Het is de islam die de Imazighen politieke eenheid schonk

Gestart door Arab-Amazighi, 06/07/2006 om 22:19:31

MBTiza

Tamasint

Aghzar u massin


Ik hoorde het van Touzani die hier kwam..die slachting in de 16de eeuw onder de Ikerghiyen

MBTiza

Citaat van: Izwan op 11/07/2006 om 17:44:40- Kan je mijn meer informatie over die expeditie in 16e eeuw plaatsen of een hint geven waar het over gaat?

- De aanval op Ibaquoyen is in 1898 plaats gevonden en niet in 1890.
De eerste aanval op Ibaquoyen is door Iriffiyen vrijwilligers (buren) van Ibaquoyen onderleiding van 7amoe Alwaliechkie uitgevoerd. Aith Yataft zijn de enige Ibaquoyen buren die principiale tegen die aanval waren.
Tweede aanval onderleiding van El Ba3dadi is door Darija en Tamazight sprekende Imazighen uitgevoerd. Weet jij dat sommige Ibaquoyen nog steeds de schuld aan aith Wayagher geven?
Kolonialen en vooral Frankrijk heeft deze aanval gepland en veroorzaakt.

Ik weet dat de Aith Wayagher hier nog de schuld van krijgen, de reden is dat deze aanval is uitegvoerd is onder druk van de Europeanen, het had te maken met de Piraterij

- Bout3joedt of Bouhmara (1902-1909) was familie en vijand van Sultan. Zij leger bestond uit huursoldaten (Senegal Marokkanen). Hij werd de Spanje en Europeaanse handelaren gefinancierd. David  Charvit, een handelaar jood uit Mritc was zijn adviseer en zijn financier.
Senegalezen?

- In 1958/1959 was Frankrijk de opdrachtgever. De aanval is met help van kolonialen uitgevoerd door Darija en Tamazight sprekend Imazighen.
Onzin zeg, op de markten van de Aith Wayagher werden de mensen van de Istiqlal partij aangevallen en de kraampjes vernield en vervolgens kwam men in actie

- Uqba is door Koceila vermoord omdat Uqba Koceila persoonlijke en publiekelijk heeft vernederd en getreiterd.
Is ook een optie, was voor mijn tijd.

Izwan

Citaat van: Lopende__Lach op 11/07/2006 om 17:55:56

Senegalezen?
Ja, De overblevende van leger Al Bokhari. Deze leger had Ismael gevormd om Imazighen onder duim te krijgen.

- In 1958/1959 was Frankrijk de opdrachtgever. De aanval is met help van kolonialen uitgevoerd door Darija en Tamazight sprekend Imazighen.
Onzin zeg, op de markten van de Aith Wayagher werden de mensen van de Istiqlal partij aangevallen en de kraampjes vernield en vervolgens kwam men in actie

Het is niet onzin. Een van de belangrijkste voorwaarden van Fransen om nep onafhankelijkheid aan Marokkaanse corrupten te geven was dat ze het marokkaanse bevrijdingsleger van Abdelkrim moeten uitschakkelen. Dat was de reden dat Arif hebben aangevallen.
- Uqba is door Koceila vermoord omdat Uqba Koceila persoonlijke en publiekelijk heeft vernederd en getreiterd.
Is ook een optie, was voor mijn tijd.
Het is algemeen bekend.

Izwan

Citaat van: Lopende__Lach op 11/07/2006 om 17:51:05
Tamasint

Aghzar u massin

Ik ga ervan uit dat jij het woord Aghza zelf verzonnen hebt en niet van het woord Tamasint afgeleid.
Aghzar u massin bestaat niet, want Tamasint heeft geen Aghza maar wel Thrat.
Ook als Tamasint Aghza had en deze naar Massinissa was genoemd dan was de juiste benoeming van Tamasint: Amassin.
(T)amasin(t). T duidt hier naar iets vrouwelijk. Massinissa was een man. Bijv. Aqzin (hond) Taqzint (teef).
Het is dus onmogelijk Tamasint van Massinissa afgeleid is.
Persoonlijke kan ik drie plekken in Marokko die Tamasint worden genoemd. Binnen het gebied van aith wayagher is er Tamasint n WAdey en Tamasint n Dara3. Daarnaast is er andere Tamasint in de omgeving van Urica (ongeveer 45 km van Marrekech). Opvallend is dat deze drie plekken bevinden zich aan de rand van Thrat en waar veel waterbronnen zijn. Ik vermoed dat Massin iets met thrat en bronwater te maken heeft.

