Author Topic: Mag ik dit vertellen of is het flauw  (Read 11392 times)

« Reply #15 on: 13/03/2009 om 12:31:57 »
ik ben arabischtalige opgevoed maar ben berbers. dat vind ik jammer.

Jij kan altijd nog de keuze maken om dat niet te doen. Geef je kinderen Tamazight mee als moedertaal ;)

Ken ook een tal van zulke voorbeelden, familie's die totaal zijn verarabiseert omdat ze bijv naar Tanger of Tetouan verhuisd zijn...

« Reply #16 on: 21/04/2009 om 22:19:30 »
je kan ze toch ook met berbers en arabisch opvoeden,
ik ken veel mensen dat dit doen
en het geeft alleen voordelen.
Ik vind het jammer dat mijn vader mij nooit arabisch heeft geleerd,
na 7 jaar naar de moskee te gaan om arabisch te leren heb ik de moed op gegeven
dus als ik later de kans krijg om mijn kinderen zowel arabisch als berbers te leren zou ik dat doen.
xxxx

« Reply #17 on: 24/04/2009 om 17:40:12 »
je kan ze toch ook met berbers en arabisch opvoeden,
ik ken veel mensen dat dit doen
Hoe doe je dat ? de ene dag praat je berbers tegen ze en andere dag arabisch ?  Je weet echt niet waar je het over hebt.
en het geeft alleen voordelen.
Een taal leer je niet alleen uit een boek of van 1 of 2 personen. Je hebt een heel netwerk van mensen nodig die de taal spreken.

« Reply #18 on: 24/04/2009 om 17:42:59 »
Jij kan altijd nog de keuze maken om dat niet te doen. Geef je kinderen Tamazight mee als moedertaal ;)
Hoe kan hij iets meegeven wat hij zelf niet meegekregen heeft ? Sommige mensen weten echt niet waar ze het over hebben.
« Last Edit: 24/04/2009 om 17:53:24 by allasian »

« Reply #19 on: 24/04/2009 om 19:24:34 »
Kinderen kunnen veel dingen leren. Maar over de taal wordt hier wel heel makkelijk over gesproken. Ga nou maar eerst je thmazight verbeteren en voedt je kinderen met onze moedertaal op. Want hoe ik mensen thmazight hoor praten, het gaat steeds achteruit.. het kan echt veel beter.
« Last Edit: 24/04/2009 om 19:49:32 by Morena »

« Reply #20 on: 25/04/2009 om 11:41:44 »
YEH RODDELTANTE,

heb je last van hun ? iedereen is toch vrij om te kiezen wat hij wil spreken. deze man is in jullie ogen slecht terwijl jullie allemaal hele dag niets anders dan NL praten. wij allemaal, op vakantie praten wij niets anders dan NL, wij denken zelfs in het NL.

« Reply #21 on: 25/04/2009 om 19:34:22 »
het is perfect mogelijk om je kinderen meerdere talen te leren
ik heb nichten en neven die met een arabische man/vrouw getrouwd zijn mijn vader en sommige andere famillie leden kunnen ook arabisch praten als zij vanaf de geboorte met het  kind arabisch praten dan blijft het kind ook arabisch praten met hun, en de meeste mannen kunnen arabisch ofwel een beetje. zoals ik ervoor heb gezegd ik ken mensen dat dat gedaan hebben ik ken zelfs mensen die hun kind 4taalig hebben opgevoed; berbers nederlands arabisch en frans en die kinderen praten deze 4talen perfect doordat ze vanaf de geboorte deze talen gehoord hebben. het belangrijkste vind ik natuurlijk dat ze berbers en nederlands kunnen. ik kijk gewoon ook naar mezelf als ik naar het arabische gedeelte ga in marokko kan ik daar niet naar de winkel ofzo want ik kan ni goed arabisch en als ze horen dat je dat ni kan gaan ze je vies aankijken. En trouwens arabisch is de belangrijkste taal onder ons moslims. ik zeg niet dat iedereen hun kind meerdere talen moet leren ik zeg alleen dat ik uit mijn eigen ervaring het wel wil doen en de meeste kinderen zijn dan ook slimmer.EN IK BEN GEEN MAN MAAR EEN MEISJE een meisje die een bepaalde mening over iets heeft en niemand kan dat veranderen ik heb niemand verplicht om de zelfde mening te hebbebn ik respecteer ook de meining van andere mensen.
ik wil er ook nog bij zetten dat hier geen ruzie over wil maken ofzo want ik weet hoe de meeste mensen snel op hun tenen getrapt zijn.
Ik wil best de mening van andere horen maar dan op een respectvolle manier want ik doe het op een respectvolle manier dus ik vind dat ik die respect terug verdien
xxx
« Last Edit: 25/04/2009 om 20:00:20 by foudiatje »

