Swassa zijn toch ook imazighen?

Gestart door Sa3ieD, 12/01/2001 om 16:25:52

AFRA

#30
azul,
ik zou geen enkele belediging laten zien,ik heb er genoeg van .

ik wil alleen maar iets iets zeggen,ik ben een arrifi wil jij of niet,maar mijn geloof is  het amazighisme .

ik zou ook niet op jullie opmerkingen antwoorden want ze in de eerste instantie niet te lezen door iemand die met waarden en conservatief is,hopelijk zou ik niet meer zo'n opmerkingen leze.en het hoort niet tot de imazighen over de anderen spreken wanneer ze met meerderheid of wanneer de aneder partij niet aanwezeig is

AFRA

#31
azul,

ik deel u mede dat ik de rascistische onderwerpen niet meer zou lezen dus jij hoeft niet  meer op mijn gedachten te antwoorden.

azirar

#32

CiteerSwasa zijn van oorsprong ook imazighen, maar de meesten van hen zijn kontenlikkers van de arabieren geworden.
Veel van hen kunnen hun eigen taal niet eens meer spreken, en zijn echt pro-arabieren. Ik ken er zelfs een paar hier, en die praten allemaal arabish

 Â   Azul ataynahnah
mijn ervaringen met swasa is ander dan je beschrijft. Als je kijkt in Marokkaanse (randsteden) steden waar overheerst Arabisch gesproken wordt. dan zie je juist de swasa, vaak in tegenstelling tot irifijan, generatie op generatie hun taal (tamazight) en cultuur behouden hebben in deze verarabiseerde steden.
Het Marokkaanse regiem heeft het verdeel en beheersen politiek toegepast en volgens mij ben jij hier een slachtoffer van
adweni nta.  Azirar.  

masin2003

Citeer   Azul ataynahnah
mijn ervaringen met swasa is ander dan je beschrijft. Als je kijkt in Marokkaanse (randsteden) steden waar overheerst Arabisch gesproken wordt. dan zie je juist de swasa, vaak in tegenstelling tot irifijan, generatie op generatie hun taal (tamazight) en cultuur behouden hebben in deze verarabiseerde steden.
Het Marokkaanse regiem heeft het verdeel en beheersen politiek toegepast en volgens mij ben jij hier een slachtoffer van
adweni nta.  Azirar.  


je eigen ervarigen hoeven niet perce de werkelijkheid te weerkaatsen.
of te wel je eigenwaarneming kan nooit opslaan op het hele marokkaanse grondgebied. ik kan nu zelfs als je wilt hier een url plaatsen van een topic over dezelfde gasten die je meent dat ze aan hun taal vastgeklamt zijn, en dat hele topic is tussen isoussiyen over het feit dat veel van hun die in casa wonen of in een andere arabische stad, dat ze alsof doen dat ze arabieren zijn.

met andere woorden jouw redenering klopt van geen een kant! en ik zou als ik jou was dat soort dingen niet gauw roepen terwijl ik weet dat je alleen maar vanuit jouw eigen zienswaarnemenig het hele situatie bekijkt wat je noemde komt netzo goed bij hun. alleen sommige irifiyen met een zwakke personelijkheid zijn soms te snel geneigd om de situatie nog dramatischer te maken dan het is.

op zich ieder mag voor zichzelf denken, maar.
maar , als nu blijkt dat zulke uitspraken als die van jou door andere imazighen opgepikt worden als meer rechten voor hun ten koste van irifiyen, dan bekijk ik je als een verrader nummer 1 vijand van Riffijnen of in deze geval: een zwakkeling die inplaats om te strijden snel de handdoek in de ring gooit om vervolgens zijn eigen "IK" de schuld te geven.

a brader, denk voortaan 2 keer, voor dat je wat uitfloept. want jouw eigen ervaringen hoeven niet altijd te slaan op de echte wekelijkheid.

