Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Topics - Rebellious

Pages: 1
1
Raadsel...

Een oefening uitgevonden door Einstein, die volgens hem door 98% van de wereldbevolking niet opgelost kan worden. Aan jou om het tegendeel te bewijzen!!

Ik heb t gister ontvangen, zonder antwoord. En in een ruime uur, is t me gelukt, oooh wat ben ik goed haha ik heb t antwoord met redenatie/berekening, yeaaahaaa, dus mag ik me zelf scharen achter die 2%. Het is een uitdaging voor de intelligenten op a.nl, wie hoort ook bij die 2%?

ps.Een goede antw is niet genoeg, t gaat om de berekening/redenatie erachter





5 mannen wonen in 5 huizen met 5 verschillende kleuren. Ze roken sigaretten van 5 verschillende merken en drinken 5 verschillende dranken. Ze voeden 5 verschillende dieren op. De vraag is : wie heeft een VIS ?


--------------------------------------------------------------------------------

Tips:

1.De Noor woont in het eerste huis.
2.De Engelsman woont in het rode huis.
3.Het groene huis staat links van het witte huis.
4.De Deen drinkt thee.
5.De persoon die Rothmans rookt, woont naast de persoon die katten opvoedt.
6.Degene die in het gele huis woont, rookt Dunhill.
7.De Duitser rookt Marlboro.
8.Degene die in het middelste huis woont, drinkt melk.
9.Degene die Rothmans rookt, heeft een buur die water drinkt.
10.De persoon die Pall Mall rookt, bezit vogels.
11.De Zweed traint honden.
12.De Noor woont naast het blauwe huis.
13.Degene die paarden heeft, woont naast het gele huis.
14.Degene die Philip Moris rookt, drinkt bier.
15.In het groene huis, drinkt men koffie.

Succes!

2
Babbelhoek / Poker?
« on: 05/03/2009 om 01:08:29 »
Wie speelt er wel eens een toernooitje?

en wie vind zich wel goed spelen, speel je blut..

3
Er is zo een ophef over so-called amazighnamen die verboden zijn, onzin. Als eerst, moet je afvragen of die verboden namen wel Amazigh zijn, en wat ze te maken hebben met de Marokkaanse en Riffijnse geschiedenis. Namen als  yumas, yuba, yughurta, zijn nooit gebruikt door imazighen uit de Rif, toen ze vrij waren dat te doen, en nu wil opeens iedereen een naam uit de prehistorie of hans, karel en andere lelijke achterlijke namen gebruiken.

In de namenlijst zitten veel Mazighnamen, Mazighnamen zijn niet verboden.

Veel oude Mazighnamen, worden gewoon niet meer gebruikt, dus ook nie in de lijst. Amazighnamen zijn niet verboden, Imazighen zijn moslims, en willen zelf mooie Islamitische namen.

Daarom ben ik het eens, dat er een lijst is voor Marokkanen, waar ze zich aan moeten houden.

En als je in t algemeen de namen leest, dan zijn de meeste namen typische berberse en/of marokkaanse namen, die niet gebruikt worden in het midden oosten.


4
Geschiedenis / Het vergeten Ripublik bestond ruim 2 decennia.
« on: 13/02/2009 om 18:28:08 »
Stukken uit het boek van The Ait Wayaghar of he Moroccan Rif, waarin Hart o.a. schrijft over de Ripublik.

Het is gepast hier op te merken dat vanaf deze periode (ongeveer rond 1901), en inderdaad eveneens tot het einde van de Riffijnse oorlog ruim twee-en-een-halve decennia (ruim 25 jr) later, het de Ait Wayaghar waren die de toom zetten in de Rif. En die toon luidde 2 decennia lang: Ripublik.!!

