Amazigh Forum

Media => In de media => Topic started by: Botermes on 16/03/2016 om 20:33:05

Title: Waarom Riffijnen altijd de schuld krijgen.
Post by: Botermes on 16/03/2016 om 20:33:05
Na een periode van betrekkelijke rust zijn de laatste tijd de spanningen hier in west Europa weer eens opgelaaid ivm migratie, vluchtelingencrisis, islam, multiculturalisme, terrorisme etc etc. Wanneer er in de kranten weer eens over Marokkanen geschreven wordt, haalt men altijd de Riffijn naar voren met heel zijn hebben en zijn, die overal de schuld van moet krijgen van alles wat er mis kan gaan.

Ten dele terecht, met kritiek heb ik geen probleem maar met het isoleren van de Riffijnen en doen alsof wij het probleem zijn, is feitelijk onjuist. Riffijnen verschillen helemaal niet van andere Marokkanen, Noord Afrikanen of moslims in het algemeen. Ze dragen bij zich over het algemeen allemaal het conservatief religieus gedachtegoed. Sterker nog, ze zijn geen haar anders. Op de Marokkaanse TV mag er niet gekust worden. Tijdens de ramadan kun je in Marokko nergens in het openbaar eten. Sterker nog, voor de Marokkaanse wet mag je niet eens van geloof veranderen, met uitzondering van een enkele zaak die de publiciteit haalt.  Laat staan dat je als atheïst of agnost
enige wettelijke bescherming mag verwachten.

Je zou dus kunnen zeggen dat de Riffijn in Nederland toevallig het voorbeeld is dat voor de hand ligt, en dat er verder geen andere bijbedoelingen zijn.  Vandaag schreef een columnist (Leon de Winter) in de krant dat naast de islam juist de identiteit van de Riffijn juist het obstakel is in diens vooruitgang. Het is buitengewoon arrogant om op basis van wat oppervlakkige verhalen die de wereld in geslingerd worden te concluderen dat de Riffijnse identiteit een probleem vormt voor iemands ontwikkeling. Je ziet wel eens vaker, van dat soort oppervlakkige onzin dat over Riffijnen geschreven wordt: een opstandig volk blabla. Deze mensen kennen onze geschiedenis of identiteit nauwelijks en durven ons daar zo maar op af te rekenen.

Juist het gebrek aan kennis van de eigen identiteit en geschiedenis zijn factoren die bijdragen tot, niet eens radicalisering maar alleen al afzondering die tot een bepaalde vijandigheid kan leiden. Als iemand van de 2e generatie kijk ik zo soms naar de 3e generatie en dan denk ik wat zijn dit voor 'schepsels'? We're breeding a generation of spineless zombies. Tegelijkertijd wil ik niet te hard voor ze zijn
omdat ik onder andere omstandigheden opgegroeid ben als zij. Ik kom uit een Tamazight-sprekend gezin en heb een sterkere band met het land maar voor de 3e generatie is dat niet meer zo vanzelfsprekend. Ik kan eigenlijk alleen maar concluderen dat Marokkaanse ouders niet hun best hebben gedaan, in het aspect van het bijbrengen van de eigen identiteit. Daardoor zijn hun kinderen zo vatbaar
voor de hedendaagse misères. Maar ik heb er ook mijn volste vertrouwen in dat er jongeren van de 3e generatie zullen ontwaken en op zoek gaan naar de Riffijnse identiteit.

Riffijnen of Imazighen in het algemeen zijn een makkelijk prooi. Als Amazigh zijnde zit je in een soort Matrix die ontwikkeld is door zowel
de Westerse als de Oosterse wereld. Both seek to dominate, screw up your mind and own you. Dat deden ze al bij onze voorouders.


Nee, dat is geen grapje of decadent of wat je ook mag denken. Weten wie je bent, dus bewust zijn van je identiteit is je first line of defence tegen degenen die je willen bezitten.
Title: Re: Waarom Riffijnen altijd de schuld krijgen.
Post by: Botermes on 17/03/2016 om 19:55:32
We leven in een tijd waarin men moe is geworden van minderheden die zich maar altijd overal voor aangevallen voelen en een gebrek aan zelfreflectie vertonen. Soms is dat wel terecht, maar niet altijd. Je kunt niemand afrekenen op wat oppervlakkige verhalen zonder je serieus verdiept te hebben in de situatie en de geschiedenis. Als men eigenlijk het religieuze aspect van de Riffijnse identiteit bedoelt ben ik het ermee eens dat die bepaalde vooruitgang in de weg staat. Maar dat is niet ten gevolge van de Riffijnse identiteit ansich. Het is een algemeen probleem in de islamitische wereld en het logisch gevolg van religieus conservatisme.

Wat betreft vluchtelingenvraagstuk moet de EU naar haar burgers luisteren of ze dit wel willen en niet vanuit idealistische motieven handelen. Massamigratie brengt ongetwijfeld problemen met zich mee. Soms denk ik: ' Stuur ze maar naar Yankeestan', omdat ik vind dat Europa niet de verantwoording moet dragen voor de uitwassen van Amerika. Hopelijk leren ze hiervan en denken ze in het vervolg minstens 2x na voor dat er ze weer ergens een oorlog beginnen.



Title: Re: Waarom Riffijnen altijd de schuld krijgen.
Post by: Botermes on 23/04/2016 om 01:40:34
We hebben al geruime tijd geen leiders meer. Wie was de laatste ook al weer? Dat is inmiddels ook al weer een eeuw geleden. Ik begrijp gewoon niet hoe velen elke Riffijn die ergens een hoge post bekleedt voor niets ophemelen die verder nauwelijks of niets voor de regio heeft gedaan. Het doet me denken aan dat liedje van de gisteren overleden Prince, moge zijn ziel in vrede rusten, dat Money don't matter tonight heet. Op een gegeven moment zegt hij ' All he finds are users, all he finds are snakes...' Als kind van de 80's en tiener van de 90's staat zijn muziek bij mij hoog aangeschreven.
https://www.youtube.com/watch?v=L7FffaOqqYA

Er zijn er een paar die hoge posities bekleden in de Marokkaanse politiek, maar wat hebben die voor Arif gedaan? Nee, ze zijn verhuisd naar Rabat en geven alleen om hun eigen carrière, verliezen op den duur het contact en 'slowly slip away' zoals we dat allemaal doen. Overheidsinstellingen in Arif worden gerund door niet-Riffijnen en Riffijnen zelf zijn verdreven naar alle uithoeken van de wereld. Er is niets in Arif, elke ambitieuze Riffijn zoekt zijn heil ergens anders.

We hebben hier in Europa 3e generatie 'mongrels' die lekker gemaakt worden voor een heilige oorlog als gevolg van een wahabistische gedachtegoed dat decennia lang ongestoord verspreid kon worden door een naïeve en onwetende houding van ouders die je eigenlijk vanwege hun nederige afkomst ook weinig kunt verwijten. Ik heb een salafistische neefje wiens vrouw ik geen hand mag geven. Hij doet verder vlieg kwaad, maar hij wil zo dicht mogelijk bij de schepper leven. Traditioneel waren wij helemaal niet zo maar ach ja, we zijn niet flauw en tolereren het gewoon. Niggaz die opgegroeid zijn in het post 9/11 era hebben een eigen ding, weet je.

Europa is zelf ook roekeloos geweest door jarenlang een ongecontroleerde migratiebeleid te voeren. Kijk wat er met België is gebeurd, ghetto vorming, sociale segregatie, werkloosheid onder migranten etc. Het is niet alleen de schuld van de migranten omdat zij slechts op zoek waren naar een beter leven. Maar als je eigen volk die buitenlanders niet echt welkom heet dan zijn die dingen te verwachten. Dan moet je daar ook niet aan beginnen. Dat is nu ook hetzelfde met die asielzoekers. Het is niet leuk om mensen weg te sturen maar het moet gewoon wel om de stabiliteit in eigen land te behouden. Als 3e generatie Marokkanen en Turken in NL zich geen Nederlander voelen, waarom zouden dan Syriërs of Eritreeërs dat in 2050 wel doen? Mensen tijdelijk opvangen prima! Maar dat ze denken hier alles zo maar te kunnen krijgen en van alles lopen te eisen terwijl ze er geen flikker voor gedaan hebben, gaat me net iets te ver.
Title: Re: Waarom Riffijnen altijd de schuld krijgen.
Post by: Chatt in de wildernis on 26/04/2016 om 15:59:38
Het doet me denken aan dat liedje van de gisteren overleden Prince, moge zijn ziel in vrede rusten, dat Money don't matter tonight heet. Op een gegeven moment zegt hij ' All he finds are users, all he finds are snakes...' Als kind van de 80's en tiener van de 90's staat zijn muziek bij mij hoog aangeschreven.
https://www.youtube.com/watch?v=L7FffaOqqYA

Ik vond Prince eerder een wereldvreemd flikkertje met megalomaan muzikale trekjes. Van de clip Purple Rain herinnner ik me vooral de zwarte fatso in een trainingspak, je weet wel, die met de deemoedige blik onder zijn bril met zwart rond montuur. Om maar niet te spreken over de zwarte-piet outfitten die hij vaak droeg,

Waarom Riffijnen altijd de schuld krijgen? Iemand moet toch de schuld krijgen!

Title: Re: Waarom Riffijnen altijd de schuld krijgen.
Post by: Botermes on 29/04/2016 om 01:05:26
Er staat een artikel op Amazightimes waarin wordt beweerd dat Rif, vanwege diens geschiedenis, juist een brandhaard is van het internationale terrorisme. Er staan zaken in die wel een kern van waarheid bezitten maar ook stellingen die nader onderzocht dienen te worden. Daar wil ik wat over kwijt.

De tendens dat de mishandelde zelf op den duur een mishandelaar wordt, kan aan de hand van historische feiten geverifieerd worden. Zo gingen er ten tijde van de Spaanse bezetting Riffijnen voor generaal Franco vechten om zijn dictatoriaal bewind stevig in het zadel te houden. Dat was dus indirect de 'payback' die de Spanjaarden kregen voor het leed dat de Riffijnen eerder was aangedaan.

Mijn ouders hebben de Spaanse bezetting nog net een beetje kunnen meemaken en ik heb ze wel eens gevraagd hoe het leven was onder de Spaanse bezetting. Ik kreeg dus de indruk dat het allemaal wel meeviel waarbij er  natuurlijk wel rekening  gehouden dient te worden  met dat er toen al een periode van gewenning was ontstaan. Ze zeiden dus wel dat je overal belasting voor moest betalen. Wanneer je bijvoorbeeld naar de markt ging om een kip te verkopen, moest je dus 4 doro afstaan, een flink bedrag voor die tijd. Ik wil de Spaanse bezetting echt niet bagatelliseren maar het punt dat ik wil maken is dat als er iets duidelijk mag zijn dan is het wel dan de Riffijnen geen eeuwige wrok jegens de Spanjaarden koesteren. Verreweg van dat zelfs, ze voelen eerder een soort liefde en verbondenheid met Spanjaarden en de gedeelde geschiedenis met Andalusië etc. Dat resoneert helemaal niet met de tegenwoordige afkeer die veel Riffijnen van  het Westen hebben. Dat vind ik dus hoogst opmerkelijk. Het lijkt er dus op dat die afkeer meer gebaseerd is op een kunstmatige indoctrinatie dan dat die voort is gevloeid uit een zelf ervaren pijnlijke geschiedenis waarin men veel leed is aangedaan.


Wordt vervolgd.
Title: Re: Waarom Riffijnen altijd de schuld krijgen.
Post by: Chatt in de wildernis on 04/05/2016 om 12:46:44
Ik vond Prince eerder een wereldvreemd flikkertje met megalomaan muzikale trekjes. Van de clip Purple Rain herinnner ik me vooral de zwarte fatso in een trainingspak, je weet wel, die met de deemoedige blik onder zijn bril met zwart rond montuur.

Sorry, maar d'r moet me nog iets van het hart. De eerste elpee die ik van mijn eigen geld kocht was Equal rights van Peter Tosh, de tweede was Thriller van Michael Jackson. Ik kon uren achtereen naar zijn muziek luisteren, en soms keek ik ook naar het witte album. Wanneer je de elpee openklapte als een boek lag Michael Jackson pontificaal temidden van twee tijgers.

Hij was overduidelijk zwart, maar na een flink aantal jaren werd Michael blank en zong hij ook nog eens ''it doesn't matter if you're black or white'' terwijl hij danste met de inheemse volkeren van de Verenigde Staten. Hetzelfde fenomeen overkwam Prince Nelson, een zwarte die naarmate de jaren verstreken steeds blanker werd.

Ik zag Beyonce vorige keer op TV, ze had haar haar en huid gebleekt en stak trots haar gebalde vuist in de lucht: Black Power!