Masja

#34
dus de mening v. azirar klopt ook al niet volgens jou, bizar, ben je niet te veel gefocust enkel en alleen  op de iriffyen ?

azirar

#35

Citeerje eigen ervarigen hoeven niet perce de werkelijkheid te weerkaatsen.
of te wel je eigenwaarneming kan nooit opslaan op het hele marokkaanse grondgebied. ik kan nu zelfs als je wilt hier een url plaatsen van een topic over dezelfde gasten die je meent dat ze aan hun taal vastgeklamt zijn, en dat hele topic is tussen isoussiyen over het feit dat veel van hun die in casa wonen of in een andere arabische stad, dat ze alsof doen dat ze arabieren zijn.

met andere woorden jouw redenering klopt van geen een kant! en ik zou als ik jou was dat soort dingen niet gauw roepen terwijl ik weet dat je alleen maar vanuit jouw eigen zienswaarnemenig het hele situatie bekijkt wat je noemde komt netzo goed bij hun. alleen sommige irifiyen met een zwakke personelijkheid zijn soms te snel geneigd om de situatie nog dramatischer te maken dan het is.

op zich ieder mag voor zichzelf denken, maar.
maar , als nu blijkt dat zulke uitspraken als die van jou door andere imazighen opgepikt worden als meer rechten voor hun ten koste van irifiyen, dan bekijk ik je als een verrader nummer 1 vijand van Riffijnen of in deze geval: een zwakkeling die inplaats om te strijden snel de handdoek in de ring gooit om vervolgens zijn eigen "IK" de schuld te geven.

a brader, denk voortaan 2 keer, voor dat je wat uitfloept. want jouw eigen ervaringen hoeven niet altijd te slaan op de echte wekelijkheid.



Azul Mauri
Je gebruikt een hoop worden maar je woorden zijn leeg.
De essentie van mijn verhaal is juist  niet een hele groep mensen over een kam scheren.  

Een discussie over wie meer amazighi is dan de ander leidt tot niets. Trap niet in de valkuilen van de vijand van Imazighen.
Het Arabische regime strategie is kennelijk nog niet geheel ontmaskert .
Het is anno 2004 wordt akker a ja madouker.  

Je eigen amazigh identiteit verliezen is niet allen fout maar ook een geroete zonde.
En het doet er niet tot of het een sousie amazigh of een rifi amazigh identiteit betreft.
Het strijd (amazigh bewustzijn) win je alleen door je krachten te bundelen en  het strijd samen aan te gaan.

Deze strategie wordt nu in Irak gebruikt om het strijd tegen de Amerikanen en vroegere regiem van Sadam te breken. De sonitten, schieten , christenen en koerden worden van alle kanten bewerkt en tegen elkaar opgezet.

Je lotgenoot is je kameraad en je onderdrukker is je vijand.    
adweni nta azirar




Wasilla tarifest

CiteerAzul Mauri
Je gebruikt een hoop worden maar je woorden zijn leeg.
De essentie van mijn verhaal is juist  niet een hele groep mensen over een kam scheren.  

Een discussie over wie meer amazighi is dan de ander leidt tot niets. Trap niet in de valkuilen van de vijand van Imazighen.
Het Arabische regime strategie is kennelijk nog niet geheel ontmaskert .
Het is anno 2004 wordt akker a ja madouker.  

Je eigen amazigh identiteit verliezen is niet allen fout maar ook een geroete zonde.
En het doet er niet tot of het een sousie amazigh of een rifi amazigh identiteit betreft.
Het strijd (amazigh bewustzijn) win je alleen door je krachten te bundelen en  het strijd samen aan te gaan.

Deze strategie wordt nu in Irak gebruikt om het strijd tegen de Amerikanen en vroegere regiem van Sadam te breken. De sonitten, schieten , christenen en koerden worden van alle kanten bewerkt en tegen elkaar opgezet.

Je lotgenoot is je kameraad en je onderdrukker is je vijand.    
adweni nta azirar





Wyze woorden hoor...klasse, maar of het waar is....?

masin2003

#37

CiteerAzul Mauri
Je gebruikt een hoop worden maar je woorden zijn leeg.
De essentie van mijn verhaal is juist  niet een hele groep mensen over een kam scheren.

Azul

volgens mij dit slaat percies op jouw tekst. ik laat je zien waarom. 

