Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Topics - Botermes

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 »
1
Algemeen / Tabak-snuivers & pipa-vreters.
« on: 17/12/2019 om 11:18:32 »
Azul,

Ik heb me onlangs enorm gestoord aan het tabak snuiven en het excessief zonnepitten knabbelen van onze autochtonen in Rif. Vooral dat tabak snuiven wordt door velen gedaan. En dan vraag ik me af waarom velen dat doen. It’s so gros!! De reden die ik me kan bedenken is dat ze het roken daarmee vervangen, obvious. Dus een goeie deal, after all? Daar ben ik nog niet zo zeker van. Volgens Johan Cruijff’s gezegde moet daar wat tegenover staan. What does that shit do to your nose on the long run? Niet veel goeds, denk ik.

Mijn maten in Rif kunnen zonnepitten vreten, joh, daar wordt je niet goed van. Die kunnen zo’n zakje binnen enkele minuten helemaal leeg vreten. En dan zo een paar zakjes op een avond. Ik vind het wel komisch eigenlijk. Ik kan maar een paar zonnepitten meepakken, voor de sportiviteit.


2
Algemeen / Amazightimes regressief bezig.
« on: 01/10/2019 om 02:14:36 »
Azul,


Nou weet ik dat de mensen die voor Amazightimes schrijven niet echt professionals zijn, maar wat een stelletje clowns die daar de laatste tijd bezig zijn, zeg. Het laatste artikel wordt gewijd aan een bijna 100 jaar oude visie uit een boek van C. Coon die een soort rassentheorie had ontwikkeld. Wat hebben hedendaagse Imazighen (vooral wij Riffijnen) in hemelsnaam aan dat soort troep?


Het is zo bizar dat het er bijna op lijkt dat iemand dat opzettelijk doet. Koren op de molen voor de amazigh-haters. Toch denk ik dat een idioot als Ali Lahrouchi het echt allemaal meent. Die vent dient een verbod krijgen nog te schrijven voor de site. It’s rubbish, wat die vent daar allemaal neertikt. In 1 van zijn laatste columns vind hij het ook nodig een foto van zichzelf te plaatsen alsof hij er naar solliciteert de dubbelganger van Said Fihala te worden. Geef hem een emmer en het feest is compleet.

Amazightimes had goede schrijvers, zoals Adra Ghedu maar daar zie je de laatste tijd weing van.

 

Dit kan zo niet langer. Je kunt toch niet iemand laten schrijven die voor doorbraak het verkeerde lidwoord plaatst. ‘Het doorbraak’ schreef hij in een kopstuk nog wel. Daar wordt je toch keihard voor uitgelachen. Ik heb geen hoge dunk van mezelf wat betreft het schrijven en voel me zelf voor eeuwig verstoken in een MAVO-niveau. Mijn zinsopbouw en leestekens laten vaak te wensen over. Daar ben ik me wel bewust van. Being a fool and not knowing is way worse. Daarom voel ik me zeker niet bekwaam ergens voor te mogen schrijven. Ik schrijf hier als forumlid/dorpsgek/kluizenaar omdat ik daar minder verantwoordelijkheid voor hoef te dragen omdat het laatste wat ik wil doen, het voor schut zetten van Imazighen is, met dat soort geklungel.


Het kan gewoon zo niet langer dat Amazightimes zich laat vertegenwoordigen door dat soort lieden. Er zijn zoveel Riffijnen die dat tig keer beter kunnen maar daar zie je weinig van en dat is zo jammer omdat dat weer eens bewijst dat Imazighen collectief falen en alleen maar in dienst van andere culturen kunnen bloeien en dat is een pijnlijke constatering.

Ik wil godverdomme kwaliteit zien, ja!


3
Algemeen / Oud Amazigh.nl leden: where are they now?
« on: 18/04/2019 om 02:24:19 »
Azul,


Ik ben heel lang depressief geweest over waarom ik hier nou zowat de laatste ben, die nog weleens wat neer krabbelt. Heb ik dan echt iedereen verjaagd? No, that ain’t your fault, nigga listen, spreekt een imaginair alt-ego mij toe. My existence means very little to most people, I could die right now en kort daarnaa zal ik vergeten worden. Ik beloof jullie dat dit geen zeik-topic wordt maar meer hoe ik me afvraag wat er van alle zogeheten broeders en zusters terecht is gekomen.

