Het is de islam die de Imazighen politieke eenheid schonk

Gestart door Arab-Amazighi, 06/07/2006 om 22:19:31

Igider

Citaat van: Don_Tmasint ® op 10/11/2006 om 22:39:30
Citaat van: Arab-Amazighi op 06/07/2006 om 22:19:31
Sommige mensen vallen hier openlijk de islam aan, zonder enige schaamte en je proeft het idee dat de islam schuldig is aan de huidige staat waarin de Imazighen verkeren.

Ten eerste: Was er tot aan de komst van de islam geen sprake van politieke eenheid onder Imazighen, degenen die beweren dat het wel zo is leven in een fantasie wereld. Wat bestaan heeft zijn een aantal "koninkrijkjes" in uiterst primitieve vorm.

Ten tweede: Wetenschap was vrijwel afwezig tot aan de komst van de islam.

Ten derde: Islam bracht ook rechtvaardigheid, zakat voor de armen etc.

De lijst is nog veel langer, maar laten we het voorlopig hierbij houden.

Aan degenen die de islam zo aanvallen moge Allah soebhanahoe wa taala leiden en anders jullie ruggen breken...wa salaamu alaikum wa rahmatu Allahi wa Barakatuh stelletje Azulistanen.

a mishoeghen a doemat ;D  ka zghi idess :)
we vallen de islam niet aan
het gaat over de fascisme die de arabieren in amazigh landen uitvoeren !
zo simpel is het!

Wahahaha welke ARabieren ken jij aan de macht in Tamazgha? Laat me niet lachen, aub wie, Bouteflika? Mohamed VI? Zein Al Abideen? Muamar Al Gaddafi? Wahahahaa...welke van hun ziet er Arabisch uit dan? Dit zijn gearabiseerde Imazighen die in de war zijn. Laat Arabieren waar ze horen en dat is in het Midden Oosten. Zo een 10% van Marokko is Arabier qua bloed, voor de rest zijn het onze eigen mensen. Een keertje moet het toch afgelopen zijn met de "Arabieren dit en Arabieren dat".  Mohamed Chafik zegt het in zijn boek "Imazighen" ook duidelijk, wij zijn vrijwillig gearabiseerd en daar moeten niemand behalve onszelf de schuld van geven...

amazighfreak

islam heeft niets maken met arabier
vb turken zijn ook moslims maar het zijn geen arabieren
er zijn chineese moslims
er zijn indonesische moslims
pakistaanse moslims
indishe moslims
enzovoort
islam heeft totaal niets maken met verdwijning van ons amazigh identiteit
het zijn wel de arabieren dat zijn de schuldigen
koran koran getuigt zelf tegen arabieren
een vers uit koran al3arab achadu nifaken wa koefran vertaalt in nederlands arabieren zijn het meest ongelovigen en hypocrieten. zoals je leest koran heeft geen compromis met arabieren koran zijn de woorden ons god niet van arabs. denk goed na voordat je iets typt over de islam

Igider

Citaat van: amazighfreak op 11/11/2006 om 12:24:21
islam heeft niets maken met arabier
vb turken zijn ook moslims maar het zijn geen arabieren
er zijn chineese moslims
er zijn indonesische moslims
pakistaanse moslims
indishe moslims
enzovoort
islam heeft totaal niets maken met verdwijning van ons amazigh identiteit
het zijn wel de arabieren dat zijn de schuldigen
koran koran getuigt zelf tegen arabieren
een vers uit koran al3arab achadu nifaken wa koefran vertaalt in nederlands arabieren zijn het meest ongelovigen en hypocrieten. zoals je leest koran heeft geen compromis met arabieren koran zijn de woorden ons god niet van arabs. denk goed na voordat je iets typt over de islam

Ga spelen man, en wat doen we dan met de uitspraak van God "Jullie zijn het beste volk dat naar de mensen toegaat" (om het geloof te verspreiden). Arabieren hebben ons niets misdaad onze eigen gearabiseerde Imazighen zijn de hoofdschuldigen, denk je nou echt dat een Arabier wakker ligt van één of twee Imazighen, die gasten zitten zelf diep in de problemen. God getuigt dat de Arabieren oprecht in hun geloof waren en dat zij zijn gekozen volk zijn, dat een paar zionisten en nep-Imazighen (heb het niet perse over jou) dat niet inzien is een ander verhaal.