CiteerEen discussie over wie meer amazighi is dan de ander leidt tot niets. Trap niet in de valkuilen van de vijand van Imazighen.
Het Arabische regime strategie is kennelijk nog niet geheel ontmaskert .
Het is anno 2004 wordt akker a ja madouker.
Je eigen amazigh identiteit verliezen is niet allen fout maar ook een geroete zonde.
En het doet er niet tot of het een sousie amazigh of een rifi amazigh identiteit betreft.
Het strijd (amazigh bewustzijn) win je alleen door je krachten te bundelen en  het strijd samen aan te gaan.
volgens mij ben jij diegene die moet wakker worden en gaat realiseren dat "Amazigh zijn" is jezelf en de taal die spreekt dus begin eerst maar jezelf als Riffijn te erkennen inplaats en niet jezelf wegcijferen met alleen zelfkritiek en daarbij generaliseer je daarin(zie jouw eerdere bericht) . ha camaraad, zelfkritiek is wel goed ben ik helemaal mee eens. maar niet altijd en vooral niet de tijden dat andere imazighen die zelfkritiek als  opgeven opvatten en ze hebben nu al een grote a3ddis van gekregen zowel op lagere niveau als hoge. nu is het tijd om imazighen wakker te maken en zelfbewust te maken. dat zelfkritiek even niet! en praat me geen hoge verwachtingen aan want nou krachten samenbundelen? wij als Riffijnen moeten maar eerst onze krachten samenbundelen en dan pas het hoger zoeken. zo werkt dat in alles. en trouwens er is al gebleken dat we eigenlijk weing gemeen hebben, dus waarom zou je je krachten samenbundelen met die iemand die je al niet mag?
 

CiteerDeze strategie wordt nu in Irak gebruikt om het strijd tegen de Amerikanen en vroegere regiem van Sadam te breken. De sonitten, schieten , christenen en koerden worden van alle kanten bewerkt en tegen elkaar opgezet.

Je lotgenoot is je kameraad en je onderdrukker is je vijand.    
adweni nta azirar

maar het is meer de marokkaanse maxzan die bepaalde isoussiyen voor zich laat werken om onerscheid te ruzie te crieéren tussen isoussiyen en irifiyen. en op de site van amazigh.nl en tawiza.nl was het sinds 3 jaar geleden niks anders dan uit het niets aanvallen tegen alles wwat riffijns is, ze hebben er alles aan gedaan om te laten zien dat we totaal van elkaar verschillen en deze personen (tasoussiet, libi en atlasia) waren dus niet op één topic of in één week of maand met deze haat crieéren maar bijna 3 jaar. je kan het nog steeds terug vinden in de archief van beide sites.
die libi liet zelfs hoe laf ze kunnen zijn achter hun pc's  en gaf toe dat veel van zijn familie leden meededen met arabieren in 1958 om de opstand in Arif neer te slaan. deze laffe gasten lachen jullie uit terwijl we allemaal weten dat zij altijd de laffe hadlangers zijn van de arabo elite die imazighen onderdrukken. deze gasten inplaats om met ons door te strijden voor onze gehele rechten, wordt nu in hun oren gefluistert door arabieren en dat merk je duidelijk op tv die gasten worden als een soort touristen atributen gebruikt door arabieren.
je zegt me samenwerken? akkar cek zeg idhes ay ajjar a camaraad!

adh wenni netta

masin2003

#38

CiteerAzul Mauri
Je gebruikt een hoop worden maar je woorden zijn leeg.
De essentie van mijn verhaal is juist  niet een hele groep mensen over een kam scheren.  


nee camaraad ik reageerde inhoudelijk op jouw bericht en jij bent daar diegene die generaliserend te werk ging. en daar ws mijn reactie ook gericht.
op deze bericht van jouw dus "mijn ervaringen met swasa is ander dan je beschrijft. Als je kijkt in Marokkaanse (randsteden) steden waar overheerst Arabisch gesproken wordt. dan zie je juist de swasa, vaak in tegenstelling tot irifijan, generatie op generatie hun taal (tamazight) en cultuur behouden hebben in deze verarabiseerde steden."

ik vind dus nog steeds dat je nooit kunt uitgaan op alleen maar uit jouw individuele waarnemenig. want simpelweg jouw redenering klopt niet, want het komt neztogoed bij isoussiyen als het bij irifiyen komt. het is ook normaal dat heeft ook te maken met het arabiserings pressie die er is. en een Riffijn die in tetouan of tanger opgroeit en arabisch gaat praten is netzo goed als een asoussie die in casa opgroeit of  marrakech en die arabisch praat. het komt dus overal en daarom begrijp ik nog steeds waarom je zei dat het alleen bij Riffijnen komt?? kijk reagren op de starter van deze topic kan op allerlei manieren, maar ganiet zomaar irifiyen  wegcijferen ter dienst van andere.