Daarom heb ik tijdens het veldwerk (bij de Ait Wayaghar) veel tijd besteed bij het ondervragen van oude mannen. Elke poging om de sociaal-politieke omstandigheden in het Rifgebied te beschrijven, begonnen de oude mannen met de frase ‘dhi r-waqt n-ar-Ripublik’ dat ‘in de tijd van de Ripublik’ betekent. De RIPUBLIK is een Europese term voor bijna de gehele bekende Riffijnse geschiedenis voorafgaand aan de komst van AbdelKrim, de hervomer van het gewoonterecht, in 1921. Het is echter paradoxaal dat AbdelKrim’s Riffijnse Republikeinse Staat retrospectief helemaal niets te maken heeft met de ''Ripublik''. Wat Riffijnen de Ripublik noemen wordt siba genoemd in de 2 andere belangrijke Berbersprekende Marokkaanse regio's en door de bedoeien uit de westelijke Sahara.

Bloedvetes kwamen voor in Arif.
Zo waren er 2 rivaliserende facties van de Ait Aisa binnen de grote gemeenschap van Tazourakht in de sectie van Ait Adhiya van de khums of ‘vijfde’ van de Ait BuAyach. Zij eisten een wapenstilstand voor een jaar, en dit werd ook gegarandeerd door hun raadsleden, na een gelijk aantal doden aan beide kanten. De overeenkomst was gesloten op de markt van Tazourakht, maar wat er vervolgens gebeurde was dat de Dharwa (zonen) n-Siddiq de wapenstilstand verbraken door een lid van de Dharwanj-Hajj Amar te doden voor het jaar om was. Het resultaat was dat de Imgharen van de Opper Ait BuAyach tot de tanden toe bewapend waren afdaalden naar de Dharwa n-Siddiq, en hen tot het betalen van de enorme boete van 4000 duros (er van uitgaande dat een geit 10 duros koste, is 4000 erg veel) dwongen, zo vemeldt de tekst van de Qanun-document ( document in kwestie van het gewoonterecht, gedateerd midden-Jumad al-Awwal 1336 HH/Februari 1918 CE) in kwestie, terwijl de Imgharen vermoedelijk dreigden hen door brandstichting van huis en haard te verdrijven als zij zouden wijgeren te betalen, zoals staande praktijk was onder de Ait Wayaghar tijdens de RIPUBLIK. De boete werd betaald en verdeeld onder de slachtoffers, waarin hoogstwaarschijnlijk een flink gedeelte van de boete door de Imgharen van de Opper Ait BuAyach is opgestrijkt als onkosten.



Volgens David hart, hadden de 1 van de belangrijkste Berberstammen van Marokko, de superstammen Ait Atta in centraal Zuid-Marokko en Ait Wayagher in de centrale-Rif  veel overeenkomsten, ze waren beide niet onder het gezag van de sultan, hanteerden beiden de khams khummas (stam verdeeld in 5 substammen), ze kenden beide Imrabden, ze waren beide Berbers-sprekend, ze deelden zeer vergelijkbare waarden. Ook al waren hun dialecten en traditionele economien verschillend. Het zou van deze beide samenlevingen helpen zichzelf en hun pre-koloniale  verleden in de toekomst in een ander licht te zien. David Hart had  met deze stammen jaren lang geleefd.

Na het overlijden van H2 in 1999, maakte Koning Mohamed 6 een speciale reis naar de Rif in dat zelfde jaar, om vrede te sluiten met de Ait Wayaghar en hun buren. Daarmee schonk hij vergeving aan Said bin Mohamed bin Abelkrim, de oudste zoon van de Riffijnse oorlogsleider, en hij omhelsde hem in Al-Hoceima.

5
Autonomie

Vereniging Amezian (Azghenghan) en vereniging Taouiza hebben op 25 oktober j.l.  een eerste debat georganiseerd in Nador, Noord-Marokko over autonomie van het Rifgebied. Het debat maakt deel uit van een serie debatten die plaats zullen vinden in het noorden van Marokko en in West-Europa over het thema “Welke strategie voor een autonomie van het Rifgebied?”

