Hoofdmenu

Muziek beschikbaar maken

Gestart door Hatim, 06/01/2001 om 09:18:55

Masien

#15
oke muziekmaker ik heb een verzoek aan jullie, hebben jullie voor mij het liedje van oualid mimoun "thawrad aminoe thawarad athsajnoe" in het NL "kom terug mijn kind kom terug mijn  Lieveling" op mp3.

Thanmierth,
Salaam ou3alakom,

samad (Gast)

#16
Hatim, ik zal samen met Touhami kijken of we een kleine FTP server kunnen opzetten waar bezoekers van RifWeb muziek kunnen uploaden en downloaden. Ik zal je op een later tijdtsip hierover berichten. Een goed initiatief van jou trouwens.

Beni_Said: EAC met LAME encoder :)
E.e.a. over het rippen van cd's staat op r3mix.net beschreven.

Hatim

#17

CiteerSalaam Hatim

Ik maak zelf ook mp3's. Dus die last kan ik al van je afnemen.
Misschien heb je wel een betere mp3-encorder. Of weet je een site waar ik een kan downloaden?
Zou je die mij kunnen toemailen?

Zeg maar wanneer we kunnen beginnen.

Gegroet

Beste Said (je hebt nog een cd'tje te goed van me,  ik heb geen tijd gehad om hem samen te stellen, maar inscha Allah binnenkort)  Ik gebruik zelf Xing Mp3 encoder/decoder  die is supergoed, en snel. Ik zal hem bij de mp3 CD toevoegen.

Hatim

#18

Citeeroke muziekmaker ik heb een verzoek aan jullie, hebben jullie voor mij het liedje van oualid mimoun "thawrad aminoe thawarad athsajnoe" in het NL "kom terug mijn kind kom terug mijn  Lieveling" op mp3.

Thanmierth,
Salaam ou3alakom,

Ik heb twee albums van Walid Mimoun, stuur me een mailtje naar hatim_saidaly@hotmail.com  dan zal ik je verdere instructies geven.

sraam

Hatim

#19

CiteerHatim, ik zal samen met Touhami kijken of we een kleine FTP server kunnen opzetten waar bezoekers van RifWeb muziek kunnen uploaden en downloaden. Ik zal je op een later tijdtsip hierover berichten. Een goed initiatief van jou trouwens.

Beni_Said: EAC met LAME encoder :)
E.e.a. over het rippen van cd's staat op r3mix.net beschreven.


Kijk dit bedoel ik nu, nu zitten we op één  lijn, ik ben blij dat je er zo over denkt. :)  We wachten af, inscha  Allah lukt alles.


Hatim

#20

CiteerBeni_Said: EAC met LAME encoder :)
E.e.a. over het rippen van cd's staat op r3mix.net beschreven.


Nogmaals  de nieuwste Xing excoder/decoder  daar kun je alles mee, cd rippen, wav converteren naar mp3 en andersom, en als je de juiste modules hebt, dan kun je ook nog van een mp3 een executable maken, dus dan heb je geen mp3 speler nodig om het liedje te beluisteren, maar word de speler geintigreerd in de mp3. kortom supergaaaf.

Hatim

#21

CiteerSalaam Hatim

Ik maak zelf ook mp3's. Dus die last kan ik al van je afnemen.
Zeg maar wanneer we kunnen beginnen.

Gegroet

Ben Said,  

Begin maar alsvast, zorg ervoor dat je alle berber muziek wat je nu op bandje  of grammafoon of cd hebt in vorm van mp3 op je HD zit, en als  de jongens klaar zijn met een ftp servertje, dan kan iedereen die uiteraard lid is uploaden naar die server, en dan hebben we een centraal punt waarin wij de mp3 zetten, uiteraard moeten we regeltjes maken wat betreft de naamgeving we moeten dezelfde methodiek gebruiken zodat er een logica in zit. Nogmaals ik ben dagelijks bezig met conversies van bandje/grammafoon/cd/video naar mp3  dus we hebben al een flink begin.

groetjes

Numidya

#22
salaam hatim,

Zoals ik zei ik heb heel veel oude muziek en bandje s van nu. Sorry dat ik nu pas terug schrijf.
Natuurlijk mag je ze. Als je een adres geef waar ik ze kan sturen dan doe ik dat. Iwa dan hoor ik het nog van je .

beslama en thala

sampoo

#23
Azul,

de Xing encoder is waardeloos. Hij is snel maar verminkt de audio. Gebruik alsjeblieft de Lame encoder met Razorlame als front of EAC als je CDtjes wilt rippen.