Het spijt me echt, maar hoe kun je godverdomme enige eigenwaarde hebben, laat staan vorm geven met muziek wanneer je walgt van je huidskleur? In sommige boeken van Paul Theroux die zich in Afrika afspelen wordt ook zoiets beschreven: zwarte vrouwelijke afrikanen die zich insmeren met God weet wat voor chemische middeltjes om blanker te worden, soms met lelijke brandwonden tot gevolg. Ik zie het in mijn omgeving ook, de zwarte man met zwarte vrouw en kinderen wordt zeldzaam. Een zwarte man zal eerder de dikste, domste, dominantste en lelijkste blanke kutwijf de voorkeur geven boven een zwarte vrouw. En nou komt het: de gemengde (bruine) kinderen zullen mits ze in een blanke omgeving opgroeien alleen omgang hebben met andere gemengden en blanken. Ik ken twee gemengde gezinnen uit de buurt en heb hun kinderen langzaam zien opgroeien. Sinds hun kinderjaren heb ik hen nooit in gezelschap van een 'echte' volbloed zwarte of allochtoon gezien. Ik zie ze vaak wanneer ze van school onderweg zijn naar huis, ze fietsen nooit met andere gekleurden, altijd met blond en blauwogige schoolgenoten. De blanke vaders, zwarte moeders en hun kinderen hebben mij of een lid van mijn gezin nog nooit van hun leven begroet terwijl we al jarenlang in dezelfde straat wonen. Ze kijken ons wel aan, de vader met nauwelijks verholen haat en zijn vrouw (een Angolese) met een soort van kalme, berustende minachting.


Ik dacht altijd dat men alleen geld kon witwassen, maar zelfs mensen zijn wit te wassen...










About the fatso in the trainingspak, ik begin toch te twijfelen aan het montuur, volgens mij was het niet zwart maar rood of roze of zo?


Title: Re: Waarom Riffijnen altijd de schuld krijgen.
Post by: Botermes on 05/05/2016 om 23:02:05
Ja, het is allemaal erg triest hè, is het niet?  Maar een gevoel van eigenwaarde bezit je ook niet als iemand je in het verleden heeft verzocht geen contact meer met hem op te nemen, je die persoon alsnog lastig blijft vallen. Ik weet heel goed dat die verkapte aanval onder het mom van je eigen mening, doelbewust was om mij te tarten. Je bent nu eenmaal een aap en het ligt in je aard dat je iemand uit de tent probeert te lokken. Dat vind je vermakelijk en het geeft je een soort ego-boost. Je probeert je werkelijke intenties te verdoezelen door muzikanten alleen op hun uiterlijk te beoordelen alsof dat het voornaamste aan ze is.

Wie probeer je voor de gek te houden? Als je zo begaan bent met de minderwaardigheidsgevoelens van zwarten dan mag je op eigen initiatief daar zelf een stuk over schrijven onder een eigen topic. Mij laat het volledig koud, ze zoeken het maar zelf uit. Ik ben meer bezig met mijn eigen volk. Jij hebt meestal niets te vertellen. Het enige wat jij kunt is overal tegen aan te schoppen waar een ander een waarde aan toekent. Het je handelsmerk, hoe kinderlijk dat ook is, terwijl je toch al aardig op middelbare leeftijd bent.

Ik dacht je wel met een 'silent treatment' stil te krijgen maar ik wil er geen misverstand over laten bestaan, alsof ik je schuw of ontwijk.
If you try to reach me, I cut your hands off.
Title: Re: Waarom Riffijnen altijd de schuld krijgen.
Post by: Chatt in de wildernis on 08/05/2016 om 15:18:10
Ja, het is allemaal erg triest hè, is het niet?  Maar een gevoel van eigenwaarde bezit je ook niet als iemand je in het verleden heeft verzocht geen contact meer met hem op te nemen, je die persoon alsnog lastig blijft vallen. Ik weet heel goed dat die verkapte aanval onder het mom van je eigen mening, doelbewust was om mij te tarten. Je bent nu eenmaal een aap en het ligt in je aard dat je iemand uit de tent probeert te lokken. Dat vind je vermakelijk en het geeft je een soort ego-boost. Je probeert je werkelijke intenties te verdoezelen door muzikanten alleen op hun uiterlijk te beoordelen alsof dat het voornaamste aan ze is.

Wie probeer je voor de gek te houden? Als je zo begaan bent met de minderwaardigheidsgevoelens van zwarten dan mag je op eigen initiatief daar zelf een stuk over schrijven onder een eigen topic. Mij laat het volledig koud, ze zoeken het maar zelf uit. Ik ben meer bezig met mijn eigen volk. Jij hebt meestal niets te vertellen. Het enige wat jij kunt is overal tegen aan te schoppen waar een ander een waarde aan toekent. Het je handelsmerk, hoe kinderlijk dat ook is, terwijl je toch al aardig op middelbare leeftijd bent.

Ik dacht je wel met een 'silent treatment' stil te krijgen maar ik wil er geen misverstand over laten bestaan, alsof ik je schuw of ontwijk.
If you try to reach me, I cut your hands off.

Eigen topic? D'r is hier niets van jou, dit is Amazigh.nl en aangezien ik Amazigh ben lijkt het me vrij logisch dat ik hier reageer (of schop om jouw terminologie te gebruiken) wanneer ik dat wens.

Ik heb heel even met de gedachte gespeeld om aangifte te doen vanwege je in steenkolen Engels geschreven bedreiging aan mijn adres. Stel je voor: jouw vadsig, zweterig lijf in een synthetisch shirt met fluorescerend veiligheidsvestje er overheen te zien schoffelen langs de snelweg, wellicht maar een uurtje of twintig, maar toch...

Maar die gedachte zette ik snel uit mijn hoofd, een zwakzinnige zou waarschijnlijk niet bestraft worden en achteraf zou ik me ook niet goed voelen, het zou ongeveer hetzelfde zijn om als normaal persoon een verstandelijk gehandicapte een of meerdere klappen te verkopen. Dat zou namelijk tegen al mijn humanistische principes in druisen.

Ok, Tamza zou het nooit doen, maar Chatt des te meer: De volgende keer kun je beter de WILL of afkorting 'LL gebruiken. Dan krijg je ' If you try to reach me, I will cut your hands off of 'If you try to reach me, I'll cut your hands off.

Omdat je me nogal vaak verkeerd begrijpt zal ik proberen een en ander te verduidelijken: het gaat mij niet om het minderwaardigheidscomplex van zwarten of anders gekleurden, het gaat mij om de oorzaak! Waarom bleekt een zwarte (topartiest) zijn huid, haar en wordt de vaak negroïde neus ook onder handen genomen? In wat voor (zieke) samenleving moet men opgroeien om simpelweg blank te willen worden, wie bepaalt het ideaal en waarom?

Riffijnen bleken hun huid niet, het haar wordt evenmin gebleekt en bij een flink aantal Riffijnse dames wordt het haar bedekt met een hoofddoek, wij zijn onveranderlijk, wij zijn niet te assimileren. Dat is denk ik de reden waarom wij gehaat worden of in jouw termen: de schuld krijgen.



 

Title: Re: Waarom Riffijnen altijd de schuld krijgen.
Post by: Botermes on 11/05/2016 om 01:37:57
Eigen topic? D'r is hier niets van jou, dit is Amazigh.nl en aangezien ik Amazigh ben lijkt het me vrij logisch dat ik hier reageer (of schop om jouw terminologie te gebruiken) wanneer ik dat wens.

De laatste keer dat ik je aan de lijn had, toen het mij niet eens gegund werd mijn eigen mening te uiten over een stuk dat Tamza geschreven had in de media, waarin ik jou niet eens persoonlijk benaderd of gequote had maar jij arrogant als je bent, het nodig vond mij daar voor te schofferen. Blijkbaar was het verkeerd een mening te hebben die tegen de jouwe in druist. Wie denk je dat je bent, tering JUNK!

Als jij denkt het normaal te vinden, nadat voorval toen ik je verzocht had geen contact meer met mij op te nemen, als jij zomaar denkt als een brutale hond me te kunnen komen op zoeken en weer lastig te vallen, dan ben je bij mij aan het verkeerde adres.

Ik had je toen zelfs het laatste woord gegund met je 'I AM A CROOK'. En nu heb ik je zelfs in eerste instantie genegeerd maar ook dat mocht niet baten. Wat wil je nou van me? Wil je een klap voor je lelijke smoel hebben? Die kun je krijgen als je daar zo graag naar solliciteert, viezerik. Qowed!

Quote
Ik heb heel even met de gedachte gespeeld om aangifte te doen vanwege je in steenkolen Engels geschreven bedreiging aan mijn adres. Stel je voor: jouw vadsig, zweterig lijf in een synthetisch shirt met fluorescerend veiligheidsvestje er overheen te zien schoffelen langs de snelweg, wellicht maar een uurtje of twintig, maar toch...

Het is zeker lang geleden dat je in de spiegel hebt gekeken, opa met je buik die je djelaba een halve meter tov je borstkas doet uitwijken. Ps: Soon you'll be 60 years old. Trouwens waarom kom je altijd naar onze buurt cafe? Het zal me niets verbazen als heel Boughaman jou uit heeft gekotst, en terecht.

Quote
Maar die gedachte zette ik snel uit mijn hoofd, een zwakzinnige zou waarschijnlijk niet bestraft worden en achteraf zou ik me ook niet goed voelen, het zou ongeveer hetzelfde zijn om als normaal persoon een verstandelijk gehandicapte een of meerdere klappen te verkopen. Dat zou namelijk tegen al mijn humanistische principes in druisen.


Mensen lastig vallen die jou in het verleden hebben verzocht geen contact meer op te nemen, druist niet in tegen die vage principes van je? Ik geloof dat er ook een naam  bestaat voor die obsessie.

Quote
Ok, Tamza zou het nooit doen, maar Chatt des te meer: De volgende keer kun je beter de WILL of afkorting 'LL gebruiken. Dan krijg je ' If you try to reach me, I will cut your hands off of 'If you try to reach me, I'll cut your hands off.


Ten 1e is 'will' optioneel. Ten 2e heb ik het bewust weggelaten omdat ik niet de indruk wil wekken alsof het een belofte zou zijn. I might as well smack yo punk ass up against a wall or whatever. Try me, nigga, anytime!

Quote
Omdat je me nogal vaak verkeerd begrijpt zal ik proberen een en ander te verduidelijken: het gaat mij niet om het minderwaardigheidscomplex van zwarten of anders gekleurden, het gaat mij om de oorzaak! Waarom bleekt een zwarte (topartiest) zijn huid, haar en wordt de vaak negroïde neus ook onder handen genomen? In wat voor (zieke) samenleving moet men opgroeien om simpelweg blank te willen worden, wie bepaalt het ideaal en waarom?

Ben ik daar dan de aangewezen persoon voor om dat voor je te uit te zoeken en waarom moest je dat dan per se aan mij kwijt? Flikker nou eens een keer op, joh, mafkees!  Je kwam poolshoogte nemen, mij weer eens uit testen, en dacht dat eens even te kunnen doen onder het mom van die die petty excuusjes van je.

Quote
Riffijnen bleken hun huid niet, het haar wordt evenmin gebleekt en bij een flink aantal Riffijnse dames wordt het haar bedekt met een hoofddoek, wij zijn onveranderlijk, wij zijn niet te assimileren. Dat is denk ik de reden waarom wij gehaat worden of in jouw termen: de schuld krijgen.

Gaaaaap, Riffijnen zijn juist relatief makkelijk te assimileren. Hoeveel van de in Tanger geboren en opgegroeide Tanger Riffijnen spreken nog Riffijns? Niet veel, nee. Riffijnse ouders hechten er niet veel waarde aan, zo ook die van Europa. Arabisering van Riffijnen is zelfs in Alhoceima aan de gang in sommige wijken, met name Barrio Hadou. De Isousiyen van Casablanca die hun kinderen de eigen taal bij brengen, daar kunnen veel Riffijnen nog eens wat van leren.

Sommige Riffijnen steilen hun haar, bepaalde kapsalons waaronder een paar in Imzouren bieden zo'n behandeling aan en dat is niet anders in Heel Marokko of Noord-Afrika. Als je wilt doen overkomen alsof we niet besmet zijn met het Westers schoonheidsideaal dan lieg je dat je barst. Ik heb reclame's gezien in de Marokkaanse apotheken voor een lichtere huid (fair and handsome, geloof ik dat die creme heet, uit India). Maar aan de andere kant is het raar dat getinte mensen het zo erg kwalijk genomen wordt terwijl blanken zonnestudio's in het leven roepen,, smeermiddelen kopen om bruin te worden of een permanentje nemen bij de kapsalon zonder het verwijt te krijgen niet trots te  zijn op hun origine. Riffijnen in NL gaan onder de zonnebank en vrouwen in Arif blijven het liefst uit de zon om wit te blijven en/of gebruiken die creme. Dus? Veroordelen, verafschuwen en walgen is het enige wat jij kunt. Tazzzzzzzzzz gi nennesh! Is dat dus de diepzinnige en scherpe analyse die  chatt bouyazan voor ons in petto had? Ga nou maar weer snel aan je kifpijp lurken, ay angouf!
Title: Re: Waarom Riffijnen altijd de schuld krijgen.
Post by: Botermes on 11/05/2016 om 23:36:17
Nigga is zich door zijn zelfingenomenheid zeker niet bewust van de hypocriete onzin die hij uitslaat, door eerst een zeer getalenteerde en succesvolle multi-instrumentalistische zanger/songwriter puur op zijn voorkomen en gestalte te beoordelen, en dat mag hij van mij. Je hebt het recht  bekrompen en een fucking idioot te zijn! Maar ga dan later geen toneel spelen door van een zieke maatschappij te spreken die alles en iedereen op basis van uiterlijk beoordeelt, terwijl je net jezelf zwaar schuldig hebt gemaakt aan datgene wat je nu zogenaamd zo erg verafschuwt.
Title: Re: Waarom Riffijnen altijd de schuld krijgen.
Post by: Chatt in de wildernis on 12/05/2016 om 11:56:43
De laatste keer dat ik je aan de lijn had, toen het mij niet eens gegund werd mijn eigen mening te uiten over een stuk dat Tamza geschreven had in de media, waarin ik jou niet eens persoonlijk benaderd of gequote had maar jij arrogant als je bent, het nodig vond mij daar voor te schofferen. Blijkbaar was het verkeerd een mening te hebben die tegen de jouwe in druist. Wie denk je dat je bent, tering JUNK!

