Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Messages - Wah

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 »
1
In de media / Re: Moslim vliegt in bak
« on: 27/09/2007 om 15:11:35 »
Niet een moslim vliegt de bak in, maar een dief en oplichter. Tjonge jonge, jullie leren het ook nooit. Ik geef het op.

2
Poëzie / Re: Guantanamera
« on: 27/09/2007 om 15:09:47 »
Ja dit is echt een klassieker. Mooie poezie ook. Thanx voor de vertaling.

Ook een klassieker,

http://www.youtube.com/watch?v=0wXiJgCRH4Y&mode=related&search=

3
Taal / Re: Vraag en antwoord over Riffijnse/Amazigh-woorden.
« on: 22/09/2007 om 18:20:17 »
Als je bedoelt 'taghenant' met d gh van 'Aghrum' en niet met de 3 van 'sa3id' dat betekenet eigenwijsheid.
Me3nan.. ad ame3nan is volgens mij Gehandicapte.


Nee, ik bedoel geen taghenant. Haha, je moet echt een neppe Riffijn(se) zijn om niet te weten wat taghenant is of om je daar nooit aan bezondigd te hebben.

Gehandicapte is trouwens 'ame3dur'.

Tamza's uitleg lijkt me aannemelijk. Kleine man en kleine vrouw.

Ame3dur is een zieke... iemand die niet gezond is... voor altijd ziek zeg maar.
Dat klopt. Maar zijn gehandicapten dat niet dan? Haha. Maar ik begrijp wat je bedoelt, het is een algemene term voor langdurig zieken en niet alleen invaliden.

Wat is trouwens een 'afayad'? Is dat niet een invalide?


4
Films / Re: Welke films heb je onlangs bekeken?
« on: 22/09/2007 om 18:13:43 »
Blof zou ook een nummer in marokko opnemen met een marokkaanse artiest. hebben ze dit inmiddels gedaan en is dat ook te zien in hun docu?



Wat maakt het uit of er een of andere Marokkaan in de docu voorkomt?
Een kind dat in een vreemd bed slaapt voelt zich ook pas veilig als het iets vertrouwds in de buurt heeft, bijvoorbeeld zijn teddybeer ;D

5
In de media / Re: Love, sex, bluetooth...
« on: 22/09/2007 om 17:59:07 »


Maar haha, ons aller Asis heeft zich volgens mij voorgenomen zijn pen te vermaken tot vinger die alle zere Marokkaanse plekken eens goed zal bevoelen en ontsluieren

En dat zou niet hoeven denk ik, zulke onderwerpen leiden vaak tot haatdragende gevoelens tegenover hun Marokkaanse medemensen. En dat gebeurd al op vele andere forums. 7asil, zoals hier boven werd gezegd er zijn genoeg andere rassen die intieme scènes op het net zetten.


Het zou wel mogen als hij talent had om de vinger op de juiste plek te leggen. Met zulke goedbedoelde stukjes proza bereik je niks, behalve dat Marokkanen je als een charlatan gaan beschouwen.

6
In de media / Re: Doe maar niet
« on: 22/09/2007 om 16:38:56 »
--
Het is nergens voor nodig om theater te gaan maken als geprikt wordt waar het zacht is. Ik kan nu natuurlijk op dezelfde manier, in nog vunziger bewoordingen, wild om me heen gaan slaan en je zo van repliek dienen. Dat is niet de geest van de Ramadan, dus laat ik verstandig zijn en voor iedereen hier helder uitleggen waar jij continue omheen draait en als een wilde tegen fulmineert. Tevens is dit mijn laatste reactie op jou in dit topic.



De discussie begon met Asis Aynan, die de Ramadan eens even haarfijntjes uit ging leggen. Volgens hem is 'de enige reden waarom men vast, omdat god het van ons vraagt'. Verder doet hij nog meer van die loze beweringen over een 'metafysische kracht die het ons opdraagt' en is het 'ten strengste verboden de morele wet te overtreden'. Volgens hem is 'iedereen (op een paar na) niet in staat om het leven van de ramadan te leven'.