De waarheid zoals ik me die voorstel is dat de meesten er geen flikker op vooruit gegaan zijn, te kappen met dit medium. Velen zullen ten prooie zijn gevallen aan de toxiciteit van social media. Ik begrijp jullie niet, man! Wij hadden hier iets van betekenis, something worth fighting for, man! Jullie hebben je ziel verkocht aan Facebook, Twitter en Instagram! Voor wat: een goedkope instant dopamine rush.

Het is heus niet dat jullie, misschien op een enkeling na, allemaal bij Silicon Valley of MIT zijn terecht gekomen. Ik zit trouwens in de WW- btw. Of je nou bij de elite van succesvolle zakenlui op de sociale ladder bent terechtgekomen of iemand die de eindjes maar net aan elkaar kan knopen, je blijft iets essentieels missen. Die Amazigh- connectie die je ware kleuren tot uiting laat komen. Een onbekend potentiaal dat voor je open ligt en je uitnodigt het te ontdekken. To know thyself. Het is geen ethno-nationalistisch hocus pocus geleuter. Je voorouders hebben aan één stuk door duizenden jaren Tamazight gesproken, dacht je echt dat je niets in je genen zou kunnen bezitten, dat daarin een bepaalde consistentie en overlevingsdrang de voorkeur laat genieten. Het klinkt als het ware bijna Darwiniaans. Dit zou bij wijze van spreken zomaar een bevinding uit de “Origin of Species” kunnen zijn, of elk ander boek dat een mijlpaal heeft betekend in de menselijke geschiedenis.

Laat eens wat van je horen, de bal ligt bij jou! Wie niet waagt, die niet wint of zwijg voor altijd in de leegte en duisternis van het eeuwige niets.

4
Muziek / Khalid Izri - Thaqsist inu.
« on: 18/04/2019 om 01:07:22 »
Azul,


Ik kwam dit nummer tegen, toevallig of misschien ook weer niet, ik weet eigenlijk echt niet waarom ik me nooit echt heb verdiept in de muziek van Khalid Izri. Het is me ook een raadsel, maar laten we zeggen dat ik er nooit aan toegekomen ben, voor whatever stupid reason. Natuurlijk was ik me er altijd wel van bewust geweest dat hij one of best is, maar dat hoefde voor mij nooit een voorwaarde te zijn waarom ik me ergens in zou moeten interesseren. Achteraf gezien is het gewoon een kwestie van tijd geweest. Anyway, who cares.


Dus dit nummer is van een bepaald esthetisch niveau qua taal, dat men doorgaans helaas weinig tegenkomt. Althans in mijn geval dan. Waar het me om is, is dat ik het in het begin goed kan volgen, maar dan ergens bij het refrein het tot verbijstering helemaal kwijtraak en tegelijkertijd het me fascineert wat datgene was dat ik niet verstond. Terwijl eerder alles op de juiste plaats viel.

Tot zover de introductie dan. De volgende keer gaan we ons in de lyrics verdiepen. Dus kinders : Tot de volgende keer maar weer!


https://youtu.be/Vk4EeLzLXOY

5
Geschiedenis / Het christendom in Tamazgha.
« on: 29/07/2018 om 16:54:34 »
Azul,

Men zou kunnen stellen dat het pré-islamitisch NW Afrika geen wijdverspreide christendom kende, maar dat dit zich slechts beperkte tot de oevers van het Mediterrane bassin, bij de wat meer geromaniseerde Imazighen en Puniërs waaronder  de bekende st. Augustinus.

Toen de Arabische veroveraars kwamen, was het in principe niet om de autochtone bevolking te bekeren maar om ze te onderwerpen en ze, laat ik het eufemistisch houden, zoveel mogelijk belasting te laten betalen. Dus wat lijkt op het tolereren van andere godsdiensten was des te meer om ze meer belastingen te laten betalen. Dat was natuurlijk goed voor de schatkist.