Als jij denkt het normaal te vinden, nadat voorval toen ik je verzocht had geen contact meer met mij op te nemen, als jij zomaar denkt als een brutale hond me te kunnen komen op zoeken en weer lastig te vallen, dan ben je bij mij aan het verkeerde adres.

Ik had je toen zelfs het laatste woord gegund met je 'I AM A CROOK'. En nu heb ik je zelfs in eerste instantie genegeerd maar ook dat mocht niet baten. Wat wil je nou van me? Wil je een klap voor je lelijke smoel hebben? Die kun je krijgen als je daar zo graag naar solliciteert, viezerik. Qowed!

Het is zeker lang geleden dat je in de spiegel hebt gekeken, opa met je buik die je djelaba een halve meter tov je borstkas doet uitwijken. Ps: Soon you'll be 60 years old. Trouwens waarom kom je altijd naar onze buurt cafe? Het zal me niets verbazen als heel Boughaman jou uit heeft gekotst, en terecht.
 

Mensen lastig vallen die jou in het verleden hebben verzocht geen contact meer op te nemen, druist niet in tegen die vage principes van je? Ik geloof dat er ook een naam  bestaat voor die obsessie.
 

Ten 1e is 'will' optioneel. Ten 2e heb ik het bewust weggelaten omdat ik niet de indruk wil wekken alsof het een belofte zou zijn. I might as well smack yo punk ass up against a wall or whatever. Try me, nigga, anytime!

Ben ik daar dan de aangewezen persoon voor om dat voor je te uit te zoeken en waarom moest je dat dan per se aan mij kwijt? Flikker nou eens een keer op, joh, mafkees!  Je kwam poolshoogte nemen, mij weer eens uit testen, en dacht dat eens even te kunnen doen onder het mom van die die petty excuusjes van je.

Gaaaaap, Riffijnen zijn juist relatief makkelijk te assimileren. Hoeveel van de in Tanger geboren en opgegroeide Tanger Riffijnen spreken nog Riffijns? Niet veel, nee. Riffijnse ouders hechten er niet veel waarde aan, zo ook die van Europa. Arabisering van Riffijnen is zelfs in Alhoceima aan de gang in sommige wijken, met name Barrio Hadou. De Isousiyen van Casablanca die hun kinderen de eigen taal bij brengen, daar kunnen veel Riffijnen nog eens wat van leren.

Sommige Riffijnen steilen hun haar, bepaalde kapsalons waaronder een paar in Imzouren bieden zo'n behandeling aan en dat is niet anders in Heel Marokko of Noord-Afrika. Als je wilt doen overkomen alsof we niet besmet zijn met het Westers schoonheidsideaal dan lieg je dat je barst. Ik heb reclame's gezien in de Marokkaanse apotheken voor een lichtere huid (fair and handsome, geloof ik dat die creme heet, uit India). Maar aan de andere kant is het raar dat getinte mensen het zo erg kwalijk genomen wordt terwijl blanken zonnestudio's in het leven roepen,, smeermiddelen kopen om bruin te worden of een permanentje nemen bij de kapsalon zonder het verwijt te krijgen niet trots te  zijn op hun origine. Riffijnen in NL gaan onder de zonnebank en vrouwen in Arif blijven het liefst uit de zon om wit te blijven en/of gebruiken die creme. Dus? Veroordelen, verafschuwen en walgen is het enige wat jij kunt. Tazzzzzzzzzz gi nennesh! Is dat dus de diepzinnige en scherpe analyse die  chatt bouyazan voor ons in petto had? Ga nou maar weer snel aan je kifpijp lurken, ay angouf!

Calm down, angry tooth fairy :-) Ik bespeur een hoge mate van frustratie dus raad ik je aan om tot tien te tellen. Op te houden met schuimbekken en het speeksel van je scherm te vegen. Je vervalt helaas weer in herhaling met je ordinaire schelpartij.

Hey tooth fairy, besef je nu nog steeds niet dat Chatt mijlenver boven dat gescheld van je staat? Ik ben helaas nogal sociaal onaangepast, maar daar valt best mee te leven.

Ik heb nu weinig tijd, maar de volgende keer ga ik je een verhaaltje vertellen over een gesprek dat ik had met een man uit Zambia.

Oh ja, ga zo nu en dan onder de douche want het wordt warm weer zeggen ze. Vergeet vooral niet je bips en je oksels flink in te zepen met een stuk Fa. Trek een schone onderbroek en hemd aan, bij voorkeur van katoen, want die eerste dag dat je bij mij instapte zette ik de airco op z'n hoogst, alle ramen open, maar ik rook die weerzinwekkende zurige zweetgeur nog...






Title: Re: Waarom Riffijnen altijd de schuld krijgen.
Post by: Chatt in de wildernis on 12/05/2016 om 12:13:59
Nigga is zich door zijn zelfingenomenheid zeker niet bewust van de hypocriete onzin die hij uitslaat, door eerst een zeer getalenteerde en succesvolle multi-instrumentalistische zanger/songwriter puur op zijn voorkomen en gestalte te beoordelen, en dat mag hij van mij. Je hebt het recht  bekrompen en een fucking idioot te zijn! Maar ga dan later geen toneel spelen door van een zieke maatschappij te spreken die alles en iedereen op basis van uiterlijk beoordeelt, terwijl je net jezelf zwaar schuldig hebt gemaakt aan datgene wat je nu zogenaamd zo erg verafschuwt.

Het is moeilijk uit te leggen, maar ik ben geobsedeerd door 'echte' dingen, echte mensen maken echte dingen! Onechte mensen produceren alleen bagger, net als je Prince. Michael Jackson was eigenlijk ook onecht, maar hij had het geluk Quincy Jones' pad te kruisen, en Quincy Jones is zo echt als maar zijn kan, met Thriller als resultaat. Nadat de samenwerking met Quincy Jones stopte werd door Michael vrijwel uitsluitend onechte BS geproduceerd, vind ik.

Prince - Purple Rain

I never meant to cause you any sorrow
 I never meant to cause you any pain
 I only wanted to one time to see you laughing
 I only wanted to see you
 Laughing in the purple rain

 Purple rain, purple rain
 Purple rain, purple rain
 Purple rain, purple rain
 I only wanted to see you
 Bathing in the purple rain

 I never wanted to be your weekend lover
 I only wanted to be some kind of friend
 Baby, I could never steal you from another
 It's such a shame our friendship had to end

 Purple rain, purple rain
 Purple rain, purple rain
 Purple rain, purple rain
 I only wanted to see you
 Underneath the purple rain

 Honey, I know, I know
 I know times are changing
 It's time we all reach out
 For something new, that means you too

 You say you want a leader
 But you can't seem to make up your mind
 I think you better close it
 And let me guide you to the purple rain

 Purple rain, purple rain
 Purple rain, purple rain
 If you know what I'm singing about up here
 C'mon, raise your hand

 Purple rain, purple rain
 I only want to see you
 Only want to see you
 In the purple rain

Writers: PRINCE ROGERS NELSON

Yeah man, dit is werkelijk indrukwekkend, vooral dat 'If you know what I'm singing about up here', maar jij weet wel waar hij over zingt hey. Paarse regen, paarse regen....






Title: Re: Waarom Riffijnen altijd de schuld krijgen.
Post by: Botermes on 13/05/2016 om 01:34:12
Calm down, angry tooth fairy :-) Ik bespeur een hoge mate van frustratie dus raad ik je aan om tot tien te tellen. Op te houden met schuimbekken en het speeksel van je scherm te vegen. Je vervalt helaas weer in herhaling met je ordinaire schelpartij.

Het was eigenlijk meer dat ik te recht voor je raap ben geweest maar wat is nou het wezenlijk verschil tussen een ordinaire scheldpartij en een elegante? Het is natuurlijk maar waar chatt op geilt. Ik realiseer me eigenlijk ook dat ik je wat banaantjes heb toegestopt. When a monkey has been given some bananas, he ofcourse will keep on coming back for more. I guess I'm going to put some venom in the next ones.

Quote
Hey tooth fairy, besef je nu nog steeds niet dat Chatt mijlenver boven dat gescheld van je staat? Ik ben helaas nogal sociaal onaangepast, maar daar valt best mee te leven.

Mijlenver gezien vanuit je 'delusional' zelfbeeld maar in werkelijkheid niet ver genoeg om af te zien van een conflict die je op je zelf hebt afgeroepen. Of zelfs je misstappen in te zien, fatsoen te tonen en excuses aan te bieden. Maar waarschijnlijk zullen je enorme ego en het kleine hartje je beletten daar tot over te gaan. Althans, daar ga ik vanuit. Ik zelf heb geen keus, ik moet je confronteren omdat je me niet met rust wilt laten en zelfs al moet dat resulteren in 'me beating up your monkey ass to apeshit'.

Quote
Ik heb nu weinig tijd, maar de volgende keer ga ik je een verhaaltje vertellen over een gesprek dat ik had met een man uit Zambia.

Please don't bother. Look, I know you're socially deprived and your life really sucks and stuff but perhaps you could better leave that for your pothead friends in Morocco or your petty drugdealing colleagues anywhere else.


Quote
Oh ja, ga zo nu en dan onder de douche want het wordt warm weer zeggen ze. Vergeet vooral niet je bips en je oksels flink in te zepen met een stuk Fa. Trek een schone onderbroek en hemd aan, bij voorkeur van katoen, want die eerste dag dat je bij mij instapte zette ik de airco op z'n hoogst, alle ramen open, maar ik rook die weerzinwekkende zurige zweetgeur nog...

Het spijt me zeer dat je dat zo hebt moeten ervaren. Ik douch niet voor dat ik naar het strand ga maar afgezien van dat, dacht ik natuurlijk ook van: dat het maar chatt was waarmee ik een uitstapje ging maken. Ik bedoel, niemand gaat zich speciaal douchen voor een bezoek aan het toilet, toch. Sinds die dag had ik eigenlijk al een enorme hekel aan je gekregen. Daar ga ik je meer over vertellen
als je zo blijft doorgaan.

Nogmaals, het spijt me ten zeerste. Maar erger voor jou persoonlijk zal zijn dat het niet uit maakt welk deodorant, showergel, eau de toilette je ook mag gebruiken, omdat je natuurlijk altijd opgescheept blijft zitten met het uiterlijk van een schoorsteenveger. Je kent ongetwijfeld dat gezegde wel van ' Al draagt een aap een gouden ring....'  ;D
Title: Re: Waarom Riffijnen altijd de schuld krijgen.
Post by: Botermes on 13/05/2016 om 17:40:20
Het is moeilijk uit te leggen, maar ik ben geobsedeerd door 'echte' dingen, echte mensen maken echte dingen! Onechte mensen produceren alleen bagger, net als je Prince. Michael Jackson was eigenlijk ook onecht, maar hij had het geluk Quincy Jones' pad te kruisen, en Quincy Jones is zo echt als maar zijn kan, met Thriller als resultaat. Nadat de samenwerking met Quincy Jones stopte werd door Michael vrijwel uitsluitend onechte BS geproduceerd, vind ik.
Hier valt helemaal niets tegen in te brengen, omdat binnen de persoonlijke bubbel van chatt nietzeggende termen als 'echte en 'bagger' natuurlijk al argumenten op zich zijn..

Quote
Yeah man, dit is werkelijk indrukwekkend, vooral dat 'If you know what I'm singing about up here', maar jij weet wel waar hij over zingt hey. Paarse regen, paarse regen....
Natuurlijk denk ik dat hij over paarse regen zingt want het verklaren van metaforen is helaas  alleen voorbehouden aan pretentious punks like you..
Title: Re: Waarom Riffijnen altijd de schuld krijgen.
Post by: Botermes on 17/05/2016 om 04:14:32
Ik wil nog wel even terug komen op een punt dat monkey probeerde te maken door te stellen dat Riffijnen gehaat worden omdat ze niet te veranderen of  te assimileren zijn. Veel mensen kunnen zich daar wel wat bij voorstellen. In werkelijkheid komt dit helaas neer op het aanhouden van een achterlijke dorpsmentaliteit, dat is de onveranderlijke Riffijn. Hiermee wordt gesuggereerd dat een Riffijn geen culturele transitie kan ondergaan en men een stereotype beeld hoort aan te houden van een archaïsche mentaliteit die een Riffijn juist Riffijns maakt. Een ergere doodsteek kun je je eigen cultuur niet geven in een toekomst waar jongeren dit natuurlijk de rug zullen toekeren.

Maar het is sowieso niet waar dat Riffijnen altijd hun eigen tradities trouw zijn gebleven. Riffijnen zijn collectief altijd onderhevig geweest aan verandering. Laat me eens even het huwelijksceremonie als voorbeeld nemen. Veel mensen denken zeker dat de lofzang van 'slat-u-slam' een lange traditie kent, maar in werkelijkheid werd dit pas na de koloniale tijd in Rif geïntroduceerd. Eerder werd het er niet eens gebruikt. Geen Riffijnse vrouw van tegenwoordig zal een 'tafelyunt' op haar kin plaatsen.

