Vlag van Irrifiyen & Imazighen

Gestart door Don_Tmasint ®, 04/08/2006 om 10:50:14

Don_Tmasint ®

Wat is de betekenis/oorsprong van de kleuren van Arif vlag {Tijd van Arif Republiek} (rood met een groene halve maan en een david ster in witte ruit)

en die van alle Imazighen.

??

Heeft iemand  bronnen?

ayned_m

azul don

amazigh vlag
van boven naar beneden  dat is tamazgha of noord-afrika
Zee, bergen ,woestijn
voor die van arif weet ik niet maar het is meer islamitische vlag dan iets anders aangezien dat abdelkarim zegt dat hij uit al khattab (midden-oost , toen)komt  en dat zijn familie woont in arif al meer dan 1000 jaar
azul
ayned

Y.assine

#2
Prachtige blauwe Middellandse Oceaan.
Groene, prachtige, vruchtbare grond van Tamazgha.
Gele, droge dorre woestijn in het zuiden.

(Offline)


Noord-Zuid lijn


- blauw: de kleur van de Middellandse zee
- groen: de kleur van de natuur en bergen van deTamazgha
- geel: de kleur van het zand in de Sahara

- de rode teken is de teken voor de 'vrije man'.  Het staat dus zowel voor de man als een pictogram als voor de vrijheid om te gaan en staan waar men wil, want een gedeelte van de Berbers zijn (of waren) nomaden.

(Offline)

De vlag symboliseert de Amazigh-identiteit en de culturele opleving, maar staat ook voor de eenheid van Imazighen over heel de wereld.

Over de kleuren heb ik verschillende verklaringen gevonden. De een schrijft de blauwe kleur toe aan de zee, de ander aan de Toearegs, of blauwe mannen van de woestijn. Groen staat algemeen voor natuur en land, en geel voor het zand van de woestijn.

De Letter Z in het midden van de vlag schijnt de middelste letter van het woord amazigh in het Tifinagh te zijn. In het Tifinagh wordt dit met de letters M Z G geschreven. Amazigh betekent “Vrije man” (Imazighen= vrije mensen.) Het kan echter ook voor het woord “azarug” staan, wat Onafhankelijkheid betekent.


bron: http://www.islaam-online.nl


ayned_m

azul nich_da_shem
Z is een bijzonder letter in tamazight taal . Deze taal is de einige die twee Z's heeft . dat vind je nergen in de ander taalen van de wereld .
wij hebben een klein z  en dat heb je in het woord Izri of izi=mug
en we hebben een grote Z en dat vind je in het woord aZRU =steen , IZI = gal 

azul

(Offline)

Citaat van: ayned_m op 04/08/2006 om 15:39:26
azul nich_da_shem
Z is een bijzonder letter in tamazight taal . Deze taal is de einige die twee Z's heeft . dat vind je nergen in de ander taalen van de wereld .
wij hebben een klein z  en dat heb je in het woord Izri of izi=mug
en we hebben een grote Z en dat vind je in het woord aZRU =steen , IZI = gal 

azul
azul moestafa
wat is het verschil?
de naklank of in het geschrift?
want ik begrijp je uitleg niet voor 100%

ayned_m

azul tawmat
allebei eiglijk .
Z die we hebben op de vlag is een groot Z
dat iki het je niet goed kan uitleggen in het Nl ik zal het in tmazight doen aangezien dat mijn NL niet goed is

Z nni gharnegh di bandu (re3ram ) wenni d Z ameqran maghar  netta ghas accawen di rwest . mara ghas ca attaf netta d  z d amezyan .
)-( mara ibed attaf d z d amezyan , maca marra acarid nni di rwest ye3du acnaw wenni igharnegh di bandu=vlag , attaf netta d Z ameqran
ik hoop dat je mij kon begrijpen. anders stuur mij je mail adres hotmail em ik zal het voor jouw tekennen  als je wilt .
azul a tawmat

(Offline)

#9
wtje ik pm je mijn mail adres
mag je het mijn haarfijn uitleggen of tekenen
maak je borst maar nat



azul azul :)

morobiacho

mensen de vlag die don tmasint bedoelt is een andere dan die jullie bedoelen.
die jullie bedoelen is de bekende amazigh vlag die wordt gedeeld door alle imazighen in noord afrika. maar die don tmasint bedoelt is de vlag van de irrifien. die is rood met een groene halve maan en een soort van ster (denk beetje aan vlag van tunesie) in een witte ruit.

probeer later een foto ervan te posten

Don_Tmasint ®

Citaat van: morobiacho op 29/08/2006 om 15:06:09
mensen de vlag die don tmasint bedoelt is een andere dan die jullie bedoelen.
die jullie bedoelen is de bekende amazigh vlag die wordt gedeeld door alle imazighen in noord afrika. maar die don tmasint bedoelt is de vlag van de irrifien. die is rood met een groene halve maan en een soort van ster (denk beetje aan vlag van tunesie) in een witte ruit.

probeer later een foto ervan te posten


lukte ni om te kopieeren, jij?
je kan toch de vlag op http://www.worldstatesmen.org/ma-rif.gif vinden.
of op google "rif" intikken :) (afbeelding)

`SHADOW`

ja goed zoeken op google hahahaha ;)

Don_Tmasint ®

#13
Citaat van: `SHADOW` op 29/08/2006 om 20:12:24
ja goed zoeken op google hahahaha ;)

voilà! die is een voorbeeldje ;)

dus... ken iemand de betekenis van die kleuren en vormen op deze vlag? of wie/waarom werden die kleuren/vormen gekozen tijden Arif Republiek?


Abogado

Citaat van: Kingyassin op 04/08/2006 om 14:43:58
Prachtige blauwe Middellandse Oceaan.
Groene, prachtige, vruchtbare grond van Tamazgha.
Gele, droge dorre woestijn in het zuiden.

Zo dor is het dus niet in het Zuiden en dan heb ik het vooral over de visindustrie en de sterke economie in Agadir en Laayoune. Wat zijn mensen toch jaloers.

Lang leve Imazighen n Atlantique imqurn!!!