Tamza

Citaat van: Igider op 11/11/2006 om 14:14:07
Ga spelen man, en wat doen we dan met de uitspraak van God "Jullie zijn het beste volk dat naar de mensen toegaat" (om het geloof te verspreiden). Arabieren hebben ons niets misdaad onze eigen gearabiseerde Imazighen zijn de hoofdschuldigen, denk je nou echt dat een Arabier wakker ligt van één of twee Imazighen, die gasten zitten zelf diep in de problemen. God getuigt dat de Arabieren oprecht in hun geloof waren en dat zij zijn gekozen volk zijn, dat een paar zionisten en nep-Imazighen (heb het niet perse over jou) dat niet inzien is een ander verhaal.

Dat 'uitverkoren volk'-gelul is net zo nietszeggend als het 'zondebok'-gezeik.

Ik adoreer het Arabisch niet, noch minacht ik het.

Igider

Citaat van: Tamza op 12/11/2006 om 02:48:31
Citaat van: Igider op 11/11/2006 om 14:14:07
Ga spelen man, en wat doen we dan met de uitspraak van God "Jullie zijn het beste volk dat naar de mensen toegaat" (om het geloof te verspreiden). Arabieren hebben ons niets misdaad onze eigen gearabiseerde Imazighen zijn de hoofdschuldigen, denk je nou echt dat een Arabier wakker ligt van één of twee Imazighen, die gasten zitten zelf diep in de problemen. God getuigt dat de Arabieren oprecht in hun geloof waren en dat zij zijn gekozen volk zijn, dat een paar zionisten en nep-Imazighen (heb het niet perse over jou) dat niet inzien is een ander verhaal.

Dat 'uitverkoren volk'-gelul is net zo nietszeggend als het 'zondebok'-gezeik.

Ik adoreer het Arabisch niet, noch minacht ik het.


Je hebt het wel over Gods woorden, het enige gelul hier komt van jou.

Tamza

Citaat van: Igider op 12/11/2006 om 03:11:55
Je hebt het wel over Gods woorden, het enige gelul hier komt van jou.

Joh, dus jij bent tegenwoordig God? Ta ghza.

Over gelul gesproken.

'God heeft getuigt dat Arabieren oprecht in hun geloof waren.'






Igider

Citaat van: Tamza op 12/11/2006 om 03:22:05
Citaat van: Igider op 12/11/2006 om 03:11:55
Je hebt het wel over Gods woorden, het enige gelul hier komt van jou.

Joh, dus jij bent tegenwoordig God? Ta ghza.

Over gelul gesproken.

'God heeft getuigt dat Arabieren oprecht in hun geloof waren.'







Dat zijn niet mijn woorden, maar die van God zelf. Als je niets over de islam weet, moet je je mond houden. Wat is het eigenlijk? Een minderwaardigheidscomplex? Jaloezie? De Arabieren zijn als volk door God gekozen om zijn religie over de wereld te verspreiden en hun taal het ARABISCH is door God gekozen als de taal van zijn boek. Hij noemt de taal Arabisch expliciet in de Koran.

Hadou

#172
wat word ik zo moe van zulke discussies.

Arabisch is heilig, Arabieren zijn heilige mensen. En zelfs de dadels van uit Saudi zijn  heilig en geven jouw kracht..


En ik dacht dat die volk zich zwaar zondigden , tot Allah het niet meer aan kon zien en hij stuurde ze de Profeet Mohammed VZMH om ze te laten bekeren op het rechte pad.

