Author Topic: Ramadan is dood!  (Read 37916 times)

« Reply #30 on: 12/09/2009 om 12:21:20 »
Waar heb jij het nou allemaal over? Jij bent nog wel het meest irritant wezen die wel dood mag gaan van mij!
Ik ga zeker dood, maar niet voordat jij en je nazi fascistische Arabische kwalen ook dood gaan. Wanneer jij samen met je AEL, Istiklaal, en koning voor de trein gaan springen, laat me het weten.

Groeten.

« Reply #31 on: 12/09/2009 om 12:27:40 »
Ik ga zeker dood, maar niet voordat jij en je nazi fascistische Arabische kwalen ook dood gaan. Wanneer jij samen met je AEL, Istiklaal, en koning voor de trein gaan springen, laat me het weten.

Groeten.
Nogmaals, waar heb jij het over? Houd het bij het onderwerp wil je! K heb liever de AEL die keihard tegen de maatschappij en joden schopt!!!!!!!! Dan zo een figuur als jij en die asis!

Klein kutkind je weet nix van mij of van de wereld je ged8e gang is zo beperkt door je haat en woede dat je helemaal vergeet hoe het echt in elkaar zit!

Mensen als jij zijn nooit te vertrouwen!

« Reply #32 on: 12/09/2009 om 12:34:41 »
Houd het bij het onderwerp wil je!
Bedoel je dat ik je ook de dood ga wensen?

Ik wens je niets sorry. Maar ik hoop wel dat je voor de trein springt.

Nogmaals, waar heb jij het over?
Over je kwaad, racisme en haat die je hebt geleerd van de koning, AEL en Istiklaal

« Reply #33 on: 12/09/2009 om 14:27:35 »
Wat een mongool ben jij zeg! Begrijpend lezen is ook een vak, k weet het.

Nog nooit zo een tegenstrijdige post gezien! K wist wel dat het ontbrak aan je bovenkamer!

Ik schold om aan te geven dat iedereen wel kan schelden en dat het zwak is. Maar ja, net als voor dat visje is het erg moeilijk te vatten voor je ;). Zoals Tuzin eerder gezegd heeft, een typisch kutmarokkaanse reactie vol gescheld.

iedereen mag schrijven wat hij/zij constateert of vindt! daar mag jij lekker broertje dood aan hebben, dat maakt het misschien zelfs leuk ;) :D

Asis heeft gewoon gelijk, vandaar de gevoeligheid van de kwestie!
« Last Edit: 12/09/2009 om 14:30:39 by A3essas »

« Reply #34 on: 12/09/2009 om 17:28:50 »
A Imazighen heb een beeeeetje  respect voor elkaar man, we moeten elkaar niet de dood wensen, wat een kinderachtigheid. Kunnen we onze meningsverschillen als menschen uiten, zonder gevloek.

« Last Edit: 12/09/2009 om 17:34:45 by ZwaarRebels »

« Reply #35 on: 12/09/2009 om 17:38:07 »
Waar heb jij het nou allemaal over? Jij bent nog wel het meest irritant wezen die wel dood mag gaan van mij!

3ich man, je bent beter, dan deze lage woorden, heb respect voor Tamort ino.

« Reply #36 on: 12/09/2009 om 17:38:52 »
A Imazighen heb een beeeeetje  respect voor elkaar man, we moeten elkaar niet de dood wensen, wat een kinderachtigheid. Kunnen we onze meningsverschillen als menschen uiten, zonder gevloek.

Jij met je vorige bewering die nergens op gebaseerd is hebt al helemaal niet van praten!

http://www.youtube.com/watch?v=6Y6I06ZzE6U
« Last Edit: 12/09/2009 om 20:17:45 by A3essas »

« Reply #37 on: 12/09/2009 om 17:40:38 »
......

Asis mag toch zelf bepalen waar hij over schrijft, of zijn we hier in een land waar het niet mag, jullie kunnen gewoon niet tegen kritiek, stelletje hypokrieken. Het enig wat jullie wel kunnen is mensen aanvallen en uitschelden.
Zo zie maar weer, de uitspraak KUT Marokkanen is weer terecht.....

Vind alleen jammer dat Asis nooit de aanval zet op Iromiyen, telkens maar zn eigen nest zwart maken en ook vaak aanval op Islam, en dan vraag je erom...

