Wat heeft M6 met Ajdir.

Gestart door Gordo, 10/07/2006 om 22:39:55

Timarzgha

Citaat van: Dora op 01/09/2006 om 12:23:14
hahaha echt types he...

maar ehm ik d8 dat jij akrim juist als verrader zag, iemand die ons aan onze ondergang hielp..hoe kan jij zo'n verrader dan opeens zoooooo beschermen en ons willen doen geloven wat voor een "awaycher" held hij wel niet is... of telt bij jou de logica : ben je een held dan ben je 1 van ons ben je een verrader dan ken ik je niet....

om te begrijpen wat ik hiermee bedoel..lees dit maar eens..want vergeten ben ik het niet:

http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=5288.0
Is dit alles wat je uit je rugzak wist te toveren a Doraatje?
Iedereen heeft zijn gedachten bij wat er gebeurde in die tijd, en zoals er ook staat zijn er groeperingen die helemaal geen hoge pet hebben van molay mohend.
Maar wat heb ik er mee te maken, dus bewijs maar eens dat de voorouders van molay mohend ikzenneen zijn.
Als ik in google combinatie Agzenee en molay mohend in type,
''Uw zoekbewerking - abdelkrim akzennee - heeft geen overeenkomstige documenten opgeleverd''

Suggestie:
Abdelkrim is awayagher.
Probeer andere aith wayagher stammen.
Maak de zoektermen algemener.
Gebruik minder zoekwoorden.



Timarzgha

#76
Citaat van: abrid op 01/09/2006 om 13:21:12
Citaat van: nich_da_shem op 01/09/2006 om 12:44:25
he julie maken mij helemaal in de war, want eerlijk gezegd hoor ik overal dat het een awayager is!!!
koffiehuis tot aan de moskee toe en tot in alhoceima van men oude opa!!
maar er moet altijd tegenspraak zijn, ik wil echt bewijzen zien zoals timarzgha al zei...geboorte akte of iets dergelijks...
en stel dat het azzeneey was dan heeft ie zich nooit bij hun betrokken gevoeld hij is opgegroeid in awayager gebied en heeft de ait wayagers als rechter hand ghad in zijn strijd tegen de spanjaarden en buiten dat om zijn familie is in ajdir begraven (van al-hoceima) dus ook al zou het van azzeneey zijn hij heeft geen enkele betrekking tot hun gehad!!!!!!

Bij de Imazighen is het zo dat als er iemand in een stam komt wonen dat deze automatisch tot de stam gaat horen. Bij Arabieren moets je er echt vandaan komen anders waren je nazaten voor altijd albarani.

Moulay Muhand zijn voorouders kwamen volgens enkele schrijvers uit Geznaya land. Hij werd geboren in Ajdir en sprak het Tawayaghetc. Maar lekker belangrijk allemaal het is en blijft een Amazigh :)

Ad Yarhem Arebbi
Enkele schrijvers, maar de meerderheid gaat toch echt voor awayagher.(tenminste dat is wat ik lees en hoor)
Enkele schrijvers beweren ook dat we arabier zijn namelijk ;D
Als David montgomery zegt dat de naam ghzennaya afstamt van het woord zina, ook wel overspel genoemd.
Dan zijn ze er als de snelste bij om David zn beweringen naar de prullebak te verwijzen.
Maar gaat het over abdelkrim dan is het meteen ook een bewijs, rare mensen die ikzeneen ;D

`SHADOW`

zoals ik al eerder zei: die man is in Ajdir tussen al Hoceima en imzouren geboren en getogen en had de gebruiken en de taal van de streek. Zijn vader zou best uit gzanaya komen, dan blijft het nog steeds een Arifi, een Amazigh. dat is wat voor mij telt.

Dora, wat is de reden dat jij zo anti-ait wayagher bent door ze te beschuldigen van arrogantie? ( en elders meldt iemand dat hij ait-wayagher.nl gaat starten en jij reageert serieus boos) dat de geschiedenis zo is dat zij een belangrijke rol hebben gespeeld in de oorlog tegen de spanjaarden (en daarvoor begin 1900 in de oorlog tegen bou7mara) is een feit, en het getuigt van heldhaftigheid. tegen de aitwayagher van nu zeg ik, je kan niet meer blijven teren op de successen van de voorouders. de aitwayagher van nu zijn niet meer wat ze ooit waren! 

