Swassa zijn toch ook imazighen?

Gestart door Sa3ieD, 12/01/2001 om 16:25:52

Yuba

#15

azul yuba,

zie je pm?

Aqadi

Ariaz

Swassa zijn beleefde, vriendelijke mensen maar wat betreft islam is het niet zo schitterend.


En sommige zijn inderdaad precies echte arabieren.

Wij Irrifien komen op voor onze taal, wij spreken onze taal in het midden van een klas vol met arabieren, en zij schamen zich precies om hun taal te spreken, soms vraag ik het hen om datte spreken,  


en ze gaan liever om met arabieren dan met irrifien omdat ze dezelfde manieren hebben, qua islam bedoel ik,


zoals bijvoorbeeld ze zijn niet zo streng tegen hun zusters, bijvoorbeeld je kan omgaan met een soussi of arabische meisje terwijl de broer het weet


en bij Irrifien is het niet zo, wij gaan ook liever om met Jbala omdat zij van het noorden zijn,


In ieder geval een Soussi heeft het zelf gezegd tegen mij, hij zei tegen mij ja Het Noorden is slecht, de mensen zijn slecht daar,


en dan antwoordde ik ja maar hoe komt het dat wij Irrifien gerespecteerd worden daar in jullie streek, en dan veranderde hij ineens van onderwerp,


En of de swassa ook imazighen zijn dan is mijn antwoord ja zeker? Hoe kun je nou de swassa uitsluiten van de Imazighen, Ik bedoel zij maken een groot deel uit van de amazighbevolking, en zij waren ook vechters zoals de Irrifien en zij zijn veel talrijker, ze hebben meer stammen, en wij zijn ook de Souassa van het Noorden, dus wij zijn ieder geval ook broeders, nu moeten wij enkel die Standaarttaal erdoor rammen, zodat we terug dezelfde taal spreken zoals vroeger, en zodat we die dialecten wegdoen,



lmoehiem insjallah met de hulp van allah zullen we success hebben

Masja

#17

CiteerSoussa zijn imazighen maar gedragen zich niet als imazighen. het zijn meelopers mat de arbieren. dus verraders!!!
ik zou ook bhijna zeggen dat het arabieren zijn.

je bent blijkbaar nooit in die streek geweest anders zou je zo niet praten, want dat is NIET waar wat je daar zegt!
als je de klok hoort luiden maar je weet niet waar de klepel hangt, kan je beter niets zeggen...
bovendien heb ik daar praktisch nooit arabisch horen spreken, zelfs arabische muziek hoor je er zelden
de plaatselijke bevolking in het soussgebied zijn absoluut niet pro-arab.  (niet dat ik zelf onderscheid maak overigens)

masin2003

Citeerje bent blijkbaar nooit in die streek geweest anders zou je zo niet praten, want dat is NIET waar wat je daar zegt!
als je de klok hoort luiden maar je weet niet waar de klepel hangt, kan je beter niets zeggen...
bovendien heb ik daar praktisch nooit arabisch horen spreken, zelfs arabische muziek hoor je er zelden
de plaatselijke bevolking in het soussgebied zijn absoluut niet pro-arab.  (niet dat ik zelf onderscheid maak overigens)


Azul

ik ben het hier dus niet mee eens.
ik ben in het verleden naar agadir geweest, en geloof me er wordt daar meer arabisch dan soussia op straat gesproken. Dat geldt zelfs voor taroudant en ouarzazate.

het is heel anders dan Nador of alhoceima. daar kom je niet zomaar een arifi tegen die tegen een andere arifi in het arabisch aanspreekt.

MBTiza

#19
ik hoorde ze in agadir alleen tachelhit praten en verder moeten we niet zo op ze afgeven, het zijn hele vriendelijke mensen (die in mij omgeving), ze hebben hun cultuur veel beter behouden en gebruiken daarnaast hun nog hun tachelhit telling. De mensen in Marokko die vooral voor het tamazight opkomen spreken voornamelijk tachelhit. De verdeelheid onderling is niet goed ayetma distma!

allasian

#20
Onze fellow Isusiyen zijn wel OK.

Maar er zitten ook heel veel etterbakken tussen die denken dat isusiyen beter geleerd zijn en dat rifijnen heel chaotisch,geweldadig en dom zijn.Dat stereotypebeeld dat ze van de ighabiyen hebben overgenomen without thinking twice.

Dan krijg je een tegenreactie van ons over hun,en dan pas komen de onschuldigen bij ons aankloppen om te klagen.

Deze topic is ook zo'n tegenreactie.

AFRA

azul

sheeeeeeeeeh,hier kan ik wraak nemen.
nog een andere topic en krijgen de imazighen een harde klap.

de essosyan zijn meer geleerd dan de irifyan,niet te ontkennen.
de issosiyan zijn de bekendste berber in de wereld(er wordt beweerd dat de imazighen een minderheid in marokko zijn gewoon omdat de irifiyan niet bekend zijn)
de issosiyan zijn zelfstandig en de iriffiyan werken graag voor anderen.
xxxxxxxxxxx
maar omdat ze niet veel in nederland zijn,en ze geen nederlands begrijpen ,zou ik zeggen dat de iriffiyan het beste ras is
(moet ik me schamen???????)

dwanni dnatta

allasian

#22
You better check yourself before you wreck yourself.