Dus toen de meeste Imazighen, die traditioneel niet christelijk waren, zich bekeerden tot de islam wat volgens sommige bronnen in een rap tempo ging, konden de Arabische veroveraars daar niet veel mee en moesten ze als nog belastingen betalen vergelijkbaar met die van de christenen. Dit heeft een paar deccennia later mede geleid tot de opstand van 739.

Wordt vervolgd.

6
Verhalen / Moro ḏ yizem ḏ umcic.
« on: 10/06/2018 om 23:31:21 »
Note: This message is awaiting approval by a moderator.
Ijju was, imsagar yizem ag umcic.
Yandqad yizem ynnas.

- max d’gid ay amcic. Twariɣc d xiqad ammen.
Ussa mizi?

Ynnas umcic.

- Aqai a yizem, qa tak xafi attas, zadɣaɣ ag moro.
Zɣirac mizi qimmaɣ amya d akuḥ

Ynnas yizem

- Xya, suyenni uxa d qimmad ammen d akuḥ. Mizi axmi c twariɣ, taffax c tawid dagi. Ticri,
ɣak ticri inu. Maca cak d qimmad d akuḥ.

Ynnas umcic

- Qa u tifaɣ min ɣa caɣ ag moro. Drus iday itic d maca.
  Marmi ma qarbaɣ akis caɣ, axi d iḥettu s ṯsiriṯ. Adayd ynni  “ Qssav a mis n raḥam.”

Ynnas yizem

- Majd mis n raḥam moro ya, itsakat xafec actuya.
  Awyay ɣaas, ad ɣadraɣ ymmes ad̠̣an.

Ynnas umcic

- Waxxa, ac awiɣ ɣaas.

Ruxnni goarn goarn ar wami xadran mani yzdaɣ moro.
Ufin moro ytazza ygyuran s uckor. Yxzaad moro dag umcic d yizem.

Ynnas moro

Ynnoɣ ay uckor dag gyur a. Cak ay izem qa d̠̣jahdad̠̣ attas.
Ma d̠̣zmarad̠̣ aday d̠̣ εawnad̠̣ gi manaya. Mara dxsad, acij arebbi.

Ynnas yizem

Yih, εad rux. Ac εawnaɣ, ifɣic umnus.

Ynnas moro

Waxxa ay izem. Cak qarbad ḏanitin.Tca ibacxad ḏag aciqan mani ynnoɣ uckor, atiri nac ad jabdaɣ ackor.

Ygas yizem ari y moro. Netta izem aḏ yg ibacxad dag acikan ugyor, netta moro aḏ ybaḏ ackor sinni.
Yqimm yizem noɣnas ibacxad jar w aciqan ugyur. Netta axs dicsi moro s uckor. Yεbarast moro y yizem.

7
Verhalen / Izem ḏ moro ḏ umcic
« on: 10/06/2018 om 23:28:58 »
Ijju w as, imsagar yizem ag umcic.
Yandqad yizem ynnas

- Max d̠̣'gid ay amcic? Min c yuɣan twariɣc  d̠̣ xiqad ammen?


Ynnas umcic

- Aqai ay izem, qa tak xafi attas, zadɣaɣ ag Moro.
  Zɣirac mizi qimmaɣ amya  d̠̣ akuḥ.

Ynnas yizem

- Xya, suyenni uxa d̠̣ ugid̠̣ at mɣarad. Axmi c twariɣ, tafax c tawid dagi. Ticri, ɣak ṯicri inu. Maca cak d̠̣  qimmad  d̠̣ akuḥ.

Ynnas umcic

- Qa u tifaɣ min ɣa caɣ ag Moro. Drus id̠̣ay itic n maca.
  Marmi ma qarbaɣ akis caɣ, axi d iḥettu s ṯsiriṯ. Ad̠̣  ayd ynni  “ Qssav a mis n raḥam.”