 

Officiële taal

Taalwetenschapper dr. Hassan Benhakeia benadrukt dat de rol van de Tarifit taal in alles wat verband houdt met de eigen identiteit. Benhakeia stelt dat taalkenmerken van het Tarifit een sterke binding met het milieu en de locale cultuur in zich hebben. Zijn visie over de rol van het Tarifit is duidelijk: deze dient de officiële taal te worden van het Rifgebied. Ook heeft Benhakeia sterke kritiek geuit op het beleid van het IRCAM (Institut Royal de la Culture Amazighe). Het instituut is volgens hem bezig het Tashelhit als standaard in te stellen in heel Marokko,  een taal die niet geschikt is als  communicatiemiddel tussen Imazighen van de Arrif en de emigranten in  Europa.

 

Noodzaak

 

De lezing van de heer Karim Maslouh, algemeen coördinator voor het voorbereidend comité voor autonomie van Arrif, ging over de noodzaak voor een Riffijnse politieke beweging. Deze zou weerstand bieden tegen ‘de makelaars van de civil society, de  burger maatschappij’. De beweging voor autonomie is volgens Maslouh  een duidelijk bewijs van de belangstelling die tientallen Imazighen hechten aan het besturen van de eigen regio. Open voor alle Irifiyen (Riffijnen) die willen bijdragen aan het versterken van de eigen cultuur en economie en zo ook weerstand bieden tegen de agenda van de Arabische centralistische regering, de Makhzen.

 

 

 

Federatie als alternatief

 

De derde bijdrage, “de Amazigh beweging en het federaal systeem”  werd voorgedragen door Mohamed Al Moussaoui. Er is volgens hem een duidelijke vooruitgang in het proces van bewustwording van een federaal alternatief voor het huidige centralistische regeringssysteem. Een federatie zou garant staan voor een rechtvaardiger systeem op zowel het economische als politieke vlak.

 

 

 

Autonomie een betere optie

 

De vierde lezing, gehouden door Souliman Belgharbi, ging over de beweging voor autonomie van Arrif en de alternatieven op nationaal niveau in Marokko. De beweging voor autonomie zou een betere optie zijn voor de klassieke politieke partijen die zichallemaal laten inspireren door het centrum en die misbruik maken van de ‘marges’ tijdens de verkiezingen. Belgharbi roept de actieve burgers op om de angst voor de Makhzen van zich af te schudden en hun relatie met de centrale regering te bepalen op basis van duidelijke democratische principes.

 

Condoleances

 

Aan het eind van deze succesvolle bijeenkomst –ondanks het  noodweer in de regio- hebben de aanwezigen hun condoleances overgebracht aan de families van de slachtoffers, die zijn omgekomen mede als gevolg van de zwakke infrastructuur in regio. Op haar  beurt weer een bewijs  van de achterstelling van deze regio door de centrale regering.

 

<!--[if !supportEmptyParas]--> Bron: persbericht van het voorbereidend comité voor autonomie van Arrif

 

Vertaling uit het Arabisch: Amazigh TV


6
Geschiedenis / Het harde leven in de Rif van begin 20e eeuw.
« on: 11/02/2009 om 01:05:33 »
Dit is niet 1 verhaal, maar verschillende feiten, vooroordelen, gebeurtenisen, vertalingen en opsommingen ook in het Engels van o.a. boeken als abdelkrim, the rifrebellion en the ait wayagher of the moroccan rif e.a.

Rifijnen, zijn net als andere Imazighen, allemaal gelijken. Bij hen, is geen man beter dan de ander. Alleen macht, door sterke familiebanden en vrienden die als 1 blok zijn, maakt het verschil met een ander.

In de Amazigh politieke structuur, waren de imgharen/stamraad de machthebbers.
De sultan van Marokko nomineerde de qaids voor elke stam, maar in de bled-siba betekende de invloed van de sultan weinig tot niets.