Daarop reageer ik door te zeggen dat zo'n opvatting van godsdienst primitief is, hoewel Asis er nog met het woordje 'spiritualiteit' vanaf denkt te komen. Ik vertelde dat de godsdienst veel intenser is bij de meeste gelovigen die ik ken en op een andere manier beleefd wordt. Daarop haal ik Tariq Ramadan aan die in religieuze taal probeert uit te leggen hoe dat in zijn werk gaat; dat godsdienst en ramadan iets is dat je moet beleven als een daad van dichter bij god komen en niet omdat iets of iemand je dat opdringt. Het is namelijk een zelfbewuste keuze om moslim te zijn.

Daarmee diskwalificeer ik de uitspraken van Aynan, die gestoeld zijn op filosofische duidingen van God en een wettische benadering van deze godsdienst en de ramadan. De meeste gelovigen die hun godsdienst in de praktijk brengen, weten wat de toegevoegde waarde is van de waarden van de Islam. Allah heeft namelijk in de Koran voorschriften overgeleverd, die, als je in hem gelooft, opgevolgd dienen te worden. Het is dus geen wetboek, maar een persoonlijke manier tot het 'goede leven' te geraken. Daarbij worden je deze 'hogere waarden' in de praktijk zichtbaar, zoals gastvrijheid, onvoorwaardelijkheid, naastenlief, die in de maand ramadan herinnerd dienen te worden. Let wel, hier ging het helemaal niet om het gedrag van de ramadanners in casu.

Daarop reageert CFO, die - net als Aynan - uitgaat van een benadering die we uit de sociale wetenschappen kennen, met het concrete terug te brengen tot het algemene. CFO doet dit door alles wat de heer Ramadan beweert van tafel te vegen en er een sociologische term als 'peerpressure' (=groepsdwang) tegen aan te gooien. Zulke pogingen falen altijd als het om godsdienst gaat, omdat religie uitgaat van andere maatstaven om de werkelijkheid te beoordelen.

Hij, en Aynan in direkt ook, ontneemt mij en andere moslims hun subjectiviteit (theoretisch) door letterlijk te beweren:"het georkestreerde wel degelijk leidt tot 'dat het moet'. En 'moeten' leidt vrij snel tot peerpressure". Daarop vroeg ik hem wie er dan orkestreert aangezien hij ongelovig is en God als dirigent niet zal kunnen erkennen. Wat zou de reden zijn dat ze het 'en masse' en 'een miljard (wat CFO later weer ontkent) tegelijk' wel doen? Misschien omdat ze allemaal in dezelfde Allah van de Koran geloven, die hen daarin zegt dat ze bij de eerste nieuwe maan moeten vasten, omdat ze dan die 'hogere waarden' dichter zullen benaderen? Eén miljard individuen volgen de religie en vinden de antwoorden op de grote levensvragen in de boodschap van de Islam en de ramadan in het bijzonder. Met elke meta-analyse uit de filosofie of de sociologie ontken je de relatie van het individu met zijn god en godsdienst. En daarmee laat je de ruimte voor speculatie, die elk gewelddadig geval of agressiviteit terugbrengt tot iets generaliserends, over alle moslims.

Volgens CFO zal dit wel waanzinnig zijn en reliromantiek, maar dat nam ik hem in eerste instantie niet kwalijk, omdat - schijnbaar - zelfgenoegzame mensen die zich niet wagen aan de grotere levensvragen, met andere maatstaven de werkelijkheid tegemoet treden. Doen ze dit aangaande mijn geloof op een generaliserende manier, eigen ik mij het recht toe om ze daarop aan te spreken. Het zijn immers vooroordelen.