Het zijn natuurlijk sowieso uitspraken die je altijd niet serieus en juist met een korreltje zout moet nemen zoals: Nederlanders zijn gierig, Belgen zijn dom etc etc. Dat is de categorie uitspraken waarin het eerder genoemde ook hoort. Riffijnen horen juist een verscheidenheid aan persoonlijkheden te hebben en een verscheidenheid aan interesses te tonen. En dat heeft men ook, alleen zijn het vaak bepaald type mensen die willen dicteren hoe een 'echte' Riffijn hoort te zijn en dat brengt een bepaalde onnodige druk met zich mee. Het is juist de zwakte van Marokkanen in het algemeen dat ze één bepaald ideaalbeeld na leven waardoor ze allemaal iets te veel op elkaar lijken.

Waarom denk je dat het zo makkelijk is een karikatuur Marokkaan te schetsen? Juist daarom, omdat Marokkanen te veel op elkaar willen lijken. Die Turkse jongen met die rijschool Gataar youtube filmpjes heeft dat natuurlijk heel goed begrepen.  Hij maakt goede komedie en zijn filmpjes zijn gewoon vermakelijk. Maar afgezien van dat klopt het toch ook gewoon dat veel Marokkaantjes met een Real Madrid t-shirt en een nektasje rondlopen. Misschien wel trendsetters want heel veel Turken en andere Oosterse  bevolkingsgroepen hebben dat inmiddels ook al overgenomen maar het neemt niet weg dat veel Marokkanen te veel op elkaar willen lijken.

Vergeet de vorige alinea even, het trieste aan heel wat Riffijnen in diaspora is dat ze zich tegen de ene cultuur sterk proberen af te zetten door zich juist te assimileren aan een andere. Het mes snijdt ook aan 2 kanten. Je kunt dus je sterk tegen de Westerse cultuur afzetten door een salafist te worden, maar je kunt ook een Uncle Tom worden en alles wat Amazigh is verwerpen en jezelf een geheel westerse identiteit aanmeten. De derde is natuurlijk is de verarabiseerde Riffijn in Marokko die alles wat Amazigh als onaangenaam ervaart en vindt dat  daar afgerekend mee dient te worden. Allen zijn natuurlijk voorbeelden van uitersten maar als je kijkt naar de gemiddelde Riffijn dan merk je dat die zich meer past aan zijn omgeving wat die ook moge zijn en meer een bepaalde houding van onverschilligheid vertoont maar ook langzamerhand door het ijs zakt. Je bent pas een Riffijn als je je taal behoudt ongeacht je ideeën, voorkeuren of persoonlijkheid en hopelijk kunnen toekomstige en huidige Imazighen in Rif dat voorbeeld stellen om zo degenen in diaspora te motiveren.

Title: Re: Waarom Riffijnen altijd de schuld krijgen.
Post by: Chatt in de wildernis on 18/05/2016 om 11:38:47
Dat is nu ook hetzelfde met die asielzoekers. Het is niet leuk om mensen weg te sturen maar het moet gewoon wel om de stabiliteit in eigen land te behouden. Als 3e generatie Marokkanen en Turken in NL zich geen Nederlander voelen, waarom zouden dan Syriërs of Eritreeërs dat in 2050 wel doen? Mensen tijdelijk opvangen prima! Maar dat ze denken hier alles zo maar te kunnen krijgen en van alles lopen te eisen terwijl ze er geen flikker voor gedaan hebben, gaat me net iets te ver.


Dit stuk tekst, hooggewaardeerde stinker, was de reden waarom ik het niet kon laten om je even de gordijnen in te jagen. Jij, zoon van een Marokkaanse immigrant, had het geluk dat je 'zonder er een flikker ervoor te doen' in Nederland geboren werd of hier op jonge leeftijd aankwam. Je mocht in een huis met stromend water en stroom wonen, je kreeg gratis onderwijs (niet genoeg naar mijn mening, maar dat ligt waarschijnlijk aan je motivatie en inzet), gratis zwemles, gratis zorg, aan jouw zijn kapitalen aan specialistische zorg uitgegeven, je hebt in relatieve veiligheid/vrede mogen opgroeien, geen roadblocks, geen geweld, geen honger, geen extreme armoede etc etc.

Ik durf mijn rechterhand ( dat is een van de handen die je even hiervoor af wou snijden, maar ik denk dat je niet eens een boterham van een heel brood zou kunnen snijden) erom te verwedden dat je al je hele leven een Wajong uitkering geniet en nog geen dag in je leven gewerkt hebt.

Maar toch wens je 'die asielzoekers' het land uit, terwijl het in feite niet eens jouw land is. Om je geheugen op te frissen: je bent een Kut-Marokkaan van de tweede generatie. Nederlander ben je wel, maar alleen op papier. Als jij bij wijze van spreken je papiertje verliest op Kreta ben je in no time een van degenen die je het land uit wil bonjouren.

Maar dat weerhoudt jou (nazaat van vluchtelingen) er niet van om mensen die extreme onveiligheid, honger, oorlog, dood, en uitzichtloosheid ontvluchten de toegang te ontzeggen met stabiliteit als argument...

Ik heb oprecht medelijden met je, arme ziel.
Title: Re: Waarom Riffijnen altijd de schuld krijgen.
Post by: 3ich on 18/05/2016 om 22:39:53
wie bepaalt het ideaal en waarom?

Riffijnen bleken hun huid niet, het haar wordt evenmin gebleekt en bij een flink aantal Riffijnse dames wordt het haar bedekt met een hoofddoek, wij zijn onveranderlijk, wij zijn niet te assimileren. Dat is denk ik de reden waarom wij gehaat worden of in jouw termen: de schuld krijgen.
Het is allemaal de schuld van die verdoemde Barbie!

Haha

De Riffijnse bruiden worden anders flink gebleekt op hun trouw dag...


Title: Re: Waarom Riffijnen altijd de schuld krijgen.
Post by: Botermes on 19/05/2016 om 04:23:50

Dit stuk tekst, hooggewaardeerde stinker, was de reden waarom ik het niet kon laten om je even de gordijnen in te jagen. Jij, zoon van een Marokkaanse immigrant, had het geluk dat je 'zonder er een flikker ervoor te doen' in Nederland geboren werd of hier op jonge leeftijd aankwam. Je mocht in een huis met stromend water en stroom wonen, je kreeg gratis onderwijs (niet genoeg naar mijn mening, maar dat ligt waarschijnlijk aan je motivatie en inzet), gratis zwemles, gratis zorg, aan jouw zijn kapitalen aan specialistische zorg uitgegeven, je hebt in relatieve veiligheid/vrede mogen opgroeien, geen roadblocks, geen geweld, geen honger, geen extreme armoede etc etc.

Ik durf mijn rechterhand ( dat is een van de handen die je even hiervoor af wou snijden, maar ik denk dat je niet eens een boterham van een heel brood zou kunnen snijden) erom te verwedden dat je al je hele leven een Wajong uitkering geniet en nog geen dag in je leven gewerkt hebt.

Maar toch wens je 'die asielzoekers' het land uit, terwijl het in feite niet eens jouw land is. Om je geheugen op te frissen: je bent een Kut-Marokkaan van de tweede generatie. Nederlander ben je wel, maar alleen op papier. Als jij bij wijze van spreken je papiertje verliest op Kreta ben je in no time een van degenen die je het land uit wil bonjouren.

Maar dat weerhoudt jou (nazaat van vluchtelingen) er niet van om mensen die extreme onveiligheid, honger, oorlog, dood, en uitzichtloosheid ontvluchten de toegang te ontzeggen met stabiliteit als argument...

Ik heb oprecht medelijden met je, arme ziel.

En wat is je tegenargument? Dat een altruïstisch ideaal boven alles gaat, ook boven stabiliteit? Ik wist niet dat drugshandelaren  het altruïsme zo hoog in het vaandel hadden zitten.

Je kunt alleen maar trollen, daarom reageer je ook alleen maar op wat anderen schrijven en zal je nooit zelf een onderwerp aansnijden
omdat je alleen voldoening haalt uit  het provoceren van anderen, a vieze schoorsteenveger. Zwart hart, zeker door het roet dat via je longen uiteindelijk ook je hart heeft bereikt.


Title: Re: Waarom Riffijnen altijd de schuld krijgen.
Post by: Chatt in de wildernis on 19/05/2016 om 14:12:07
Het is allemaal de schuld van die verdoemde Barbie!

Haha

De Riffijnse bruiden worden anders flink gebleekt op hun trouw dag...

Yo Itchy, ma main man! What up man, where y'a been all that time?

Barbie zeg je, he? Toen ik een kleine jongen was en me onbespied waande heb ik haar een keer de kleren van het lijft gerukt! Teleurstelling alom toen ik dat dunne lijfje zonder tieten, zonder derriere, in een roze biggetjeskleur aanschouwde. Ik heb haar d'r kleren weer aangetrokken en nooit meer aangeraakt.

Dat gips dat ze voor veel geld zich op laten smeren heet ' make up', Itchy. Da's afwasbaar, in tegenstelling tot het permanent bleken waar ik het over heb.

Me Itchy, I didn't look at her face tha wedding night, cause I already knew what she looked like. I was more wandering how thebody parts looked that I didn't have the chance to see before :-)
Title: Re: Waarom Riffijnen altijd de schuld krijgen.
Post by: Botermes on 19/05/2016 om 15:55:30

Dat gips dat ze voor veel geld zich op laten smeren heet ' make up', Itchy. Da's afwasbaar, in tegenstelling tot het permanent bleken waar ik het over heb.


Het is geen geheim dat Loreal een complete  lijn van skin lightening products voor Afrikaanse en Aziatische landen heeft ontworpen waaronder Marokko ook tot de afzetmarkt behoort.Loop eens een apotheek binnen in Marokko.  Ik weet niet onder welke hoopje kif  jij leeft.

Quote
Me Itchy, I didn't look at her face tha wedding night, cause I already knew what she looked like. I was more wandering how thebody parts looked that I didn't have the chance to see before :-)


Als je je zo respectloos over je eigen vrouw uit laat op een forum voor wat aandacht dan ben jij het toch wel waar men medelijden mee moet hebben.
Ps: I'm sure you must have meant  wondering instead of wandering or were you really wandering like some bum along the  side walk? That wouldn't make any sense, would it?
Het krijgen van een koekje van eigen deeg voor je taalnazisme zal hoe dan ook moeilijk voor je ego te verkroppen zijn, maar dat had je nog tegoed van me.
Title: Re: Waarom Riffijnen altijd de schuld krijgen.
Post by: 3ich on 20/05/2016 om 11:18:35
Yo Itchy, ma main man! What up man, where y'a been all that time?

Barbie zeg je, he? Toen ik een kleine jongen was en me onbespied waande heb ik haar een keer de kleren van het lijft gerukt! Teleurstelling alom toen ik dat dunne lijfje zonder tieten, zonder derriere, in een roze biggetjeskleur aanschouwde. Ik heb haar d'r kleren weer aangetrokken en nooit meer aangeraakt.

Dat gips dat ze voor veel geld zich op laten smeren heet ' make up', Itchy. Da's afwasbaar, in tegenstelling tot het permanent bleken waar ik het over heb.

Me Itchy, I didn't look at her face tha wedding night, cause I already knew what she looked like. I was more wandering how thebody parts looked that I didn't have the chance to see before :-)
Ewa a Chatt, Is veel gebeurd and Life goes on... Heb inmiddels ook een gezinnetje.

Ik zeg je eerlijk man. Nadat ik deze topic gelezen heb, heb ik al spijt dat ik hier gereageerd heb. Alleen maar negativiteit man. Na 10 jaar is het niveau van communicatie nog steeds zero.

Gaat nergens over man...

Ik heb veel onderwerpen die ik wil aankaarten hier op het forum. Maar als ik dit lees dan denk ik, van nee man laat maar!

Alsof de tijd hier stil heeft gezeten en de persoonlijke en geestelijke ontwikkeling van sommige leden idem dito.

Doe normaal. wat ga je hier je persoonlijke issues met elkaar uitvechten?
Title: Re: Waarom Riffijnen altijd de schuld krijgen.
Post by: Chatt in de wildernis on 21/05/2016 om 12:13:15
Doe normaal. wat ga je hier je persoonlijke issues met elkaar uitvechten?

Wat is tegenwoordig nog normaal, Itchy?

Title: Re: Waarom Riffijnen altijd de schuld krijgen.
Post by: 3ich on 21/05/2016 om 20:16:06
Wat is tegenwoordig nog normaal, Itchy?
Je weet heel goed waar ik op doel...

Maar goed. Hoe isie verder Chatt? Ben je nog steeds die Amazigh seculier?

Title: Re: Waarom Riffijnen altijd de schuld krijgen.
Post by: Chatt in de wildernis on 23/05/2016 om 19:23:50
Je weet heel goed waar ik op doel...

