Marokkaanse politie ontmantelt terreurnetwerk

Gestart door Si_Y, 09/08/2006 om 12:23:59

Si_Y

"De Marokkaanse politie heeft 44 terreurverdachten opgepakt en een netwerk ontmanteld dat van plan zou zijn geweest een heilige oorlog te voeren op Marokkaans grondgebied. De verdachten, onder wie vijf voormalige soldaten met deskundigheid op het gebied van explosieven, werden gearresteerd in Casablanca en zes andere steden, maakte het persbureau MAP maandag bekend.

De politie nam explosieven, laboratoriumbenodigdheden en propagandamateriaal in beslag. Volgens het ministerie van binnenlandse zaken was de leider van de groep een oud-gevangene die radicale moslims rekruteerde en hen trainde explosieven te gebruiken. Hij zou van plan zijn geweest de jihad te voeren vanuit de regio's Nador en Ouezzane. De groepering zou haar activiteiten hebben willen financieren door banken en geldtransporten te overvallen."

Bron: nieuws.nl

Volgens mij ligt Ouezzane ook in het noorden, dus op zich wel merkwaardig dat men van daaruit wilde beginnen met de Jihad.

groenebriefjes

Citaat van: Si_Y op 09/08/2006 om 12:23:59
"De Marokkaanse politie heeft 44 terreurverdachten opgepakt en een netwerk ontmanteld dat van plan zou zijn geweest een heilige oorlog te voeren op Marokkaans grondgebied. De verdachten, onder wie vijf voormalige soldaten met deskundigheid op het gebied van explosieven, werden gearresteerd in Casablanca en zes andere steden, maakte het persbureau MAP maandag bekend.

De politie nam explosieven, laboratoriumbenodigdheden en propagandamateriaal in beslag. Volgens het ministerie van binnenlandse zaken was de leider van de groep een oud-gevangene die radicale moslims rekruteerde en hen trainde explosieven te gebruiken. Hij zou van plan zijn geweest de jihad te voeren vanuit de regio's Nador en Ouezzane. De groepering zou haar activiteiten hebben willen financieren door banken en geldtransporten te overvallen."

Bron: nieuws.nl

Volgens mij ligt Ouezzane ook in het noorden, dus op zich wel merkwaardig dat men van daaruit wilde beginnen met de Jihad.

marokaanse smeris zijn zelf terroristen

ameziane

Het ontdekken van dat complot heeft alle alarmbellen doen rinkelen in Rabat, althans volgens El Pais. De Spaanse krant schrijft dat er recent zuiveringen hebben plaatsgevonden binnen het leger en verschuivingen binnen de geheime dienst DST. Verder is de militaire inlichtingendienst afgeschaft.

Het is overigens niet de eerste keer dat ex-militairen betrokken waren bij het beramen van aanslagen
http://www.elpais.es/articulo/internacional/Purga/Ejercito/Marruecos/complo/islamista/elpporint/20060814elpepiint_11/Tes/

Moussa

Wat ik hier in de kranten gelezen heb is dat deze zogenaamde terroristische groep die zich 'Jamaât Ansar El Mahdi' noemt niet vanuit Nador wilde beginnen, maar van plan was om daar trainingskampen op te zetten.

Timarzgha

Volgens mij doet rabat aardig mee met angst zaaien onder de bevolking.
Vooral met het oog op de verkiezingen en met een toenemende aanhang bij de islamitisch georiënteerde bewegingen(partijen).
Ik vind het maar verdacht en geloof niets van wat die lui uit rabat ons willen uitleggen.

ameziane

Citaat van: Timarzgha op 22/08/2006 om 19:07:35
Volgens mij doet rabat aardig mee met angst zaaien onder de bevolking.
Vooral met het oog op de verkiezingen en met een toenemende aanhang bij de islamitisch georiënteerde bewegingen(partijen).
Ik vind het maar verdacht en geloof niets van wat die lui uit rabat ons willen uitleggen.
Ik denk dat het weldegelijk ernst is. Die zuiveringen binnen het leger hebben zich in het uiterste geheim voorgedaan. Dus je kunt eruit cocluderen dat het regime zenuwachtig aan het worden is, vooral nu wordt gesproken van infiltratie van de Islamisten in legerkringen.

sienia

Ik ben in Marokko/Tanger geweest. Ik hoorde van verschillende bronnen dat hoogeplaatste mensen een soort van coupe aan het beramen waren. Het vertrek van de koning hals over kop uit Rif zou er iets mee te maken hebben gehad.
Vaag allemaal, maar dat is wat ik hoorde.

Izwan

Extra veiligheidsmaatregelen op luchthavens Marokko

29-08-2006

RABAT - Marokko heeft de veiligheidsmaatregelen op zijn luchthavens aangescherpt. Dat meldde het staatspersbureau MAP dinsdag. De stap werd genomen nadat was ontdekt dat de echtgenotes van twee piloten van de nationale luchtvaartmaatschappij Royal Air Maroc radicale islamitische cellen hadden ondersteund.

Volgens een verklaring van het ministerie van Binnenlandse Zaken waren in totaal drie vrouwen betrokken bij "de terroristische onderneming geleid door Ansar El Mehdi". De groep werd onlangs opgerold door de veiligheidsdienst.

