een echte marokaan werkt niet !!???

Gestart door SAMADIE, 07/07/2006 om 18:00:03

SAMADIE

ik was gister aan het werk, nou jah mensen lastge vallen aan de tel, kreeg een marokaan aan de lijn, en tijdens het gesprek vroeg hij mij of ik marokaan was, en ik zei ja. en zijn reactie was dat een echt marokaan niet werkt,  onse soort werkt niet, volgens hem.
mohim ik ging met hem in descusie, waarin ik achterkwam dat hij zich na de media gedraagt, gaf hij gewoon toe envroeg hem ghem of die trots was opzich zelf heeft hij boos opgehnagen, hij was niet de eerst er was zelfs een keer een die beweerdr dat stelen in onse bloed licht, omdat hij steelde.
mijn stelling is eigenlijk, dat je media zoveel invloedt heeft dat zelfs marokaanen intrapen.
is er eigenlijk hoop, voor die steeds groiende % dat het voor de rest verneukt

Arab-Amazighi

Citaat van: SAMADIE op 07/07/2006 om 18:00:03
ik was goster aan het werk, nou jah mensen lastge vallen aan de tel, kreeg een marokaan aan de lijn, en tijdens het gesprek vroeg hij mij of ik marokaan was, en ik zei ja. en zijn reactie was dat een echt marokaan niet werkt,  onse soort werkt niet, volgens hem.
mohim ik ging met hem in descusie, waarin ik achterkwam dat hij zich na de media gedraagt, gaf hij gewoon toe envroeg hem ghem of die trots was opzich zelf heeft hij boos opgehnagen, hij was niet de eerst er was zelfs een keer een die beweerdr dat stelen in onse bloed licht, omdat hij steelde.
mijn stelling is eigenlijk, dat je media zoveel invloedt heeft dat zelfs marokaanen intrapen.
is er eigenlijk hoop, voor die steeds groiende % dat het voor de rest verneukt

Alleen varkens werken niet en eten op ander mans kosten, zo zei ik het een keer tegen iemand, ik wist niet dat diegene zelf niet werkte, hij schoot direct rood aan (volgens mij van woede). Maar zo is het toch of zie ik het verkeerd, iedere man is geboren om voor zichzelf en zijn gezin te zorgen. Wat voor waardigheid als je van een romi verwacht dat hij je brood in je mond legt...

SAMADIE

IS WEL JAMMER  ik werd ook boos, snapie dat soort mensen die ook nog zo praten verneuken het egwoon voor de rest

Arab-Amazighi

Citaat van: SAMADIE op 07/07/2006 om 18:12:03
IS WEL JAMMER  ik werd ook boos, snapie dat soort mensen die ook nog zo praten verneuken het egwoon voor de rest

We moeten ze gewoon blijven pesten dan gaan ze zich vanzelf schamen. Ik merk het ook met mensen ze beginnen trots te vertellen hoe ze via "intelligente listen" aan hun WAO uitkerinkje kwamen, zeg ik gewoon heel droog dat het zielig is om als een bedelaar te leven. Hun trotse houding veranderd direct als je ze uitlacht.

SAMADIE

is  zo, deed ik bij hem ook, ik zei ewa does jij werkt niet, je bent zo een sukkel die zcht na de media gedraagt, zegt ie aah jah asabi
ik zei ewa ben je trots op je zelf
hij: aah nee
en toen hing ie boos op
meskien

mouslati

Het is een beetje hoog gegrepen om te verwachten dat een hele bevolkingsgroep opgeleid is en een baan heeft. Hoe vaak lezen we van diezelfde media dat Marokanen moeilijker een baan kunnen vinden. Het financieele verschil tussen werken en niet werken bij de wat lager opgeleiden is zo weinig dat ik me best kan voorstellen dat er mensen bij zitten die denken, "waarom zou ik daarvoor aan het werk gaan". Iemand die wat hoger is opgeleid en een beter salaris kan verwachten, zal sneller genegen zijn om werk te vinden dan de andere categorie.

Arab-Amazighi

Citaat van: mouslati op 07/07/2006 om 23:33:55
Het is een beetje hoog gegrepen om te verwachten dat een hele bevolkingsgroep opgeleid is en een baan heeft. Hoe vaak lezen we van diezelfde media dat Marokanen moeilijker een baan kunnen vinden. Het financieele verschil tussen werken en niet werken bij de wat lager opgeleiden is zo weinig dat ik me best kan voorstellen dat er mensen bij zitten die denken, "waarom zou ik daarvoor aan het werk gaan". Iemand die wat hoger is opgeleid en een beter salaris kan verwachten, zal sneller genegen zijn om werk te vinden dan de andere categorie.