Wat heeft de Profeet VZMH het moeilijk gehad om ze te overtuigen. Hij kwam in zijn levende lijfe en hij werd maar vervloekt, gemolesteerd, bedreigd en vervloekt door ze..
Subhana Allah.

Moslims waar dan ook leren Quran-arabisch om hun Salawaat te verichten. Om de verzen te lezen. En du3a a.

Maar het is toch niet nodig om het als communicatietaal te gebruiken tussen mij en mijn ouders of zusters of anderen.

hou er mee op aub.

Igider

Citaat van: Hadou op 12/11/2006 om 10:48:41
wat word ik zo moe van zulke discussies.

Arabisch is heilig, Arabieren zijn heilige mensen. En zelfs de dadels van uit Saudi zijn  heilig en geven jouw kracht..


En ik dacht dat die volk zich zwaar zondigden , tot Allah het niet meer aan kon zien en hij stuurde ze de Profeet Mohammed VZMH om ze te laten bekeren op het rechte pad.

Wat heeft de Profeet VZMH het moeilijk gehad om ze te overtuigen. Hij kwam in zijn levende lijfe en hij werd maar vervloekt, gemolesteerd, bedreigd en vervloekt door ze..
Subhana Allah.

Moslims waar dan ook leren Quran-arabisch om hun Salawaat te verichten. Om de verzen te lezen. En du3a a.

Maar het is toch niet nodig om het als communicatietaal te gebruiken tussen mij en mijn ouders of zusters of anderen.

hou er mee op aub.

Broeder Hadou, ik heb al tig keer gezegd, dat ik vind dat het Arabische onze religieuze taal is, maar dat onze eigen taal Tamazight is en MOET blijven, het is de taal van mijn voorouders en de islam vraagt niet van ons om onze identiteit te verlogenen.

Ten tweede Allah (soebhanahoe wa taala) heeft de profeet niet naar de Arabieren gestuurd omdat ze zo extreem zondigden. Om te weten wat wel de reden is moet je kijken naar wat de Koran en Soennah zeggen en die zeggen dat de Islam naar de Arabieren is gezonden zodat de Arabieren het over de wereld konden verspreiden. "Koentoem a7sanoe oematien ogrijat li naas". En hun taak hebben ze goed volbracht.
Ten derde lieve broeder, als je naar de geschiedenis kijkt zijn er TALLOZE andere culturen waarbij de Arabieren lieverdjes leken. Waarom is de islam niet naar hun gezonden? Denk aan de Azteken die bijna dagelijks mensen offerden aan hun goden door ze de keel door te snijden onder een altaar, of hun hart eruit te snijden terwijl ze leven. Verder hadden ze straffen als het insmeren van mensen met honing en ze dan door mieren opgegeten te laten worden. Dit is maar een ZEER klein deel van de wreedheden van dit volk. En zo zijn er meerdere op de wereld geweest ten tijde dat de Islam naar de Arabieren is gezonden.

P.S. Het is overigens onlogisch dat de zwartste en slechtste harten het meest ontvankelijke zouden moeten zijn voor de islam. Des te beter het hart des te sneller het ontvangen van de islam in het hart. Dus je beredenering gaat op meerdere fronten niet op. En dit is typisch wat ik bedoelde, als dit soort onzin hier blijft voorkomen zal deze site (voorzover het al niet het geval is) uit niet meer dan 10 leden op een Amazigh bevolking van meer dan 200.000.

Laysa

Citaat van: Igider op 12/11/2006 om 04:07:08
Citaat van: Tamza op 12/11/2006 om 03:22:05
Citaat van: Igider op 12/11/2006 om 03:11:55
Je hebt het wel over Gods woorden, het enige gelul hier komt van jou.

Joh, dus jij bent tegenwoordig God? Ta ghza.

Over gelul gesproken.

'God heeft getuigt dat Arabieren oprecht in hun geloof waren.'







