Author Topic: Marokaanse Fez ( hoofddeksel)  (Read 52245 times)

« Reply #30 on: 06/12/2007 om 17:42:42 »
Het klopt. Tabousch n Lwatani had een status. De koninklijke familie en zijn vrienden (De meeste waren andalusiers incl. joden) die Tabousch droegen.

P.S. Er is een verschil tussen Tabousch, Thtoensiet en Thchachith (het wordt als Franse CH uitgesproken).

Ja want, wat is het verschil percies?

« Reply #31 on: 07/12/2007 om 11:32:29 »
Het klopt. Tabousch n Lwatani had een status. De koninklijke familie en zijn vrienden (De meeste waren andalusiers incl. joden) die Tabousch droegen.

P.S. Er is een verschil tussen Tabousch, Thtoensiet en Thchachith (het wordt als Franse CH uitgesproken).

Ja echt he?!
Dat d8 ik namelijk ook. Die Joden (en Andalus in dit geval) a sahbi hebben overal hun sporen 8er gelaten....

(Heb je hier ook een bron van?

« Reply #32 on: 07/12/2007 om 13:49:27 »
Ik zag in een documentaire van nio, dat de Fez hoed zijn oorsprong heeft uit Turkije.

Er is veel tegenstrijdige info over deze hoed.
Ik zag namelijk ooit bij een tentoonstelling in Amsterdam over Istanbul dat de ''Fez'' uit het Marokkaanse Fès zou komen.

« Reply #33 on: 07/12/2007 om 19:09:27 »
In Fes stonden ooit veel “fabrieken” waar deze hoed werd gefabriceerd en daar vandaan naar veel landen werd geëxporteerd.
vandaar de link met Fes. 

« Reply #34 on: 07/12/2007 om 23:14:41 »
Ik zag in een documentaire van nio, dat de Fez hoed zijn oorsprong heeft uit Turkije.

Er is veel tegenstrijdige info over deze hoed.
Ik zag namelijk ooit bij een tentoonstelling in Amsterdam over Istanbul dat de ''Fez'' uit het Marokkaanse Fès zou komen.

Ik weet het ook niet allemaal precies en eerlijk gezegd kan het me ook weinig schelen, aangezien ik dat rothoed toch niks vindt. Maar tijdens die documentaire, werd er ook gezegd dat de hoed gebruikt wordt door de Souffisten en die Souffisten hebben weer hun oorsprong uit Turkije, als ik me niet vergis

« Reply #35 on: 10/12/2007 om 17:49:09 »

Toensieth= Muts (wordt met wol gemaakt).
Thshashith= hoed (in het platenland worden nog steeds door vrouwen gedragen. Het lijkt op Mexicaanse hoed).

« Reply #36 on: 10/12/2007 om 17:55:25 »
Ja echt he?!
Dat d8 ik namelijk ook. Die Joden (en Andalus in dit geval) a sahbi hebben overal hun sporen 8er gelaten....

(Heb je hier ook een bron van?
Ik kan op dit moment geen duidelijke bronnen aangeven. Ik moet veel bronnen hier plaatsen om mijn verhaal te beargumenteer en daar heb ik geen tijd voor. Ik zal voor je een kort beeld schetsen en verder moet zelf eigen conclusie trekken.
Imazighen hebben altijd in federatie van groepen gefunctioneerd. Elke groep (stam of religieuze bewegingen) probeerde zich kenbaar te maken door een bepaalde kleding te dragen of kapsels… enz.
Als je naar oude foto´s van sultans/ kalifaten kijkt dan kom jij Taboush n Lwatani niet tegen. Pas in het Osmaanse rijk duikt deze Tarboush in Noord Afrika op (lees de link die jij eerder hebt geplaatst). Let op, het nationalisme is eerst bij de Turken ontstaan dan de rest van andere moslims bevolkingen. Die Turkse nationalisten hebben uit eindelijk het kalifaat systeem afgeschaafd en door een seculier staat vervangen.

In Marokko werd deze Taboush sinds de jaren dertig van vorige eeuw door de leden van de eerste Marokkaanse politieke partij Istiqlaal gedragen. De meeste oprichters/financiers van die partij waren in begin andalusiers van Fes en Mohammed 5 was de officiële politiekleider van die partij. Deze Taboush heeft nieuwe naam gekregen: Taboush n Lwatani ( met uitzondering in Titawin wordt ook Turkse Taboush genoemd).
Lwatanie=nationaal
Marokkaanse Lwataniyoen= alle Marokkaanse politici voor de onafhankelijkheid van Marokko die niets voor khalifaat systeem voelden. Dit wil zeggen voor dat Mohammed 5 officiële koning is geworden. Marokkaanse vrijheidstrijders werden niet als Lwataniyoen beschouwd.
Let op, Jihad was het enige instrument die moslims gebruiken om  hen land te bevrijden. Het nationalisme was een nieuw fenomeen in de islamitische wereld. Nationalisten geloofden in politiek oplossingen en keurden Jihad af. Het is tegenstrijdig met islamitische traditie. 
Alle leden van Istiqlal moesten deze Taboush dragen. Zelf Iriffiyen die later zich bij die politiek partij hebben aangesloten deden dat. Persoonlijk ken ik genoeg voorbeelden daarvan)..…enz.
Sinds die tijd en t/m heden werd deze Taboush bij elke officiële nationale feesten of religieuze bijeenkomsten (bijv. Ramadan) door de koning en zijn aanhangers gedragen.
Tot de jaren negentig werd de `andalusiers cultuur` als officiële Marokkaanse cultuur gepresenteerd. Tarab al Andalusie (andalusiers muziek) waren dag en nacht op Marokkaanse tv te zien en die muzikanten droegen altijd Taboush n Lwatanie.
De meeste noord Afrikaanse landen hebben in grote lijn ook het zelfde proces meegemaakt.
Tunis en Fes waren vroeger bekend met het produceren van allerlei mutsen/hoeden waaronder Taboush n Lwatani. Opvallend is dat zowel in Tunis als omgeving van Fes waren voor en na de opkomst van islam politiek en vooral geestelijke centrum voor Imazighen geweest. Naar mijn weten is er geen enkel Amazigh stam die deze Taboush vroeger droegen. Gezien dat andalusiers van Titawin die Taboush ook Turkse Taboush noemen, dan kunt jij concluderen dat die ook voor hen vreemd was.
In Marokko is het duidelijk dat deze Taboush als symbool van politiek beweging/nationalisme is(´´geweest´´). De vraag is: is het toeval dat de Imazighen priesters van vroeger ook zo een Taboush droegen? Want er is veel vaagheid rond deze Taboush. Let op, de kolonisten zijn geïnspireerd door de Griekse en Romeinse tijd. Het koninklijke systeem dat kolonisten in noord Afrika hebben gecreëerd dateert tot de laatste bekend Imazighen koningen in de Romeinse tijd (toen de tempels een belangrijke rol voor Imazighen speelden).

