Author Topic: Laat je stem horen voor Aminatou!  (Read 150284 times)

« Reply #135 on: 15/12/2009 om 19:45:51 »
Vind je het gek? Als jij op dit forum het corrupte en onderdrukkende makhzensysteem de hemel in zit prijzen.
Waar doe ik dat?
O lord don t let me  be misunderstood..
http://www.youtube.com/watch?v=d2FT4FprxDg

« Reply #136 on: 15/12/2009 om 19:52:47 »
Vind je het gek? Als jij op dit forum het corrupte en onderdrukkende makhzensysteem de hemel in zit prijzen. Dadelijk ga je nog beweren dat de Jaren van Lood een plezierige tijd is geweest!
Neem een dadel! En stik er in!

« Reply #137 on: 15/12/2009 om 20:04:07 »
Neem een dadel! En stik er in!

Pas maar op met wat je zegt... >

What Goes Around, Comes Around
« Last Edit: 15/12/2009 om 20:19:40 by incognito »

« Reply #138 on: 16/12/2009 om 14:24:46 »
Tip voor Hadou: >

Enough With The Mindless Chauvinism

To read the urgent rallying cries in the slogan riddled open letters and petitions circulated by some Moroccan associations in the U.S. against the Robert F. Kennedy Center for Justice and Human Rights for its support of Aminatou Haider, to browse the chauvinistic comments charged up readers posted on Moroccan-American blogs and community news websites, one would think Algeria’s army is standing-by to charge Morocco’s borders, that Polisario separatists are marching in on Moroccan cities at this very moments.

Nothing could be further from the truth; There is no doubt in my mind that Algeria is employing all its intelligence, diplomatic, and political assets to undermine Morocco’s efforts to focus on an authoritative resolution to the issue. It would be naïve to believe that Aminatou Haider’s actions are not motivated by a hostile political agenda. We have to come to terms with the fact that Taieb Fassi Fihri, Morocco’s Foreign Minister, has made a few diplomatic blunders that allowed the Polisario Front and Algeria to make great strides in their public relations campaign. Notwithstanding, Morocco couldn’t have been more in control internally and externally. It has the unconditional support of its population under the banner of national unity and the endorsement of the United States and European allies who need no convincing that an independent Western Sahara is not a viable solution from a strategic security standpoint. From geopolitical and sociopolitical perspectives, an independent Western Sahara will throw the region into an asymmetric turmoil that will be taxing on both Morocco and Algeria alike.

This is a situation where Moroccan government-sponsored or grassroots advocacy groups can either form meaningful coalitions to advance the Kingdom’s cause or further damage its international standing by creating new enemies.

To admonish the Robert F. Kennedy Center for Justice and Human Rights, an apolitical and reputable entity, and to characterize its support of Aminatou Haider as inimical to Morocco denotes poor judgment. Let’s first read the RFK center’s publications on the subject and understand its intent. The RFK Center is not against Morocco; it has a contention with the way Aminatu Haider was forcefully exiled to Spain by Moroccan authorities. I have already established in a previous article that Haider was indeed removed in a way discordant with Article 9 of the Moroccan constitution and Article 12.4 of the international Covenant on Civil and Political Rights; it goes against Dahir 1-58-250 ratified on September 6, 1958 which governs procedures pertaining to citizenship issues.

The Center’s perspective on what Morocco calls its Southern Provinces and what Haider calls “Western Sahara” is in accordance with U.S. policy. It seems to me that there is a lack of understanding as to what the U.S. policy on the Southern Provinces of Morocco is. The U.S. department of State, in its background notes on Morocco, states that the southern border of Morocco is “shared with Western Sahara;”it recognizes, however, Morocco’s 1997 decentralization/regionalization law which devided the country into 16 administrative regions (Wilayat) with Guelmim/Essemara as region 6, Laâyoune/Boujdour/Sakia ElHamra as region 7, and Oued Eddahab/Lagouira as region 11.