masin2003

#39

Citeerdus de mening v. azirar klopt ook al niet volgens jou,


Nee die klopt niet en als je goed leest dan kun je zien waarom. en hoezo klopt ook al niet volgens mij? niet alles wat men op het forum gooit kan altijd waar zijn dus ik snap jouw verbazing niet. og denk je soms dat ieder lid van amazigh.nl forum automatisch een exspert is?
en bovendien het klopt niet netzo goed jouw verhaal van dat er in marokko meer souss zangers zijn die amazighbewust zijn dan in Rif. en die klopt dus ook niet. ik begrijp je verbazing niet om eerlijk te zijn


Citeerbizar, ben je niet te veel gefocust enkel en alleen  op de iriffyen ?

ja hallo! omdat ik zelf Riffijn ben slimmert ;D en bovendien de andere zijn ook op zichzelf gefocust, dus ik zie niet waarom wij dat ook niet moeten doen.
ik denk juist dat onze zwakte is dat we meer op de andere zijn gefocust inplaats van ons zelf.

azirar

#40

CiteerAzul

volgens mij dit slaat percies op jouw tekst. ik laat je zien waarom.......... 


Azul
 Het duidelijk dat jou visie over isousoen  en het strijd voor amazighbewustzijn  anders is dan die van mij.  
Binnenkort verschijnt de Nederlandse vertaling van een boek van Mohamed Chafik  lijkt mij een goede bron voor ieder amazigh liefhebber. Azirar


masin2003

#41

CiteerAzul
 Het duidelijk dat jou visie over isousoen  en het strijd voor amazighbewustzijn  anders is dan die van mij.

Azul

kennelijk wel. want de visie val alleen maar de andere ophemelen ten kostte van je eigen en maar naar je eigen wijzen als schuldige zonder dat je daawerkelijk iets mee doet die visie deel niet.

CiteerBinnenkort verschijnt de Nederlandse vertaling van een boek van Mohamed Chafik  lijkt mij een goede bron voor ieder amazigh liefhebber. Azirar



ik denk dat je nog in dat dromerige tamazgha denkt, a wakker worden a camaraad voor een asoussie of voor een andere is thamazgha wat hij dagelijks meemaakt en vooral wat hij spreekt. in onze geval Rif is mijn tamazgha en tharifect is mijn thmazight! laten we maar daar eerst als één blok functioneren en dan pas toenadering zoeken bij die gasten, daarin tegen houden bepaalde zogenaamde Riffijnse zelfbewuste imazighen de andere voor de gek door maar te praten over tamazgha en de amazigh zaak terwijl ze thuis niet eens goed huiswerk hebben gedaan.

he vriend, het is nu de tijd om wakker te worden en irifiyen zelfbewust te maken van hun identiteit, doe niet wat jij deed alleen maar ze de shuld te geven en dan klaar. je moet ook je bijdrage leveren en maak de mensen zelfbewust .
maar alleen maar de fouten aanwijzen zonder de oplossingen aan te bieden daar hebben we niks aan.

azirar

#42

CiteerAzul Mauri.
Ik ben maar sinds paar maanden lid van deze forum. ik begin je aardig te kennen. het spijt me maar een met jou discussiëren  leidt tot niets. Ik blijf er bij; jou woorden zijn leeg.    
azirar

 Â 

masin2003

#43

CiteerAzul Mauri.
Ik ben maar sinds paar maanden lid van deze forum. ik begin je aardig te kennen. het spijt me maar een met jou discussiëren  leidt tot niets. Ik blijf er bij; jou woorden zijn leeg.    
azirar

 Â 
 

ik hoef jou niet eens aardig te kennen, om je dit te zeggen: jouw woorden zijn een en al leegte. lees maar je reacties even terug dan weet je het al.

masin2003

ik zie gasten als jij juist de reden is dat sommige irifiyen de rug naar hun cultuur toe keren: want inplaats van hem / haar zelfbewust te maken van zijn eigen taal en cultuur, praat je hem iets aan wat niet bestaat! juist gasten die zulk dromerige denkbeelden hebben en die niks te maken hebben met de realiteit, dat zijn juist de genen die de dromen van imazighen zo onwerkelijk maken.

wakker worden a thawmat! kom uit dat wazige denkbeeldwereldje.

Ad wenni netta,