Ynnas yizem

- Majd mis n raḥam wanitin Moro ya, itsakat xafec actuya.
  Awyay ɣaas, ad ɣadraɣ ymmas ad̠̣an.

Ynnas umcic

- Waxxa, ac awiɣ ɣaas.

Ruxnni goarn goarn ar wami xad̠̣ran mani yzad̠̣aɣ Moro.
Ufin Moro ytazza ygyuran s uckor. Yxzaad Moro d̠̣ag umcic d̠̣  yizem.

Ynnas Moro

- Ynnuɣ ay uckor dag gyur a. Cak ay izem qa d̠̣jahdad̠̣ attas.
  Ma d̠̣zmarad̠̣ aday d̠̣ εawna d̠̣ gi manaya. Mara dxsad̠̣ , acij arebbi.

Ynnas yizem

Yih, εad rux. Ac εawnaɣ, yfɣic umnus.

Ynnas Moro

- Waxxa ay izem. Cak akkad sanitin. Tca ibacxad gi ṯfaxsa mani ynnoɣ uckor, atiri nac ad jabdaɣ ackor.

Ygas yizem ari y Moro. Netta izem aḏ yg ibacxad gi  ṯfaxsa ugyor, netta Moro aḏ yjbaḏ ackor sinni.
Yqimm yizem noɣnas ibacxad gi tfaxsa ugyur. Netta axs dicsi moro s uckor. Yεbarast Moro y yizem.

8
Algemeen / Amazigh.nl forum een sitting duck?
« on: 19/05/2018 om 14:32:45 »
Azul,

Het lijkt wel alsof deze site helemaal in de steek is gelaten door dat er geen onderhoud wordt gedaan. De meeste sites hebben allemaal https en hier nog steeds niet waardoor je telkens de melding krijgt dat dit geen veilige verbinding heeft.

Hier staat 20 jaar vastgelegd aan materiaal en straks komt één of andere snotaap langs deze site gewoon vrij kan éénvoudig vernietigen!

9
Mannen / Jordan Peterson over tribalisme en indivualisme.
« on: 18/05/2018 om 17:11:59 »
Azul,

Ik kwam dit stukje van Jordan Peterson tegen bij de Joe Rogan show die ik regelmatig kijk, dat heel relevant voor de amazigh-kwestie is. Peterson stelt dus in essentie dat je individualisten nodig hebt die nieuwe impulsen aan de groep (de stam) geeft om die te laten overleven omdat de groep of stam altijd voor nieuwe situaties en uitdagingen staat.

De opkomst van amazighbewustzijn, dat nooit verwelkomd is geweest door de bekrompen religieus conservatieve meerderheid, is daar ook een weergave van.

Ik zal volgende keer dieper ingaan op de polarisering die vooral te danken is aan de religieus conservatieven.

(Het begint rond 2:00)
https://www.youtube.com/watch?v=BR9gBFXLgXw


10
In de media / Nordin el Ouali, Farid Azarkan nieuwe lichting.
« on: 25/03/2018 om 17:05:54 »
Azul,


Ik kwam net een stuk tegen waarin Nordin het één en ander vertelt over zijn achtergrond, toen er naar gevraagd werd. Hij blijkt dus half Riffijn te zijn, deze Rotterdam zoals hij zichzelf terecht graag noemt.

Nog even eerst dit, ik probeer hiermee hem echt niet zwart te maken al ben ik het niet overal met over eens, en dat hoeft ook niet. Het is een getalenteerde politicus en dat staat buiten kijf. Het zal denk ik wel een maatje zijn van oudlid Gebruiker01 aka Inuit die hier lang geleden actief was en bekend stond om zijn anti-Mazigh houding. Ik durf er mijn hand voor in he vuur te steken dat hij ook Nida heef gestemd.