Dat zijn niet mijn woorden, maar die van God zelf. Als je niets over de islam weet, moet je je mond houden. Wat is het eigenlijk? Een minderwaardigheidscomplex? Jaloezie? De Arabieren zijn als volk door God gekozen om zijn religie over de wereld te verspreiden en hun taal het ARABISCH is door God gekozen als de taal van zijn boek. Hij noemt de taal Arabisch expliciet in de Koran.

Je strooit hier met drogredenen alsof het al Sinterklaas is en jij de man met lange baard in eigen persoon bent.

Je argumentatie is zo lek als een zeef, je legt verbanden die er niet eens zijn, ten eerste je beweringen over de woorden van God dat de arabieren HET volk zijn. Je kan hierover tot in de eeuwigheid redetwisten aangezien er andere volkeren zijn die beweren HET woord van God te hebben en HET uitverkoren volk te zijn (Israeliten, mensen van het boek etc.)

Wie heeft jou aangewezen als plaatsvervanger van God trouwens om anderen te zeggen dat als zij niet weten wat de islam VOLGENS JOU inhoudt dat ze hun mond moeten houden. In de islam is ruimte voor dialoog, kijk maar naar de tal van voorbeelden van onze Profeet sws. Blaaskaken die enkel hun gelijk willen halen door zo hard mogelijk te roepen en daarbij anderen willen overschreeuwen en tegelijkertijd met nare woorden de grond in willen boren, horen niet bij het beeld van een vroom en evenwichtig moslim.

Ten tweede, het op het persoonlijke af spelen: "jaloezie, minderwaardigheidscomplex" is zo triest dat ik niet eens uit ga leggen waarom het een drogreden is. De manier hoe je in een gesprek met een ander omgaat zegt meer over jezelf dan over de ander.

God, Allah of hoe je Zijne Grootsheid ook wil noemen heeft in verschillende talen de Koran en Zijn Woord verkondigd. Dat staat ook in de Koran als je een beetje goed kan lezen en evenwichtig ernaar wil zoeken. Aangezien je enkel eruit wil halen wat JIJ wil vind ik datgene wat jij hierboven hebt geschreven niet vreemd.

Immers zij die klein van geest zijn, zijn snel tevreden.


Chatt zie arif

Citaat van: Arab-Amazighi op 06/07/2006 om 22:32:09
Citaat van: 0x8000ffff op 06/07/2006 om 22:22:01
Waar is de eenheid van de Imazighen. En waar is die wetenschap die onder de berbers of de arabieren bloeit. En waar is de rechtwaadigheid in het land dat je verlaten hebt, omdat ... terwijl ze hier godzij dank geen moslims zijn :D

Nee, ik heb het over de periode direct nadat de islam in Tamazgha kwam. Noem één rijk van voor de islam die de Almoraviden of Almohaden evenaarden. Zul je niet kunnen want die bestond niet. Kijk op deze site onder "Topics" dan zul je een zeer kleine hoeveelheid zien van wat moslims hadden bereikt. De basis voor de Westerse wetenschap is gelegd in de islamitische wereld:

http://www.muslimheritage.com/topics/default.cfm?TaxonomyTypeID=20&TaxonomySubTypeID=123&TaxonomyThirdLevelID=-1&ArticleID=284

Verder is het zeer raadzaam dat je de boeken van Donald R. Hill en Ahmad Y. al-Hassan leest, een zeer goede titel is: Islamic Technology. In dat boek staat een lijst met islamitische uitvindingen en het gaat om zaken die wij nu nog gebruiken.

Ook het rechtvaardige, denk maar aan de zakat en de islamitische regels dat je iemand (zelfs een dier) niets mag aandoen.

Hmmm ISLAMIC TECHNOLOGY zei je?Bedoel je de atoombom,de auto,de telefoon,de onderzeese tunnel tussen Dubai en Iran.

Sinds de uitvinding van het musket zijn wij hopeloos veroudert,het beste wat de arabier kan uitvinden is een time-machine die ons allen terugbrengt naar het jaar 900 na christus of zo!