De vijandigheid tussen extreem-links en extreem rechts zal altijd bestaan. Wat ik niet begrijp is dat een Marokkaan extreem rechtse standpunten poneert zonder schaamte. Begin jaren negentig heb ik een aantal jaren in Frankrijk doorgebracht, toentertijd had je af en toe ook 'les arabes et les blacks' die sympathie koesterden voor standpunten van het Front National. Het spijt me, maar aan die lui had ik meteen een gruwelijke hekel.

Toen ik dat stuk over asielzoekers van onze tandenfee las gingen mijn nekharen recht overeind staan

Je hebt overigens wel gelijk dat ik te radicaal en op de man reageer, ik zou me veel gematigder uit moeten drukken. Mea culpa...

Quote
Maar goed. Hoe isie verder Chatt? Ben je nog steeds die Amazigh seculier?
Het gaat goed met me, Itchy:-) Dank voor je belangstelling.

Je hebt ongetwijfeld wel eens het liedje 'Imagine' van John Lennon gehoord? 



Title: Re: Waarom Riffijnen altijd de schuld krijgen.
Post by: Botermes on 23/05/2016 om 22:47:47
Door te wijzen op de enorme problemen dat massa migratie met zich meebrengt houd ik er extreem rechtse standpunten op na? Dat is toch gewoon de werkelijkheid ongeacht politieke voorkeur. Dat is wat ik geschreven heb. Dat extreem links eerder van een grote uitdaging spreekt, doet daar niets aan af. Zelfs de doorgaans heel linkse vrijwilligers in Duitse asielcentra spreken van een ongepaste dwingende toon van sommige asielzoekers.

Je kunt wel de moraalridder op dit forum uithangen maar jezelf inzetten voor vluchtelingen ho-maar! Je bent alleen genereus namens anderen, niet namens jezelf. Je meent extreem links te zijn maar wel egoïstisch genoeg om drugs te dealen en dat mensen er aan onderdoor gaan neem je wel voor lief zolang je zelf er op kunt verdienen. Nou, lekker extreem links is dat..

In werkelijkheid is het het aapje natuurlijk alleen te doen om zijn drang altijd ergens tegen aan te schoppen, en zal hij natuurlijk altijd
wat excuusjes naar voren schuiven om zijn misdragingen proberen te rechtvaardigen. In de zomer kom ik je wel tegen zodra ik die, van het drugsgeld gekochte, dikke Amerikaan daar zie staan, kom ik je wel even gedag zeggen.

Title: Re: Waarom Riffijnen altijd de schuld krijgen.
Post by: Botermes on 24/05/2016 om 00:45:25
Ik heb je 2 jaar geleden toen laten gaan met die beef over Tamza al stond ik in mijn recht. Maar nu je me weer bent komen op zoeken, alsof er niets gebeurd was, laat ik het er echt niet bij zitten tot dat het je zal doordringen dat je nooit maar dan ook nooit meer contact met me zal  opzoeken, tering aap!
Title: Re: Waarom Riffijnen altijd de schuld krijgen.
Post by: Botermes on 24/05/2016 om 03:02:38
Ewa a Chatt, Is veel gebeurd and Life goes on... Heb inmiddels ook een gezinnetje.

Ik zeg je eerlijk man. Nadat ik deze topic gelezen heb, heb ik al spijt dat ik hier gereageerd heb. Alleen maar negativiteit man. Na 10 jaar is het niveau van communicatie nog steeds zero.

Gaat nergens over man...

Ik heb veel onderwerpen die ik wil aankaarten hier op het forum. Maar als ik dit lees dan denk ik, van nee man laat maar!

Alsof de tijd hier stil heeft gezeten en de persoonlijke en geestelijke ontwikkeling van sommige leden idem dito.

Doe normaal. wat ga je hier je persoonlijke issues met elkaar uitvechten?

Eerst komt hij zeiken over Prince, omdat ik toevallig zijdelings een opmerking maakte over een nummer van hem dat op het onderwerp aansluit. En dan negeer ik hem en dan blijft hij als nog plakken door verder te gaan over huid bleken en weet ik het allemaal wat, alles waar hij maar zijn negativiteit op kan botvieren. Dan denk ik: rot op, wat heb ik daarmee te maken! En nu is het ineens de massa migratie en de problemen dat het met zich meebrengt, dat hem niet beviel dat ik dat ter sprake heb gebracht. Hij kan zijn eigen ideeën niet eens verdedigen zonder het op de man te spelen. Prince, huidbleken, Michael jackson, asielzoekers en nu 'imagine' van John Lennon...Kun je het nog volgen? ::)

Ik had al een enorme hekel aan hem gezien het laatste contact dat ik met hem had dat geëindigd was in een ruzie. Met deze aap wilde ik sowieso nooit meer iets te maken hebben. Sorry, maar als hij dan nog mij blijft achtervolgen, dan is dat de druppel die de emmer doet overlopen. Hij moet mij echt niet tegenkomen. Ik ben een nice guy, maar als iemand denkt met mij te kunnen sollen, dan kan ik echt doordraaien en ben ik echt tot heel veel in staat.


Title: Re: Waarom Riffijnen altijd de schuld krijgen.
Post by: Chatt in de wildernis on 26/05/2016 om 15:16:29
Door te wijzen op de enorme problemen dat massa migratie met zich meebrengt houd ik er extreem rechtse standpunten op na?
Ja, de term massa immigratie ontleen je rechtstreeks aan extreem rechts. Je hebt een paar berichten terug de Engelse term 'mongrel' gebruikt,( de eerste keer dat ik dat woord las stond het in het boek 'Blood Meridian or the Evening Redness in the West'), je noemt me stelselmatig in zowat elk bericht een aap met een stevige krachtterm er voor.

Je bent zonder er erg in te hebben vervuld van zelfhaat, dat is dezelfde ziekte waaraan je idool en vele anderen lijden. Dat lijden aan zelfhaat maakt dat ze hun soort verachten en het liefst hun huid zouden afdoen om een ander kleurtje aan te trekken.



 
Quote
Dat is toch gewoon de werkelijkheid ongeacht politieke voorkeur.
Jouw werkelijkheid en de mijne zijn niet dezelfde. Heeft nog nooit iemand je verteld dat ieder paar ogen werkelijkheid en waarheid anders waarneemt ?
Quote
meent extreem links te zijn maar wel egoïstisch genoeg om drugs te dealen en dat mensen er aan onderdoor gaan neem je wel voor lief zolang je zelf er op kunt verdienen. Nou, lekker extreem links is dat..
In de hoedanigheid van drugsdealer heb ik vele driehoek gesprekken met burgemeesters en korpschef gevoerd en noemden ze ons 'ondernemers in de droge horeca'. Ik ben niet verantwoordelijk voor het Nederlands gedoogbeleid, mocht je drugsdealers willen aanspreken op hun verantwoordelijkheid jegens degenen die er onderdoor gaan dan raad ik je aan om wederom een uiterst rechtse partij te steunen, die zijn altijd tegen gedogen en voor handhaving geweest.[/quote]
Quote
In de zomer kom ik je wel tegen zodra ik die, van het drugsgeld gekochte, dikke Amerikaan daar zie staan, kom ik je wel even gedag zeggen.
Het is een Japanner...
Title: Re: Waarom Riffijnen altijd de schuld krijgen.
Post by: Botermes on 26/05/2016 om 19:13:59
Ja, de term massa immigratie ontleen je rechtstreeks aan extreem rechts. Je hebt een paar berichten terug de Engelse term 'mongrel' gebruikt,( de eerste keer dat ik dat woord las stond het in het boek 'Blood Meridian or the Evening Redness in the West'), je noemt me stelselmatig in zowat elk bericht een aap met een stevige krachtterm er voor.

Massa migratie is een statistisch gegeven, geen subjectieve term dat gebaseerd is op de gevoelens van een politieke stroming. De cijfers liegen er toch niet om. Je wordt er dagelijks mee geconfronteerd als je de TV aan zet of de krant open slaat. Ik heb de term 'mongrel' in een culturele context gebruikt voor 3e generatie Marokkanen. Maar als je het zo wilt gaan spelen dan kan ik ook je zwartepieten opmerking jegens Prince erbij halen. Natuurlijk zal je ontkennen dat die opmerking raciaal geladen was en dat het puur om zijn kledij ging. Dan is de vraag natuurlijk wel af of je die link had gemaakt met die kleding als hij blank was geweest. Natuurlijk niet!

Ik heb je heel de tijd aap genoemd, ja. Wat is daarmee? Is dat de zoveelste insinuatie waarmee je me als racist probeert te labellen? Je bent voor mij een aap, beside for  being an ugly MFer, vooral vanwege je gedrag en dat je dat opvat als racistisch heb je eerder aan je eigen minderwaardigheidsgevoelens te danken dan aan mij.

Quote
Je bent zonder er erg in te hebben vervuld van zelfhaat, dat is dezelfde ziekte waaraan je idool en vele anderen lijden. Dat lijden aan zelfhaat maakt dat ze hun soort verachten en het liefst hun huid zouden afdoen om een ander kleurtje aan te trekken.

Ik ben te oud voor idolen, voor mij heeft Prince, en vele andere popsterren uit die tijd, slechts een nostalgische waarde. Misschien dat dat bij jou anders is maar dat interesseert mij verder niet, en hoef daar verder niets over te weten. Huid bleken haal je er zelf alleen bij om je negativiteit te rechtvaardigen. Prince was sowieso van multiraciale afkomst, gebruikte wel make up, zoals vele blanke artiesten dat ook deden, maar zijn huid hoefde hij niet te bleken. Je probeert hem wat dat betreft wel op één hoop met MJ te gooien, maar tevergeefs.

Vervuld van zelfhaat, dat is nog eens een aantijging. Waarom dan? Omdat ik een mening heb over massa migratie? Het is gewoon de werkelijkheid. Mensen associëren zich nu eenmaal met de groepen waar tot ze behoren en zo denk jij zelf ook. Jij wilt niet dat jouw dochter met iemand anders dan uit je eigen groep trouwt. De meeste mensen die jij kent en waarmee je omgaat zijn mensen uit je eigen groep, daar voel jij jezelf het prettigst bij. Waarom kan die discussie dan niet plaats vinden zonder gelijk racist te roepen naar degenen die zich zorgen maken, gezien de huidige ontwikkelingen, op den duur een minderheid te worden in hun eigen land? Het lijkt alsof je met je verachtingen een soort taboe lijkt te willen opwerpen. Rot toch een eind op, joh! Multiculturalisme is een ideaal die niet opgelegd kan worden maar die geleidelijk aan tot stand kan komen, die je vooral niet moet pushen met grootschalige migratie in zeer korte tijd.


Quote
  Jouw werkelijkheid en de mijne zijn niet dezelfde. Heeft nog nooit iemand je verteld dat ieder paar ogen werkelijkheid en waarheid anders waarneemt ?  In de hoedanigheid van drugsdealer heb ik vele driehoek gesprekken met burgemeesters en korpschef gevoerd en noemden ze ons 'ondernemers in de droge horeca'. Ik ben niet verantwoordelijk voor het Nederlands gedoogbeleid, mocht je drugsdealers willen aanspreken op hun verantwoordelijkheid jegens degenen die er onderdoor gaan dan raad ik je aan om wederom een uiterst rechtse partij te steunen, die zijn altijd tegen gedogen en voor handhaving geweest.


Jouw werkelijkheid niet de mijne? Dat had je toen ook kunnen bedenken toen je me schoffeerde voor mijn eigen mening over Tamza. Ze heeft trouwens nooit op je hopeloze pogingen gereageerd vandaar dat je zo gevoelig bent voor iemand die sympathie voor haar toont.

Nee, ik hoef naar niemand te gaan, het punt was nl dat je in werkelijkheid niet zo altruïstisch bent dan dat je je voordoet. Je bent een geldwolf en tenslotte niet zo maar in die handel terecht gekomen. Als jij maar rijk kunt worden en de rest, die kan naar de kolere gaan. Voor welk hoger doel zit chatt anders in die business? Peace & love, revolution, spiritual awakening etc zeker..



Title: Re: Waarom Riffijnen altijd de schuld krijgen.
Post by: Botermes on 26/05/2016 om 19:43:12
Verder moet je echt je smerige bek houden, dat ik hier alles gratis heb gekregen. Mijn vader heeft voor zijn gezin 40 jaar in de fabriek gestaan.
Title: Re: Waarom Riffijnen altijd de schuld krijgen.
Post by: 3ich on 27/05/2016 om 11:25:18
De vijandigheid tussen extreem-links en extreem rechts zal altijd bestaan. Wat ik niet begrijp is dat een Marokkaan extreem rechtse standpunten poneert zonder schaamte.

Je hebt overigens wel gelijk dat ik te radicaal en op de man reageer, ik zou me veel gematigder uit moeten drukken. Mea culpa...
Het gaat goed met me, Itchy:-) Dank voor je belangstelling.

Je hebt ongetwijfeld wel eens het liedje 'Imagine' van John Lennon gehoord?
Ik heb ooit een docu gezien van Jordan Maxwell (Echt een aanrader. Neem het met een korreltje zout)

Dat was echt een mind opener. Ze letterlijke woorden waren dat: the left wing and the right wing. Are in controll bij the same mind. Hij doelde meer op de Amerikaanse politiek met hun democraten en republikeinen. Dus de vleugels van de Phoenix worden bestuurd door 1 en dezelfde hersens.

Precies wat Brainpower jaren geleden zei: het maakt niet of het rechts of het links is! Want dat is precies wat een JINX is!

