Tamazight, de taal

Gestart door tasafsafth, 12/07/2006 om 01:23:45

tasafsafth

Ik heb het nog niet gelezen of heb niet goed opgelet op de forum.
Weet er iemand hoe onze taal Tamazight is ontstaan? Wel heb ik het ooit gevraagd aan bepaalde mensen in Ariff en heb het een en ander vernomen. Namelijk dat het in een tijdperk was ontstaan toen de arabieren/ISLAMIETEN en hebreeuwen/joden één dezelfde taal hadden. Dus gingen onze mensen/voorvaderen op zoek naar uitspraken die de joden niet mochten/konden verstaan. En zo doende.

Is dit waar?
Wie weet hier meer over?           

Samir!

#1
De Berbertalen (vaak kortweg 'Berber' genoemd, soms 'Tamazight' ) vormen samen een tak van de Afro-Aziatische taalfamilie en worden gesproken in Noord-Afrika.

Het Tamazight ontstond waarschijnlijk met verschijnen van de Capsien (genoemd naar Gafsa in Tunesië) in de periode tussen 9000 en 6000 v.C. De Imazighen zijn naar Noord-Afrika geïmmigreerd nadat de omstandigheden in de Sahara erger en erger werden en het leven daar nagenoeg onmogelijk werd.

Volgens de taalkundigen kunnen de migratiepatronens van de oude volkeren ontdekt worden, door de aftakkingen van de talen te onderzoeken. Zo wordt wel eens gesteld dat de Imazighen uit de streek van Ethiopië geïmmigreerd zijn. Dit is in overeenstemming met de indeling in de Afro-Aziatische talen waartoe Tamazight wordt gerekend.

Talen van de Afro-Aziatische taalfamilie worden in grote delen van het Midden-Oosten en Noord- en Noordoost-Afrika gesproken. Sommige van deze talen behoren tot de oudste geschreven talen in de wereld, maar de verschillende takken waren al uiteengewaaierd voor het schrift werd uitgevonden. Hoewel de verwantschap taalkundig wel aantoonbaar is, zijn er daarom weinig kenmerken die alle talen van de groep nog gemeen hebben, hoewel de meeste wel een vrouwelijke uitgang op -t kennen.



In 1876 kwam Friedrich Müller met de hypothese van een Hamito-Semitische taalfamilie, met aan de ene kant de Semitische talen als Hebreeuws, Arabisch en Aramees en in de Hamitische tak talen als Berber, Egyptisch en Kushitisch. Marcel Cohen (in 1950) verwierp het idee van een aparte 'Hamitische' groep als één geheel tegenover de Semitische. Dat werd bevestigd door het werk van Joseph Greenberg, die in zijn boek The Languages of Africa (1963) de zes subfamilies zoals we die nu kennen onderscheidde, en die tegelijk een nieuwe naam voor de familie voorstelde: Afro-Aziatisch. Die naam is de meest gebruikte tot op heden.

Voor meer info zie

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tamazight

&

http://nl.wikipedia.org/wiki/Afro-Aziatische_talen


tasafsafth

#2
Als ik het goed begrepen heb, dan zou men dus ook kunnen vast stellen dat Tamazight deels is verbonden aan arabieren van het Midden Oosten.

Ighes

Citaat van: tasafsafth op 12/07/2006 om 10:44:13
Men zou dus ook kunnen vast stellen dat Tamazight deels is verbonden aan arabieren van het Midden Oosten.

Nee, juister is om te zeggen dat het arabisch deels verbonden is aan het Tmazight.
Het Tmazight is imers veel ouder dan het arabisch.

Y.assine

Dank je, Thirreli. Ik heb dit nooit geweten. :)

Als ik zo naar die kaart kijk, vind ik het raar dat het me niet eerder is opgevallen, maar ziet het er niet uit alsof er ooit een scheur is ontstaan tussen Saudi Arabie en Afrika? Alsof het ooit helemaal aan elkaar vast heeft gezeten, maar door een of andere reden los is geraakt(aardbeving?).

tasafsafth

Och Ja natuurlijk, Tamazight staat bij mij altijd op de eerste plaats. dus waarom zou ik arabisch/arabieren gaan op hemelen!
Dus is arabisch verbonden aan Tamgzight taal en niet andersom.
Ik had het kunnen weten.