Dora

Citaat van: `SHADOW` op 01/09/2006 om 20:52:51
zoals ik al eerder zei: die man is in Ajdir tussen al Hoceima en imzouren geboren en getogen en had de gebruiken en de taal van de streek. Zijn vader zou best uit gzanaya komen, dan blijft het nog steeds een Arifi, een Amazigh. dat is wat voor mij telt.

Dora, wat is de reden dat jij zo anti-ait wayagher bent door ze te beschuldigen van arrogantie? ( en elders meldt iemand dat hij ait-wayagher.nl gaat starten en jij reageert serieus boos) dat de geschiedenis zo is dat zij een belangrijke rol hebben gespeeld in de oorlog tegen de spanjaarden (en daarvoor begin 1900 in de oorlog tegen bou7mara) is een feit, en het getuigt van heldhaftigheid. tegen de aitwayagher van nu zeg ik, je kan niet meer blijven teren op de successen van de voorouders. de aitwayagher van nu zijn niet meer wat ze ooit waren! 

ik ben helemaal niet anti aith waycher integendeel. daarnaast wist ik niet eens dat iemand een site wilde openen aith-wayacher.nl zal ik wel over het hoofd hebben gezien..ik reageerde zo omdat men beweerde dat het met "koppigheid" heeft te maken. 1 en al onzin dus want nogmaals het niet erkennen dat hij een azzenay is heeft niets met koppigheid te maken.

waar ik me ook aan erger is die zogenaamde trots waar e3ber het al over heeft gehad..zo van wij aith waycher zijn de stam der stammen..doe normaal man, een awaycher is geen haar beter dan wie dan ook.

het grappige is by the way dat wanneer we het hebben over akrim die ze3ma awaycher is de nadruk graag gelegd wordt op awaycher, zodra de discussie op gang komt dat hij een azenay is dan roept iedereen..ach ja hij is een arifi en dat is het belangrijkste.

maar goed, het is inderdaad een arifi die voor heel rif heeft gestreden..Moge hij in vrede rusten.

Dora

Citaat van: Timarzgha op 01/09/2006 om 15:10:31
Citaat van: Dora op 01/09/2006 om 12:23:14
hahaha echt types he...

maar ehm ik d8 dat jij akrim juist als verrader zag, iemand die ons aan onze ondergang hielp..hoe kan jij zo'n verrader dan opeens zoooooo beschermen en ons willen doen geloven wat voor een "awaycher" held hij wel niet is... of telt bij jou de logica : ben je een held dan ben je 1 van ons ben je een verrader dan ken ik je niet....

om te begrijpen wat ik hiermee bedoel..lees dit maar eens..want vergeten ben ik het niet:

http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=5288.0
Is dit alles wat je uit je rugzak wist te toveren a Doraatje?
Iedereen heeft zijn gedachten bij wat er gebeurde in die tijd, en zoals er ook staat zijn er groeperingen die helemaal geen hoge pet hebben van molay mohend.
Maar wat heb ik er mee te maken, dus bewijs maar eens dat de voorouders van molay mohend ikzenneen zijn.
Als ik in google combinatie Agzenee en molay mohend in type,
''Uw zoekbewerking - abdelkrim akzennee - heeft geen overeenkomstige documenten opgeleverd''

Suggestie:
Abdelkrim is awayagher.
Probeer andere aith wayagher stammen.
Maak de zoektermen algemener.
Gebruik minder zoekwoorden.




wat jij daar mee te maken hebt??..denk daar maar eens goed over na..

Izwan

Er wordt op deze site al jaren over de oorsprong van M. Abdelkrim el KhAttabi gediscuseerd, zonder duidelijk resultaat. In princiepe maakt het niet uit waar hij vandaar komt. Uiteindelijk zijn  Ikzannayen en aith wayagher bloedverwanten. daarnaast is deze beweging niet allen door Abdelkrim tot stand gekomen, maar door alle Imjahden.

- Sommige Ikzannayen beschouwen  M. abdelkrim el KhAtabi  als Akzannay omdat aantal westers schrijvers hebben gemeld dat M. abdelkrim el KhAtabi in Ajdir vlakbij Taza geboren is en of dat hij tot Ikzannayen stamt. De tweede agrument is dat de achternaam el Khatabi komt  bij Ikzananyen voor.