In het geval van vutymas linkt hij de vluchteling probleem en criminaliteit als een Riffijnse probleem. Dus m.a.w. hun zijn vluchtelingen als hun probleem maken krijgen wij als Riffijnen daar de schuld van. Dit is wel heel kort door de bocht...

Imagine is een andere woord voor fantaseren. Valt weinig te fantaseren in mij belevingswereld. Als je ziel uit je lichaam verkast zal die ter verantwoording worden geroepen. Ongeacht ras, religie, geslacht of wat dan ook.
Title: Re: Waarom Riffijnen altijd de schuld krijgen.
Post by: 3ich on 27/05/2016 om 11:34:52
Ik had al een enorme hekel aan hem gezien het laatste contact dat ik met hem had dat geëindigd was in een ruzie. Met deze aap
Sorry,

Ik vind jou de gebeten hond. Weet niet wat er precies heeft afgespeeld en hoe goed jullie mekaar kennen in reall Life?

Maar, jij komt echt gefrustreerd en hatelijk over. En Chatt heeft die OG Hood Mentality. Hij blijft cool...

Vutymas neem het me niet kwalijk ik geef alleen me persoonlijke waarneming. Ik heb verder persoonlijk niks tegen je of met je... ;)


Title: Re: Waarom Riffijnen altijd de schuld krijgen.
Post by: 3ich on 27/05/2016 om 11:41:20
Jordan Maxwell: https://vimeo.com/120315056

Heb geluk gehad want al zijn docu's zijn te koop en worden verwijderd van youtube
Title: Re: Waarom Riffijnen altijd de schuld krijgen.
Post by: Botermes on 27/05/2016 om 19:56:31
Sorry,

Ik vind jou de gebeten hond. Weet niet wat er precies heeft afgespeeld en hoe goed jullie mekaar kennen in reall Life?

Punk ass nigga kwam vaak naar mijn buurtcafé in Marokko, genietend van de gastvrijheid van mijn gemeenschap zijn vredespijpje roken, weet niet of je als buitenstaander in zijn gemeenschap zo makkelijk geaccepteerd wordt, maar goed. Via hier liet hij mij weten dat hij daar vaak komt en zo heb ik er een aantal keren wat tijd met hem doorgebracht. Hij heeft ooit als kind in mijn stad in Brabant gewoond en dat was dus eigenlijk de link die ik met hem had. Vaak gingen onze gesprekken van: Ken je die en die persoon, en dat nog etc.

De laatste keer dat ik hem zag was toen ik met hem naar het strand was geweest. In één van zijn posts waar hij met zijn beklag over mijn vermeende zweetlucht een sneer naar mij probeert uit te delen. Verbazingwekkend voor een nigga die zich vaak in het gezelschap bevindt van de meest ongure types waar het niveau van persoonlijke verzorging behoorlijk  te wensen over laat, maar goed. Zelf heeft hij vaak hetzelfde (donnay) tennis t-shirt en dezelfde stoffige jeans aan die in een zandbak lijkt te hebben gelegen.

Ik had al eerder met hem een geschil gehad maar ik zette mezelf daar makkelijk over heen. Niemand is perfect, dacht ik dan. Maar die dag dat ik dus met hem naar strand was geweest heb ik hem beter leren kennen. Eerder was het alleen zo dat ik een halfuurtje met hem aan tafel zat in het café. Hij maakte van die rare opmerkingen en sloeg bij vlagen van die rare toontjes aan waardoor het leek alsof hij dacht dat hij me voor de gek hield zonder dat ik het in de gaten had. Op een gegeven moment vroeg hij wat ik er van vond. Nigga dacht zeker dat ik nooit naar het strand was geweest! Ik weet echt niet wat voor poëtisch antwoord hij hoopte te krijgen dat ik het licht had gezien of zo. Hij doet zichzelf hier heel slim overkomen maar toen ik hem vroeg een basishandeling uit te leggen dat in het duiken gebruikt wordt, kon hij dat niet onder woorden brengen en zei dat hij dat niet kan uitleggen. ' Dat doe je gewoon' zei tie dan.

Het is een hele raar persoon, onderweg terug gedroeg hij zich heel passief agressief door heel de tijd  sip voor zich uit te staren zonder iets te zeggen. Dit is geen persoon die ik nog eens wil vergezellen concludeerde ik. Sinds die dag heb ik hem nooit meer opgezocht.

Een paar maanden later hier op het forum bij een topic over een stuk dat Tamza in de media geschreven had, komt hij mij schofferen omdat mijn Tamza gezinde mening die niet eens aan  hem persoonlijk geadresseerd was, hem niet beviel. Wie denkt hij wel niet te zijn? Na een woordenwisseling heb ik het er toen bij laten zitten.

2 jaar later, nu, komt hij mij weer opzoeken door te gaan zeiken over dingen die er niet toe doen in deze topic. En al negeer ik hem blijft hij nog doorgaan. Waarschijnlijk symptomen van de misstanden of tekortkomingen in zijn leven. Wat wilt hij van mij? Sorry, maar ik laat zijn tirannie echt niet over me heen lopen.

Title: Re: Waarom Riffijnen altijd de schuld krijgen.
Post by: Botermes on 28/05/2016 om 00:20:52
In het geval van vutymas linkt hij de vluchteling probleem en criminaliteit als een Riffijnse probleem. Dus m.a.w. hun zijn vluchtelingen als hun probleem maken krijgen wij als Riffijnen daar de schuld van. Dit is wel heel kort door de bocht...

Ik ben blij dat je dit ter sprake brengt. Riffijnen krijgen het van alle kanten te verduren omdat ze een minderheid binnen een minderheid in het kwadraat zijn. Moslim, Marokkaan, Amazigh en tenslotte pas Riffijn. Het gaat niet alleen om de Riffijn in NL maar de Riffijn overal, waar dan ook. De Riffijn is moslim dus elke keer als moslims in het hoekje geduwd worden verdedigt hij zichzelf als moslim en zijn mede-moslims. Wanneer Marokkanen worden gestigmatiseerd bestrijdt hij dat en komt hij op voor zijn mede-Marokkanen. Voor Imazighen springt hij ook de bres in om zijn mede-Imazighen te hulp te schieten. Maar wanneer het alleen om hem als Riffijn gaat, dan laten ze hem als een baksteen vallen. Zoek het maar uit!

Turk (of elk andere zichzelf moslim noemde): Sorry wij zijn moslims maar jullie zijn Marokkanen jullie hebben eigen issues, zoek het maar uit.

Niet Riffijnse Marokkaan: Wij zijn Marokkanen maar sorry, jullie Riaffa zijn een chaotisch volk. Wij zijn niet net als jullie zoek het maar uit.

niet Riffijnse Amazigh: Ja sorry, wij zijn Imazighen maar jullie van de Rif zijn allemaal criminelen en zitten in de drugs, zo zijn wij niet. Zoek het maar uit.

Verarabiseerde Riffijn: Ik ben trots dat mijn ouders/voorouders Riffijnen zijn maar het wordt tijd dat jullie een beetje modern worden. Sorry, het is niet verkeerd bedoeld maar je zult er op vooruit gaan als je die taal laat vallen en overgaat op 'L'3arbia'. Bovendien moeten jullie eens wat doen aan die bekrompen mentaliteit je bezig te houden met wat anderen doen. Daarom zijn wij in Tanger gaan wonen. Als je alleen maar Riffijn wilt blijven dan is het je eigen schuld!


De energie om voor zichzelf op te komen had hij reeds al verbruikt voor anderen. En daarom is hij de speelbal voor iedereen. Doet een beetje denken aan de naïeve bendelid die benderegels net iets te serieus neemt waardoor hij er uiteindelijk bedrogen uit komt.
Title: Re: Waarom Riffijnen altijd de schuld krijgen.
Post by: Botermes on 28/05/2016 om 00:48:28
Het is punt is dat je eerst voor jezelf dient op te komen voordat je voor anderen op kan komen. En doe je het liever net andersom dan houd je geen energie meer over om voor je zelf op te komen, en dan ben je altijd de pineut.

De vluchtelingenkwestie bracht ik alleen ter sprake om te laten zien dat ik me kan verplaatsen in de autochtonen die zich zorgen maken om de toekomst van hun land, door massa's mensen toe te laten die er hele andere normen en waarden op na houden. Dat kun je niet zo maar af doen als racisme. Het moet ter discussie gesteld kunnen worden, zonder enige taboe.  Door dat ik me dus in de oorspronkelijke Nederlanders kan verplaatsen, wordt mij dus verweten 'vervuld te zijn van zelfhaat' en dien ik verketterd en op een agressieve manier bestreden te worden. Sorry, maar mij ga je geen taboes opleggen door je eigen misplaatste visie als moreel hoger te achten. Ik kan me net zo goed ook in de vluchtelingen verplaatsen maar dat wil dan niet zeggen, dat de oplossing iedereen maar toe te laten moet zijn, terwijl minstens de helft niet eens echte oorlogsvluchtelingen zijn. Er zijn geen makkelijke oplossingen voor de vluchtelingenkwestie. En racisme roepen helpt ook niet..
Title: Re: Waarom Riffijnen altijd de schuld krijgen.
Post by: Botermes on 28/05/2016 om 18:51:08
Ik ben blij dat je dit ter sprake brengt. Riffijnen krijgen het van alle kanten te verduren omdat ze een minderheid binnen een minderheid in het kwadraat zijn. Moslim, Marokkaan, Amazigh en tenslotte pas Riffijn. Het gaat niet alleen om de Riffijn in NL maar de Riffijn overal, waar dan ook. De Riffijn is moslim dus elke keer als moslims in het hoekje geduwd worden verdedigt hij zichzelf als moslim en zijn mede-moslims. Wanneer Marokkanen worden gestigmatiseerd bestrijdt hij dat en komt hij op voor zijn mede-Marokkanen. Voor Imazighen springt hij ook de bres in om zijn mede-Imazighen te hulp te schieten. Maar wanneer het alleen om hem als Riffijn gaat, dan laten ze hem als een baksteen vallen. Zoek het maar uit!

Turk (of elk andere zichzelf moslim noemde): Sorry wij zijn moslims maar jullie zijn Marokkanen jullie hebben eigen issues, zoek het maar uit.

Niet Riffijnse Marokkaan: Wij zijn Marokkanen maar sorry, jullie Riaffa zijn een chaotisch volk. Wij zijn niet net als jullie zoek het maar uit.

niet Riffijnse Amazigh: Ja sorry, wij zijn Imazighen maar jullie van de Rif zijn allemaal criminelen en zitten in de drugs, zo zijn wij niet. Zoek het maar uit.

Verarabiseerde Riffijn: Ik ben trots dat mijn ouders/voorouders Riffijnen zijn maar het wordt tijd dat jullie een beetje modern worden. Sorry, het is niet verkeerd bedoeld maar je zult er op vooruit gaan als je die taal laat vallen en overgaat op 'L'3arbia'. Bovendien moeten jullie eens wat doen aan die bekrompen mentaliteit je bezig te houden met wat anderen doen. Daarom zijn wij in Tanger gaan wonen. Als je alleen maar Riffijn wilt blijven dan is het je eigen schuld!


De energie om voor zichzelf op te komen had hij reeds al verbruikt voor anderen. En daarom is hij de speelbal voor iedereen. Doet een beetje denken aan de naïeve bendelid die benderegels net iets te serieus neemt waardoor hij er uiteindelijk bedrogen uit komt.

In elk geval verdedigt de Riffijn er zichzelf inclusief ook mee, hetzij als moslim, Marokkaan etc. Maar de Riffijn is alleen fanatiek als er reeds algemeen geaccepteerde ideeën bestaan onder grotere gemene deler. Voor zichzelf als Amazigh en Riffijn zijnde kan hij maar moeilijk voet aan de grond krijgen, omdat de grote gemene deler de Amazigh als eigendom beschouwt. Je bent ingelijfd, en wordt verwacht de doelen van de grote gemene deler te dienen. Voor zichzelf te denken wordt als bedreiging gezien, en met argusogen gevolgd. Dat is de status quo.