The CIA, in its world factbook, recognizes only 15 of Morocco’s wilayat; it took great care to note that region 6 and 7 are part of “Western Sahara;” the CIA further notes that Morocco CLAIMS that “Western Sahara” is part of its territory; it describes Morocco’s Southern Provinces as a U. N. Non-Self-Governing Territory (meaning occupied) whose “sovereignty remains unresolved.” Furthermore, the CIA considers Tindouf, Algeria, a “shelter” to the Moroccan Sahrawis the Kingdom considers “detainees.”

The National Geospatial-Intelligence Agency, the products of which AFRICOM uses, shows a “Western Sahara.”

It bhooves the Moroccan-American community to petition first for the U. S. government to remove the ambiguity of its position on Morocco ‘Southern Provinces.

These mindless petitions that amount to nothing more than rote regurgitation of government slogans ought to stop. They call for the organization of demonstrations in DC in support of Moroccan democracy as a reflected by The Equity and Reconciliation Commission (IER) and The Consultative Council of Human Rights (CCHR). Any national independent political analyst and observer will tell you that IER and CCHR were good initiatives then, but they were never sustained. They shamelessly plundered by bureaucrats. The compensation process dragged on and the majority of the restitutions were never paid in full. National and international human rights advocates observed that 2008 and 2009 have seen flagrant violations by the authorities of freedom of the press and freedom of expression. This past Monday, Bashir Hazam, a blogger from the town of Taghjijt, in the Guelmim Province was sentenced to 4 months for reporting on the police’s violent attacks on a peaceful demonstration by university students.

Now, how can you call Moroccan-Americans, who respect, defend, and abide by the U.S. Constitution, to rally in support of democracy in Morocco when the Moroccan government violates its own laws and international ones? A democratic country does not operate at the whim of the leadership; a democratic country respects the letter of the law. Try Haider as a traitor, a fomenter, but respect the laws already established for such cases.

16 December 2009

Cabalamuse

http://cabalamuse.wordpress.com/2009/12/16/enough-with-the-mindless-chauvinism/

« Reply #139 on: 16/12/2009 om 14:44:58 »
Hoewel de Alaouieten al vanaf de onafhankelijkheid in 1956 teveel macht naar zich toe hebben getrokken - especially H2 - waren de Alaouieten in het begin vrij kwetsbaar in het politiek spelletje van Marokko, simpelweg vanwege het feit dat zij in hun eentje niks gedaan konden krijgen. Marokko is een groot en verdeeld land, weet je nog, zodoende ook moeilijk te besturen.

Om hun heersende positie te bewerkstelligen moesten de Alaouieten hoe dan ook samenwerkingen aangaan met oa. legeraanvoerders en kopstukken van belangrijke politieke bewegingen zoals de Istiqlal. Dit betekende dat M5 en H2 in de beginjaren juist hun macht moesten inleveren, om zo de allianties met het leger en Istiqlal te garanderen. Daarom is de oppositie in de vorm van politieke partijen en vakbonden tegen de koning en zijn beleid met name in de jaren 60 en 70 het hevigst, want deze oppositie wist toen maar al te goed dat de Alaouieten in hun eentje onmogelijk konden heersen over heel Marokko. Resulterend in grootschalige sociale onrust en politieke onvrede in vrijwel alle lagen van de samenleving dat alleen maar getemd kon worden door bruut optreden van het leger; maar ook binnen het leger kwam het wel eens tot botsingen met de Alauoieten getuige de 2 mislukte aanslagen op H2.

De belangrijkste gebeurtenis die verandering heeft gebracht in de zwakke positie van de Alaouieten is de Groene Mars uit 1975. Want H2 doet in dat jaar, wat alle autocratische leiders uit de geschiedenis ook doen, namelijk het introduceren van een staatsvijand en daardoor het land blootstellen aan buitenlands gevaar. En staatsvijand #1 in Marokko is de Polisario. Met de Groene Mars lokte hij dus een aanval van de Polisario uit, waardoor H2 de noodtoestand kon uitroepen en zichzelf als legeraanvoerder verregaande machtsmiddelen kon toe-eigenen. En waar hij voorheen nog rekening moest houden met opstandige generaals die staatsgrepen konden plegen, kon H2 deze generaals na 1975 aan het werk zetten in de zandbak van de Sahara, ver van het politieke machtscentrum - Rabat.

