Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Messages - Rbaaz

Pages: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 »
226
Taal / Re: Vraag en antwoord over Riffijnse/Amazigh-woorden.
« on: 16/04/2006 om 11:23:44 »
Leuk en aardig van je Rbaaz!
Maar je geeft geen antwoord op de vraag..
Raa7 = ttamazight!
Dat er arabische taalvarianten  zijn waarin het woord ''raa7a'' voorkomt betekent niet dat het ook Arabisch is!!
In de arabische boeken komt enkel '' ddahaba'' en ''macca'' (masha) voort..

We mogen het  niet  gewoonlijk aannemen dat TTamazight van Arabisch afstamt.


niemand neemt hier aan dat het Tamazight van het arabisch afstamt!!

Ik heb het voor je opgezocht. :-)

راح: يروح. راح الرجل : سار في العشي. و في الحديث الشريف :
 (من غدا الى المسجد او راح اعد الله له في الجنة نزلا كلما غدا او راح).
- و يطلق الرواح على المسير في اي وقت كان من أو النهار. فهو رائح (جمع) رائحون, و رائحات.




227
Taal / Re: Vraag en antwoord over Riffijnse/Amazigh-woorden.
« on: 15/04/2006 om 12:33:19 »

Veel Imazighen denken dat er veel woordjes van oorsprong Arabisch zijn, maar dat is vaak het geval niet. Denk aan Leabaas, mlih, 3afek enz. Dat zijn pure Amazigh woorden.

Ik wil niet irritant doen maar deze woorden zijn (ook) Arabisch.
La-baas = la = geen/nee. baas = ellende. Dat er geen ellende is. met andere woorden; ik maak het goed.

Mlih = goed. wordt veelvoudig is de Arabische landen gebruikt.

3afek = vergeven, begunstigen. Hiermee wordt bedoelt: moge Allah je vergeven en begunstigen met goede dingen, moge Allah je behoeden van slechte dingen.

3zizi = 3aziz, degene die je graag mag of lief hebt.

en zinnen met raaza kan je op google vinden. of zie anders http://www.mana.ae/word/prov03.htm een gedicht die raaza als titel draagt.

228
salaam Latief,

Oke, volgens jou is het verhaal over moe7 een verzonnen verhaal. Dat zou kunnen, alleen zou het niet samengaan met van David Hart schrijft.
En de izarqanen zijn geen zonen van Haij Mouhand. Deze komen uit Ajdir. En haij Mohaned een stukje verderop uit Arabda. Alleen dacht ik dat ze wel familie van elkaar zijn.

229
volgens een oude oom van mij, konden veel aith bouayash niet leven met het feit dat iemand die van oorsprong een aghzennay was het voor het zeggen had (abd-krim in dit geval), waaronder die Abd-sram n Hajj Muhand uit Arrabda, de Aith Bouayyash zijn de grootste clan binnen de Aith Wayagher en wouden graag dat deze dan uit hun midden kwam.

Ik blijf het betwijfelen dat abdel Karim uit Iqzanayan vandaan komt. Ik meen dat het een verzonnen verhaal is van ait Bouayash om zijn positie te doen wankelen. Want hoe komt anders aan zijn achternaam “al khattabi” die voornamelijk bij bepaalde substammen van ait Waryaghil voorkomt.

230
Even voor mijn duidelijkheid. Tussen 1873-1894 was er nog geen sprake van moulay Muhand maar ik kom die naam Hajj MUhand n Arabda tegen. Hij zou leiding geven aan de khums van Ayth Bu Ayyash en Aith Adhiya. Dit was onder leiding van Haij Haddu w-Aisa n Said. Hij kwamm uit de Aith Said van de Aith Musa w-Amar n Aith Ari.

Is dit nou diezelfde persoon waarover Latief het heeft( Hajj Muhand Arabda)?

ja, dat met wel zo zijn.
en Haij Haddu w-Aisa n said komt oorspronkelijk uit Ait Said. hij was een grote Amghar. zijn nakomelingen wonen nog steeds in Nekour. en velen van hun dragen Said als achternaam.

231
Salaam alaikom wr br,

Haij Muhand uit Ait Bouqayaden/Arabda is de grootvader van mijn oma. Deze man had voor de tijd van Abdel Karim een hoge positie binnen ait waryaghil. Hij had heel veel zonen en een heel grote familie. Deze familie had ook een hoge positie binnen de regering van abdel Karim en hebben hard gevochten in de oorlog tegen te Fransen en Spanjaarden . De Azrqan’s horen ook tot deze familie.
ik dacht dat de Azrqan die in opdracht van Abdel Karim is vermoord (moe7) iemand anders is dan Azarqan (mo7and) die de onderhandelingen voerde. Ze zijn wel familie van elkaar, ik dacht neven. Ik zal het nog verder aanvragen.

232
Taal / Re: Vraag en antwoord over Riffijnse/Amazigh-woorden.
« on: 28/03/2006 om 19:53:38 »
Raaza komt van het Arabisch = gaan , komen tot, starten, op het punt komen.
Raaza ? wat is dat?
Quote
ik bedoel natuurlijk raa7a

233
Taal / Re: Vraag en antwoord over Riffijnse/Amazigh-woorden.
« on: 25/03/2006 om 18:18:45 »
raa7 = amazigh woord
ga,( gaan),in het arabisch = imshi .( masha) Of Iddhab ( ddahaba)                   
darija = sir.
ga spelen! = raa7 ate3yadd / raa7 atiradd
arabisch=   imshi tal3ab!
darija = sir tel3eb!

