Author Topic: Mag ik dit vertellen of is het flauw  (Read 11391 times)

« on: 04/03/2009 om 12:56:24 »
Hier in de wijk waar ik woon,  woont een klein mannetje met een heel lang zwarte baard.  Zijn vrouw draagt die zwarte kleren van Saoedie-Arabie en Iran.  Ze zijn nog onder 24 jaar, maar hebben wel 3 kinderen.

Sorry, ik moest het kwijt.... Ik ga door....

Ik  dacht dat hij uit ...Ik wist niet waar ze vandaan komen. Die man spreekt standaard Arabisch met zijn vrouw en kinderen.  Er is geen land in de wereld waar mensen standaard Arabisch als moedertaal hebben.  Waar zou hij vandaan komen, vroeg ik me af.

Op een dag kwam mijn broer bij me langs en hoort hem standaard Arabische met zijn vrouw praten.
Mijn broer zei: die ezel is een Rifijn en hij praat standaard Arabisch met zijn vrouw een kinderen.
Ik zei: hoe weet je dat?
Hij: als hij een Arabier was, dan sprak hij zijn eigen Arabische dialect en geen standaard Arabische met zijn vrouw en kinderen.
Ik: Misschien komt hij uit Iran of Turkije.
Hij: Iranezen en Turken zijn een slimme trotse volk en gaan zichzelf niet belachelijk maken door standaard Arabisch te praten met hun kinderen.
Ik: ( ik zei niets).
Vandaag hoorde ik die moeder Tarifit van Ait touzin met haar kinderen praten.

ps. Ik zeg niets meer

« Last Edit: 04/03/2009 om 13:04:04 by TamurtIno »

« Reply #1 on: 04/03/2009 om 13:09:57 »

« Reply #2 on: 04/03/2009 om 16:24:37 »
Hier in de wijk waar ik woon,  woont een klein mannetje met een heel lang zwarte baard.  Zijn vrouw draagt die zwarte kleren van Saoedie-Arabie en Iran.  Ze zijn nog onder 24 jaar, maar hebben wel 3 kinderen.

Sorry, ik moest het kwijt.... Ik ga door....

Ik  dacht dat hij uit ...Ik wist niet waar ze vandaan komen. Die man spreekt standaard Arabisch met zijn vrouw en kinderen.  Er is geen land in de wereld waar mensen standaard Arabisch als moedertaal hebben.  Waar zou hij vandaan komen, vroeg ik me af.

Op een dag kwam mijn broer bij me langs en hoort hem standaard Arabische met zijn vrouw praten.
Mijn broer zei: die ezel is een Rifijn en hij praat standaard Arabisch met zijn vrouw een kinderen.
Ik zei: hoe weet je dat?
Hij: als hij een Arabier was, dan sprak hij zijn eigen Arabische dialect en geen standaard Arabische met zijn vrouw en kinderen.
Ik: Misschien komt hij uit Iran of Turkije.
Hij: Iranezen en Turken zijn een slimme trotse volk en gaan zichzelf niet belachelijk maken door standaard Arabisch te praten met hun kinderen.
Ik: ( ik zei niets).
Vandaag hoorde ik die moeder Tarifit van Ait touzin met haar kinderen praten.

ps. Ik zeg niets meer
ik mag hopen dat je op zijn minst aangifte hebt gedaan van dit voorval...

ps. lijkt me een goed idee :)

« Reply #3 on: 04/03/2009 om 16:36:37 »

« Reply #4 on: 04/03/2009 om 17:01:59 »
ik mag hopen dat je op zijn minst aangifte hebt gedaan van dit voorval...

ps. lijkt me een goed idee :)
Neem contact met

http://www.goede-ideeen-fabriek.nl/

« Reply #5 on: 04/03/2009 om 18:49:24 »
Identiteitscrisis...

« Reply #6 on: 05/03/2009 om 17:39:24 »
Er zijn sommige mensen die denken als je Arabisch praat en je eigen taal verbant dat je dan een beter mens bent en de hoop dat je de djenna zal bereiken is in hun ogen groter... (denk ik)

Hoe weet jij dat het tmazight n ait touzine is?

« Reply #7 on: 07/03/2009 om 19:59:44 »
hemel of geen hemel het blijft een pracht van een taal.

ik zou mijn kinderen ook graag l'fousha willen leren, wat heb ik aan darija?