P.S. de juiste benoeming van Tamasint is thmasint. Wij spreken T als th uit.

bou-yafar

Citaat van: Arab-Amazighi op 06/07/2006 om 22:32:09
Citaat van: 0x8000ffff op 06/07/2006 om 22:22:01
Waar is de eenheid van de Imazighen. En waar is die wetenschap die onder de berbers of de arabieren bloeit. En waar is de rechtwaadigheid in het land dat je verlaten hebt, omdat ... terwijl ze hier godzij dank geen moslims zijn :D

Nee, ik heb het over de periode direct nadat de islam in Tamazgha kwam. Noem één rijk van voor de islam die de Almoraviden of Almohaden evenaarden. Zul je niet kunnen want die bestond niet. Kijk op deze site onder "Topics" dan zul je een zeer kleine hoeveelheid zien van wat moslims hadden bereikt. De basis voor de Westerse wetenschap is gelegd in de islamitische wereld:

http://www.muslimheritage.com/topics/default.cfm?TaxonomyTypeID=20&TaxonomySubTypeID=123&TaxonomyThirdLevelID=-1&ArticleID=284

Verder is het zeer raadzaam dat je de boeken van Donald R. Hill en Ahmad Y. al-Hassan leest, een zeer goede titel is: Islamic Technology. In dat boek staat een lijst met islamitische uitvindingen en het gaat om zaken die wij nu nog gebruiken.

Ook het rechtvaardige, denk maar aan de zakat en de islamitische regels dat je iemand (zelfs een dier) niets mag aandoen.
de almoraviden waren niet bepaald arabieren maar amazigh volk uit mauritanie die marokko binnen vielen de islam hebben aangenomen maar ze behileden ook andere ding bevorbeeld datz e altijd alcohol zijn blijven drinken en vrouwen het recht gaven om b.v paarden te rijden en veel anderen ze hebben ongeveer 100 jaar geregeerd over marokko tot die fanatikeling ibn tumart wat beteken zoon van kleine omar in het thamazight van de sous (gelijk voor je vertald)
al hoewel ibn arabisch is naar basra en damascus af reisde en daar in de leer ging
later terug kwam naar marokko en vaak werd weg gejaagd door verschillende arabische volkeren in tunesie en algerije om zijn stand punten en tot die aan kwam in
marakesch waar hij fanatiek doorging toen de almoraviden hem wouden op hangen
heeft de amir hem gespaard is hij gevlugd naar de hoge atlas waar hij de almohadis dynastie oprichte enlater de almoraviden te verslaan . het waren dus imazighen die
almoraviden en almohadisen maar dat ontkennen die arbiren simpel weg gewoon
boven dien waarom denk je dat de arabiwsche letterkunde zo onsamen hangend en
moeilijk is omdat de grote islamitisch gelerden niet arabieren waren. maar het is typisch voor de arabieren om als niet wat arabisch is te ontkenen en weg te moflen


SAMADIE

Citaat van: Izwan op 17/07/2006 om 18:40:18
Citaat van: Lopende__Lach op 11/07/2006 om 17:51:05
Tamasint

Aghzar u massin

Ik ga ervan uit dat jij het woord Aghza zelf verzonnen hebt en niet van het woord Tamasint afgeleid.
Aghzar u massin bestaat niet, want Tamasint heeft geen Aghza maar wel Thrat.
Ook als Tamasint Aghza had en deze naar Massinissa was genoemd dan was de juiste benoeming van Tamasint: Amassin.
(T)amasin(t). T duidt hier naar iets vrouwelijk. Massinissa was een man. Bijv. Aqzin (hond) Taqzint (teef).
Het is dus onmogelijk Tamasint van Massinissa afgeleid is.
Persoonlijke kan ik drie plekken in Marokko die Tamasint worden genoemd. Binnen het gebied van aith wayagher is er Tamasint n WAdey en Tamasint n Dara3. Daarnaast is er andere Tamasint in de omgeving van Urica (ongeveer 45 km van Marrekech). Opvallend is dat deze drie plekken bevinden zich aan de rand van Thrat en waar veel waterbronnen zijn. Ik vermoed dat Massin iets met thrat en bronwater te maken heeft.

P.S. de juiste benoeming van Tamasint is thmasint. Wij spreken T als th uit.

het is  igzar omasin, die ligt in de beurt van nador,  loopt vanf  atra ouksan tot richting beni sidal,. en mondt zich in boujafar,

`SHADOW`

tamassint hoeft niet van massinissa te zijn afgeleid. massinissa is afgeleid van MAS N SSAN. MAS= heer of meester. mass n ssan is hun meester, hun heer. Massinissa is de romeinse benaming van massnsan.

tamasint kan zijn afgeleid van Amas n san. Amas=  meesteres, Vrouwe (deze naam bestaat nog steeds in Arif).

tadint = stad (vrouwelijk) amas+ tadint= tamasint (meesterstad)?