Wat nou beter geleerd,omdat je een franse opvoeding hebt gehad hoef je niet gelijk blij te gaan doen dat beter bent dan andere mensen.

Isussyen hadden delfstoffen en erts zonder dat ze dat wisten,pas toen de franse kwamen werden ze op de hoogte gebracht.

Typisch het karakter van een Ama3ash,hij hoeft maar een klein beetje geld te hebben en hij dennkt al dat hij rijk is.

Bekendste??Waarom??Omdat ze de westerse toeristen entertainen met muziek en dans.

Ik heb schijt aan jou,en hoop niet dat jij representatief bent voor de issusyen.

AFRA

azul

wat is dat :ik heb schijt aan jou.
ik wil dat niet in mijn woordenboek zoeken.maar ik hoop dat dat iets aan een broeder is.
om eerlijk te zijn ben ik een arabier liever dan amazigh zonder swassa te zijn.

ighes

Kan de webmaster deze onzin-topic niet verwijderen, man, man wat een hoop onzin...wayaw, wayaw. Zit soms de rmakhzan hier achter?

Deze soort topics horen niet op Amazigh.nl. Als hier mensen rondlopen die om de ene of andere reden hekel hebben aan Isusyen, wil je je frustraties alsjeblieft ergens anders gaan spuiten en deze site een beetje fastoenlijk laten.

Azul.

Tudart i Irifyen, tudart i Isusyen.
Tudart mara i Imazighen.

MASUNA

#25
in het algemeen ben ik altegen RIFFIJNEN.....ik beperk me tot the TRIBE OF BOKKOYAS.

AFRA

#26
goed gezegd ighes

allasian

#27

Citeerazul

wat is dat :ik heb schijt aan jou.
ik wil dat niet in mijn woordenboek zoeken.maar ik hoop dat dat iets aan een broeder is.
om eerlijk te zijn ben ik een arabier liever dan amazigh zonder swassa te zijn.

Wie de bal kaast kan hem terug verwachten.

quote
Liever een arabier dan amazigh zonder swassa te zijn.
unquote
Geef je hiermee toe dat je liever een arabier bent dan een niet sousische amazig,maw Arifi,Akbayli,Ashelhi.
Ik wist dat je zo neer keek op je mede imazighen!?!
Ik wist wel een verrader was.
Ga je superioriteitsgevoelens maar ergens anders op projecteren.Want ik laat me niet beledigen door een stelletje zuidelijke sprinkhanenvreters.





masin2003

#28

Citeerazul

sheeeeeeeeeh,hier kan ik wraak nemen.
nog een andere topic en krijgen de imazighen een harde klap.
hoezo dat? en denk je dat het Irifiyen boeit? bekijk het zo: wij leven ergens en jullie ergens anders. ... ieder voor zich! zo is het, nu begin je het te snappen.


Citeerde essosyan zijn meer geleerd dan de irifyan,niet te ontkennen.
waarom is het niet te zien dan in marokko? of ik zou zeggen wat hebben jullie betekend dan voor de amazigh zaak ? niks nada! gewoon een stelletje in kringen dansende huppelende atributen voor charter touristen. meer niet.



Citeerde issosiyan zijn de bekendste berber in de wereld(er wordt beweerd dat de imazighen een minderheid in marokko zijn gewoon omdat de irifiyan niet bekend zijn)
ze zijn alleen bij duitshe homo touristen bekend dat nu agadir een van de populairste homo trekpleister is voor duitshe en engelse touristen. hahah vind je het gek met al die "huppelende dansende jurkendragende soussas"


Citeerde issosiyan zijn zelfstandig en de iriffiyan werken graag voor anderen.
xxxxxxxxxxx
wat ik wel weet is dat issosiyen altijd voor arabieren werkten. er zijn wel een paar eruitgeklommen als rijke zakenmensen (vooral diegene die uit tafraout komen en in de vroege jaren naar casablanca trokken) maar voor de rest de meeste zijn een stelletje seisoen arbeiders die overal trekken opzoek naar werk. ouarzazat en guelmim zijn toch soussas? nou we hebben in Nador ook een paar honderd ervan. we noemen ze sahrawa of mouha's! het zijn meestal goedkope loopjongens bij metselaars. ze sjouwen specie en brengen bouwbakstenen naar boven.


masin2003

#29

Citeerazul

wat is dat :ik heb schijt aan jou.
ik wil dat niet in mijn woordenboek zoeken.maar ik hoop dat dat iets aan een broeder is.
om eerlijk te zijn ben ik een arabier liever dan amazigh zonder swassa te zijn.

kijk dat jullie liever arabieren zijn hadden we al eerder gezien. want almowahidien > masmouda > souassas zijn diegene die de arabische bedouinen naar marokko haalden toen ze in tunesie gestationeerd waren. dus het kwam al eerder voor.
ik ben een Arifi automatish een Amazigh ik hoef daar geen arabier of soussi of wie dan ook voor te hebben. omdat we totaal verschillen van elkaar, dan zie ik helemaal niet waarom we wel jullie nodig zouden hebben of jullie ons.