Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Messages - Rebellious

Pages: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 »
61
Mededelingen / Re: Ramadan 2009
« on: 24/08/2009 om 18:49:24 »
T kotsen zou het vasten niet verbreken als men het niet in zou slikken.

Misschien kan hij het in een glaasje stoppen en 't vasten mee verbreken ;)


eetsmakelijk zo meteen ;)

Miss moet jij eens niet zo vies doen...infidel

62
Mededelingen / Re: Ramadan 2009
« on: 24/08/2009 om 18:44:13 »
Stel, je bent in een Nederlandse site en je ziet een Nederlander de volgende tekst heeft geschreven over jou: "Ik zie hier een moslim, om te kotsen". Wat zou je dan zeggen en denken?
He mijn beste vriend.....long time no see..hmm...ik zou zegge......Allesh komt God

63
Mededelingen / Re: Ramadan 2009
« on: 24/08/2009 om 18:43:06 »
Dus als je niet vast, zou je een ongelovige of afvallige zijn? Een onwetende opmerking, vin-ik.
wist niet dat een opmerking onwetend kon zijn, maar ja...
..... wat jij vind is niet belangrijk, aangezien je een idioot bent..lol

64
Mededelingen / Re: Ramadan 2009
« on: 24/08/2009 om 18:38:24 »
zo, mn reactie heeft heel wat gevoelige snaartjes geraakt. Das mooi.

65
Mededelingen / Re: Ramadan 2009
« on: 23/08/2009 om 20:02:20 »
Probeer je kots binnen te houden, zodat je je vasten niet verbreekt ;)
;)

66
Vrouwen / Re: Mooi lijf/ mooi gezicht ?
« on: 23/08/2009 om 19:58:30 »
Mooi gezicht is t belangrijkste.

Iemand kan zo lekker zijn, maar als de kop je niet aanstaat, dan zal je je nooit aangetrokken voelen.

67
Mededelingen / Re: Ramadan 2009
« on: 23/08/2009 om 19:54:23 »
Arendan d amimoun allemaal

ps. het is weer duidelijk dat er een paar ongelovige in deze topic aanwezig zijn, om te kotsen..

68
het is 8 uur, jack shit!! zie geen doc over abdekrim, standaard bullshit of heb ik het mis

69
Taal / Re: De koerden
« on: 28/04/2009 om 15:58:17 »
Imazighen bereiken shit zoland ze nog in een volle stadion die voor 90% gevuld door Imzighen de menigte in het Darija blijven aanspreken....elkaar constant in het Darija aanspreken......etc. Bewustzijn is ver te zoeken....
Aan de ene kant kan ik t wel begrijpen, omdat je moelijk in je eigen Amazigh dialect voor idereen verstaanbaar bent in een stadion.
Er is nog geen standaad Thmazight.

Buiten dit, is mijn ervaring toch positief, ik bedoel, bij de de auto garage, de slager, de bakker, de straatratjes om de hoek, de moskee, de koffiehuis, kortom overal waar ik Marokkanen tegen kom in mijn omgeving, domineert het Thmazight, zelfs een Aghabi doet zn best om zo nu en dan een Amazigh woordje te roepen.

Zo ken ik bijv. genoeg Marokkaanse vrienden/jongeren in mn omgeving die thuis darija spreken (gearabisseerde Imazighen) en Thmazight op straat hebben geleerd, dat is toch positief. Ze hebben het geleerd, omdat ze het ook echt wilden. Dus om iets te bereiken, moet je het echt ook willen, als er de mogelijkheid is.

Zo kende ik een gearabisseerde Aznasi, die veel met Irifiyen omging, die inmiddels ook Thmazight heeft geleerd buitenshuis. En hij vertelde me iets moois, hij zei: '' Ik voolde me pas Echt Marokkaan toen ik het Thmazight beheerste''

70
Taal / Re: De koerden
« on: 28/04/2009 om 15:41:35 »
Wat kunnen wij, als jonge Nederlandse Imazighen in navolging van de Koerden, doen om de situatie in Marokko te verbeteren?

Misschien is t een droom die nooit uitkomt of onrealiseerbaar is, maar toch...gooi ik t even kwijt.

Geld, kennis en eendracht is ------> macht, daar draait alles om, als je verandering wild.
Heb je macht, dan heb je wat te vertellen en kan je bijv. lobbyen.
 
Ik wil een punt aan gaan snijden: ''het belang van de familie''.
Irifiyen zijn familiemensen, we volgen vaak wat in de familie wordt opgedragen door de familiehoofd (meestsal een opa of vader in de familie). Het gezag van de vader/familie staat veel hoger, dan het gezag van een regering van t land etc bij de meeste Irifiyen. En hier moeten we gebruik van maken.

Wat nu de situatie is, is dat onze oudere generatie ( onze ouders) vaak geen belang hechten aan de Amazigh- zaak, omdat ze of niet in zin hoe belangrijk het is om eigen id te verdedigen en te ontwikkelen en/of hun levens doel in eerst plaats overleven is/was.