Tenslotte reageerde CFO nog eens met een berichtje waarin hij een politiewoordvoerder aanhaalt om een schijnbaar verband tussen toename van geweld en de Ramadan te suggereren. Wat wil de brutaliteit, dat de politiewoordvoerder in kwestie het verband zelf ontkent (!) en wijst op het korter worden van de dagen en het lomer worden van de vasters. En deze leugens alleen omdat hij een religiehater is en de religie in discrediet wil brengen. Hij wijst hierbij op de column van Aynan, die de concrete gevallen van dreiging en agressiviteit, met de Ramadan in het bijzonder, en de Islam in het algemeen, in verband brengt. Hier wordt wederom het concrete geval teruggebracht tot iets algemeens en generaliserends over de godsdienst van de moslims. Het is de bekende weg die in het huidige klimaat bewandeld wordt aangaande moslims en Marokkanen. Als een Marokkaan iets verkeerds doet dan is het geen individuele daad van geweld, of agressiviteit, maar spreken we 'hun cultuur' erop aan.

Als we dan toch antwoord moeten geven op die vraag, waarom laten sommige vasters vol afschuw hun afkeuring blijken naar mensen (van dezelfde etnische achtergrond) die niet vasten? En waarom zijn sommigen zo agressief en kijkt Asis naar kontjes en denkt hij alleen maar aan eten en drinken?

Op de eerste vraag hoef je maar even je neus in de psychologie te zetten, als je dan toch een verklaring wilt hebben voor concrete gevallen; dit is namelijk het ultieme geval van cognitieve disonantie ;het geconfronteerd zijn met andere opvattingen die de jouwe niet zijn en daar niet mee kunnen omgaan behalve de ander te willen weerhouden van die opvatting.   

Voor het antwoord op de tweede vraag hoef je ook niet ver te zoeken: ze kunnen zich simpelweg gewoon niet beheersen. Zie daar! De ultieme geest van de ramadan: zelbeheersing leren en verleidingen weestaan. Geestelijke onvolgroeidheid is dan wel weer iets dat en masse voorkomt.

Salaam aleikoem!

7
In de media / Re: Doe maar niet
« on: 21/09/2007 om 13:33:03 »
Ken jij niet lezen of zo, bennu zo beledigd dat je maar blijft bleren?

Ik stelde dat politiewoordvoerders dat zeiden. Das ook een feit, zoals de quotje uit de pers ook laat zien.

Ik stelde nergens dat het waar is wat die politieagenten zeiden, ik stelde ook nergens dat ramadanners daar verantwoordelijk voor waren.

Maar nadat ik dat feit (politiewoordvoerders hebben hierover gesproken) vermeldde, sloegen bij jou de stoppen door en is nadenken er niet meer bij. Als een klein verongelijkt kind dat gaat zitten mokken. Erg triest.


Waarom doe je zo agressief? Waarom kun je niet normaal een discussie aangaan zonder als een klein meisje op de grond te gaan stampen, wanneer je op je fouten gewezen wordt? Lijd je aan geheugenverlies van overmatig drankgebruik ofzo? Moet ik nou voor schooljuf gaan spelen, omdat jij niet meer weet wat je zelf zegt?

Check:
Volgens politiewoordvoerders is er wel degelijk een toename van ellende tijdens de ramadan, dus dat lijkt aynans visie te onderschrijven. (hoewel ook geweldadige antiramadanners mede voor die toename kunnen zorgen)
Seniel ventje. Hier zeg je weer dat Ramadanners wel mede- verantwoordelijk voor die toename zijn. Verder suggereer je dat Aynans visie over gewelddadige Ramadanners onderschreven wordt. Terwijl dat artikel toch heel duidelijk zegt dat er totaal geen verband is en dat mensen juist loom worden van de Ramadan.

Loop dus niet steeds zo dramatisch te doen  en geef je fouten gewoon toe man.

8
In de media / Re: Doe maar niet
« on: 21/09/2007 om 13:20:58 »

Enlighten me, door wie is het georkestreerd?

Wat ben jij een ongelooflijke lulwammes. Laf uitspraken doen over 1 miljard mensen die jij georkestreerd ziet en dan niet eens de vraag durven beantwoorden maar terugkaatsen. Wees nou eens vent en sta achter je uitspraken, rechtse corpsbal.

Quote
Wat een zielige statement. Welk vooroordeel heb ik hier gedebiteerd? Het woord Islam heb ik helemaal niet eens gebruikt, het ging over peerpressure en de beschreven gevolgen daarvan.
Peerpressure is een leuke sociolgische term, maar dat zegt op zichzelf niks. Leg uit hoe het georkestreerd is en dan hoe anderen elkaar de druk opleggen om allemaal hetzelfde te doen, als ze er zelf niet achter staan?


