Author Topic: De koerden  (Read 14825 times)

« on: 15/03/2007 om 21:44:28 »

IK was even nieuws aan het lezen op een van de grootste Arabische zenders toen ik een advertentie tegenkwam van de koerdische regering voor investering in het land. De link leidt naar de site van de regering van kurdistan. De site is in het engels, koerdisch en Arabisch.

Zullen Imazighen ooit deze stadium bereiken?

http://www.krg.org/

« Reply #1 on: 15/03/2007 om 21:54:27 »

IK was even nieuws aan het lezen op een van de grootste Arabische zenders toen ik een advertentie tegenkwam van de koerdische regering voor investering in het land. De link leidt naar de site van de regering van kurdistan. De site is in het engels, koerdisch en Arabisch.

Imazighen bereiken shit zoland ze nog in een volle stadion die voor 90% gevuld door Imzighen de menigte in het Darija blijven aanspreken....elkaar constant in het Darija aanspreken......etc. Bewustzijn is ver te zoeken....

« Reply #2 on: 27/04/2009 om 14:01:34 »
Imazighen bereiken shit zoland ze nog in een volle stadion die voor 90% gevuld door Imzighen de menigte in het Darija blijven aanspreken....elkaar constant in het Darija aanspreken......etc. Bewustzijn is ver te zoeken....

Of niet, daar heb ik ook moeite mee. Waarom moeten wij daar darija spreken in zon moment.
Het is normaal geworden iedreen doet het gewoon. Mensen staan er niet eens bij stil.

En koerden zijn zwaar verder als ons. Elke koerdische ondernemer moet een deel van ze winst af staan. Al ondernemen ze iets in Amerika of europa ze moeten wat afstaan. Dat zijn regels wat ze onderling hebben gemaakt. En ze doen dat ook met plezier ook. Zelfs Koerden die in de heroine zitten staan een winst percentage en de pkk word merendeels gefinancierd door die heroine door stoters. Kijk hoeveel risico die mensen nemen met die handel en toch geld afstaan. Ik twijfel op wij Amazighen dat ook zouden doen. En als er geld is inversteren ze het in Tanger of in die andere steden.

« Reply #3 on: 27/04/2009 om 22:10:27 »
Wat kunnen wij, als jonge Nederlandse Imazighen in navolging van de Koerden, doen om de situatie in Marokko te verbeteren?
« Last Edit: 27/04/2009 om 23:22:14 by incognito »

« Reply #4 on: 28/04/2009 om 15:41:35 »
Wat kunnen wij, als jonge Nederlandse Imazighen in navolging van de Koerden, doen om de situatie in Marokko te verbeteren?

Misschien is t een droom die nooit uitkomt of onrealiseerbaar is, maar toch...gooi ik t even kwijt.

Geld, kennis en eendracht is ------> macht, daar draait alles om, als je verandering wild.
Heb je macht, dan heb je wat te vertellen en kan je bijv. lobbyen.

Ik wil een punt aan gaan snijden: ''het belang van de familie''.
Irifiyen zijn familiemensen, we volgen vaak wat in de familie wordt opgedragen door de familiehoofd (meestsal een opa of vader in de familie). Het gezag van de vader/familie staat veel hoger, dan het gezag van een regering van t land etc bij de meeste Irifiyen. En hier moeten we gebruik van maken.

Wat nu de situatie is, is dat onze oudere generatie ( onze ouders) vaak geen belang hechten aan de Amazigh- zaak, omdat ze of niet in zin hoe belangrijk het is om eigen id te verdedigen en te ontwikkelen en/of hun levens doel in eerst plaats overleven is/was.

Dus, wat ik wil vertellen is, de Amazigh zaak heeft kans van slagen, als het in de familiepot gestopt word. Het moet een familie doel zijn, net als t dat t een vereiste is dat je later voor je ouders zorgt, moet je als ouder je kind ook bijv. eisen dat ze lid moeten worden van een amazigh-organisatie( naast koraan-les in de moskee), om daar kennis op te doen over Amazighiteit.