Dus, wat ik wil vertellen is, de Amazigh zaak heeft kans van slagen, als het in de familiepot gestopt word. Het moet een familie doel zijn, net als t dat t een vereiste is dat je later voor je ouders zorgt, moet je als ouder je kind ook bijv. eisen dat ze lid moeten worden van een amazigh-organisatie( naast koraan-les in de moskee), om daar kennis op te doen over Amazighiteit.

Zodra een generatie kennis heeft, dan komt de rest van de verandering in t voordeel van de Amazighiteit van zelf.

71
Algemeen / Discussie berbers
« on: 08/04/2009 om 21:06:05 »
@RifRebel

Ik haal ff 2 dingen door elkaar. Ik bedoelde eigenlijk dat henna ipv tiggaz een algemeen gebruik is in de Arabische wereld.

Wat betreft de tiggaz moet ik je wel toegeven dat ik daar minder van me zaak ben, wat betreft het exclusief gebruik door alleen Imazighen en Yemenieten. 1 ding staat voor mij wel vast; het gebruik van tatoeages is geen ongebruikelijk fenomeen in de moslimlanden:

http://www.vanishingtattoo.com/tattoo_museum/arab_tattoos.html > In deze bron staat dat ook bij de Bedoeinen en zigeunergemeenschappen (Nawar en Kurbat) in arabische landen zoals Syrie, Irak en Iran de vrouwen zichzelf versierden met tatoeages op dezelfde manier als Marokko.

http://www.tattooheaven.com/excerpt2.html> In deze bron staat dat het gebruik van tatoeages vanuit het Midden-Oosten verder heeft ontwikkeld naar Noord-Afrika en Azie.

Voorbeelden van Syrische dames met tattoo's:







Voorbeelden van Iraakse tatoeagessymbolen:





Ik vind bovenstaande voorbeelden best veel lijken op de tatoeages zoals je ze ziet bij de Imazighen of niet soms? Jij mag het zeggen.

Heb jij nog meer info voor mij over tiggaz bij de Yemenieten?

Een belangrijke onderzoeker op dit gebied schijnt ene Henry Field te zijn, met zijn boek Body Marking in Southwestern Asia. ik ken hem niet en zijn boek ook niet dus ik kan daar ook weinig over vertellen.

Waar ik wel mijn vraag tekens wil zetten is de volgende passage, afkomstig van deze site > http://www.vanishingtattoo.com/tattoo_museum/religious_tattoos.html:

"Moslem pilgrims visiting Mecca and Medina also received commemorative tattoos. These Moslem pilgrims believed that, by being cremated at death, they would be purified by fire, before entering paradise."

Hadj + herdenkings tatoeage + crematie > lijkt mij geen logische keuze voor een moslim


Zeer interressant. Die iraakse symbolen lijken idd veel op amazigh symbolen, en ik maar altijd denken dat alleen Imazighen deze symolen kenden.
Heb zelf helaas niet meer info over tiggaz in Yemen.

Over de crematie, dat lijkt me idd geen logische keuze. Crematie is verboden in Islam.

72
Algemeen / Discussie berbers
« on: 08/04/2009 om 20:57:38 »
Azul,

Ik heb nooit gezegd dat het alleen de schuld van arabieren is dat het niet goed gaat met imazighen. Arabieren hebben geprofiteerd van de amazigh cultuur. Een cultuur die open staat voor anderen ongeachte hun origine, cultuur, godsdienst ,. ras ..etc. De arabieren hebben een plek in noord afrika gekregen dankzij de toelerantie van de amazigh cultuur . En nu zijn zij tegen de principes van de amazigh cultuur waarvan zijzelf hebben geprofiteerd. Neem de vrouw als voorbeeld: In Egypte en noord-afrika hadden vrouwen recht om met buitenlanders te trouwen. De arabieren hebben dit cultuur goed gebruikt en dat  leidde tot de arabisering. Want de arabier, in principe bedoeien uit de woestijn, is te dom om de het egyptisch of Tamazight te leren. Maar ok, nu de arabieren het voor het zeggen hebben in Egypte en noord-Afrika komen zij met wetten die de noord-afrikkaanse vrouwen verbieden om met buitenlanders te trouwen. Tot kort hadden de kinderen van een marokkaanse vrouw die zij krijgt met  een buitenlander geen recht op de marokkaanse nationaliteit.(het is nu veranderd).

-Een ander probleem van  Imazighen is de godsdienst. nog vandaag de dag hebben imazighen moeite om de amazigh iedentiteit met de godsdienst te combineren.