De regering meldde eerder deze maand het militante netwerk te hebben ontmanteld. De groep wilde volgens de autoriteiten "de heilige oorlog" beginnen in het noordoosten van het land. Meer dan veertig leden van de groepering Jammaat Ansar El Mehdi werden opgepakt. Verder werden wapens, propagandamateriaal en laboratoriumapparatuur in beslag genomen.

bron: www.luchtvaartnieuws.nl

`SHADOW`

Er is helemaal niets opgerold, dit is gewoon een leugenactige verhaal van de ambtenaren om het noordoosten (Arif) in een kwaad daglicht te stellen. en als er wel iets is opgerold dan denk ik nog dat er helemaal niets van klopt dat ze in het noord-oosten een jihad wilden beginnen. Aangezien Arif meer en meer de aandacht krijgt, internationaal met name en ook mede door de aardbeving, doet de rechtsconservatieve ambtenarenapparaat in rabat er alles aan om Arif zwart te maken. Basri en zijn vriendjes hebben marokko nog steeds in handen!

Izwan

Marokkaans terreurnetwerk opgerold

RABAT - De Marokkaanse veiligheidsdiensten hebben 56 terreurverdachten opgepakt en daarbij een netwerk opgerold dat van plan was aanslagen in Marokko te plegen. Het ministerie van binnenlandse zaken in Rabat heeft dit vrijdag bekendgemaakt.

Onder de verdachten zijn vier vrouwen, onder wie de echtgenotes van twee piloten van de Marokkaanse luchtvaartmaatschappij Royal Air Maroc. Ook zijn onder de verdachten vijf voormalige soldaten met deskundigheid op het gebied van explosieven.

De arrestaties werden verricht in Casablanca en zes andere steden, meldde het persbureau MAP.

De politie heeft explosieven, laboratoriumbenodigdheden en propagandamateriaal in beslag genomen. Volgens het ministerie van Binnenlandse Zaken was de leider van de groep een oud-gevangene die radicale moslims rekruteerde en hen trainde explosieven te gebruiken. Hij zou van plan zijn geweest een jihad te voeren vanuit de regio’s Nador en Ouezzane. De groepering zou haar activiteiten hebben willen financieren door banken en geldtransporten te overvallen.

Memma

Het is opvallend hoe de laatste tijd steeds meer figuren van het leger en de politie in Marokko de laan uitgestuurd worden, al eerder werd Belbachir ontslagen. Officiele reden: Hij zou hebben gefaald bij het beschermen van het leger voor radicale Islamisten. En zo werd Laanigri ook ontslagen als hoofd van veiligheidsdienst DST, en later ook weer benoemd als hoofd van DGSN (landelijke politie).
Máár, heel verrassend berichtte gisteren MAP over dezelfde Laanigri dat deze ontslagen zou zijn. Redenen werden hiervoor niet gegeven door de Marokkaanse media (MAP), maar zo berichten Al Jazeera en El Pais dat zijn ontslag zou zijn gekomen na aanleiding van verdenking van banden met het drugscircuit. Maar welke Marokkaanse hoge pief heeft ze nu niet zou je denken, dus wat dat betreft denk ik dat we er meer achter moeten zoeken. 
Echter, wat er zich werkelijk achter de schermen afspeelt, wat al deze ontslagen van de afgelopen tijd zou kunnen verklaren en of dit een gevaar voor het regime zou hebben kunnen vormen blijft vooralsnog een grote vraag....

ameziane

Citaat van: Memma op 14/09/2006 om 20:50:26
Marokkaanse hoge pief heeft ze nu niet zou je denken, dus wat dat betreft denk ik dat we er meer achter moeten zoeken. 
Waar denk jij dan aan?

ameziane

Je kunt je afvragen wat er in dat land allemaal aan de hand is. Marokko haalde de afgelopen tijd het nieuws met zaken die met de veiligheid te maken hebben.
Eerst was daar de kwestie Hicham Bouchti: een ex-militair die in Spanje verbleef en naar eigen zeggen door de Spaanse geheime diensten werd benaderd met het doel de boel in Marokko te destabilizeren.
Later het 'complot' van de Ansar al-Mahdi, als gevolg waarvan de militaire dienstplicht met onmiddelijke ingang werd afgeschaft.
En nu dus een drugszaak waarbij hoge politiemensen betrokken zijn.

Al deze zaken hoeven niet perse iets met elkaar te hebben. Duidelijk is in ieder geval dat het laatse woord hierover nog niet gezegd is.

Memma

Citaat van: ameziane op 17/09/2006 om 17:23:09

Waar denk jij dan aan?

Je zou in dit geval aan duizend-en-één dingen denken. In een land waar de  wet alleen voor de zwaksten geldt en de elite op alle mogelijke manieren beschermd wordt voor de wet en onaantastbaar blijft komt het drugscircuit-verhaaltje niet bepaald geloofwaardig over. In mijn ogen is dit niet meer dan een oppoetsbeurt van het imago van het ''democratische'' Marokko.

Btw, Laanigri blijkt toch niets te maken te hebben met het drugscircuit, iemand anders was daar het ''slachtoffer'' van. Laanigiri mag het nu bij les forces auxiliaires doen, maar dat is niet bepaald iets om trots op te zijn.

Asafu

Citaat van: ameziane op 16/08/2006 om 16:03:08
Het ontdekken van dat complot heeft alle alarmbellen doen rinkelen in Rabat, althans volgens El Pais. De Spaanse krant schrijft dat er recent zuiveringen hebben plaatsgevonden binnen het leger en verschuivingen binnen de geheime dienst DST. Verder is de militaire inlichtingendienst afgeschaft.

Het is overigens niet de eerste keer dat ex-militairen betrokken waren bij het beramen van aanslagen
http://www.elpais.es/articulo/internacional/Purga/Ejercito/Marruecos/complo/islamista/elpporint/20060814elpepiint_11/Tes/

Azul,

Bedoel je de DGED