- Aith wajagher gaan ervan uit dat M. abdelkrim el KhAtabi een Awayagher is en tot stam aith Joesef u Ari hoort omdat hij en zijn familie in aith wayagher land woonden/wonen en grond hadden/hebben.

Feiten.
•Eind van 19 eeuw werd een substam van aith wayagher aith KHATTAB genoemd. Abdelkrim zou tot deze substam horen.
•Rond 1894 heeft o.a de substam aith khatab geweigerd dat aith wayagher hun grond aan de Franse bedrijven verkopen of verhuren. Deze bedrijven wilden grond van aith wayagher kopen om grondstoffen uit te halen. Een deel van aith Khattar die bij de kust van Nkoer woonden, hebben om strategische reden hun relatie met Spanjaarden versterkt om zich tegen de Frans plannen te beschermen. Als aith khattab geen aith wayagher waren dan hadden ze geen recht om te bepalen of aith wayagher wel of niet hun grond mogen verkopen of verhuren?.
*   De achternaam, El Khatabi,  kwam en  komt nog steeds bij aith wayagher voor. 
•Er zijn brieven van Abdelkrim elkhatabi, vader van Mohamed, waarin hij namens aith wayagher spreekt en zich als rechter van aith wayagher beschouwd.
•Aith wayagher hebben in 1909 oorlog tegen Bou7mara gevoerd en gewonnen onderleiding van Abdelkrim elkhatabi. Waarom zouden ze een vreemdeling als leider nemen?.
•Zoveel de moeder van Mohamed Abdelkrim als zijn vrouw waren aith wayagher en horen tot sub/stam van aith Joesef u Ari.

De vraag aan mensen, die overtuigd zijn dat Abdelkrim een Akzennay was, is.
Wanneer en om welke reden denken jullie dat voorouders van M. Abdelkrim naar aith wayagher land kwamen?

Dora

#81
n'tcekaricek a izwan voor je info erg interessant.

alleen is het niet doorslaggevend.

waarom ze een buitenstaander zouden nemen als leider? je gaf al aan dat akrim in ajdir is geboren en getogen, in hun ogen is hij dus geen buitenstaander meer. daarnaast hebben de aith touzine ook meegevochten dus waarom zien zij hem niet als buitenstaander?akrim was juist voor de  samenwerking va alle irifien. een moeder of een vrouw kan van awaycher afkomst zijn (eigenlijk heel logisch aangezien ze in ajdir woonden) maar dat hoeft niet te betekenen dat paps ook een awaycher is..en aangezien een kind bij de imazighen zijn vader volgt hoeft akrim dus geen awaycher te zijn..

maar goed zoals wij imazighen al zeggen: qa wasqessex tmith..dus Allah oe a3lam verder.

Dobry Den

Citaat van: Timarzgha op 01/09/2006 om 15:10:31
Citaat van: Dora op 01/09/2006 om 12:23:14
hahaha echt types he...

maar ehm ik d8 dat jij akrim juist als verrader zag, iemand die ons aan onze ondergang hielp..hoe kan jij zo'n verrader dan opeens zoooooo beschermen en ons willen doen geloven wat voor een "awaycher" held hij wel niet is... of telt bij jou de logica : ben je een held dan ben je 1 van ons ben je een verrader dan ken ik je niet....

om te begrijpen wat ik hiermee bedoel..lees dit maar eens..want vergeten ben ik het niet:

http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=5288.0
Is dit alles wat je uit je rugzak wist te toveren a Doraatje?
Iedereen heeft zijn gedachten bij wat er gebeurde in die tijd, en zoals er ook staat zijn er groeperingen die helemaal geen hoge pet hebben van molay mohend.
Maar wat heb ik er mee te maken, dus bewijs maar eens dat de voorouders van molay mohend ikzenneen zijn.
Als ik in google combinatie Agzenee en molay mohend in type,
''Uw zoekbewerking - abdelkrim akzennee - heeft geen overeenkomstige documenten opgeleverd''

Suggestie:
Abdelkrim is awayagher.
Probeer andere aith wayagher stammen.
Maak de zoektermen algemener.
Gebruik minder zoekwoorden.





Timarzgha=IIAwaryagherII????