Raaza komt van het Arabisch = gaan , komen tot, starten, op het punt komen.

234
Taal / Re: blauw groen geel
« on: 25/03/2006 om 11:33:00 »
Ik had graag gezien dat er ook antwoorden kwamen van andere Amazigh dialecten.

En het gaat mij vooral om de kleuren blauw, groen, paars en roze.
Deze kleuren worden door elkaar gehaald. Zo wordt A7maymi voor blauw, roze en paars gebruikt. Azziza wordt gebruikt voor zowel groen en blauw.
Waarom deze contradictie? Waarom worden de benaming voor deze kleuren door elkaar gehaald.

en bedankt voor de antwoorden

235
Taal / blauw groen geel
« on: 23/03/2006 om 22:41:36 »
Hoe noem je deze kleuren in het Tamazight

Zwart
Wit
Groen
Roze
Geel
Rood
Blauw
Paars


Graag antwoorden van verschillende Amazigh dialecten.


236
Politiek / Re: overschakelen op geweld?
« on: 20/03/2006 om 22:29:50 »
Stel dat Rif vandaag een onafhankelijke status krijgt. Denken jullie dan echt dat het beter wordt en dat er meer rechten zouden komen. Denken jullie echt dat er beter zal worden geregeerd. Denken jullie echt dat corruptie zal afnemen. Denken jullie echt dat de economische situatie zal worden verbeterd. Denken jullie echt dat er meer democratie zal komen??????????
Ikzelf heb daar sterk mijn twijfels over.

237
Algemeen / Re: Het ware gezicht van Elmoumni
« on: 20/03/2006 om 22:23:52 »
kleine opmerking.
Heel wat “islamitische” namen (om ze maar zo te noem) zijn geen Arabische namen.
Namen als Youssef, Youness, Ilyaas, Isaa, Ishaa9, Ayoub et etc zijn Hebreeuwse namen.

238

Natuurlijk zijn de opmerkingen extreem, maar je moet niet aan het feit voorbij gaan dat als iemand oppakt alleen al voor het schrijven van je moedertaal (om maar een voorbeeld te neomen wat in het verleden ook gebeurde) dan zijn dit soort opmerkingen eingelijk heel erg zacht zijn. Tel daarbij de verkrachtingen en morod partijen door Arabieren in Arif. Al met al zou je eingelijk dit soort reacties als erg zacht moeten bestempelen. IK heb daarom respect voor de Amazigh beweging die desondanks toch een vreedzame beweging is gebleven.
Mensne meoetn kunnen zeggen wat ze willen. Het is veel erger wanneer ze gaan verbieden.

Zie een andere discussie over de opgepakte imazighen in Agadir.

Er bestaat geen excuus om racistische opmerking te doen. Het is geen recht om andere te beledigen of te discrimineren. Punt uit. En wat heeft Saudi-Arabië te maken met de gebeurtenissen van 58.
Heel wat soldaten van toen waren Imazighen. de hoogst geplaatste generaal Oufqir was een Amazigh. die moordpartijen zijn door ex-franse soldaten gepleegd en onder een toeziend oog van Frankrijk. De Arabieren uit het midden oosten hebben daar niks mee te maken.
En vergeet ook niet dat er ook veel rifijnen in het Marokkaanse leger zaten en zij hebben ook meegedaan.

Voor de rest heeft iedereen recht om zijn taal te spreken, te ontwikkelen en te onderwijzen. En daar moet er zeker voor worden “gestreden”.

239
Mannen / Re: Uithuwelijken van Jonge Mannen
« on: 18/03/2006 om 12:06:25 »
Het is niet zo dat alleen bij ons veel wordt gepraat over huwelijk en dergelijke. Liefde en trouwen is altijd en bij alle culturen een hot item geweest. Bij mij op het werk hebben ze het wel elke dag over wie met wie gaat enz. Kijk ook maar naar de rodelbladen, ze staan vol over dit soort verhalen. Wel vind ik dat opdringerige  “interview’s” waarbij ze je hele privacy willen uitpluizen niet moet kunnen. En je kan heel direct tegen zo’n iemand zeggen dat het niet netjes is om zulke vragen te stellen. Een beetje opvoeding voor de ouderen is in dit soort zaken een noodzaak.

Hadou: “Who cares? Kinderen maken is niet moeilijk, ik kan makkelijk wildplassen, of ik had ook al lang getrouwd kunnen zijn. Maar wat heb je daaraan als dat je niet gelukkig maakt?”


Wie zegt dat je daar niet gelukkig van kunt zijn. Men doet net alsof een huwelijk een cel is waarin jezelf in gooit en dat je vrijheid daarmee zult beperken.


240
Algemeen / Re: Wie heeft er op een zwarte school gezeten ?
« on: 18/03/2006 om 11:48:14 »
Het probleem van zwarte scholen is niet dat op deze scholen veel allochtonen zitten maar dat deze scholen slecht onderwijs leveren.
In plaatst dat ze zorgen dat een school gemengd wordt, kunnen ze beter zich inzetten om deze scholen een op peil te houden.

Pages: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 »