« Reply #38 on: 12/09/2009 om 17:42:36 »
Jij met je vorige bewering die nergens op gebaseerd is hebt al helemaal niet van praten!

Haha, mag ik niet van je praten, jij bent natuurlijk de bewaker. Ik blijf t toch doen.

« Reply #39 on: 12/09/2009 om 18:33:07 »
Nogmaals, waar heb jij het over? Houd het bij het onderwerp wil je! K heb liever de AEL die keihard tegen de maatschappij en joden schopt!!!!!!!! Dan zo een figuur als jij en die asis!

Klein kutkind je weet nix van mij of van de wereld je ged8e gang is zo beperkt door je haat en woede dat je helemaal vergeet hoe het echt in elkaar zit!

antwoord:   nog zo een

« Reply #40 on: 12/09/2009 om 19:03:00 »
allah ihssen 3awen waha.

en wij lopen te zeuren dat Wilders een Racist is....

« Reply #41 on: 12/09/2009 om 19:41:56 »
allah ihssen 3awen waha.

en wij lopen te zeuren dat Wilders een Racist is....

racist? nu wordt ie helemaal mooi! waar zie jij de racisme?
wij moslims zouden feiten eens onder ogen moeten zien!

http://www.youtube.com/watch?v=6Y6I06ZzE6U
« Last Edit: 12/09/2009 om 20:18:00 by A3essas »

Chatt zie arif

« Reply #42 on: 12/09/2009 om 19:45:36 »
Dat is hij wel.

Wat is het verschil tussen iemand die in Ramadan eet en iemand die Zina doet?
Geen verschil, dus ook geen kritiek op Asis.

Hoe gaat het met je Joodse vriendin?
A chkom dyar Arabi a wabrid

Onze landloze landloper veroorlooft zich ook een beetje commentaar lees ik...

Om overspel te plegen zou ik toch eerst met m'n jeugdliefde moeten slapen die ik zoals eerder beschreven al twintig jaar niet heb gezien of gesproken. Waar heb jij gelezen dat zij joods is ?

Als Asis kritiek mag hebben is Chatt ook hetzelfde recht toegedaan dunkt me,nietwaar?

Ik vind hem een lafaard omdat hij als een Atheist wil leven,maar toch het predikaat 'moslim' wenst te behouden.Als je niet bidt,de Ramadan niet van deze tijd vindt en vast wel een berg andere aan of opmerkingen hebt op de Islam moet je luid en duidelijk afstand nemen van de hele godsdienst. Dat smakeloze en richtingloze gedraai is wat ik storend vind,wil je dat er een ASIS AYNAN-koran komt die afgestemd is op jouw persoonlijke wensen en aanmerkingen op de 'mainstream' Islam ?

In het Cafe waar ik vaak kom in Arif zijn twee mensen die gewoon het lef hadden te zeggen: "ik geloof niet in een God of Allah,ik geloof nergens in!"  Midden in hun "sociale habitat" weigeren ze te bidden of te vasten,en wat denk je ? Ze zijn na een tijdje geaccepteerd als gelijken,dat is wat ik "durf" noem!

Wat ik ook graag aan Asis zou willen vertellen is: spreek voor jezelf,als de Ramadan voor jou dood is betekent dat niet dat ie ook dood is voor iedere moslim. Mijn moeder vast als 62-jarige met een lichte vorm van suikerziekte ook de "raja",dat is ongeveer een halve maand extra omdat haar "Imaan" rotsvast is.
« Last Edit: 12/09/2009 om 19:47:48 by Chatt,le Fou Sentimental. »

« Reply #43 on: 12/09/2009 om 20:16:07 »
« Last Edit: 12/09/2009 om 20:18:41 by A3essas »

« Reply #44 on: 12/09/2009 om 20:41:58 »
Het echte einde van de ramadan

Woord door Asis Aynan

Toen de trein de vrijstaat Berlijn verliet en richting de polder reed, maakte zich een onrustig gevoel meester van mijn buik. Ik nam een hap van mijn sandwich en een paar slokken fris, maar het haalde niets uit, de zenuwen bleven. De trein stak de grens over, en toen wist ik waar de spanning vandaan kwam: ik zou binnen afzienbare tijd terug zijn in mijn sociale habitat, terwijl de ramadan aan de gang was.