« Reply #22 on: 25/04/2009 om 20:02:38 »
Zoals ik al eerder zei, je kind kan pas arabisch leren als er veel arabisch sprekende mensen in zijn/haar omgeving zich bevinden. Dat gaat niet van 1 op 1. Het is belangrijk dat je dat realiseert.
De reden dat veel Rifijnen die naa Tanger , Tetouan zijn verhuist geen of weinig Tamazight spreken is ook om die reden.
Sorry maar je kan je kind niet 4talig opvoeden. Je moet eens voorstellen hoe verwarrend dat voor het kind is. De schade is vele malen groter dan het voordeel dat je daarmee probeert te bereiken.
2taligheid is al een hele uitdaging op zich. Die 4talige mensen die jij bedoelt hebben die andere talen pas op latere leeftijd onder de knie kunnen krijgen via school of het leven in het buitenland. Je kan niet 1 dag tamazight praten, de andere dag Frans, de andere dag Arabisch en de andere dag Nederlands. Dat is toch absurd. Kom op, dat weet je toch zelf ook wel.
« Last Edit: 25/04/2009 om 20:05:32 by allasian »

« Reply #23 on: 25/04/2009 om 20:22:41 »
nee ik bedoel echt een gezin zelfs de jongste van het gezin die 10 jaar is kent die 4 talen er was ook een gezin in onze straat en die hebben hun kinder 3talig opgevoed met arabisch frans en nederlands de oudste is 13 en de jongste is 7 maar ik weet niet of jij van belgie of nederland bent maar in belgie leer je makelijker frans mijn zusje is 6 jaar en kent ook woordjes en zelfs zinnen in het frans zoals hoe heet jij en hou oud ben gewoon omdat ze die hoort van mijn nichtjes in brussel en kind leert makkelijk meerdere talen als ze die van geboorte heeft gehoord en dat is een feit
en als je echt wilt kan je meer dan je verwacht of anderen en ik zal mijn kinderen later zowel arabisch en berbers laten spreken miss berbers meer dan arabisch maar ik wil dat ze kunnen communiceren met arabische mensen want ik heb ook een klein deel famillie dat in het arabische gedeelte woont en voor mij is het echt irritant dat ik niet eens normaal met hen kan praten want zij kunnen geen berbers
misschien ken jij geen mensen di hun kinderen meerdere talen maar ik ken er veel
ik heb ook een nicht zij is met een arabier getrouwd en zij hebben hun kinderen alleen frans geleerd ze praten maar een paar woordjes berbers en arabisch dus dat zal later niet veel positiefs meegeven dus ik leer mijn kinderen dan liever te veel dan te weinig talen.
xxx

« Reply #24 on: 25/04/2009 om 20:34:57 »
Waarom spreken 2e en 3e generatie Marokkanen in het algemeen slecht Tamazight terwijl ze met die taal zijn opgevoed ? Omdat omgeving een hele grote rol speelt. Ik heb het geluk dat al mijn broers en zussen Tamazight spraken thuis. Was dat niet het geval dan was mijn Tamazight ook slecht.
Bij je kind met meerdere talen opvoeden zal 1 taal altijd een overwicht hebben.
Je kan je kind beter met 1 taal opvoeden en de rest doet de omgeving wel.

« Reply #25 on: 25/04/2009 om 20:43:52 »
wij praten thuis nederlands ook tegen broertje en zusjes praat ik nederlands
ik heb nooit tegen mijn ouders in het berbers gesproken buiten af en toe eens een paar woordjes ertussen en tegen mijn nonkels en tantes die nederlands kunnen praat ik ook nederlands en toch kan ik gewoon berbers praten dat komt door mijn oma en de rest van mijn famillie die berbers praten en de arabieren in onze famillie hebben altij in frans of nederlands tegen ons gesproken daardoor ben ik ook altijd goed geweest in frans ik weet zeker dat als ik nu met mijn zujes in frans ga beginnen praten dat ze binnen een paar jaar frans gaan kunnen dus het is wel mogelijk ik ken mensen die dat doen en ik ga niet van mening veranderen want ik heb het bewijs met mijn eigen oren en ogen gehoord en gezien
xxx
« Last Edit: 25/04/2009 om 20:50:25 by foudiatje »

« Reply #26 on: 25/04/2009 om 21:58:50 »
Je moet niet denken dat je gewoon Tamazight spreekt zoals mensen die gewoon elke dag Tamazight spreken. Waarschijnlijk kun je simpele dingen zeggen maar meer ook niet. Is jouw Tamazight dan zo goed ? Ik geloof er niks van.

« Reply #27 on: 25/04/2009 om 22:02:37 »
ik spreek goed berbers ja
mijn oma woont in de zelfde straat samen mijn tante en zij spreken geen enkel woord nederlands dus ik praat al heel mijn leven berbers met hun en ik ben daar elke dag
« Last Edit: 25/04/2009 om 22:04:08 by foudiatje »

« Reply #28 on: 25/04/2009 om 22:04:57 »
Hoe noem je vingers of tenen in het Tamazight ? Als je er één hier van kent dan geloof ik je. Als je ze allebei kent geloof ik je helemaal.

« Reply #29 on: 25/04/2009 om 22:05:12 »
ik spreek goed berbers ja
mijn oma woont in de zelfde straat samen mijn tante en zij spreken geen enkel woord nederlands dus ik praat al heel mijn leven berbers met hun en ik ben daar elke dag

neppe berbers jullie, ieghuk.