Terug naar waar ik het over wilde hebben. Toen hem dus naar zijn achtergrond gevraagd werd, was het enige dat over zijn vaderskant te melden had, dat hij uit Rif afkomstig was en dat dat een droog en dor gebied is. Maar daarintegen over zijn moederskant dat ze uit een middelgrote Marokkaanse stad afkomstig en dat ze hem Arabisch heeft leren lezen en schrijven. Nou, laat ik even vooropstellen dat hij heus niet bewust Rif zwart probeerde te maken. Naar alle waarschijnlijkheid heeft hij er gewoon heel weinig van meegekregen van zijn pa.

Hij spreekt over Rif zoals een buitenstaander die er voor een vluchtig bezoekje langskomt, heeft er gewoon geen band mee opgebouwd. Zijn vader zal wel een huis hebben gekocht in die middelgrote stad in Marokko. Waarschijnlijk Fes, Meknes of Kenitra.

Dit is gewoon het gevolg van een vader zonder ruggegraat om zijn kind iets mee te geven van zijn eigen cultuur. Moet je eens nagaan wat er voor verontwaardiging zou onstaan als iemand die half Europeaan en half Marokkaan is, zou zeggen dat Marokko maar een woestijn is. Maar het is toch zo dat Rif droog en door is? Ja, in dezelfde mate dat Marokko ook maar een woestijn is.


11
In de media / Hypocrisie Tamazight tv
« on: 23/03/2018 om 20:40:54 »
Azul,


Onlangs is er een reclame verschenen op de Marokkaanse Tamazight zender waarin je bepaalde series in de eigen regionale taalvariant kunt bekijken. Dus van Tacelhit naar Tarifit naar Tasousit en vice versa. Men probeert dus in een bepaalde behoefte te voorzien. De essentiële vraag die bij mij dan rijst, is waarom dat dan niet al langer is gedaan met de nieuws uitzendingen die elke dag in een afwisselende combinatie van de talen worden uitgezonden. Het is ronduit irritant dat niet voor elke van de drie talen een appart segment wordt vrij gemaakt.

Laat me eens raden waar het aan kan liggen: Een laag budget? Een kut-beleid? Laag werk-ethiek? Een combinatie daarvan?

Imazighen produceren mediocrity (middelmatigheid), geen kwaliteit. Ik moet kritisch zijn. Neem bijvoorbeeld de tassoesit nieuwslezer. Die man straalt alleen zieligheid uit met zijn onderdanige monotone stem. Vergelijk hem eens met die dikke bruine jongen met die bril op M2. Hij straalt zelfverzekerdheid uit, heeft een flow in de manier waarop nieuws leest. Ondanks dat ik hem niet zo versta, zie ik wel dat dat kwaliteit is. Dat is wat je moet hebben.

Of die Riffijnse millenial hipster met dat culinaire programma waarbij hij op bezoek gaat naar Amazighvrouwen uit alle streken voor traditionele gerechten. Ieeew man, jakkes. Sommige van dat soort gerechten zoals een bladerdeeg met lamsvet, horen eigenlijk verledentijd te zijn. Kunnen Imazighen geen nieuwe gerechten uitvinden? Dat is niet eens het echte probleem maar bijvoorbeeld dat hij voor elk gerecht de Arabische benaming “ el oekla” gebruikt. Weinig Amazigh-bewustzijn. Een Oost Riffijns zoals hij hoort toch gewoon van “ maca” te spreken.Wat is dit nou weer voor flauwekul?

Ik lijk misschien wel een klootzak, maar ik wil kwaliteit, geen middelmatigheid! Je moet kritisch zijn om vooruit te komen.

12
Amazigh keuken / Gezond Riffijns.
« on: 30/01/2018 om 21:24:52 »
Azul,

Wat is nou gezond Riffijns? Ik wijd me de laatste tijd toe aan een streng dieet en heb dus ontdekt dat een selectief traditioneel Riffijns dieet daar heel goed in past. Ik volg dus een combinatie van het zogeheten paleo-dieet, waarin gerafineerde suikers, granen en zuivel vermeden dienen te worden, met een vegatarische waarin juist vlees vermeden dient te worden. Het is een beetje tegenstrijdig maar ik wissel ze dus om de paar weken met elkaar af.