De Riffijn streeft wel naar emancipatie als moslim zijnde in het westen en terecht, maar als Riffijn en Amazigh zijnde heeft hij moeite met het emanciperen omdat hij nog altijd meer bezig is de grote gemene deler het naar zijn zin te maken.
Title: Re: Waarom Riffijnen altijd de schuld krijgen.
Post by: Isefrawen on 29/05/2016 om 16:00:48
Wellicht omdat een hoop Irifiyen zich in gaten wanen van dijken waar ze geen vingers in moeten steken. Even afgezien van alle ruis dat in deze topic gaande is. Of nou ja, die ruis is juist datgene waar Irifiyen zich wellicht vaak hun vingers aan branden. Te emotioneel misschien. De passie. De vrucht van hun bestaan. Alleen weten ze zich vaak geen raad wat ze met die vruchten aanmoeten. Irrifiyen zijn passievruchten. Vruchten die door anderen geplukt worden. Omdat zelfhaat onder Riffijnen een groot goed is. Zie ze maar als vijgen. Ik ben sappiger en dikker dan die andere vrucht. Uiteindelijk vallen ze op de grond door het gekibbel onderling.
Title: Re: Waarom Riffijnen altijd de schuld krijgen.
Post by: Chatt in de wildernis on 04/06/2016 om 21:54:55
Punk ass nigga kwam vaak naar mijn buurtcafé in Marokko, genietend van de gastvrijheid van mijn gemeenschap zijn vredespijpje roken, weet niet of je als buitenstaander in zijn gemeenschap zo makkelijk geaccepteerd wordt,
Mijn buurtcafe, mijn gemeenschap? Daar ga je weer! Een cafe is vrij toegankelijk voor iedereen, ongeacht waar je vandaan komt en ik woon op maar liefst vier kilometer afstand! Een aantal jaren geleden kwam zelfs iemand uit Krona dagelijks domino spelen. Het is niet jouw gemeenschap, het is van ONS allemaal.
Quote
 
Verbazingwekkend voor een nigga die zich vaak in het gezelschap bevindt van de meest ongure types waar het niveau van persoonlijke verzorging behoorlijk  te wensen over laat, maar goed. Zelf heeft hij vaak hetzelfde (donnay) tennis t-shirt en dezelfde stoffige jeans aan die in een zandbak lijkt te hebben gelegen.
Armoede is geen schande, slechte hygiëne wel. Jij vindt iedereen in de Rif of zelfs Marokko onguur. Ik herinner me vooral je drie keer hardtrondig gegromd ''GOOR,GOOOR,GOOOOR, toen we het hadden over de plaatselijke markt. Ik verzocht je nog voorzichtig om niet een derde wereld land te vergelijken met Nederland of Europa, maar er was geen houden aan. Je hebt gewoon een schurfthekel aan deze regio en de bewoners ervan.
Quote
Hij doet zichzelf hier heel slim overkomen maar toen ik hem vroeg een basishandeling uit te leggen dat in het duiken gebruikt wordt, kon hij dat niet onder woorden brengen en zei dat hij dat niet kan uitleggen. ' Dat doe je gewoon' zei tie dan.
Ik werd zo onpasselijk van je voortdurende ondervraging dat ik me voorgenomen had nergens meer op te antwoorden. Net als een ouder die na tien keer in korte tijd WAAROM? van een jengelend kind moet aanhoren
Quote
Wat wilt hij van mij?

Dat je op z'n minst blijk geeft over een heel klein beetje medemenselijkheid te beschikken, niet meer en niet minder.

Je hoeft niet de naïeveling uit te hangen door iedere armoedzaaier in de wereld op te willen nemen, iedereen begrijpt dat een bepaalde natie niet alle ellende in de wereld op haar schouders hoeft te torsen, maar de asielzoekers die huis en haard zijn ontvlucht om het vege lijf te redden MOETEN geholpen worden!

Ons menszijn verplicht ons daartoe.
Title: Re: Waarom Riffijnen altijd de schuld krijgen.
Post by: Botermes on 05/06/2016 om 09:40:21
Mijn buurtcafe, mijn gemeenschap? Daar ga je weer! Een cafe is vrij toegankelijk voor iedereen, ongeacht waar je vandaan komt en ik woon op maar liefst vier kilometer afstand! Een aantal jaren geleden kwam zelfs iemand uit Krona dagelijks domino spelen. Het is niet jouw gemeenschap, het is van ONS allemaal.

Ik wens me op geen enkele manier met jou te associëren. You got that? Dat jij er je kifpijpje komt roken omdat je nergens anders terecht kunt, gewenst bent of om welke reden dan ook, wil niet zeggen dat ik niet meer van mijn gemeenschap kan spreken, a bouyazzan!

Quote
Armoede is geen schande, slechte hygiëne wel. Jij vindt iedereen in de Rif of zelfs Marokko onguur. Ik herinner me vooral je drie keer hardtrondig gegromd ''GOOR,GOOOR,GOOOOR, toen we het hadden over de plaatselijke markt. Ik verzocht je nog voorzichtig om niet een derde wereld land te vergelijken met Nederland of Europa, maar er was geen houden aan. Je hebt gewoon een schurfthekel aan deze regio en de bewoners ervan.

De plaatselijke markt die in een modderpoel lag was ook niet om aan te zien. De 20/02 beweging in Bouayach beklaagde zich regelmatig via de luidsprekers er over, terwijl zij heus geen hoge standaarden gewend waren. Gezien het geld dat gestoken is in het vol bouwen met huizen in het gebied mocht men heus wel een fatsoenlijke markt van de gemeente terug verwachten. Nu is daar verandering in gekomen omdat mensen er voor gestreden hebben. Met alleen smeerkezen zoals jij die lijden aan de bekrompenheid van lage verwachtingen, en vooral alleen om zich zelf geven, gaat niets veranderen!

Nu je daar over begonnen bent, zal ik je toch even moeten herinneren aan die cynische uitspraak van je, dat het niet uitmaakt of ze een nieuwe markt zouden krijgen omdat ze er toch weer een puinhoop van zullen maken. Waar haal je dan de hypocriete arrogantie vandaan om mij te betichten van een schurfthekel te hebben aan de mensen en de regio?



Quote
Ik werd zo onpasselijk van je voortdurende ondervraging dat ik me voorgenomen had nergens meer op te antwoorden. Net als een ouder die na tien keer in korte tijd WAAROM? van een jengelend kind moet aanhoren

Afgezien van dat je weer zwaar aan het overdrijven bent, laten we eens stellen dat je dat werkelijk zo hebt ervaren: Na die dag was je toch eindelijk verlost van me. Waarom blijf je mij dan toch weer contact met mij opzoeken? Terwijl ik me juist voorgenomen had nooit of te nimmer iets met je te maken wil hebben. Dat is namelijk de werkelijkheid waar je niet om heen kunt. 

Quote
Dat je op z'n minst blijk geeft over een heel klein beetje medemenselijkheid te beschikken, niet meer en niet minder.

Anders wat? Komt meneer drugshandelaar van de moraalpolitie mij dan eens even een lesje leren, over wat ik op eigen initiatief wel en niet mag schrijven op dit forum?

Het zal zeker wel goed gaan met dat goudmijntje van je aan de Duitse grens, innit? Ik denk dat je niet zo erg van de ' Legalise it' bent
maar meer van het 'pakken wat je pakken kunt, no matter what'. Heeft niets met jaloezie te maken, hoor. Maar doe dan niet alsof je zo menslievend bent want dat ben je niet. Dat zul je ook niet denken van iemand die jouw kinderen, hoop het niet voor ze, van verdovende middelen zal gaan voorzien.

Quote
Je hoeft niet de naïeveling uit te hangen door iedere armoedzaaier in de wereld op te willen nemen, iedereen begrijpt dat een bepaalde natie niet alle ellende in de wereld op haar schouders hoeft te torsen, maar de asielzoekers die huis en haard zijn ontvlucht om het vege lijf te redden MOETEN geholpen worden!

Ons menszijn verplicht ons daartoe.


Jij kunt niet eens zonder te parasiteren op wat anderen schrijven. En zelfs dan haal je er alleen selectief datgene uit wat bruikbaar  voor je is en het zodanig te vervormen om daar vervolgens je gal mee te spuien, wat natuurlijk van begin af aan de opzet en het doel  van het hele gebeuren is geweest. Je werkwijze is inmiddels wel bekend. Je misdragingen begrijpelijk te laten lijken. Dat is ook je grootste probleem, dat men door je gemanipuleer heen kan kijken. En dan ga je altijd weer zielig doen en klagen dat je zo verkeerd begrepen wordt, je poppenkast met  John Lennon's 'imagine' erbij te halen  etc. Flikker toch een eind op, zieke gast!

Als je nu zelf een topic had geopend over hoe erg je begaan bent met asielzoekers, door er een hele essay over te schrijven zou je nog misschien de voordeel van de twijfel kunnen krijgen maar je valt helaas door de mand. Elk weldenkend mens doorziet jouw werkelijke intenties en dat is de drang een zondebok nodig te hebben waarop je je dagelijkse stress en negativiteit kwijt kunt. Ik ben niet verantwoordelijk voor de leegte die je voelt in het miezerig kut leven dat je leidt. Ik sta daar volledig buiten en wens er niet mee opgezadeld te worden. Blijf je mij lastig vallen dan ga je daar echt wat van voelen.

Ik blijf niet waarschuwen.
Title: Re: Waarom Riffijnen altijd de schuld krijgen.
Post by: 3ich on 05/06/2016 om 12:35:44
Het is duidelijk dat je oud zeer heb, Vutymas. Het is die macho/mannen cultuur van Ait Bu3yach. Het is daar aftroeven wie de grootste ego heeft.

Over persoonlijke verzorging gesproken. Als men een praktiserende moslim is dan heeft hij altijd woedoe en schone kleren aan.

Goed! nu een inhoudelijke reactie: Marokko heeft ook een allochtone bevolking. Wist je dat? In Oujda zit het vol met donkerlingen. In Casablanca ook daar hebben ze zelfs een eigen afdeling op de markt. Dit is iets wat al duizenden jaren afspeelt. Dat noemen ze een open beschaving.

Die ideeën die je er op na houd zijn noch Islamitisch noch Amazigh!

Jij bent zelf een kind van een gastarbeider. Dus jij en ik moeten als geen ander weten hoe die mensen zich voelen. Die inlevingsvermogen is ver te zoeken...

Je moet die capiciteit hebben om het grote plaatje te kunnen zien om te begrijpen in welke situatie en status wij met ze allen in verkeren.

Verder moet iedereen weten hoe hij of zij hun geld verdienen. Persoonlijke vetes horen niet in een openbare/publiekelijke forum uitgevochten te worden.
Title: Re: Waarom Riffijnen altijd de schuld krijgen.
Post by: 3ich on 05/06/2016 om 12:44:29
De Riffijn streeft wel naar emancipatie als moslim zijnde in het westen en terecht, maar als Riffijn en Amazigh zijnde heeft hij moeite met het emanciperen omdat hij nog altijd meer bezig is de grote gemene deler het naar zijn zin te maken.
Deze begrijp ik niet helemaal?

Wat is de Riffijnse of Amazigh voor jou?

In welke vorm uit zich dat?

Hoe kan de Riffijnse Amazigh beter emanciperen? En welke baat zou hij of zij daar bij hebben?
Title: Re: Waarom Riffijnen altijd de schuld krijgen.
Post by: Botermes on 05/06/2016 om 22:50:44
Het is duidelijk dat je oud zeer heb, Vutymas. Het is die macho/mannen cultuur van Ait Bu3yach. Het is daar aftroeven wie de grootste ego heeft.

Over persoonlijke verzorging gesproken. Als men een praktiserende moslim is dan heeft hij altijd woedoe en schone kleren aan.

Goed! nu een inhoudelijke reactie: Marokko heeft ook een allochtone bevolking. Wist je dat? In Oujda zit het vol met donkerlingen. In Casablanca ook daar hebben ze zelfs een eigen afdeling op de markt. Dit is iets wat al duizenden jaren afspeelt. Dat noemen ze een open beschaving.

Die ideeën die je er op na houd zijn noch Islamitisch noch Amazigh!

Jij bent zelf een kind van een gastarbeider. Dus jij en ik moeten als geen ander weten hoe die mensen zich voelen. Die inlevingsvermogen is ver te zoeken...

Je moet die capiciteit hebben om het grote plaatje te kunnen zien om te begrijpen in welke situatie en status wij met ze allen in verkeren.

Verder moet iedereen weten hoe hij of zij hun geld verdienen. Persoonlijke vetes horen niet in een openbare/publiekelijke forum uitgevochten te worden.

Je kunt niet tegelijkertijd Moeder Theresa en Pablo Escobar zijn. Je kent ongetwijfeld dat liedje  ' D amariken d amariken, a bou tnein igeman' van Twatoun wel dat over de 2 gezichten van Amerika gaat. Enerzijds als bevrijder maar anderzijds als onderdrukker en agressor de wereld domineren. Qa wanitin ruxa amya igi tag, yara ixfinas da d amariken.
Title: Re: Waarom Riffijnen altijd de schuld krijgen.
Post by: Botermes on 05/06/2016 om 23:30:51
Deze begrijp ik niet helemaal?

Wat is de Riffijnse of Amazigh voor jou?

In welke vorm uit zich dat?

Hoe kan de Riffijnse Amazigh beter emanciperen? En welke baat zou hij of zij daar bij hebben?

Met de Riffijn bedoel ik de gangbare gedachte die onder de Riffijnse bevolking heerst.
Het is altijd goed uit de schaduw te stappen van het systeem waarin je vast zit dat door degene die over je heerst, is ontworpen. Er bestaat een heel oud nummer van Whitney Houston waarvan ik de titel niet meer kan herinneren maar wel wat inspirerende woorden van de tekst. Het gaat als volgt: I decided long ago never to walk in anyone's shadow. If I fail, if I succeed at least I live as I believe. No matter what they take from me, they can't take away my dignity. Een heel mooi nummer.
Title: Re: Waarom Riffijnen altijd de schuld krijgen.
Post by: Botermes on 06/06/2016 om 14:48:39
Het is duidelijk dat je oud zeer heb, Vutymas. Het is die macho/mannen cultuur van Ait Bu3yach. Het is daar aftroeven wie de grootste ego heeft.


