Author Topic: Kan iemand verklaren waarom de huizen in zuid jemen  (Read 8647 times)

« on: 30/09/2009 om 12:15:36 »
Kan iemand verklaren waarom de huizen in zuid Jemen zo ongelofelijk veel op de igherman/ kasbas in zuid Marokko lijken?? Zou hier toch een connectie zijn tussen Imazighen en Jemenieten ??

« Reply #1 on: 01/10/2009 om 14:19:21 »
Rustig allemaal, niet door elkaar reageren .............

« Reply #2 on: 01/10/2009 om 14:34:30 »
Rustig allemaal, niet door elkaar reageren .............

Ik zou denken aan hetzelfde soort landschap en de beschikbare bouwmaterialen. De huizen in Kabylie en de Rif lijken totaal niet op de huizen in zuid-jemen.

« Reply #3 on: 01/10/2009 om 15:27:32 »
Het kan net zo goed een bouwstijl zijn van de arabieren uit Jemen zijn die naar de maghreb zijn verhuist. Dat is het meest voor de handliggende.

« Reply #4 on: 01/10/2009 om 19:09:36 »
Ik zou denken aan hetzelfde soort landschap en de beschikbare bouwmaterialen. De huizen in Kabylie en de Rif lijken totaal niet op de huizen in zuid-jemen.
Hier zat ik ook aan te denken.

« Reply #5 on: 01/10/2009 om 19:33:08 »
Nu ik erover nadenk vind ik ze niet echt op elkaar lijken.....

Jemen

Ouarzazate

« Reply #6 on: 01/10/2009 om 23:15:31 »
Ik weet niet uit welke periode beide bouwstijlen dateren. Als ze uit de islamitische periode dateren dan kan het zijn dat beide gebieden contacten met elkaar hadden. Het gekke is volgens ook dat de bouwstijl van Jemen weinig overeenkomsten heeft met de bouwstijl in het midden oosten. Misschien dat Jemen sterk beinvloed is door Afrikaanse bouwstijlen (de periode voor de islam). Voor zover ik weet was er al in de pre islam periode altijd veel handel tussen Jemen en Afrikaanse staten. Jemen heeft trouwens wel meer overeenkomsten met Amazigh gebieden. Dit is dan ook een reden voor de achterhaalde theorieën van Arabieren dat Imazighen van de Jemenieten afstammen. Europeanen hebben weer in het verleden gesuggereerd dat Imazighen van zuid Europeanen afstammen etc. Persoonlijk denk ik dat de gebieden elkaar gewoon sterk hebben beïnvloed, of door handel of door migratie. Van een volksverhuizing of "aartsvader" is ook geen sprake.
« Last Edit: 01/10/2009 om 23:20:43 by Sa3ieD »

« Reply #7 on: 02/10/2009 om 02:23:13 »
Nu ik erover nadenk vind ik ze niet echt op elkaar lijken.....

Jemen

Ouarzazate

Misschien de volgende x eerst nadenken?

« Reply #8 on: 02/10/2009 om 11:14:19 »
Kan iemand verklaren waarom de huizen in zuid Jemen zo ongelofelijk veel op de igherman/ kasbas in zuid Marokko lijken?? Zou hier toch een connectie zijn tussen Imazighen en Jemenieten ??

Jij bent zeker zo een M.nl ganger die van alles word wijs gemaakt?

« Reply #9 on: 02/10/2009 om 14:26:52 »
Misschien de volgende x eerst nadenken?
Doe ik ook, als amazigh weet je toch dat dit beweerd wordt door heel wat Arabieren? De reden dat ik vraag is om te kijken wat jullie (imazighen) hiervan vinden. Maar jij vind het kennelijk leuker om mensen met bijdehandse reacties neer te halen. 

« Reply #10 on: 02/10/2009 om 14:27:20 »
Jij bent zeker zo een M.nl ganger die van alles word wijs gemaakt?
Denk je?