En de politieke en maatschappelijke oppositie kon hij na het introduceren van een staatsvijand makkelijk de mond snoeren door ze simpelweg te bestempelen als "sympathisanten" van Polisario en derhalve een gevaar voor de territoriale eenheid. Zo hebben de Alaouieten tijdens deze Jaren van Lood hun machtspositie in Marokko weten uit te bouwen en verstevigen tot er nagenoeg geen oppositie meer over is gebleven in Marokko. Ik hoop dat men inziet hoe belangrijk de Groene Mars is geweest voor de koningen van Marokko. Vandaar dat ook M6 in zijn toespraak ophamert dat de Westelijke Sahara een cruciale rol speelt voor hem. 

De grootste pr-stunt van de Alaouieten uit de 20e eeuw afgebeeld op biljet van 100 dirham
« Last Edit: 17/12/2009 om 07:46:45 by incognito »

« Reply #140 on: 16/12/2009 om 14:51:54 »
Een eerste oorlogshandeling is al in beweging gezet door ene generaal Hamidou Laanigri - de Slager van de Marokkanen - bij het mobiliseren van de reservetroepen in opdracht van de makhzen-overheid... >

Marokkaanse koning snoert Saharanen de mond met politiestaat

Meer dan 35.000 Marokkaanse reservetroepen zullen onder bevel van Generaal Hamidou Laanigri worden ingezet in “het zuiden”. En Laanigri volgt de woorden van de koning: “iemand is of pattriot, of verrader”. En het zijn die “verraders” die Laanigri zal aanpakken.

Het Marokkaanse koningshuis heeft groen licht gegeven voor de ontplooiing van de reservetroepen, en benoemde generaal Hamidou Laanigri als bevelhebber voor de zuidelijke zone, die naast het zuiden van Marokko ook de Westelijke Sahara omvat. Deze beslissing ligt in het verlengde van de koninklijke speech van 6 november, waarin zéér duidelijk werd dat er met betrekking tot de Sahara geen ruimte is voor andere politieke visies dan die van de Alaui-monarchie.

Generaal Hamidou Laanigri wordt beschouwd als één van de taaiste generaals uit de militaire nomenclatura. Met ijzeren vuist liet hij duizenden mensen opsluiten op verdenking van religieus extremisme, in de nasleep van de aanslag te Casablanca op 16 mei 2003.

Zijn visie op de Sahara is zeer rechtlijnig: “Wij geven de Sahara niet af. De enige manier om ons zover te krijgen is met militair geweld. Algerije en Polisario kunnen dat niet aan. De enigen die dat kunnen zijn de Verenigde Staten”. Deze generaal, die door Mohammed VI werd aangeduid om de Sahara politioneel te domineren, zal de 6 november speech van zijn koning zonder verpinken toepassen: “Er is geen middenweg, of je bent pattriot of je bent een verrader”. En Hamidou Laanigri is benoemd om de “verraders” op te pakken.

De reservetroepen beschikken momenteel over een 70.000 manschappen. Meer dan de helft daarvan zal in de zuidelijke zone worden ingezet. Sinds Laanigri in oktober 2006 door de koning werd aangesteld om de reservetroepen te hervormen, hebben deze troepen militair materiaal ontvangen. Dit geheel naar het Franse voorbeeld van de CRS (Compagnies Républicaines de Sécurité). Laanigri heeft daarbuiten ook anti-terreur elitetroepen opgeleid.

In het autonomieproject voor de “zuidelijke provincies”, dat Marokko in het westen poogde aan te prijzen als oplossing voor het conflict, werd overwogen om de bestuursorganen van het territorium te belasten met “controletaken en politie”. Niettemin is met de aanstelling van generaal Laanigri duidelijk dat het paleis geen enkele intentie heeft om een eventueel toekomstig deelbestuur te laten tussenkomen in de politionele veiligheid.

Het voorbije jaar waren de reservetroepen verantwoordelijk voor de tientallen arrestaties van Sahrawi activisten, studenten en mensenrechtenactivisten in de Westelijke Sahara. Onder hen de zeven Sahrawi die op 8 oktober werden gearresteerd en op betichting van hoogverraad voor een militair tribunaal zullen moeten verschijnen. Het waren eveneens manschappen van de reservetroepen die op 13 november Aminatou Haidar arresteerden en haar het land uitzetten.

