebieden van het zuiden 0,408. Tien jaar later, gingen deze drie gebieden de achterstand inhalen die zij ten opzichte van de rest van het land hadden en, in 2006, zij het, IDH er werden berekend om 0,729 met glans verslaan. Het is duidelijk beter dan IDH nationaal geschat op 0,672 voor Marokko en binnen 5 jaar kunnen ze drempel van 0,800 overschrijden, die door PNUD als die van een hoge menselijke ontwikkeling wordt beschouwd“.

http://www.lavieeco.com/economie/154...te-publie.html[/qoute]
« Last Edit: 11/01/2010 om 13:16:13 by Mister1979 »