Zodra een generatie kennis heeft, dan komt de rest van de verandering in t voordeel van de Amazighiteit van zelf.
« Last Edit: 28/04/2009 om 21:09:38 by RifRebel »

« Reply #5 on: 28/04/2009 om 15:58:17 »
Aan de ene kant kan ik t wel begrijpen, omdat je moelijk in je eigen Amazigh dialect voor idereen verstaanbaar bent in een stadion.
Er is nog geen standaad Thmazight.

Buiten dit, is mijn ervaring toch positief, ik bedoel, bij de de auto garage, de slager, de bakker, de straatratjes om de hoek, de moskee, de koffiehuis, kortom overal waar ik Marokkanen tegen kom in mijn omgeving, domineert het Thmazight, zelfs een Aghabi doet zn best om zo nu en dan een Amazigh woordje te roepen.

Zo ken ik bijv. genoeg Marokkaanse vrienden/jongeren in mn omgeving die thuis darija spreken (gearabisseerde Imazighen) en Thmazight op straat hebben geleerd, dat is toch positief. Ze hebben het geleerd, omdat ze het ook echt wilden. Dus om iets te bereiken, moet je het echt ook willen, als er de mogelijkheid is.

Zo kende ik een gearabisseerde Aznasi, die veel met Irifiyen omging, die inmiddels ook Thmazight heeft geleerd buitenshuis. En hij vertelde me iets moois, hij zei: '' Ik voolde me pas Echt Marokkaan toen ik het Thmazight beheerste''
« Last Edit: 28/04/2009 om 16:29:13 by RifRebel »

« Reply #6 on: 29/04/2009 om 23:42:01 »

Je bereikt nooit iets met woorden zoals "je bent mijn broeder en ik  hou ziel vol van je".  Wapens zijn het enige die met oplossing komen.

Polizario greep naar wapens en Marokko zegt tegen ze : "Ik bied je autonomie aan".

Imazighen zeggen: "Je bent mijn broeder, mag ik autonomie". Het antwoord is: Tuurlijk niet, haatzaaiers.

Koerden hebben jaren en jaren lang met wapens gestreden tegen de lieve broeders in Irak en Turkije. Een van de mensen die met wapens strijden tegen de Arabische broeders, is nu de president van Irak.

Dit is geen oproep om met wapens te strijden tegen de onderdrukkers.

« Last Edit: 01/05/2009 om 15:16:20 by TamurtIno »

« Reply #7 on: 30/04/2009 om 16:38:10 »
Wapens zijn het enige die met oplossing komen.

Dit is geen oproep om met wapens te strijden tegen de onderdrukkers.

Wat is dit dan wel?

« Reply #8 on: 01/05/2009 om 00:11:39 »
Wat is dit dan wel?
Volgens mij ging het over de weg die Koerden en Polizario hebben gevolgd om te bereiken wat ze wel bereikt hebben.
« Last Edit: 01/05/2009 om 11:18:20 by TamurtIno »

« Reply #9 on: 01/05/2009 om 21:24:36 »
Volgens mij ging het over de weg die Koerden en Polizario hebben gevolgd om te bereiken wat ze wel bereikt hebben.

Wat kunnen wij dan leren van het pad die de Koerden en de Polizario hebben gevolgd?

« Reply #10 on: 01/05/2009 om 22:33:38 »
Wat kunnen wij dan leren van het pad die de Koerden en de Polizario hebben gevolgd?

Korden staan miles van ons voor. Ze als voorbeeld nemen, is niet realistisch. We hebben niet eens een taal laat staan iets anders. Koerden hebben eeuwen geleden een eigen taal en we blijven met elkaar praten als mensen van de prehistorie ergens in de bos. Iedere dorp heeft eigen taal.
Geen eigen taal, geen eigen grammatica, geen schift en helemaal niets. Wie neemt een volk uit de 21ste eeuw serieus als deze niet eens een taal heeft.

Tarifit is geen taal en ook geen Amazigh dialect. Het is net als Darija overvol met Arabisch, Romeinse en Finiciers woorden.