30 November 2009

http://www.westelijkesahara.be/index.php?parse_news=single&cat=106&art=1342

Chatt zie arif

« Reply #141 on: 16/12/2009 om 19:59:06 »
Incognito,

Als je nog een keer het woord *makhzen* typt ga ik ook in hongerstaking!

Die dame is niet goed bij haar hoofd,ik begrijp haar streven en doorzettingskracht,maar feit blijft dat ze een moeder is. Een moeder behoort het welzijn van haar kinderen boven alles te plaatsen. Als ze nu doodgaat laat ze twee kinderen aan hun lot over,de Marokkaanse overheid zal nooit een volledig onafhankelijk West Sahara toestaan.

Algerije wenst een pijpleiding voor haar olie en gas naar de Atlantische oceaan,niet meer en niet minder.

Zij hongert zich dood voor een aalmoes van de Algerijnse generaals,wat een vergissing!

« Reply #142 on: 16/12/2009 om 21:04:47 »
Incognito,

Als je nog een keer het woord *makhzen* typt ga ik ook in hongerstaking!

Sorry, no can do. Jij moet toch onderhand wel weten dat ik behoorlijk vasthoudend kan zijn in dat soort dingen.

Die dame is niet goed bij haar hoofd,ik begrijp haar streven en doorzettingskracht,maar feit blijft dat ze een moeder is. Een moeder behoort het welzijn van haar kinderen boven alles te plaatsen. Als ze nu doodgaat laat ze twee kinderen aan hun lot over,de Marokkaanse overheid zal nooit een volledig onafhankelijk West Sahara toestaan.

Algerije wenst een pijpleiding voor haar olie en gas naar de Atlantische oceaan,niet meer en niet minder.

Zij hongert zich dood voor een aalmoes van de Algerijnse generaals,wat een vergissing!

Dus dat geeft de Marokkaanse overheid het recht om haar burgers als stront te behandelen. Onderdanen excommuniceren, omdat ze simpelweg een andere politieke mening zijn toegedaan dan de economische elite van Rabat. Deze aristocraten hebben weinig baat bij om enige vorderingen te maken bij de onderhandelingen over Westelijke-Sahara. Sterker nog zolang de status-quo onder VN-vlag behouden blijft kunnen de koning en de zijnen verder gaan met het vullen van hun zeer diepe zakken. Genoeg vis in de zee en nog meer fosfaat in de zandgronden.

De inmiddels 30-dagen-durende hongerstaking van Aminatou is maar een van de vele wanhoopsdaden die Isahraouien over hebben om hun vergeten verhaal aan de man te brengen. Iedere afwijking van de Allah-el Watan-el Malik doctrine is voor de eliteracisten uit Rabat genoeg reden om deze etnische minderheid in Marokko met zionistische hand te onderdrukken. Een muurtje hier; een landmijn daar en pressietechnieken die ons doen herinneren aan de Jaren van Lood. Als de centrale overheid van Marokko bereid is om zover te gaan om haar macht te laten gelden over het lokale bestuur en de lokale bevolking, zondermeer dat dit zijn neerslag zal hebben in andere delen van het land.

De gevolgen zullen bij verdere escalatie van het conflict zeker voelbaar worden in het hele land. Voor de Rif zal dat betekenen dat verdere decentralisatie van het centraal gezag slechts een loze belofte is en dat mensenrechten alleen nog gerespecteerd zullen worden als er ook nog wat te verdienen valt. Sociale en politieke hervorming in de Rif is dus pas mogelijk als de Marokkaanse overheid en de strijdende Isahraouien uit Westelijk-Sahara beiden tot een acceptabele vredesakkoord kunnen komen.

Democratie in Marokko zal vanuit het zuiden moeten komen.
« Last Edit: 17/12/2009 om 09:35:56 by incognito »

Chatt zie arif

« Reply #143 on: 16/12/2009 om 21:31:19 »
Met alle respect,maar jij hebt geen flauw benul van democratie,het doet er niet toe vanuit welke windrichting ie zal komen.