Tamza

Citaat van: Igider op 12/11/2006 om 04:07:08

Dat zijn niet mijn woorden, maar die van God zelf. Als je niets over de islam weet, moet je je mond houden. Wat is het eigenlijk? Een minderwaardigheidscomplex? Jaloezie? De Arabieren zijn als volk door God gekozen om zijn religie over de wereld te verspreiden en hun taal het ARABISCH is door God gekozen als de taal van zijn boek. Hij noemt de taal Arabisch expliciet in de Koran.

Als jouw bewering dat Arabieren oprecht in hun geloof zijn de letterlijke woorden van God zijn, dan vraag ik je om nu een aya te geven waaruit dat letterlijk blijkt. Heb je dat niet, dan verzoek ik je vriendelijk om mij niet te vervelen met je best wel trieste veronderstelling dat jij God bent.

Dus nogmaals, geef me een aya waarin letterlijk staat dat Arabieren oprecht geloven. Dat de Koran in het Arabisch is geopenbaard weet ik ook wel, staat in soerat Yoesoef, die overigens een context heeft. En die context is i.e.g niet het gelul dat Arabieren uitverkoren waren en zo oprecht hun geloof beoefenden. Heel logisch ook dat jouw onzin nooit in de Koran kan staan, daar het tegenstrijdig zou zijn met vers 22 uit soerat Arroem:

Citeer22. En tot Zijn tekenen behoort ook de schepping der hemelen en der aarde, en de verscheidenheid van uw talen en (huids) - kleuren. En dit zijn voorzeker tekenen voor degenen, die willen begrijpen.

Jij wil blijkbaar niet luisteren, omdat je je zo minderwaardig voelt jegens het Arabisch. Daarom is het ook zo ironisch dat jij mij beschuldigt van 'minderwaardigheidscomplex en jaloezie.' Jij bent hier degene die het Arabisch zo adoreert dat je zelfs verzinsels in de ruimte strooit om anderen te overtuigen van de zogenaamde superioriteit van het Arabisch. Mij interesseert het Arabisch niet zo. Zoals ik al immers schreef: ik adoreer het Arabisch niet, noch minacht ik het. Misschien dat ik het ooit nog eens ga leren, maar niet voordat ik mijn eigen moedertaal onder de knie heb. Tot zover je insinuaties. Het enige wat ik gewoon een beetje zielig vind zijn nietszeggende labiele personen die voor God spelen en ook nog eens de arrogantie hebben om te schreeuwen dat anderen niets van de Islam afweten. Get a grip and get educated.


Izwan

#177
Citaat van: Igider op 06/11/2006 om 06:36:54
Citaat van: Izwan op 06/10/2006 om 19:52:44
Citaat van: Igider op 05/10/2006 om 20:36:48
WAT voor een BULLSHIT lul jij nou weer a analfabeet. Hannibal was een Cartager, kom met een bron om je nonsens te ondersteunen mafkees. Geschiedenis is mijn vak en nooit heb ik ook maar ergens gelezen dat hij Amazigh is.

Wie zijn Cartagers?
Kan jij met bewijzen komen dat Hannibal geen Amazigh is?