Het is eerder een principiële kwestie, bradder. Stel dat ik ruzie met je maak waarvan jij denkt: laat maar zitten, ik heb geen zin in gezeik en je laat me maar lullen. Na een jaar of 2 ben je  met een topic bezig. Dat je fan van Feijenoord bent, ik noem maar wat, gewoon iets waar jij een bepaalde waarde aan hecht. En plotseling duik ik weer eens op en schrijf zoiets als: ach man, fuck Feijenoord, wat een kut ploeg, zeg. Natuurlijk is dat dan een vorm van disrespect dat eerder persoonlijk aan jou gericht is dan dat het maar slechts een mening over een voetbalclub betreft. Het is toch alleen maar de uiting van een trol gedrag. Bovendien is trol gedrag een heel algemeen verschijnsel op het web. Dat is wat nigga chatt aka schoorsteenveger van begin af aan op dit forum heeft gedaan. It's what trolls do for a living, zeg maar. Het geeft zin aan hun miserabel bestaan.

Een junk heeft een fix nodig en moet scoren, pas daarna is hij voldaan waardoor hij tot bedaren kan komen. Vandaar dat hij achteraf aan je schrijft dat hij eigenlijk spijt heeft en beter rustig aan had moeten doen etc etc. Laat je niets wijsmaken, het is een smerige leugenaar en bedrieger.

Kijk alleen al hoe hij zich altijd tegen jou heeft gedragen. Als hij een keertje aardig tegen je is, is dat alleen maar op zichzelf op de borst te kloppen, zo van: Kijk eens wat voor goed en sympathiek mens ik kan zijn. Niet omdat hij je  als mens met een independent mind op gelijke hoogte ziet.

Quote
Goed! nu een inhoudelijke reactie: Marokko heeft ook een allochtone bevolking. Wist je dat? In Oujda zit het vol met donkerlingen. In Casablanca ook daar hebben ze zelfs een eigen afdeling op de markt. Dit is iets wat al duizenden jaren afspeelt. Dat noemen ze een open beschaving.


Makas (mamech)  open beschaving? Die term zegt mij niets tenzij je dat nader kunt verklaren. Denk je dat christelijke Imazighen massaal bekeerd zijn omdat ze zagen hoe superieur islam was? Zelfs bekeerde Imazighen werden als vuil behandeld tot dat ze het na 50 jaar helemaal zat werden en massaal in opstand kwamen. Maar laat maar zitten, weet je wel. Ik koester heus geen eeuwige wrok jegens de antieke arabieren en islam en daar gaat het ook helemaal niet om. Ik heb zelfs een keer op youtube een heel intense discussie gevoerd met een Perzisch nationalistische atheïst, waarin ik het opnam voor islam en de Arabieren, omdat hij alles wat Arabisch en islamitisch als bron van het kwaad zag en dat vond ik wel wat te ver gaan. Ik als zelfbewuste en agnostische Amazigh die op kwam voor de Arabieren en islam, wie had dat ooit gedacht. Ik heb in die discussie de historische feiten nooit ontkend maar juist onderschreven en benadrukt dat dat geen reden is om een hele beschaving en bevolking te haten, dat we ondanks alles een gedeelde geschiedenis hebben. En aan het laatst was hij tot een gedeeltelijke inkeer gekomen en heb ik zelfs veel positieve reacties van andere Iraniërs gekregen.

OK, wat betreft zwarte Afrikanen in Marokko durf ik zelfs zo ver te gaan om te bekennen dat wij zelf ook een paar procent zwart zijn. Noordelijke Imazighen zijn gemiddeld zo'n 5% zwart, hoe zuidelijker landinwaarts  hoe hoger dat percentage er natuurlijk ligt. Er bestaat zo'n test die je kunt afnemen om te kijken uit welke gebieden in de wereld je voorouders afkomstig zijn, ancestral DNA geloof ik. Ik ben eigenlijk wel een beetje nieuwsgierig of ik eventueel zwarte voorouders heb. Misschien dat dat mijn obsessie met reggae muziek en de afro-Amerikaanse cultuur kan verklaren. Nee, ik ben al bijna 2 jaar clean van de cannabis :D

Noordelijke Imazighen zijn zelfs tot 25% Europees. De rest is natuurlijk gemiddeld merendeels autochtoon Amazigh en tot 20% Midden Oosters. Ik neem me zelf natuurlijk voor dat het niet uitmaakt wat de uitslag is, omdat ik uiteindelijk gewoon mezelf identificeer als Riffijnse Amazigh Marokkaan. Aan de andere kant denk ik ook weleens dat het helemaal niet hoeft en dat het maar weggegooid geld is, 100 euro. Vooralsnog blijft het een optie.

Sorry dat ik daar te ver over door ben blijven drammen. Laat ik het even kort houden, ik vind dat migratie normaal is maar denk dat massamigratie een hoop ellende kan veroorzaken.


Quote
Die ideeën die je er op na houd zijn noch Islamitisch noch Amazigh!

Jij bent zelf een kind van een gastarbeider. Dus jij en ik moeten als geen ander weten hoe die mensen zich voelen. Die inlevingsvermogen is ver te zoeken...

Je moet die capiciteit hebben om het grote plaatje te kunnen zien om te begrijpen in welke situatie en status wij met ze allen in verkeren.


Kifesh a bradder? Het grotere plaatje is toch juist dat je het niet alleen van de positie van de migranten bekijkt. Uiteindelijk zijn mensen onder veilige omstandigheden in de eigen regio beter af, zodat ze terug kunnen keren als de oorlog voorbij is. Een tijdje geleden zag ik een docu over gedesillusioneerde Syriërs die nadat ze aangekomen zijn in Europa zich het volgende gerealiseerd hebben: home land is everything.

Hetzelfde geldt voor Afrika, de EU gaat ook meer in dat soort landen investeren zodat de mensen ze niet hoeven te ontvluchten. Er komt een droogte aan waardoor meer Afrikanen zullen komen aankloppen bij de poorten van Europa. Ze zullen die dictators ook
juist niet meer moeten belonen maar juist straffen voor de instabiliteit die ze er creëren.

Het gezond verstand zegt dat mensen beter op eigen benen moeten leren staan. In het Midden Oosten moeten ze ook maar eens ophouden met dat sektarisch geweld daar. Ik denk dat secularisme een uitkomst kan bieden maar aan de andere kant liggen de verschillende stroming te veel verankerd in een vorm van tribaal denken. Je bent niet alleen Sjïet, Alawiet of Soenniet in overtuiging maar ook in etniciteit. En daar kunnen zij heel moeilijk over heen komen, Saddam was toch seculier en zelfs toen bleven die tegenstelling bestaan. Het trieste van wat er nu gaande is, is dat de soennitische bevolking opdraait voor de misdaden die gepleegd zijn door ISIS. Als Soenniet sta je ook voor een dilemma, de Koerden en de Sjieten staan aan de poort, hen vertrouw je eigenlijk ook niet maar je wilt ook niet voor ISIS vechten. Of je zal maar eens christelijk zijn. Vergeet niet dat het christendom een Midden Oosterse religie is die daar bijna helemaal is uitgeroeid. Het is gewoon een hoop ellende daar maar ze zullen het echt zelf moeten oplossen.
Title: Re: Waarom Riffijnen altijd de schuld krijgen.
Post by: Botermes on 19/06/2016 om 00:37:47
Ik voel me nog verschuldigd de link tussen Riffijnen, die overal de schuld van krijgen, en de vluchtelingenkwestie nader te verklaren. Mijn eerste post was een reactie over een stuk dat Leon de Winter geschreven had waarin het er in grote lijnen op neer kwam dat men niet zomaar vluchtelingen kan toelaten zonder 2x na te denken over de implicaties die dat mogelijk in de toekomst met zich meebrengt. Riffijnen kwamen er aan te pas om als voorbeeld te dienen ter demonstratie van de mislukte integratie van een moslim volk, en zo zullen die anderen ook wel zijn, was het ongeveer het moraal van zijn verhaal. Wij hebben ook te kampen met veel issues, maar dat naar mijn mening zijn oordeel iets kort door de bocht was.


Ik kan eerlijk gezegd eigenlijk niet eens namens de Riffijnse gemeenschap spreken omdat ik geen weerspiegeling ben van de doorsnee Riffijnse Nederlander. Desalniettemin zullen er heel wat Riffijnen zich in mijn visie kunnen herkennen en ik schrijf dit vooral om hen een riem onder het hart te steken omdat ze het moeilijk hebben dit in het dagelijks leven ter sprake te brengen binnen de gemeenschap. I know you're out there!

Ik zie mezelf ten eerste als een agnostische Nederlands Westerse Riffijn die zich onderdeel kan voelen van een algehele moderne Riffijnse cultuur, die naast modern ook inspiraties kan opdoen uit het historisch Amazigh verleden. Toen ik 3 jaar geleden in contact kwam met de plaatselijke Amazigh activisten tijdens mijn vakantie voelde ik dat er eindelijk een plaats voor me was waar zich mensen bevonden met wie ik veel gemeen had en dat mijn westerse achtergrond er niet toe deed, ons gemeenschappelijk streven is namelijk veel sterker: de miskende Amazigh identiteit binnen onze samenleving van een steviger ondergrond voorzien. Eindelijk was er een plaats waar ik mensen met 'azul' kon groeten en met 'timensiwin' een goede nacht kon wensen. Mensen met liberale ideeën die religieuze doctrines in twijfel trekken of helemaal afwijzen en dat de gelovigen onder hen er helemaal geen moeite mee hebben en dat de gelovigen daarmee toch zeker een vorm van respect en bewondering afdwingen. Ons gemeenschappelijk streven is sterker, zoals ik al eerder aangaf. Dingen die je normaal niet voor mogelijk houdt bespreekbaar te maken met de nominale Riffijn of Marokkaan zonder in een conflict te raken.

Ik bewonder de Brits-Pakistaanse Maajid Nawaz, heb een tijdje op youtube zijn publieke debatten en discussies gevolgd. Ik denk dat hij model staat voor wat ik eerder aangaf, dat islam aan een reformatie toe is en dat dat mogelijk de beste lange termijn oplossing is. Ik ben geen moslim meer, maar ik heb wel vanwege mijn afkomst een islamitisch achtergrond en ben daar toch wel op één of andere manier mee beïnvloed. Ik ben dus in een bepaalde opzicht een culturele moslim. Ik eet geen varkensvlees bijvoorbeeld, dat krijg ik er maar niet uit gestampt. Zoals veel Joden eigenlijk meer cultureel joods zijn dan dat ze het geloof praktiseren. Wij zijn de nieuwe Joden.

Ik heb hier een discussie van Maajid Nawaz met Ayaan Hirsi Ali waar in het islamisme en het leven van Mohammed met een kritisch oog besproken kan worden.

https://www.youtube.com/watch?v=SV_GMeZ_XmA


In de hoogtij van Amazigh.nl hebben hier vaak gelovigen gestreden tegen de atheïsten en omgekeerd, of geloof slechts bedrog was en er geen god bestaat of juist wel, de kwestie of er überhaupt  zoiets bestaat als ' het ware geloof' etc. Al die dingen zijn van een ondergeschikt belang als je je realiseert dat religie voor heel veel mensen antwoord biedt op de 3 levensvragen: Wie zijn wij, wat doen wij hier en waar gaan we naar toe. Voor mij persoonlijk vind ik in geen enkele Abrahamistisch geloof of welk andere dan ook mijn heil of te vrede stellende antwoorden dus blijf ik agnostisch wat er eigenlijk op neer komt dat ik gewoon niet weet wat er na de dood komt. Ik zie wel wat er op me afkomt als het zover is. Maar voor dat ik dood ga wil ik leven, live life to the max! Het maximale van mijn eigen kunnen er uit halen en iets achterlaten. Getting a degree in science om mee te beginnen, waar ik al aan begonnen ben.
Title: Re: Waarom Riffijnen altijd de schuld krijgen.
Post by: 3ich on 19/06/2016 om 16:25:07
Wij zijn de nieuwe Joden.
Nee joh! Dat zijn we helemaal niet. Klein voorbeeldje:

http://www.nrc.nl/nieuws/2016/02/16/senaat-stemt-in-met-schrapping-uitkeringsverdrag-marokko

http://www.nrc.nl/next/2016/06/18/asscher-liet-wet-overtreden-voor-aowers-in-bezet-1628104

https://www.youtube.com/watch?v=1d1laa5LtVU

Title: Re: Waarom Riffijnen altijd de schuld krijgen.
Post by: Botermes on 20/06/2016 om 01:28:32
Nee joh! Dat zijn we helemaal niet.

Niet ' helemaal niet' maar eerder ' niet helemaal' of beter ' ver van helemaal'. Het is geen geheim dat de joden een sterke lobby bezitten waar wij alleen van kunnen dromen. Het gaat er om dat je mijn opmerking in de bedoelde context kan plaatsen. In, oké, slechts enkele opzichten zijn wij wel degelijk met joden te vergelijken. Iemand kan van Joodse afkomst zijn en geen volger zijn van het joodse geloof maar toch zal hij vaak als jood aangemerkt worden, en ik zie dat dat nu ook met moslims gebeuren.

Laat mij eens even een voorbeeld geven. Ongeveer een maand geleden werd iemand met een islamitisch achtergrond voor het eerst in de geschiedenis in Engeland de burgemeester van Londen. In de kranten stond het vol van ' London's first muslim mayor', en dat terwijl de persoon in kwestie vaak in interviews aangegeven heeft niet gelovig maar agnostisch te zijn. Maar dat weerhield de mensen er toch niet van om hem alsnog als moslim aan te duiden. Mensen stoppen anderen graag in hokjes ook al horen die er niet in thuis.