De aller aller eerste stap is het verenigen van alle Amazigh dialecten van Canarbische eilanden tot Egypte. Zonder deze  stap,  kunnen we niet spreken van het Amazigh volk en ook niet van Tamazight.

« Last Edit: 01/05/2009 om 22:36:29 by TamurtIno »

« Reply #11 on: 01/05/2009 om 22:48:12 »
Ik geloof wel in Tarifith als een Tamazight taal omdat juist Rifijnen wel direct met elkaar te maken hebben. Het feit dat Rifijnen ,ongeacht uit welke gebied in Arif, Tamazight tegen elkaar praten is al de basis voor Tarifith.
Het onrealistische van wat jij denkt, het verenigen van alle amazighdialecten van egypte tot aan , (nou ja). de canarische eilanden, is dat ze teveel afhankelijk zijn van externe factoren om datgene wat jij bedoelt te realiseren.
Je gaat toch ook niet alle latijnse talen verenigen zoals Spaans, Italiaans, Portugees of de germaanse talen zoals Nederlands, Duits, en Engels.
Amazigh talen zijn zo ver uit elkaar gegroeid dat je ze wel zo moet zien als wat ik in mijn vorige zin duidelijk probeer te maken.
Dus Tarifith, Tasousit, Ta9baylit en Tashelhit zijn Amazigh-talen. En elke is een taal opzich netals hoe Nederlands , Engels, Spaans, etc etc op zichzelf staande talen zijn.

« Last Edit: 01/05/2009 om 22:55:57 by allasian »

« Reply #12 on: 01/05/2009 om 22:53:35 »
Ik geloof wel in Tarifith als een Tamazight taal omdat juist Rifijnen wel direct met elkaar te maken hebben. Het feit dat Rifijnen ongeacht uit welke gebied in Arif Tamazight tegen elkaar praten is al de basis voor Tarifith.
Het onrealistische van wat jij denkt, het verenigen van alle amazighdialecten van egypte tot aan , (nou ja). de canarische eilanden, is dat ze teveel afhankelijk zijn van externe factoren om datgene wat jij bedoelt te realiseren.

Het is een kwestie van bij elkaar zitten en die taal maken. Zelfs online kan je dat doen.
Ik weet niet wat er zo moeilijk is om die taal te standaardiseren?

« Last Edit: 01/05/2009 om 22:55:45 by TamurtIno »

« Reply #13 on: 01/05/2009 om 23:02:14 »
Het is een kwestie van bij elkaar zitten en die taal maken.
Omdat ze te veel afhankelijk zijn van externe factoren is dat haast onmogelijk.
Zelfs online kan je dat doen.
Het ware leven is niet online.
Ik weet niet wat er zo moeilijk is om die taal te standaardiseren?
Dat gaat niet op commando. De omstandigheden moeten gunstig zijn en wanneer dat het geval is gebeurd dat ook automatisch. De verstedelijking van Rifijnen in Arif is daar een voorbeeld van.

« Reply #14 on: 01/05/2009 om 23:07:08 »
Omdat ze te veel afhankelijk zijn van externe factoren is dat haast onmogelijk.Dat gaat niet op commando. De omstandigheden moeten gunstig zijn en wanneer dat het geval is gebeurd dat ook automatisch. De verstedelijking van Rifijnen in Arif is daar een voorbeeld van.

Ik snap niet dat Imazighen door externe facturen worden bemiddeld, maar andere  volkeren niet. Wat zijn die externe facturen die we hebben dan?
Ik zie ze niet!
Het ware leven is niet online.

Het gaat om het bereiken van resultaten. Het leven wordt  nu langzamerhand naar online verplaatst. Verschillende vergaderingen vinden nu plaats online. communicatie gebeurt nu vaak online. OOk boodschap doen, doet men nu ook online.

Als ik iets online kan doen, waarom moet ik het ouderwets doen?

« Last Edit: 01/05/2009 om 23:10:01 by TamurtIno »