Die zenuwen die hij voelt, kan misschien ook het gevolg zijn van zijn innerlijke strijd tussen goed en kwaad. Dat gevoel is denk ik normaal als je als Marokkaan tijdens de Ramadan overdag een broodje naar binnen werkt.

Voor de islamitische niet-vaster is dat een periode waarin hij zich moet bedienen van leugens en ontwijkgedrag om de moslims uit zijn omgeving niet voor het hoofd te stoten. Een vriend van mij, die als schoonmaker werkte, nuttigde elke ramadan zijn lunch op het toilet, omdat hij bang was voor een ontwrichte werkrelatie met zijn islamitische collega's. De vriend vergelijkt de niet-vasters in Nederland altijd met de homo's van Marokko: ze kunnen alleen in het geheim zichzelf zijn.

Die schoonmakersvriend van hem is niets meer dan een huichelaar. Ze3ma wel de indruk willen wekken een goede moslim te zijn, maar in het geheim niet bereid zijn om zich daadwerkelijk te houden aan de 5 basiszuilen van de Islam. En dan achteraf ook nog eens bij Asis gaan klagen dat hij bang is om met de nek aangekeken te worden, als zijn moslimcollega's er achter zouden komen.

Gelukkig zijn er veranderingen op komst.

De ramadan betekent voor miljoenen moslims wereldwijd 29 of 30 dagen onthouding van eten, drinken, seksueel contact en slechtpraterij, van de morgenschemering (niet zonsopgang) tot zonsondergang. Deze abstinenties moeten leiden tot de spirituele staat van de bezinning. Dat is een welkome toestand overigens, in een wereld waar de snelheid en geneugten des levens onmetelijk zijn, en ons dikwijls zo verdoven, dat we bijna vergeten dat we leven.

Het aantal dagen (29 of 30) dat gevast moet worden, hangt van de omlooptijd van de maan af. De tijd tussen twee nieuwe manen is precies 29 dagen, 12 uren en 44 minuten. We weten ook dat een maanjaar 354 dagen, 8 uren en 48 minuten telt. Daarom verschuift elk jaar de ramadanmaand met anderhalve week naar achteren in onze kalender (zonnejaar). Toch doen islamitische geestelijken alsof er van deze wetmatigheid geen sprake is, want de vastenmaand mag pas beginnen als 's werelds belangrijkste imams de wachter van de aarde met het blote oog hebben waargenomen. De imams bepalen ook de afsluiting.

Ik vind het niet meer dan normaal dat geestelijke leiders het laatste woord hebben wat betreft het begin en het einde van de de maand Ramadan, het is per slot van rekening een religieuze periode. Dit heeft niks te maken met het ontkennen van wetmatigheden, alsof de maand Ramadan op de seconde nauwkeurig berekend dient te worden, maar heeft eerder te maken met het instandhouden van de islamitische traditie van onze voorvaderen en hun voorvaderen. Als Asis meer inspraak wenst in religieuze zaken dan staat hem niets in de weg zich een religieuze functie aan te meten. Indien dat niet het gewenste effect heeft kan hij nog altijd een eigen religie starten.

De islamitische geestelijken tonen aldus hun kracht door de baas te spelen over de maan. Maar ze zullen geen grip hebben op de grote omwenteling onder Nederlandse moslims: de ontkerkelijking.

Dit is geen voorspelling met het blote oog, maar een trend die wordt bevestigd door het onderzoek Religie aan het begin van de 21ste eeuw, dat onlangs door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is gepubliceerd, waaruit blijkt dat het bezoek aan kerken, moskeeën en religieuze bijeenkomsten flink aan het teruglopen is.

De grootste daling wordt onder moslims waargenomen. Naar mijn mening heeft dat te maken met het feit dat veel tweede generatie-moslims ontevreden zijn over de conservatieve moskeebesturen, die weinig vernieuwend zijn. Ze willen bijvoorbeeld nog altijd geen vrouwelijke voorgangers benoemen. De ontkerkelijking is ook het gevolg van de moderniteit. Een belangrijk kenmerk daarvan is de individualisering, die de structuren van de islamitische gemeenschappen afbreekt. Steeds minder vaak is het huis van God het centrum van de gemeenschap.