Dat is het probleem dat wij hebben en is niet de schuld van iets anders. Het is niet relevant of je als een zittende hond even veel verdiend als een werkende. Uitgangspunt is dat je als man werkt en je gezin onderhoud, al zou je minder verdienen dan in een uitkering. Want een uitkering aanvragen is bedelen en bedelen is Haram. Als je in staat bent om te werken, moet je werken. Doe je dat niet dan bedel je. En als je bedelt kom je in het hiernamaals met een verminkt gezicht tot leven. De profeet heeft gezegd dat bedelaars in het hiernamaals een verminkt gezicht hebben. Het is niet te rechtvaardigen, waarom heb ik nooit problemen gehad bij het vinden van werk? Ik zie er gewoon super-Marokkaans uit. Het heeft te maken met hoe je je opstelt.

SAMADIE

Citaat van: Arab-Amazighi op 08/07/2006 om 00:22:07
Citaat van: mouslati op 07/07/2006 om 23:33:55
Het is een beetje hoog gegrepen om te verwachten dat een hele bevolkingsgroep opgeleid is en een baan heeft. Hoe vaak lezen we van diezelfde media dat Marokanen moeilijker een baan kunnen vinden. Het financieele verschil tussen werken en niet werken bij de wat lager opgeleiden is zo weinig dat ik me best kan voorstellen dat er mensen bij zitten die denken, "waarom zou ik daarvoor aan het werk gaan". Iemand die wat hoger is opgeleid en een beter salaris kan verwachten, zal sneller genegen zijn om werk te vinden dan de andere categorie.

Dat is het probleem dat wij hebben en is niet de schuld van iets anders. Het is niet relevant of je als een zittende hond even veel verdiend als een werkende. Uitgangspunt is dat je als man werkt en je gezin onderhoud, al zou je minder verdienen dan in een uitkering. Want een uitkering aanvragen is bedelen en bedelen is Haram. Als je in staat bent om te werken, moet je werken. Doe je dat niet dan bedel je. En als je bedelt kom je in het hiernamaals met een verminkt gezicht tot leven. De profeet heeft gezegd dat bedelaars in het hiernamaals een verminkt gezicht hebben. Het is niet te rechtvaardigen, waarom heb ik nooit problemen gehad bij het vinden van werk? Ik zie er gewoon super-Marokkaans uit. Het heeft te maken met hoe je je opstelt.

DAAR HEB JE gelijk, ik woon in het noorden en heb werk, had al werk toen ik niet eens nl sprak, werk nu in een callcenter bel met mijn naam, en soms met accent
het probleem van veel marokaanen is dat ze altijd van de staat wat verwachten kijk maar naar maroc, de mensen willen niet veel zelf doen, welvaart kom niet van zelf maar met hard werken

Arab-Amazighi

Citaat van: SAMADIE op 08/07/2006 om 10:03:11
Citaat van: Arab-Amazighi op 08/07/2006 om 00:22:07
Citaat van: mouslati op 07/07/2006 om 23:33:55
Het is een beetje hoog gegrepen om te verwachten dat een hele bevolkingsgroep opgeleid is en een baan heeft. Hoe vaak lezen we van diezelfde media dat Marokanen moeilijker een baan kunnen vinden. Het financieele verschil tussen werken en niet werken bij de wat lager opgeleiden is zo weinig dat ik me best kan voorstellen dat er mensen bij zitten die denken, "waarom zou ik daarvoor aan het werk gaan". Iemand die wat hoger is opgeleid en een beter salaris kan verwachten, zal sneller genegen zijn om werk te vinden dan de andere categorie.

Dat is het probleem dat wij hebben en is niet de schuld van iets anders. Het is niet relevant of je als een zittende hond even veel verdiend als een werkende. Uitgangspunt is dat je als man werkt en je gezin onderhoud, al zou je minder verdienen dan in een uitkering. Want een uitkering aanvragen is bedelen en bedelen is Haram. Als je in staat bent om te werken, moet je werken. Doe je dat niet dan bedel je. En als je bedelt kom je in het hiernamaals met een verminkt gezicht tot leven. De profeet heeft gezegd dat bedelaars in het hiernamaals een verminkt gezicht hebben. Het is niet te rechtvaardigen, waarom heb ik nooit problemen gehad bij het vinden van werk? Ik zie er gewoon super-Marokkaans uit. Het heeft te maken met hoe je je opstelt.

DAAR HEB JE gelijk, ik woon in het noorden en heb werk, had al werk toen ik niet eens nl sprak, werk nu in een callcenter bel met mijn naam, en soms met accent
het probleem van veel marokaanen is dat ze altijd van de staat wat verwachten kijk maar naar maroc, de mensen willen niet veel zelf doen, welvaart kom niet van zelf maar met hard werken