Izwan

Citaat van: SAMADIE op 21/07/2006 om 15:50:09

het is  igzar omasin, die ligt in de beurt van nador,  loopt vanf  atra ouksan tot richting beni sidal,. en mondt zich in boujafar,
Dank je voor deze informatie.

Izwan

Citaat van: `SHADOW` op 23/07/2006 om 18:26:45
tamassint hoeft niet van massinissa te zijn afgeleid. massinissa is afgeleid van MAS N SSAN. MAS= heer of meester. mass n ssan is hun meester, hun heer. Massinissa is de romeinse benaming van massnsan.

tamasint kan zijn afgeleid van Amas n san. Amas=  meesteres, Vrouwe (deze naam bestaat nog steeds in Arif).

tadint = stad (vrouwelijk) amas+ tadint= tamasint (meesterstad)?




Het lijkt me sterk dat de naam massinissa van MAS N SSAN afgeleid is, want de vader van massinissa vocht zijn hele leven tegen Romeinen. Zelf massinissa heeft tegen Romeinen gevochten tot zijn vader dood ging is hij hun bondgenoot geworden. Toen Massinissa geboren waren Romeinen nog niet naar Tamazgha gekomen. Er was toen geen romeinse cultuur invloed in Tamazgha.

`SHADOW`

dat klopt ook. daarom zei ik ook massinisa heet eigenlijk ook geen massinisa maar massnsan. deze naam kom je nog steeds in sommige geschiedenisboeken. 

Massnsan is dus later massinisa geworden, zoals velen in die tijd een romeinse naam kregen achteraf.



Izwan

Citaat van: Beni Bougafer op 21/07/2006 om 14:56:22

de almoraviden waren niet bepaald arabieren maar amazigh volk uit mauritanie die marokko binnen vielen de islam hebben aangenomen maar ze behileden ook andere ding bevorbeeld datz e altijd alcohol zijn blijven drinken en vrouwen het recht gaven om b.v paarden te rijden en veel anderen ze hebben ongeveer 100 jaar geregeerd over marokko.....
Citeer
Hoe kwam je tot conclusie dat almoravidenaltijd alcohol zijn blijven drinken.

Igider

Ik heb inmiddels het een en ander onderzocht. De stelling klopt, het is de islam die de Imazighen eenheid en vooruitgang schonk. De geschiedenis van de Imazighen is echt niet zoals hij hier wordt gepresenteert. Hier lijkt de fantasie vooral te heersen.

Hadou

Wanneer waren de Imazighen vereinigd in een eenheid sinds de bemoeinis van de Arabieren?
Juist zijn wij sinds de Islam verdeeld. Maar onder het mom van Islamitische / arabische wereld  als geheel meegenomen. Tot vandaag de dag.
Men spreekt niet over Amazigh landen of Amazightaal als officiele taal. Maar over Arabische landen en Islamitische Landen..

Kom op vriend.. Ga hier s een paar weken over nadenken.

Igider

Citaat van: Hadou op 05/10/2006 om 17:58:02
Wanneer waren de Imazighen vereinigd in een eenheid sinds de bemoeinis van de Arabieren?
Juist zijn wij sinds de Islam verdeeld. Maar onder het mom van Islamitische / arabische wereld  als geheel meegenomen. Tot vandaag de dag.
Men spreekt niet over Amazigh landen of Amazightaal als officiele taal. Maar over Arabische landen en Islamitische Landen..

Kom op vriend.. Ga hier s een paar weken over nadenken.

Hadou noem eens een Imazighen rijk dat ook iets heeft bereikt behalve het zijn van een nomaden koninkrijkje. Jullie overdrijven zwaar als jullie het hebben over Numidia en doen alsof het een machtig koninkrijk was. Het werd constant in de pan gehakt door haar vijanden. Noem één oorlog waarbij onze voorouders niet constant in de verdediging zaten en de vijand naar zijn land achtervolgden. Tijdens de islam was Fez een centrum van wetenschap, wanneer was dit ook het geval voor de islam???

Igider

Je vraagt je af wanneer wij een eenheid vormden sinds de bemoeienis van de Arabieren? Nou tijdens de Almoraviden, Almohaden, Meriniden.