Quote


Zalig zijn de eenvoudigen van geest!

Wat een tweetal dieptrieste comments Wah, en wat ben je slecht in begrijpend lezen. Dit topic gaat over het gedrag van sommigen in de ramadan, en jij reduceert het al weer een aanval op jouw geloof. Als de eerste de beste Calimero schiet je in de verdediging en begint ongenuanceerd te bleren.


Wat een zielig gedoe steeds, bekrompen mannetje. Slap ouwehoeren en je dan verschuilen achter gescheld. En dan niet eens interesse tonen van mensen die zelf in de Islamitische gemeenschap staan, maar gewoon je stomme onderbuikgevoelens projecteren. Gaat heen leeghoofd.

Dit topic ging over het gedrag van sommigen in de Ramadan. Jij sleept er 1 miljard moslims met de haren bij die elkaar onder druk zetten om aan iets mee te doen, omdat het georkestreerd zou zijn. We leven allereerst in Nederland, leg eens uit hoe iemand uit Indonesie of uit Pakistan een moslim in Nederland onder druk zet om te gaan vasten?

9
In de media / Re: Doe maar niet
« on: 21/09/2007 om 12:58:22 »
Klets’ noemt Bernard Jens, woordvoerder van de politie Utrecht het nieuws dat tijdens de ramadan de criminaliteitscijfers in de Utrechtse wijk Kanaleneiland zouden verdubbelen. ‘Er is een lichte stijging tijdens de ramadan, maar een verdubbeling is zwaar overdreven.’

De Utrechtse wijkchef politie Van der Wal meldde dinsdag dat tijdens de ramadan de criminaliteitscijfers verdubbelden. Maar volgens Jens ligt de oorzaak van de stijging eerder aan het donker worden van de dagen.

(...)

Er zijn in de afgelopen jaren wel onderzoeken gedaan met de invloed van voeding op (crimineel) gedrag. Van een relatie tussen de ramadan en verhoogde criminaliteit lijkt wetenschappelijk gezien echter geen sprake.

Van niet eten overdag, zo weet wetenschapsredacteur Marcel Hulspas, wordt een mens niet agressiever, maar juist slomer.
(depers)
Er staat dus duidelijk dat er geen relatie is. Waarom zeg je dan dat het aan de Ramadanners kan liggen? Blijkt maar weer eens dat je uit je nek loopt te kletsen.


10
In de media / Re: Doe maar niet
« on: 21/09/2007 om 12:26:21 »
Er is ook een toename van het aantal atheisten met bekeringsdrift heb ik vernomen tijdens deze maand. Wtf, waarom gaan jullie niet zelf een zin voor jullie eigen leven zoeken? Of is dat het hele eiereneten, en ligt de zin hem in het infantiel puberen tegen mensen die dat wel hebben? Primitieveling.

Doe ff normaal, simpelton.
Ik noem hier slechts een feit, en jij begint over de zin van het leven en bekeringsdrift? Spoor jij niet helemaal?


Welk feit, waar heb je 't over primaat? Je legt een link tussen Ramadan en toename van geweld. Licht dat eens toe.

11
In de media / Re: Doe maar niet
« on: 20/09/2007 om 16:23:54 »
Mooi stuk van Tariq Ramadan, die had ik ook gelezen. En de pure essentie idd.

Ik had het gister nog over met een paar autochtone klasgenoten. Zij kenden de Ramadan alleen van 'niet eten, niet drinken, niet roken'. Ik legde ze uit dat het veel dieper gaat. Dat je misschien een paar kilootjes verliest, maar wel veel geestkracht erbij wint. Plus nog de rust van bezinning, vergeven en vergeving krijgen. Je zuivert niet alleen je lichaam, maar ook je geest (althans, dat probeer je zo goed en oprecht mogelijk). Door beheersing bereik je die hogere staat van spiritualiteit (zonder zweverig te doen).
(dat doe je wel, zwever de zweef ;D)

Maar echt het is zo. Mensen moeten eens gaan nadenken waarom ze de dingen doen zoals ze ze doen.