Ik heb ontdekt dat bepaalde traditioneel Riffijns eten daar dus als een basis voor mijn combinatie functioneert. Zowel in de vegetarische als de paleo periode bedien ik mezelf dus van Tamaraqt ( zowel ra3des, tinifin of ibawen). Uiteraard eet ik veel vlees en minimaliseer ik mijn granen inname.

Blijf vooral uit de buurt van suiker. Mijn motivatie is geen trend of vorm van ijdel of verwaandheid. Ik zie dat Marokkaanse mensen in hun 60's en 70's  aan allerlei ouderdomsziekten lijden als gevolg van een slecht dieet. Ik wil dus bijvoorbeeld over 15 jaar geen diabetes diagnose aan m'n broek.

Iemand nog suggesties?

Tanmirt,

13
In de media / Doelgroep Dagelijks nieuws Spaans in Marokko?
« on: 23/11/2017 om 16:21:47 »
Ik begrijp er dus geen reet van waarom er dagelijks nieuws in het Spaans op de Marokkaanse televisie wordt uitgezonden alsof er een substantiële doelgroep mee bereikt wordt. Je gaat me niet vertellen dat de Spanjaarden die in Marokko werken of die van de enclaves dagelijks zitten te popelen om de Marokkaanse versie van het nieuws in het Spaans te volgen. Die volgen natuurlijk de Spaanse media zelf.

Dit valt vast wel gewoon als onderdeel van de relaties die Marokko met Spanje onderhoudt. Just to please a few high profile assholes.

Het frustrerende is dat Imazighen het moeten doen met een uitzending waarin 3 drie hoofdtalen bij elkaar worden gepropt, die elk een pakweg minstens 500 jaar uitelkaar zijn geëvolueerd. Het slaat toch nergens op!

14
.

Ik kwam dit tegen bij de Marokkaanse winkel. Behalve dat ik daaruit een heel verhaal kan afleiden, waar ik later op terug zal komen, zal ik eerst de spelfout benoemen en daarna corrigeren.

Er staat ⵉⵡⵣⵏ dus letterlijk 'iwzn' en dat is geen woord, tenzij de intentie de 3e pers. enkv vorm van een verbasterd arabisch ww voor 'wegen' is. Maar dat zal vast niet de bedoeling zijn geweest. 'Iwzen' schrijf je zo: ⵉⵡⵣⴻⵏ. Het was de 'e' die ontbrak. Het tifinagh-karakter voor de 'e' lijkt op het klassieke deelteken op je rekenmachine: een horizontale streep met er boven een punt en onder idem dito. Het verschil is dat in het tifinagh de puntjes rondjes zijn.


Rome is niet in 1 dag gebouwd, zou je kunnen denken dat is naar mijn mening niet de juiste mentaliteit. Zoveel tijd hebben we helaas niet. Het is geen 1960 meer. Men mag toch op z'n minst een correcte toepassing van het Tifinagh eisen. Het is al heel wat dat je het überhaupt toepast, maar doe het dan ook meteen goed!



15
Taal / Monumentale missvatting Riffijnen.
« on: 22/09/2017 om 02:03:51 »
Azul,

Hello freakbitches! (heb ik van Joe Rogan ;D)

Amzwar, ik hoop dat jullie stille lezers allemaal een fijne vakantie hebben gehad, in sommige gevallen nog steeds hebben, maar ik wilde het dus hebben over een vaak gehoorde misvatting die door Imazighen zelf in het leven geroepen is. Het gaat dus als volgt dat het Tamazight zo moeilijk is te leren  voor een buitenstaander en dat Imazighen zelf over een gave beschikken om elke taal moeiteloos aan te leren. Dit wordt vaak voor zoete koek genomen.

Nu is het niet vreemd dat populaire theorieën in het het algemeen onder elke bevolkingsgroep vaak op onzin zijn gebaseerd maar deze in dit geval een niet te onderschatten schadelijk effect kan hebben en ik het daarom een monumentale misvatting noem. Het lijkt eerder op een symptoom van een dieperliggende oorzaak.


Wordt vervolgd.

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 »