Jballa hadden nauwer contact met en meer onderdanigheid aan Maxzan, Rifijnen hadden weinig contact en geen onderdanigheid aan Maxzan. Jballa hadden sharia als wet, de Rifijnen de qa'ida of het gewoonterecht.
Jballa hadden minder respect voor en dientengevolge uitsluiting van vrouwen, meer dan in de Rif.

Van alle stammen in Noord-Marokko, bestaande uit Jabala, Ghomara, Senhadja en Ryafa, waren die van de Rif altijd de belangrijkste en sterkste. De Rifijnse stammen zijn Ait Wayagher, Ait Amart, Geznaya, Baqoya, Ait Touzin, Temsaman, Mestasa, Ait Gmil, Mtiwa, Ait Bufrah, Targuist, Ketama, Ait Yitteft, Ait Ourich, Tafersit, Ibdarsen, Ait Said, Iqeriyen, Ait Buyahyi, Oulad Stut, Quebdana.
En de Ait Wayagher waren de invloedrijkste en politiek meest dominante in de geschiedenis van de stammen van Noord-Marokko. Zo namen de Ait Wayagher vaker het heft in handen en de leiding over stammen van Noord-Marokko, in de oorlog tegen buitenlandse machten, bijv. de inname van Tanger tegen Engelsen, tegen Bouhmara, de rifoorlog, en de rifopstand van '58.

Een Rifijnse gezegde zegt dat, de rest van de stammen dansten naar de geluiden van de ait Wayagher-trommel.

Als een Rifijn sterk en moedig was, was hij goed. Als een Rifijn zwak was, was hij slecht. Een Rifijn moest moedig en zorgzaam zijn.

Een Rifijn zag zich zelf als onoverwinnelijk, geen macht kon zijn stam aan. Een Rifijn zou nooit zich laten besturen door een buitenlandse macht, alleen Allah swt is hun Koning. Hij vecht liever als Amjhad tot het bittere einde, dan leven als knecht.

Vrouwen in noord-Marokko bedekten hun gezichten niet, behalve de Riffijnse vrouwen, die deden dat en nu nog steeds wanneer een mannelijke voorbij ganger langs wandelde.

De vrouwen van de Jabala mochten niet naar de souk, terwijl de vrouwen van de Rifijnen dat wel mochten (wel gescheiden van mannen), in t bijzonder die van de Ait wayagher, die aparte markten hadden waar alleen vrouwen kwamen.

Natuurlijk kenden de stammen ook onderling kleine oorlogen binen 1 stam, in tijden van verveling, om zo op scherp te blijven, zie het als trainen en fit blijven, de Rifijn was nou eenmaal strijdlustig en geweldadig. Ze hadden weinig te eten, maar de gezonde berglucht en de natuur maakte hen tot fisiek sterke goed gebouwde mannen.
 
Onderwijs bestond uit Koraanles. Kinderen leerden de verzen van de Koraan uit het hoofd, tot ze het hebben beheerst. Vanaf dat punt begonnen ze Koranische commentaar en Hadieth te bestuderen.

Rifijnen geloofden/geloven in zielen van kwade Jinn. Er werd gedacht dat Jinns machteloos zouden zijn als je metaal droeg. Vandaar dat vrouwen versieringen van metaal droegen en mannen geweren droegen met patronen, om zo veilig te zijn voor Jinns (en voor vijanden).

Marokkanen geloofden/geloven ook in heiligen, wat schijnt begonnen te zijn in de 13e eeuw. Als Jinns het kwaad vertegenwoordigen, dan vertegenwoordigen heiligen het goede, zo werd er gedacht. Zo is het in balans.
Je had 2 soorten heiligen:
1.   Sherifs, nakomelingen van de Profeet Mohammed (saws) langs zijn dochter Fatima en haar man Ali.
2.   Imrabden, die hun heiligheid hebben gekregen van de gemeenschap, niet door afstamming, als sherifs, maar door het verrichten van wonderen, en (Islamitische) geloofs genezing.