12
Mededelingen / Re: [20-09-2007] Boekpresentatie Tariq Ramadan
« on: 20/09/2007 om 16:17:16 »
Check deze link. Hier kan je het boek lezen van Tariq Ramadan: 'Westerse moslims en de toekomst van de Islam.'

maar die lezing gaat toch over zijn nieuwe boek??
Klopt. Tis voor de mensen die deze nog niet gelezen hebben. Extra service zeg maar :) Ik haal em wel weg hoor, als je wilt.

13
In de media / Re: Doe maar niet
« on: 20/09/2007 om 16:15:27 »

'het spirituele kanaal open te zetten. Neem wat vakantie dagen op en ga op in je mijmeringen.', vind ik nu niet echt primitief (alleen niet eten en drinken). Het gaat mij in het stuk ook helemaal niet om een hogere macht, niet eten en drinken etc, maar om mensen die andere mensen het niet gunnen om te eten tijdens de ramadan.
Tariq Ramadan ga ik lezen. Begin met de bio over Mohammed.
Ok, dat laatste punt begrijp ik. Die gasten heb je nou eenmaal altijd. Je hebt ook moslims die je nooit genoeg moslim vinden en allerlei extra regeltjes gaan verzinnen om je het leven moeilijker te maken, maar ach ik heb zoiets van laat ze lekker gaarkoken in hun eigen sop. Bemoeials zijn meestal mensen die zelf niet zo sterk in hun schoenen staan. Het draait allemaal om zelfbewustzijn, dat kan je mensen niet aanleren. Blijft staan dat sociale controle niet echt iets is wat direkt voortkomt uit de religie.

14
In de media / Re: Doe maar niet
« on: 20/09/2007 om 16:03:30 »
Volgens politiewoordvoerders is er wel degelijk een toename van ellende tijdens de ramadan, dus dat lijkt aynans visie te onderschrijven. (hoewel ook geweldadige antiramadanners mede voor die toename kunnen zorgen)
Er is ook een toename van het aantal atheisten met bekeringsdrift heb ik vernomen tijdens deze maand. Wtf, waarom gaan jullie niet zelf een zin voor jullie eigen leven zoeken? Of is dat het hele eiereneten, en ligt de zin hem in het infantiel puberen tegen mensen die dat wel hebben? Primitieveling.

15
In de media / Re: Doe maar niet
« on: 20/09/2007 om 15:57:38 »
Ah, reliromantiek!

Wat de heer Ramadan ook beweert, het lijkt me dat juist het georkestreerde wel degelijk leidt tot 'dat het moet'. En 'moeten' leidt vrij snel tot peerpressure.

Mensen die uitsluitend voor zichzelf op zoek zijn naar zichzelf of God, zouden dan niet een vaste maand nodig hebben om dit te doen.  Noch zouden zij dit noodzakelijkerwijs in dezelfde maand doen als een miljard anderen dit doen.

Nu gebeurt het 'en masse' en dus leidt dat tot groepsdwang en dus is Ramadan een reliromanticus.
Typisch atheistenlogica. Door wie is het georkestreerd dan?

Als je zelf de Islam niet ervaren hebt kun je je vooroordelen maar beter voor je houden. Dat je het in gemeenschap doet, tijdens dezelfde maand, wil alleen maar zeggen dat je niet alleen voor jezelf leeft op deze aardbol en dat je de band met je medemens moet versterken. Dat zijn de principes.

Als je moslim bent dan moet je inderdaad, omdat je ergens in gelooft. Dat is nou eenmaal de levenswijze waar men voor kiest. Jij kiest ervoor om als atheist en slaaf van je verlangens en lusten door het leven te gaan, ok. Als je geen moslim bent en je er niet de tijd voor genomen hebt om je erin te verdiepen, moet je je niet als 1 gedragen. Punt uit. Elke keus kost kracht en moeite, hypocrisie is het alternatief.

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 »