Timarzgha

Citaat van: ! op 04/09/2006 om 23:04:44
Citaat van: Timarzgha op 01/09/2006 om 15:10:31
Citaat van: Dora op 01/09/2006 om 12:23:14
hahaha echt types he...

maar ehm ik d8 dat jij akrim juist als verrader zag, iemand die ons aan onze ondergang hielp..hoe kan jij zo'n verrader dan opeens zoooooo beschermen en ons willen doen geloven wat voor een "awaycher" held hij wel niet is... of telt bij jou de logica : ben je een held dan ben je 1 van ons ben je een verrader dan ken ik je niet....

om te begrijpen wat ik hiermee bedoel..lees dit maar eens..want vergeten ben ik het niet:

http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=5288.0
Is dit alles wat je uit je rugzak wist te toveren a Doraatje?
Iedereen heeft zijn gedachten bij wat er gebeurde in die tijd, en zoals er ook staat zijn er groeperingen die helemaal geen hoge pet hebben van molay mohend.
Maar wat heb ik er mee te maken, dus bewijs maar eens dat de voorouders van molay mohend ikzenneen zijn.
Als ik in google combinatie Agzenee en molay mohend in type,
''Uw zoekbewerking - abdelkrim akzennee - heeft geen overeenkomstige documenten opgeleverd''

Suggestie:
Abdelkrim is awayagher.
Probeer andere aith wayagher stammen.
Maak de zoektermen algemener.
Gebruik minder zoekwoorden.





Timarzgha=IIAwaryagherII????
Assalaam,
Niet bepaald iets dat met deze discussie te maken heeft, maar aangezien er een aantal zijn die zich voelen geroepen de speurders te zijn van amazigh.nl.
Nee ben een awayagher en niet die vorige lid IIawayie3erII, wel een famillie een broer.
Voor de rest hebben we meer niet dan wel gemeen, nou dan weten we dat ook weer.
Heel boeiend allemaal :)

Dobry Den

nee die discussie over die stammen is boeiend

Timarzgha

Citaat van: ! op 04/09/2006 om 23:45:52
nee die discussie over die stammen is boeiend
hahaha geen van beiden ;), wa sallaam

(Offline)

Citaat van: Dora op 04/09/2006 om 15:44:01
n'tcekaricek a izwan voor je info erg interessant.

alleen is het niet doorslaggevend.

waarom ze een buitenstaander zouden nemen als leider? je gaf al aan dat akrim in ajdir is geboren en getogen, in hun ogen is hij dus geen buitenstaander meer. daarnaast hebben de aith touzine ook meegevochten dus waarom zien zij hem niet als buitenstaander?akrim was juist voor de  samenwerking va alle irifien. een moeder of een vrouw kan van awaycher afkomst zijn (eigenlijk heel logisch aangezien ze in ajdir woonden) maar dat hoeft niet te betekenen dat paps ook een awaycher is..en aangezien een kind bij de imazighen zijn vader volgt hoeft akrim dus geen awaycher te zijn..

maar goed zoals wij imazighen al zeggen: qa wasqessex tmith..dus Allah oe a3lam verder.
hij is gewoon een awayager klaar! hoeveel tegenspraak wil je? hoeveel bewijzen, misschien dat zze pa een aqzeneey is wat nog niet bewezen is...maar alsnog hij is in awayager gebied geboren en getogen en uiteindelijk gestorven!!!!!!


en izwan wat de naam elkhattabi betreft het is indd, nog steeds een naam die onder de awayagers is...mijn eigen moeder heet elkhattabi van der 8ernaam

abrid

Citaat van: nich_da_shem op 05/09/2006 om 12:27:04
Citaat van: Dora op 04/09/2006 om 15:44:01
n'tcekaricek a izwan voor je info erg interessant.

alleen is het niet doorslaggevend.

waarom ze een buitenstaander zouden nemen als leider? je gaf al aan dat akrim in ajdir is geboren en getogen, in hun ogen is hij dus geen buitenstaander meer. daarnaast hebben de aith touzine ook meegevochten dus waarom zien zij hem niet als buitenstaander?akrim was juist voor de  samenwerking va alle irifien. een moeder of een vrouw kan van awaycher afkomst zijn (eigenlijk heel logisch aangezien ze in ajdir woonden) maar dat hoeft niet te betekenen dat paps ook een awaycher is..en aangezien een kind bij de imazighen zijn vader volgt hoeft akrim dus geen awaycher te zijn..