« Reply #8 on: 07/03/2009 om 23:39:43 »
hemel of geen hemel het blijft een pracht van een taal.

Je vind het prachtig omdat ze je vertellen dat het prachtig is.
Arabische muziek van Libanon en  Egypte vindt bijna iedereen in de Arabische wereld mooie muziek, omdat ze ermee zijn opgegroeid. Wie niet met die muziek opgroeit, vindt Arabische muziek gelijk aan huilen van baby's. 

Insecten vond men in Europa altijd vies om op te eten. Nu beginnen ze kampanje voor het eten van insecten en iedereen zegt nu dat ze lekker smaken.
Ik vind Arabische Fusha een lelijke taal. Zonde voor mijn tijd die ik jaren lang aan die lelijke taal heb besteed.
« Last Edit: 07/03/2009 om 23:42:54 by TamurtIno »

« Reply #9 on: 08/03/2009 om 20:24:12 »
Arabische muziek van Libanon en  Egypte vindt bijna iedereen in de Arabische wereld mooie muziek, omdat ze ermee zijn opgegroeid. Wie niet met die muziek opgroeit, vindt Arabische muziek gelijk aan huilen van baby's. 

Insecten vond men in Europa altijd vies om op te eten. Nu beginnen ze kampanje voor het eten van insecten en iedereen zegt nu dat ze lekker smaken.
Ik vind Arabische Fusha een lelijke taal. Zonde voor mijn tijd die ik jaren lang aan die lelijke taal heb besteed.

wat is dit voor iets belachelijks?

jij geeft jezelf het recht om iets lelijk te vinden, maar mij en de rest van de mensheid niet het recht om het mooi te vinden? doe s even gezond.

en wat als ik zeg dat spaans een mooie taal is, heeft iemand mij dat dan ook verteld?

« Reply #10 on: 08/03/2009 om 21:22:16 »
maar mij en de rest van de mensheid niet het recht om het mooi te vinden? doe s even gezond.
Kan je citeren waar dit in mijn reactie staat? Ik ken het niet vinden.

« Reply #11 on: 09/03/2009 om 11:58:55 »
Kan je citeren waar dit in mijn reactie staat? Ik ken het niet vinden.

Ik vind Arabische Fusha een lelijke taal.

volgens jou is het niet mijn mening, maar wordt mij dat verteld..en blijkbaar heb jij daar wel een mening over.

« Reply #12 on: 09/03/2009 om 12:18:30 »

Ik vind Arabische Fusha een lelijke taal.

volgens jou is het niet mijn mening, maar wordt mij dat verteld..en blijkbaar heb jij daar wel een mening over.
Dat is mijn mening over smaken en ik heb voorbeelden genoemd van bijvoorbeeld insecten. Ik ken geen Nederlander die Arabisch mooi vindt, maar bijna alle Marokkanen vinden Arabisch mooi. Aan de hand daarvan heb ik mijn conclusie getrokken. Maar ik zie nog steeds niet waar ik gezegd heb dat Dora en de rest van de mensheid niet het recht hebben om iets mooi te vinden 
Zou je dit willen citeren?
« Last Edit: 09/03/2009 om 12:20:20 by TamurtIno »

« Reply #13 on: 09/03/2009 om 13:14:09 »
Dat is mijn mening over smaken en ik heb voorbeelden genoemd van bijvoorbeeld insecten. Ik ken geen Nederlander die Arabisch mooi vindt, maar bijna alle Marokkanen vinden Arabisch mooi. Aan de hand daarvan heb ik mijn conclusie getrokken. Maar ik zie nog steeds niet waar ik gezegd heb dat Dora en de rest van de mensheid niet het recht hebben om iets mooi te vinden 
Zou je dit willen citeren?

wat boeit mij nou wat een nederlander, marokkaan of turk vindt. ik zei dat IK  het een pracht van een taal vind en jij komt met de opmerking, ach dat vindt jij omdat "ze" ( God mag weten wie je met ze bedoelt) je vertellen dat het mooi is.

nee niemand heeft het mij verteld, het is een mening van mij en daar blijf ik bij.
net zoals jij je mening mag hebben dat je het lelijk vindt. want waarom zeg je er niet bij, men vertelt mij dat ik het lelijk moet vinden dus daarom doe ik dat?

« Reply #14 on: 09/03/2009 om 16:08:35 »
ik ben arabischtalige opgevoed maar ben berbers. dat vind ik jammer.