Hoeveel tijd van je leven heb je hier in de Rif of Marokko geleefd om je zo deskundig voor te doen?

Jij weet niet waar de steel aan de vork vast zit, toen ik rond de zeventien jaar was zat ik ook in een vergelijkbare gemoedstoestand,ik hoop dat je over een paar jaar wat wijzer zal zijn.

Als je werkelijk voorspellende gaven bezit wens ik je graag in dienst te nemen om me te helpen bij het stock-picken. Betaalt ook beter als jezelf scheel te internetten zonder aanwijsbaar resultaat.

Doe warme kleding aan en ga een wandeling maken,goed om even helder na te denken over waar je mee bezig bent.

No hard feelings!

PS;persoonlijk denk ik dat een militaire dictatuur de volgende regeringsvorm van Marokko zal zijn,ik hoop uit de grond van mijn hart dat jij een betere voorspeller als mij bent!
« Last Edit: 16/12/2009 om 21:38:29 by Zwart-Hart-Chatt »

« Reply #144 on: 16/12/2009 om 21:44:48 »
Met alle respect,maar jij hebt geen flauw benul van democratie,het doet er niet toe vanuit welke windrichting ie zal komen.

Hoeveel tijd van je leven heb je hier in de Rif of Marokko geleefd om je zo deskundig voor te doen?

Ik geef alleen door wat ik lees en hoor over de politieke geschiedenis van Marokko. Wees zo vrij om deze info te toetsen aan de waarheid.

Jij weet niet waar de steel aan de vork vast zit, toen ik rond de zeventien jaar was zat ik ook in een vergelijkbare gemoedstoestand,ik hoop dat je over een paar jaar wat wijzer zal zijn.

Als je werkelijk voorspellende gaven bezit wens ik je graag in dienst te nemen om me te helpen bij het stock-picken. Betaalt ook beter als jezelf scheel te internetten zonder aanwijsbaar resultaat.

Goud en andere edele metalen.

Doe warme kleding aan en ga een wandeling maken,goed om even helder na te denken over waar je mee bezig bent.

No hard feelings!

Wat heb jij met wandelingen?

Chatt zie arif

« Reply #145 on: 16/12/2009 om 21:59:23 »
Ik geef alleen door wat ik lees en hoor over de politieke geschiedenis van Marokko. Wees zo vrij om deze info te toetsen aan de waarheid.

Goud en andere edele metalen.

Wat heb jij met wandelingen?

Dus wat je over Marokko weet ontleen je aan horen en zien op het net?

De waarheid is een abstract begrip,net zoals vele andere zaken,jouw waarheid is niet datgene van een ander.

Het is edelmetalen,ik heb goud gekocht toen het achthonderd dollar waard was,moet ik nu verkopen of houden?

Van wandelingen kom je tot rust en hopelijk voor jou:tot het inzicht dat je een nietig schepsel bent met minieme tot geen invloed op je omgeving. Het is ook goed voor het lichaam,een gezonde ziel heeft een gezonde woonruimte nodig.

Probeer maar eens,het is nog gratis ook!
« Last Edit: 16/12/2009 om 22:02:10 by Zwart-Hart-Chatt »

« Reply #146 on: 16/12/2009 om 22:41:01 »

Dus wat je over Marokko weet ontleen je aan horen en zien op het net?

De waarheid is een abstract begrip,net zoals vele andere zaken,jouw waarheid is niet datgene van een ander.

Ja, sinds de internet revolutie ook in Marokko zijn intrede heeft gedaan, is er een ware opleving gaande wat betreft de onofficiele berichtgeving over Marokko met name in de blogosfeer. Als een van de laatste overgebleven oppositie in Marokko laten deze een veel negatiever beeld zien dan de officiële krantenfrutsels van de MAP. De waarheid zal denk ik wel ergens in het midden liggen.

Het is edelmetalen,ik heb goud gekocht toen het achthonderd dollar waard was,moet ik nu verkopen of houden?

Gezien de failliete staat van de Westerse economien denk ik dat we binnenkort weer een Gold Rush kunnen verwachten.