Juist en dat is wat misselijk maakt. Ik zat een keer NOVA te kijken over een soortgelijke onderwerp over Marokkanen en toen kwam zo een scheve koe (Marokkaanse) het probleem gelijk leggen bij discriminatie etc. Het ging om hangjongeren in Amsterdam. Zegt die koe "Ja, die jongens vervelen zich en worden gediscrimineerd en kunnen geen werk vinden, ja dan gaan ze zich uit verveling misdragen", WAT?? Dus het is normaal om je afwijkend te gedragen als je geen werk kan krijgen? Waarom kunnen andere bevolkingsgroepen wel hun kinderen binnen bezig houden? Waarom duikt onze naam steeds op in de media? We kunnen wel roepen dat er maar één ding gebeurt en dat de media er steeds op duikt. Het probleem is er gebeurt niet alleen maar één ding. Meisjes hebben last van ons, oude vrouwen hebben last van ons, dieren hebben last van ons auto's hebben last van ons, fietsen/brommers hebben last van ons, wordt ergens een feest georganiseerd krijgen ze last van ons, zwembaden hebben last van ons, scholen hebben last van ons, kerken hebben last van ons.
De lijst is enorm, als je alles zou opnoemen. Ik zie Turken bijvoorbeeld dit soort gedrag niet vertonen. Ik woon in Amsterdam en als er iets gebeurd weet je het is een Marokkaan. Al is het de laatste jaar of twee wel sterk afgenomen, veel Marokkaanse jongeren zijn praktiserende moslims geworden en dit helpt sterk de criminaliteit te doen dalen. Maar we zijn wel nog steeds de groep die het meeste overlast bezorgd. En dan kijken we vreemd om ons heen naar de wereld en vragen we "waarom haten ze ons"?

Y.assine

Dat is inderdaad niet echt handig. Ze roepen maar "waarom krijg ik geen stageplek!?", ja vindt je het gek? Petje+kauwgum+slordige kleding+sollicitatiegesprek= negatief, om het maar zo te bekijken. Als ze nou eens gewoon normaal abn gingen proberen te leren(de meesten spreken dat niet, slechts straattaal), zodat ze een behoorlijke brief kunnen schrijven, zou veel beter zijn dan al dat geroep om werk/een stageplaats en dat irritante vandalisme/criminaliteit.

In het leven moet je ondernemen, níet klagen wanneer het je niet mee zit. Gaat iets niet goed? Zoek uit wat er precies niet goed gaat, en verbeter het -- maar ga geen criminaliteit uitvoeren.

MBTiza

ik loop er ook altijd met petje bij, sportschoenen enzo...iedereen denkt zal wel zo'n hozzelaartje zijn...

SAMADIE

Citaat van: Lopende__Lach op 08/07/2006 om 12:02:50
ik loop er ook altijd met petje bij, sportschoenen enzo...iedereen denkt zal wel zo'n hozzelaartje zijn...

dat is wat anders, je moet verschil maken tussen representatieg kleinding en urban kleiding, je gaat tog niet met een pet op werk zoeken, da word je niet aangenomen, dat heeft dan gewoon met je eerst indruk dat je maakt, en die maak je maar een keer

ameziane

Citaat van: Arab-Amazighi op 08/07/2006 om 11:15:53
Meisjes hebben last van ons, oude vrouwen hebben last van ons, dieren hebben last van ons auto's hebben last van ons, fietsen/brommers hebben last van ons, wordt ergens een feest georganiseerd krijgen ze last van ons, zwembaden hebben last van ons, scholen hebben last van ons, kerken hebben last van ons.
Je overdrijft nu een beetje, maar voor de rest kan ik me er wel in vinden.Helaas is dat de praktijk.

Arab-Amazighi

Citaat van: ameziane op 08/07/2006 om 14:09:04
Citaat van: Arab-Amazighi op 08/07/2006 om 11:15:53
Meisjes hebben last van ons, oude vrouwen hebben last van ons, dieren hebben last van ons auto's hebben last van ons, fietsen/brommers hebben last van ons, wordt ergens een feest georganiseerd krijgen ze last van ons, zwembaden hebben last van ons, scholen hebben last van ons, kerken hebben last van ons.
Je overdrijft nu een beetje, maar voor de rest kan ik me er wel in vinden.Helaas is dat de praktijk.

Ik probeer alleen een punt te maken. Ik overdreef denk ik niet als ik dat waar onze jongeren mee geassocieerd even op som. Kern is, niet meer zeuren, niet meer anderen de schuld geven van onze falen. Je kan hier in Nederland zo veel bereiken, als je het ook maar echt wilt.

*****

Ik lees hier wel vaker dat je bij de Turken bovengenoemde problemen niet of nauwelijks ziet. Hebben jullie enig idee hoe dat kan?
Zijn Turkse ouders strenger misschien? Doen ze bepaalde dingen anders?

Voor Turken zijn folders, brochures en radiouitzendingen gemaakt in het Turks, ik bedoel voorlichting enzo over gezondheid, voorzieningen, scholing etc.
Voor Marokkanen in het Arabisch, zodat heel belangrijke info simpelweg niet is aangekomen bij die eerste generaties hier. Kan dat een factor in het geheel zijn?

Denken jullie dat het jongeren kan helpen als er regelmatig in de media aandacht wordt besteed aan Marokkaanse sportlieden, wetenschappers, zakenlui die het gemaakt hebben? Of is dat te idealistisch gedacht?

Een knulletje (de meiden doen het toch veel beter?) dat het verkeerde pad op dreigt te gaan koppelen aan een Marokkaanse mentor die succesvol is, zou dat kunnen helpen?

Zijn er projecten vanuit de moskeeen, zoals huiswerkbegeleiding, sport en spel, uitjes, etc?