maar goed zoals wij imazighen al zeggen: qa wasqessex tmith..dus Allah oe a3lam verder.
hij is gewoon een awayager klaar! hoeveel tegenspraak wil je? hoeveel bewijzen, misschien dat zze pa een aqzeneey is wat nog niet bewezen is...maar alsnog hij is in awayager gebied geboren en getogen en uiteindelijk gestorven!!!!!!


en izwan wat de naam elkhattabi betreft het is indd, nog steeds een naam die onder de awayagers is...mijn eigen moeder heet elkhattabi van der 8ernaam

Waar heb je dat vandaan dat hij in Awayagherland gestorven is? Het is bekend dat ie in cairo is gestorven :) 

(Offline)

Citaat van: abrid op 05/09/2006 om 12:28:35
Citaat van: nich_da_shem op 05/09/2006 om 12:27:04
Citaat van: Dora op 04/09/2006 om 15:44:01
n'tcekaricek a izwan voor je info erg interessant.

alleen is het niet doorslaggevend.

waarom ze een buitenstaander zouden nemen als leider? je gaf al aan dat akrim in ajdir is geboren en getogen, in hun ogen is hij dus geen buitenstaander meer. daarnaast hebben de aith touzine ook meegevochten dus waarom zien zij hem niet als buitenstaander?akrim was juist voor de  samenwerking va alle irifien. een moeder of een vrouw kan van awaycher afkomst zijn (eigenlijk heel logisch aangezien ze in ajdir woonden) maar dat hoeft niet te betekenen dat paps ook een awaycher is..en aangezien een kind bij de imazighen zijn vader volgt hoeft akrim dus geen awaycher te zijn..

maar goed zoals wij imazighen al zeggen: qa wasqessex tmith..dus Allah oe a3lam verder.
hij is gewoon een awayager klaar! hoeveel tegenspraak wil je? hoeveel bewijzen, misschien dat zze pa een aqzeneey is wat nog niet bewezen is...maar alsnog hij is in awayager gebied geboren en getogen en uiteindelijk gestorven!!!!!!


en izwan wat de naam elkhattabi betreft het is indd, nog steeds een naam die onder de awayagers is...mijn eigen moeder heet elkhattabi van der 8ernaam

Waar heb je dat vandaan dat hij in Awayagherland gestorven is? Het is bekend dat ie in cairo is gestorven :) 
oeps sorry :$ was ff in de war ik wou zeggen in awayager land gestreden ::) mijn fout thnx voor de correctie ;)

abrid

Citaat van: nich_da_shem op 05/09/2006 om 12:31:15
Citaat van: abrid op 05/09/2006 om 12:28:35
Citaat van: nich_da_shem op 05/09/2006 om 12:27:04
Citaat van: Dora op 04/09/2006 om 15:44:01
n'tcekaricek a izwan voor je info erg interessant.

alleen is het niet doorslaggevend.

waarom ze een buitenstaander zouden nemen als leider? je gaf al aan dat akrim in ajdir is geboren en getogen, in hun ogen is hij dus geen buitenstaander meer. daarnaast hebben de aith touzine ook meegevochten dus waarom zien zij hem niet als buitenstaander?akrim was juist voor de  samenwerking va alle irifien. een moeder of een vrouw kan van awaycher afkomst zijn (eigenlijk heel logisch aangezien ze in ajdir woonden) maar dat hoeft niet te betekenen dat paps ook een awaycher is..en aangezien een kind bij de imazighen zijn vader volgt hoeft akrim dus geen awaycher te zijn..

maar goed zoals wij imazighen al zeggen: qa wasqessex tmith..dus Allah oe a3lam verder.
hij is gewoon een awayager klaar! hoeveel tegenspraak wil je? hoeveel bewijzen, misschien dat zze pa een aqzeneey is wat nog niet bewezen is...maar alsnog hij is in awayager gebied geboren en getogen en uiteindelijk gestorven!!!!!!


en izwan wat de naam elkhattabi betreft het is indd, nog steeds een naam die onder de awayagers is...mijn eigen moeder heet elkhattabi van der 8ernaam

Waar heb je dat vandaan dat hij in Awayagherland gestorven is? Het is bekend dat ie in cairo is gestorven :) 
oeps sorry :$ was ff in de war ik wou zeggen in awayager land gestreden ::) mijn fout thnx voor de correctie ;)

Jaja niet te snel roepen. Een van de dingen waar hij tegen streed was ook de stammentwisten onderling. Houd dat ook in ere.