Van wandelingen kom je tot rust en hopelijk voor jou:tot het inzicht dat je een nietig schepsel bent met minieme tot geen invloed op je omgeving. Het is ook goed voor het lichaam,een gezonde ziel heeft een gezonde woonruimte nodig.

Probeer maar eens,het is nog gratis ook!

In dat geval, mocht je nog een keer in de buurt zijn van Arnhem en je hebt zin om te gaan wandelen. Raad ik je echt aan om een rondje te gaan doen in het Sonsbeekpark (Geen Kronenburgpark, dat is in Nijmegen).
« Last Edit: 17/12/2009 om 08:33:51 by incognito »

« Reply #147 on: 17/12/2009 om 12:25:34 »
De Marokkaanse activiste Aminatou Haidar is opgenomen in een ziekenhuis op het Canarische eiland Lanzarote.

Haidar ging een maand geleden in hongerstaking, omdat ze niet terug mag naar haar woonplaats in de Westelijke Sahara. Rabat heeft haar paspoort ingenomen en haar op het vliegtuig naar Lanzarote gezet.

De gezondheidstoestand van Haidar zou drastisch verslechterd zijn. De activiste, die strijdt voor de rechten van de Saharaanse bevolking, zou niet van plan zijn haar hongerstaking op te geven.

http://www.rnw.nl/nl/nederlands/article/activiste-haidar-opgenomen-ziekenhuis

« Reply #148 on: 17/12/2009 om 17:51:34 »
Western Sahara activist taken to hospital

AFP - Western Sahara independence activist Aminatou Haidar was taken to hospital at her own request early Thursday from the Spanish airport where she has been staging a hunger strike for more than a month, one her aides said. The aide, Edi Escobar, said Haidar was taken to hospital by ambulance  shortly after midnight to be examined by doctors after suffering severe nausea and abdominal pains.

Hospital sources said she had also vomited blood. They said she is severely dehydrated but remains conscious, and emphasised that there were no plans to force-feed her. Escobar said Haidar plans to maintain the hunger strike she began on November 16 to force Morocco to allow her to return home. Haidar launched the protest in Lanzarote airport, in Spain's Canary Islands, days after Rabat denied her entry to her native Western Sahara, a disputed territory annexed by Morocco in 1975. The 42-year-old mother of two, a leading activist for the independence of Western Sahara, was returning to her hometown of Laayoune after a trip to receive a human rights award in the United States.

She was taken to hospital just hours after her sister, Laila Haidar, flew to Lanzarote to visit her. Earlier Wednesday, Spanish Prime Minister Jose Luis Rodriguez Zapatero told parliament the government "has worked and is working every hour, every minute to resolve this situation. We hope it can be resolved quickly and favourably."

Haidar has already turned down a Spanish offer of citizenship or political asylum, vowing to return to Western Sahara "dead or alive, with or without my passport."Morocco says it will not allow Haidar to return, saying she had rejected her Moroccan nationality and passport, an account she has denied.

Morocco annexed the Western Sahara following the withdrawal of colonial power Spain in the dying days of the regime of right-wing dictator Francisco Franco, sparking a war with the Algeria-backed Polisario Front movement. The two sides agreed a ceasefire in 1991, but UN-sponsored talks on its future have since made no headway. Morocco has pledged to grant the phosphate-rich territory widespread autonomy, but rules out independence.

17 December 2009

AFP

http://www.france24.com/en/20091217-western-sahara-morocco-aminatou-haidar-hunger-strike-independence-activist-taken-hospital
« Last Edit: 18/12/2009 om 10:54:26 by incognito »

Chatt zie arif

« Reply #149 on: 17/12/2009 om 23:22:55 »
but rules out independence.

Tjah,in de laatste letters zit altijd het venijn...

Ik bedoelde toen niet zo zeer een al te letterlijke wandeling in Arnhem of Nijmegen,ik had meer het liedje van Frank Boeijen in gedachten,het ging ongeveer zo...

Ga die wereld uit één seconde
En rij snel door die wereld uit
Ga die wereld uit één seconde
En kijk goed rond in ons paradijs
En vraag niet naar de weg
Want iedereen is de weg kwijt

« Last Edit: 17/12/2009 om 23:39:21 by Zwart-Hart-Chatt »