Hier zie jij een foto van Mohammed 5 zonder Taboush n Lwatani, maar het is niet duidelijk wanneer deze foto is opgenomen. Verder zijn de meeste bekend foto´s van Mohammed 5 met Taboush n Lwatani en vooral nadat hij politiek actief geworden. Mohammed 5 was ongewenst verklaard door Frankrijk. Tegen hen zin hebben hem als brug gebruikt om Hassan 2 aan de macht te komen. Mohammed 5 had nooit echt macht gehad, want Hassan 2 had een machtig functie dan zijn vader (leider van het leger die toen samenwerken met kolonialen om vrijheidstrijders uit te roeien. 
http://www.geocities.com/naffernl/naffer007.htm

« Reply #37 on: 11/12/2007 om 19:15:28 »

In Marokko werd deze Taboush sinds de jaren dertig van vorige eeuw door de leden van de eerste Marokkaanse politieke partij Istiqlaal gedragen. De meeste oprichters/financiers van die partij waren in begin andalusiers van Fes en Mohammed 5 was de officiële politiekleider van die partij. Deze Taboush heeft nieuwe naam gekregen: Taboush n Lwatani ( met uitzondering in Titawin wordt ook Turkse Taboush genoemd).
Lwatanie=nationaal
Marokkaanse Lwataniyoen= alle Marokkaanse politici voor de onafhankelijkheid van Marokko die niets voor khalifaat systeem voelden. Dit wil zeggen voor dat Mohammed 5 officiële koning is geworden. Marokkaanse vrijheidstrijders werden niet als Lwataniyoen beschouwd.

Ok.

Daar komt die naam dus vandaan Lwatanie nationaal. (allemaal politiek)

(verder wil k je bedanken voor je heldere informatie) (Y)

« Reply #38 on: 12/12/2007 om 15:54:03 »
Hier is de documentaire, waar een klein stukje over de ‘Tarboesj’ gaat

Hoeden van Jeruzalem
http://player.omroep.nl/?aflID=5827374

Ondanks het lang duurt is het best wel interessant eigenlijk.
« Last Edit: 12/12/2007 om 18:17:09 by Izouran »

« Reply #39 on: 13/12/2007 om 15:58:18 »

Toensieth= Muts (wordt met wol gemaakt).
Thshashith= hoed (in het platenland worden nog steeds door vrouwen gedragen. Het lijkt op Mexicaanse hoed).

Thshasieth is bij ons gewoon een petje

Wat jij bedoeld heet bij ons 'Aqeb'

« Reply #40 on: 13/12/2007 om 16:30:52 »

Wat vreemd zeg ??? bij ons heet het ook gewoon thshasieth en die naam die jij zegt aqeb heb k nog nooit van gehoord, doet me denken aan rqab is de muts die bij een djelleba te vinden is zowel mannelijke als vrouwelijke azdyeb....

(jij bent toch ook een tawayaghets?)

« Reply #41 on: 14/12/2007 om 18:19:03 »

Aqeb of Aqab= tas.

« Reply #42 on: 14/12/2007 om 19:46:43 »
Ik ben gewoon Tawayaghrtc, en wij zeggen, bij ons in het dorp iig, voor dit type hoofddeksel 'Aqeb'
Aqrab = tas. Rqeb is weer wat anders betekend capuchon. Hoe noemen jullie een petje? 
« Last Edit: 14/12/2007 om 19:48:53 by Izouran »

« Reply #43 on: 15/12/2007 om 00:36:01 »
Ik ben ook een awayagher.
Wat ik daar geleerd heb is dat een tas  in het plattenland Aqab werd genoemd/uitgesproken en in de steden vooral Alhoceima wordt als Aqrab uitgesproken (Ik ga ervan dat het met de invloed van Ibaquoyen dialect te maken heeft).
Voor petjes ken ik op dit moment geen speciale woord daarvoor bedenken.

« Reply #44 on: 15/12/2007 om 10:14:23 »
ik wil wat Izouran hier zegt bevestigen.