Ff voor de goede orde, een toename van de ontkerkelijking zegt vrij weinig over de gelovigheid van mensen. Ontkerkelijking zegt alleen iets over het aantal bezoekers van een gebedshuis en/of actieve leden van een geloofsgemeenschap. En dat de traditionele manier van godsdienstbeleving en praktisering, zoals onze ouders dat deden en doen, aan waarde heeft moeten inleveren is een ontwikkeling die Asis inderdaad terecht aanstipt. Echter Asis trekt vervolgens veel te overhaast de conclusie dat het daarmee tegelijkertijd het einde wordt gemarkeerd van de Islam in NL. Niet wetende dat er ipv. de traditionele godsdienstbeleving en praktisering, moslims anno 2009 op andere manieren bezig kunnen zijn met hun godsdienstbeleving, die tot voor kort buiten het bereik van onze ouders lagen. Boeken, dvd's, internet en zelfs digitale Korans.

Wat betreft de conservatieve moskeebesturen kan ik mij enigzins wat voorstellen bij de kritiek van Asis. En dan heb ik het niet eens over vrouwelijke imams, wat echt een non-issue is bij zowel moslims als moslima's. Btw. alleen mensen die vrij weinig kaas gegeten hebben van de Islam komen met zo'n argument. Nee, waar ik me wel aan stoor bij de conservatieve moskeebesturen in Nederland is het exclusief gebruik van de Arabische taal. Dit geldt voor de vrijdagpreek, voor de koranlessen, voor de mededelingen, maar bijvoorbeeld ook voor incidentele lezingen. Elhamdoelilah zijn er ook moskeeen die naast het Arabisch ook het Tamazight en het Nederlands gebruiken om hun religieuze boodschap over te brengen.   

Maar er is meer. Ik zie de groep Nederlandse moslims in mijn omgeving die zich vervreemden van de gedicteerde islamitische regels en religieuze dogma's steeds groter worden. Dit wijst op meer dan enkel 'ontkerstening'. Voor de meeste jonge moslims ligt aan de vervreemding van de islam geen religieus alternatief of godloochening aan ten grondslag. Het gaat eerder om de eisen die de islam aan haar gelovigen stelt. Deze beginnen onwerkbaar te worden in onze moderne samenleving.

De eisen die Islam aan haar gelovigen stelt zijn al bijna anderhalf millenia ongewijzigd gebleven, dus daar ligt het niet aan. Ik denk eerder dat het Westerse model van een moderne samenleving met al zijn hedonistische en speculatieve trekjes onwerkbaar begint te worden.

Voor de ramadan betekent dat een deel van de Nederlandse moslims niet meer zal vasten. Elk jaar verschuift de heilige islamitische maand ongeveer tien dagen. In het jaar 2016 zal de midzomer midden in de vastenmaand vallen. De ramadanner zal vanaf half vier 's nachts tot half elf 's avonds (dus 17 uur lang!) zijn lichaam van water, eten en al het andere moeten onthouden. Het is onmogelijk dat een ongetraind persoon zich nog kan bezinnen, terwijl hij of zij een maand lang elke dag maar een paar uur de tijd heeft om zichzelf te voeden.

Sterker nog: een dergelijke vastenmaand bereikt niet het gewenste effect voor de geest, maar is ook ongezond voor het lichaam. En dit zal de Nederlandse moslim, die nu nog trouw is aan zijn religie, ook inzien. De meesten zullen het toekomstige offer niet brengen, omdat het simpelweg onredelijk is en te veel van hen vraagt.

Hoezo onmogelijk en teveel gevraagd? Dat Asis alleen al bij de gedachte eraan kortsluiting maakt en gelijk begint te roepen dat het mission impossible is zegt meer over zijn onkunde dan over het zomerse vasten zelf. Mijn ouders hebben dat op het Marokkaanse platteland toch ook volgehouden in de jaren 80.

Goed nieuws voor de niet-vaster: hij of zij hoeft in de toekomst niet meer te vrezen voor een maand vol hypocrisie.

Slecht nieuws voor de niet-vaster: hij of zij hoeft in de toekomst niet meer te rekenen op een plekje in het hemelse hiernamaals.

« Last Edit: 13/09/2009 om 13:21:11 by incognito »