Broeder Izwan met alle respect, je moet niet te hard van stapel lopen wat de Carthagers betreft. De Carthagers zijn de Pheniciërs die uit Libanon hun genetische sporen zijn nog in Libië en Tunesië te vinden. Ze behoren tot de (DNA) haplogroup K2 en wij tot E3b2, met andere woorden WIJ HEBBEN NIETS met ze te maken.
Wij zouden de enigen ter wereld zijn die beweren dat Carthagers Imazighen waren of dat Hannibal dit was. Je vraagt mij om bewijs dat hij geen Amaizgh was, heb jij dan bewijs dat hij het wel was. Overal heb ik gelezen dat hij een Carthager was. De Carthagers hebben zich uiterst MINIMAAL gemixt met Imazighen, dit was de conclusie van een omvangrijke DNA-test in Tunesië.
Beste Igider, ik ben met je over veel dingen eens maar als het om je beeld over  Imazighen geschiedenis voor de opkomst van islam in Tamazgha gaat, ben ik niet met je eens. Jij beweert dat Carthagers finiciers waren die zich uiterste minimaal met Imazighen gemixt zijn terwijl het algemeen bekend is dat Carthagers een mix van Imazighen en een groep finiciers die met Dido naar Tamazgha zijn gevlucht.
Persoonlijke denk ik dat overgroot meerderheid van Carthagers Imazighen moesten zijn.
Als wij ervan uitgaan dat jij gelijk hebt, dan heb ik de volgende vragen voor je:
Waarom wijkt de Carthagers taal, schrift en religie van finiciers taal, schrift en religie af? Waarom werden ze niet finiciers genoemd, maar wel puniers of Carthagers?
Hoe kan een kleine groep finiciers zonder zich met inheemse bevolking te mixen of samen te werken gehele Carthagers gebied onder controle krijgen en regeren?
Dido en haar groep hebben klein stuk grond van Larbas ( koning van Naumidia) gehuurd of gekocht waar ze de stad Carthago hebben gebouwd. Naar mijn weten zijn er geen historische feiten te vinden waarin blijkt dat de groep van Dido met geweld hun gebied in Tamazgha hebben uitgebreid. Hoe hebben Carthagers, volgens je, hun gebied in Tamazgha uitgebreid?
Tussen 550 en 480 v.C kwam Makoen dynastie aan de macht. In deze periode ontstonden nieuwe aristocraten die landbouwgrond hadden. Zij oefenden druk op de Makoen’s familie om mee te regeren. Zouden die nieuwe aristocraten Imazighen zijn? Vanaf die tijd is de macht oude aristocraten geleidelijk verzwakt. Er zijn genoeg gedenkstenen, van Carthagaanse aristocraten met Amazigh namen, In Tunesië gevonden. Waren die Aristocraten Imazighen of geassimileerd finiciers?