Er werd vermeld dat de Ait Buayach-clan, een politieke divisie van Ait Wayagher, de grootste vecht reputatie hadden in heel Noord-Marokko, ze werden gevreesd van het oosten tot in het westen.

Een Rifijn die geen moord heeft gepleegd voor hij getrouwd was, werd niet gezien als man.


A common boast ammong the Ait Wayagher was:
‘’ We could still go out alone and beat any tribe(man) any day of the week’’


A North African proverb has it that:’’ the Tunisian is a woman, the Algerian is a man, and the Moroccan is a lion’’.
One might add that once aroused, the Moroccan Berber is a particularly ferocious lion. These were the people with whom Spain and enventually France had to deal. Surely no imperialistic or colonial power anywhere in the world has even encountered more formidable opponents than the Berbers of Spanish Morocco.


7
Geschiedenis / Chronologie RifHistorie
« on: 20/01/2009 om 19:10:58 »
Ik wil hier de geschiedenis van Arif plaatsten, als iemand toevoegingen heeft, altijd welkom.  Bepaalde info heb ik van Amazigh.nl zelf verzameld uit de topic: belangrijke data van Imazighen, waar Abrid en andere een grote bijdrage hebben geleverd. Zelf zal ik ook toevoegingen plaatsen uit andere bronnen.
Mn doel is het in chronologische volgorde te plaaten en zo overzichtelijk te maken voor iedereen.



8
Algemeen / Voor de ongelovige Imazighen.
« on: 13/01/2009 om 15:00:58 »
Ik nodig hier alle Imazighen uit, gelovig of ongelovig.
Om met mij in discussie te gaan.
Dit naar aanleiding van de vele berichten die ik hier gelezen heb, vooral in oude topics (zie bv. topic: de zwakte punten van Amazighbewegingen in NL).

Ik las daar zoveel onwaarheden jegens de islam en arabieren, dat ik deze ongelovige Imazighen graag wil helpen, omdat het mn volksgenoten zijn. De onwetendheid hier is groot.

Waarom geloof jij niet (meer) in de Islam? Wie durft..

De ene beweert nooit te bidden richting arabisch schiereland, de ander beschuldigt de Profeet Mohamed (sa) van pedofieli. De ander haat alle arabieren op de wereld.....triest, en noemen jullie je nou Imazighen?

9
In de media / De vergeten moslims.
« on: 12/01/2009 om 14:27:24 »
De Islamistiche Afrikaanse stammen van Darfur zijn de broeders van Imazighen.
Maar noem mij een islamitisch land, dat demonstreert voor Darfur.
De ''arabische'' regering van Darfur is erger dan de duivel. Ze doen het op een typische arabische manier van genocide plegen. Ze beginnen met helikopters in de nacht te vliegen over (onschuldige) dorpen en bombarderen het plat, daarna komen ze met auto's, kamelen en paarden om de dorpelingen af te slachten. ze beginnen met alle kinderen te vermoorden, terwijl de ouders er naar kijken. Daarna worden veel jonge vrouwen verkracht, terwijl de afrikaanse mannen en vaak ook hun kinderen mogen kijken, naar hun zusters en moeders die verkracht worden door tig mannen  vervolgens worden alle mannen vermoord etc etc het is afschuwelijk. En naturlijk worden alle waardevolle bezittingen gestolen en heel t dorp afgebrand.
Ik zag een videofragment van een vrouw die verkracht was, en zwanger is geworden door zo een arabische duivel militant. Ze voed hem nu op met haar Afrikaanse moslimman (niet de biologische duivel vader).
Kijk wat een goed islamitische volk van onderdanen Darfurianen zijn, mogen deze afrikaanse moslims Inca Allah beloond worden met het eeuwige paradijs en mogen de onderdrukkers eeuwig de hel in. Allah u Akbar