« Reply #11 on: 02/10/2009 om 14:40:41 »
Ik weet niet uit welke periode beide bouwstijlen dateren. Als ze uit de islamitische periode dateren dan kan het zijn dat beide gebieden contacten met elkaar hadden. Het gekke is volgens ook dat de bouwstijl van Jemen weinig overeenkomsten heeft met de bouwstijl in het midden oosten. Misschien dat Jemen sterk beinvloed is door Afrikaanse bouwstijlen (de periode voor de islam). Voor zover ik weet was er al in de pre islam periode altijd veel handel tussen Jemen en Afrikaanse staten. Jemen heeft trouwens wel meer overeenkomsten met Amazigh gebieden. Dit is dan ook een reden voor de achterhaalde theorieën van Arabieren dat Imazighen van de Jemenieten afstammen. Europeanen hebben weer in het verleden gesuggereerd dat Imazighen van zuid Europeanen afstammen etc. Persoonlijk denk ik dat de gebieden elkaar gewoon sterk hebben beïnvloed, of door handel of door migratie. Van een volksverhuizing of "aartsvader" is ook geen sprake.

Dit hoor ik telkens van mijn oom, die zegt dat de aartsvader van imazighen een jemeniet was. Hij gaat zelfs zo ver om te zeggen dat ze in jemen een vorm van berbers praten.

« Reply #12 on: 02/10/2009 om 15:17:39 »
Dit hoor ik telkens van mijn oom, die zegt dat de aartsvader van imazighen een jemeniet was. Hij gaat zelfs zo ver om te zeggen dat ze in jemen een vorm van berbers praten.

Dit is heeft men op de marokaanse scholen zo geleerd. Ik heb ook die verhalen meegekregen dat we uit Syrie en Jemen afstammen. Er schijnt wel een groep Jemenieten naar Tamazgha te zijn getrokken echter het ging hier om een kleine hoeveelheid Jemenieten die in de plaatselijke bevolking zijn opgegaan. Staat ook iets over in de Ayth waryagher of the Morocan Rif.

Filosofie achter deze propaganda was: Als je deel uitmaakt van het arabische volk dan zou je niet tegen arabisatie zijn.

Eigenlijk gewoon geschiedvervalsing!

« Reply #13 on: 02/10/2009 om 17:46:25 »
hoe dan ook het ziet er mooi uit toch?

« Reply #14 on: 02/10/2009 om 19:11:32 »

Het antwoord op de vraag is erg simpel:

Het komt omdat Imazighen eigenlijk Jemenieten zijn.

Maar waar komen de Jemenetien vandaan? Of de Arabieren? Of de chinezen in China? Waarom vraagt niemand zich dat af. Waarom vraagt Iedereen waar Imazighen in Tamazgha (Noord Afrika) vandaan komen terwijl ze waarschijnlijk langer er wonen dan de Arabieren in Arabië of de Chinezen in China? Waarom verschilt het Amazigh  DNA totaal van het Arabische? Het is natuurlijk onzin om de herkomst van een volk te linken aan een gebouw (die niet eens lijkt) of aan zijn blauwe ogen.

Het is inmiddels duidelijk dat de eerste mens ergens bij Ethiopië geleefd heeft en daar vandaan via het huidige Egypte en Israël zich is heeft verspreid naar Azië en Europa, maar ook richting Noord Afrika zijn gegaan. Vanwege de gelijkenis die  Berber  DNA vertoont met die van de Scandinaviërs beweert kan het ook zijn dat de Berbers via Noord Europa en het Iberische schiereiland in Noord Afrika terecht zijn gekomen.

Dipartimento di Genetica e Microbiologia, Università di Pavia, Pavia, Italy.

The sequencing of entire human mitochondrial DNAs belonging to haplogroup U reveals that this clade arose shortly after the "out of Africa" exit and rapidly radiated into numerous regionally distinct subclades. Intriguingly, the Saami of Scandinavia and the Berbers of North Africa were found to share an extremely young branch, aged merely approximately 9,000 years. This unexpected finding not only confirms that the Franco-Cantabrian refuge area of southwestern Europe was the source of late-glacial expansions of hunter-gatherers that repopulated northern Europe after the Last Glacial Maximum but also reveals a direct maternal link between those European hunter-gatherer populations and the Berbers.

dit zegt ongeveer, dat de link zodanig is dat de scandinaviers en berbers 9000 jaar geleden dezelfde moeder hadden.

google voor  de verschillen tussen arabisch en berber dna.