Ik begrijp die genetische sporen waar je over hebt niet zo goed. Hoe weet jij dat Finiciers tot de (DNA) haplogroup K2 behoren? Je moet je ook realiseren dat huidige Tunesië bevolking weinig met Carthagers te maken hebben. Na de val van Carthago zijn veel volksverhuizingen in Tunesië plaats gevonden. Romeinen hebben de inwoners van het gebied, waar ze provincie Afrika hebben gesticht (1/3 van huidige Tunesië), vermoord en overlevenden als slaven verkocht. Om het gebied te bevolken heeft Caius Gracchus  in  122 v.c  kolonisten heen gezond. Julius Caesar heeft daar veteranen laten vestigen. Augustus heeft alle Romeinse burgers in de nabijgelegen steden naar dat gebied gebracht…enz
Na de opkomst van de Arabieren zijn ook veel volksverhuizingen in Tunesië plaats gevonden. Door de aanval van Arabieren zijn veel mensen uit dat gebied gevlucht. Kuceila heeft  alle overblijvende Romeinen en Byzantijnen in Noord Afrika naar Tunesië gebracht. In de periode van Dahja zijn de stedelijke bevolking in Tunesië weggevlucht. We moeten de arabische BEDOEÏENEN waar ibno Khaldun over had niet vergeten. De meerderheid van deze BEDOEÏENEN zijn in de huidige Tunesië gevestigd en Libie. Noormannen en turken hebben ook hun spoor daar achter gelaten…enz. Kortom, Tunesië was vanaf de oudheid het centrum van Noord Afrika geweest. De meeste machtsstrijden in Noord Afrika hebben daar plaats gevonden. Gevolg daarvan is dat veel van de inheemse bevolking van Tunesië gevlucht. Zelfs onze voorouders (stam Nafzawa in Arif) zijn eeuwen voor de opkomst van Arabieren van Tunesië naar Arif gevlucht. De kans is groot dat onze voorouders  meer met Carthagaanse rijk te maken hadden dan de meeste huidige Tunesië bevolking. 
Wat betreft Hannibal Barca, zijn er meer aanwezigen dat hij een Amazigh zou zijn dan een finicier. Hij komt uit familie die in leger zat. Het is algemene bekend dat finiciers meer handelaars dan strijders zijn. Voor de komst van familie Barkas aan de macht kwamen had het leger geen politiek invloed en de leider van het leger werden door aristocraten gekozen. Soldaten hadden geen stemrecht. De kans was dus klein dat finiciers aristocraat zijn kinderen naar het leger sturen. Imazighen vormden vanaf het begin van ontwikkeling van Carthago rijk een belangrijke rol in de Carthagaanse legers. De meeste oorlogen die Carthago tegen Grieken en Romeinen hebben gevoerd waren in samenwerking met Imazighen koningen van Numidia en of van Mauritanië.
Toen de familie Barkas aan de macht kwamen is de macht van aristocraten verzwakt. Het leger functioneert onafhankelijk en de leiders werden door het leger zelf gekozen. Hannibal is om zijn nationalistische ideologie door het leger gekozen. Zelfs Imazighen koningen van Numidia (GA vader van Massinissa) en Mauritanië (Syghax) waren onder invloed van Hannibal ideologie, anders hadden ze zich niet bij hem aangesloten om Romeinen aan te vallen.
Waarom zouden Imazighen zich bij Hannibal aansluiten als hij een finicier nationalistische gedachtegoed had?
Het is algemene bekend dat de aristocraten van stad Carthago tegen Hannibal en zijn ideologie waren. Zij hebben hem verraden om Romeinen niet definitieve te vernietigen. Zou in die tijd machtsstrijd tussen Imazighen en finicierse aristocraten geweest zijn?
Hannibal geloofde in Amazigh godin Tinit en woonde niet in oude stad Carthago. Zijn stad was wat Romeinen nieuwe Carthago noemden.
De achter naam van Hannibal is Barka. BARKA is een Amazigh naam voor Noord- Oost Libische provincie. Dat werd door de Grieken en Romeinen Cyreneica genoemden. Volgens Ibno Khaldun heeft  Amazigh stam Lawata  altijd daar gewoond. In de oudheid hadden deze stam daar een stad die ze Barka noemden. De naam Barka komt nog steeds in Marokko voor. Denk bijv. aan Marokkaanse naam Mahdi ben BARKA.

Dit is een samenvatting van informatie die ik tot nu toe gelezen heb. Ik sta open voor andere informatie?

Izwan

Citaat van: Igider op 06/11/2006 om 18:56:58
@0x8000ffff

Ik ken de kaart goed broeder. Ik vind het totaal niet relevant of Imazighen in hun rijk zaten of niet, wat ik belangrijker vind is dat wij hun (de Carthagers) de rug hebben gebroken. Ik wil niet blij zijn met andermans cultuur en roepen dat Hanniboela een Amazigh was.

Weet jij dat meerder en tegenstrijdig kaarten over Carthagaanse rijk zijn?

E3ber_Tastite

#179
Islamitische Arabieren zijn onze geloofsbroeders niets meer of minder, zij zijn nog beter nog minder dan alle andere volkeren op de wereld, men moet ophouden om de Islam te misbruiken om zich zo tot superieur te beschouwen en andere volkeren te misleiden om zo de macht op hen uit te voeren.

Dit is wat men noemt, Arabo-islamitische ideologie, wat veel Islamisten en Arabische nationalisten gebruiken tegen andere volkeren, tegen de Imazighen.

Het Arabische nationalisme hoort niet in Tamazgha, Tamazight behoort toe aan Imazighen in Tamazgha en geen Arabisch als moedertaal, of Arabische titel als volk, of Arabische geschiedenis.

Een Mazigh die Arabische nationalisme als ideologie heeft is niets minder dan een Zwarte Afrikaan die zijn mede Zwarte afrikanen aan de blanke slavendrijvers verkocht.