Dit is ook gebeurd in Rif, atlas en zuiden van Marokko. Kinderen, baby's werden uit elkaar gescheurd, vrouwen verkracht, kinderen en berbermannen vermoord.
Ik vraag me af of arabieren altijd al zo oorlog voerden, is dit hun manier van oorlog voeren en onderdrukken. Ging dit ook zo toen arabieren raasden als sprinkhanen over Noord-Afrika..
Dardur genocide, the true story:
http://nl.youtube.com/watch?v=AqBS8cscEK4
http://nl.youtube.com/watch?v=qnl8tTa8oQo&feature=related
http://nl.youtube.com/watch?v=uGMBs5u1gsg&feature=related
http://nl.youtube.com/watch?v=HV0ZF6LVWY0&feature=related
http://nl.youtube.com/watch?v=q_nGS-7ezJw&feature=related
http://nl.youtube.com/watch?v=rSfa6g6tTqk&feature=related

10
Geschiedenis / Stamboom Imazighen van Ibn Khaldun
« on: 06/01/2009 om 19:50:08 »
Salaam/Azul

Ik kan hier alleen 2 bekende riffijnse stammen vinden, ait waryaghel (Waryagol)en ibdarsen (mtalsa).
en schijnen af te stammen van mazigh......kanaan....ham

wie kan dit stukje vertalen?
 Les généalogistes et les historiens avaient rejeté les énoncés qui faisaient de ce groupe un groupe ethnique d'origine arabe remontant   une conquête fictive qu'aurait menée un roi du nom d'Africuch.  La nature artificielle de l'histoire apparaît au même titre que le nom de ce roi qui rappelle étrangement le nom de l'Afrique et qui, par métathèse, donne le nom de Qoraïch la fameuse tribu arabe.  Les ancêtres de Madaghis ou Badaghis semblent être issu du terroir africain comme le montre la consonance des noms berbères.

   En écartant les fausses généalogies qui les rattachent aux Arabes, signalons celle qui les rattache   Ham, fils de Noé.  Les Zénètes sont les fils de Chana (Jana) ben Yahya ben Solate ben Warsak ben Dhari ben Maqbo ben Qarwal ben Yamla ben Madaghis ben Zajik ben Hamarhaq ben Krad (Grad) ben Mazigh ben Harik ben Barra ben Barbar ben Kan-ane ben Ham.  Le patriarche des Zenata prétend, quant   lui, que ces derniers descendent directement de Barnos et ce, d’après Ibn Khaldun.


bron: http://pages.infinit.net/savoir/berbere/genealogie.htm

Is dit een betrouwbare bron?

11
In de media / De Amazigh-Video Topic.
« on: 18/06/2007 om 20:43:03 »
Azul Imazighen d Timazighin,
Deel en plaats hier (links van) al je interessante Amazigh-gerelateerde video's, moge t een mooie topic worden vol interessante video's en discussies.

Om te beginnen, een videootje van de actualiteiten in Marokko, een demo van MCA Agadir:
http://www.dailymotion.com/relevance/search/mca%2Bagadir/video/x270fn_mca-agadir-le-18052007

12
Babbelhoek / walgelijke situatie's
« on: 08/05/2007 om 13:40:17 »
Ik kan echt kotsen, als ik weer een berber, noem deze nadrukkelijk geen Amazigh, tegen kom, die zn  kinderen aanspreekt in Darija.


13
Geschiedenis / ''Irifiyen'' heten eigenlijk ''Inafzaouen''
« on: 26/03/2007 om 16:35:19 »
Dit is mijn stelling.

Is het niet zo, dat in het verre verleden, de Rif streek, Nafza heette?

Is het niet zo, dat de benaming ''Rif'', verzonnen is door de Arabieren?

Wie weet er meer over en/of deel je mening.

Pages: 1