De amazigh taal en cultuur zijn vernietigd door de wilde stammen der bani Hilal, bani Sulaym en bani maaqel. Afgestuurd op noord-afrika door de fatimieden om de afvalige imazighen (imazighen die na jaren eindelijk beseften dat fatimieden sektarische ismaelitische sjieten zijn!!) te straffen.

de geschiedenis herhaalt zich: kijk hier in nederland hoeveel berbers die in de greep van arabische sektaristen (wahhabieten en sjieten) zijn.
Omdat ik interesse heb in de geschiedenis zie ik overeenkomsten tussen de Ktama-berbers die de ismaelitische sekte hebben geholpen om de macht te veroveren in noord-Afrika en veel hedendaagse berber fundamentalisten.  Zij denken dat zij over de eeuwige waarheid beschikken en dat andere imazighen die anders daarover denken,  slechts kuffar zijn die gedood moeten worden. 
 

Wat Imazighen niet begrijpen is dat in het leven altijd om macht, geld en vrouwen draait. en iedereen die zijn doelen wil bereiken , krijgt steun van  gelovige simpel zielen.
Neem nogmaals de fatimiden als voorbeeld: zij kwamen naar Noord-Afrika als vrome moslims, nakomelingen van de profeet en  verborgen mahdis die rechtvaadigheid en gelijkheid zouden doen gelden onder de moslims. Maar toen zij Noord-Afrika verlieten naar Egypte die is  voor hen veroverd door berbers, namen zij mee o.a.  12000 concubines (djawari, allemaal timazghin) en veel geld natuurlijk.

Dat zeg ik altijd: een vreemdeling die de macht wil veroveren in noord-afrika moet eerst over de geest van berbers heersen. Dus godsdienst. hat zou beter kunnen met ons als wij er in slagen de godsdienst te "verzoenen" met de amazigh cultuur. Hoe? door de godsdienst zelf te interpreteren. 

Azul,
Ik ben t volledig eens met je conclusie.

Wat concubines betreft, dat was normaal in die tijd. Zo had je ook perzische en arabische slaven/slavinen.

Kan je me wat meer vertellen over die 12000 concubines?
Het lijkt me niet realistisch, zoveel vrouwelijke slaven. Wat zijn je bronnen? Waren het ongelovige vrouwen, of vrouwen van afvallige stammen, vrouwe van vijandige stammen??? Heb je daar details over?

Waarom lees ik nooit wat over Egyptische slavinen, het egyptische volk was een onderdanig volk vergeleken met de Imazighen. Zou t niet kunnen zijn dat de slavinen, meestal van Egyptisch of nubisch komaf zijn, hun gebied ligt ook een stuk dichterbijer dan Maghreb.

73
Algemeen / Discussie berbers
« on: 07/04/2009 om 19:42:42 »
Nee, tenzij je mij tattoo's kan laten zien die alleen kenmerkend zijn voor Imazighen en Yeminieten. Blijf ik van mening dat de traditie van de Tiggaz, een wijdverspreid fenomeen is in Afrika en Azie en dus geen speciale overeenkomst is in de verwantschap van Imazighen-Yemenieten


Ik heb alleen vermeld, dat ik die foto's heb gezien en dat er overeenkomsten zijn. Voor de rest heb ik er niks mee willen bewijzen.

Maar misschien kan je me wel wat meer vertellen over het wijdverspreid fenomeen van de Tiggaz, want ik ken ze alleen bij Imazighen en Yemenieten.

74
Algemeen / Discussie berbers
« on: 07/04/2009 om 19:25:50 »
Valt mij op dat je een vergelijking maakt tussen de Imazighen en Yemenieten. Deze vergelijking wordt vaak gemaakt maakt met het idee om verwantschap aan te tonen tussen deze 2 volkeren.

Jij zegt dat je vrouwen uit Yemen met henna zag > dit kan kloppen henna wordt in heel het Midden-Oosten + Noord-Afrika gebruikt. Dus zo speciaal is die overeenkomst dus niet met de Yemenieten.

Tenzij zowel de Imazighen als de Yemeniten hennaversieringen gebruikten die andere volkeren uit de regio niet gebruikten.

En wat betreft de kasbahs. Kun jij mij uitleggen waarin de typische berber kasbahs verschillen van niet-berber kasbahs? 

Waarom sla je de Tiggaz over?? Is dat geen speciale overeenkomst?

75
Taal / Re: Woordjesthema: De Slaapkamer
« on: 07/04/2009 om 19:11:19 »
De laatste keer dat ik je aan de lijn had maakte je toch van die schunnige opmerkingen zoals 9im xas en dergelijke. Ik heb het niet eens gemeld. En nu heb je nog steeds het lef om mij aan te spreken ? Wat wil je nu eigenlijk van me ? Ik dacht dat ik al lang uitgepraat was met jou, flikker toch op.

Wil je vrede? lol

Dat was toen een discussie, waarin ook jij schuldig was. Maar bij mij gaat t niet zo ver, dat k je nu eeuwig ga haten.

A ya amdouker inou



Pages: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 »