Lees de http://r3mix.net site er anders op na.

Dat je er een exe van kan maken is al helemaal verrot. Allereerst kan iemand een leuk grapje uithalen door een bestand met een virus te renamen naar Amazigh muziek.exe en dan zit je dan. Verder kan je door er een executable van te maken niet afspelen op een niet-windows platform. Trouwens bijna elke Windowscomputer heeft standaard een mp3speler in zich.

Wat betreft de opslag zijn er verschillende mogelijkheden maar dat is wellicht niet nodig met de voorstel van een kleine ftp.
Hoe klein is "klein trouwens en op welke kwaliteit wordt er naar mp3 geconverteerd?

Hatim

#24

CiteerAzul,

de Xing encoder is waardeloos. Hij is snel maar verminkt de audio. Gebruik alsjeblieft de Lame encoder met Razorlame als front of EAC als je CDtjes wilt rippen.

Lees de http://r3mix.net site er anders op na.

Dat je er een exe van kan maken is al helemaal verrot. Allereerst kan iemand een leuk grapje uithalen door een bestand met een virus te renamen naar Amazigh muziek.exe en dan zit je dan. Verder kan je door er een executable van te maken niet afspelen op een niet-windows platform. Trouwens bijna elke Windowscomputer heeft standaard een mp3speler in zich.

Wat betreft de opslag zijn er verschillende mogelijkheden maar dat is wellicht niet nodig met de voorstel van een kleine ftp.
Hoe klein is "klein trouwens en op welke kwaliteit wordt er naar mp3 geconverteerd?

Salaam Sampoo,

Jij vind Xing niet zo goed, dat is jouw mening Brother. Ik vraag me dan ook af welke versie je gebruikt, ik heb hier al heel wat CD mee geript, en wav's mee geconverteerd, nooit problemen mee gehad. De eerste versie van Xing, was inderdaad haperig, maar op dit moment bestaat een verbeterde versie, die supersnel (digitaal Bitstreaming) cd's kan rippen. Diezelfde programma's worden door proffesionele mensen ook gebruikt, maar goed als jij zegt dat wat jij noemde beter is, zal ik deze dan ook eens uitproberen, aangezien ik zeer goede (bijna al mijn muziek dan heb je het in totaal over meer als 2000 liedjes, dan heb ik het dus niet alleen over berber/arabische muziek maar alles) op deze manier geconverteerd zijn, zal ik moeilijk te overtuigen zijn, maar dat zal jou bedoeling niet zijn denk ik :)

Verder kan ik wat je zegt alleen onderstrepen, dat je via executables makkelijker virussen kan verspreiden dan via gewoon mp3 voormaat, maar goed ik blijf erbij dat af en toe een executable erg handig kan zijn, en zie dit gewoon in als een voordeel, vooral als je software ontwerper bent, kan deze optie heel handig zijn, voor presentaties is dit ook zeer handig, maar het feit wat jij noemde is zeker bekend bij mij, en laten we eerlijk zijn, als we een virus willen verspreiden, dan is dat zo gebeurd, daar hoef ik geen executable voor de renamen. Dus mijn motto is, gebruik alle voordelen van de software, mits je een goede virusscanner hebt lopen, tegenwoordig kan een virus op allerlei manieren binnen dringen, dus is het gewoon zaak dat je een goede beveiliging hebt.

Wat betreft het afspelen van een exec. op niet windows platformen is natuurlijk onzin, er zijn spelers die ook executabels af spelen, mits je de juiste plugin hebt, dus ook op een mac, of een linux of unix, of BeOs , of wat dan ook, kun je executables starten mits je de daarvoor behorende software hebt, De meeste Mp3 players zijn voorbereid op alle bestandstypes die MP3 informatie kunnen bevatten, dus ook mp3 executables, en als je niet de juiste plugin hebt, dan kun je nog altijd voor elk besturingssysteem een emulator downloaden, maar goed dit is in de extreemste gevallen nodig, want ik zeg bijna elk goede mp3 player ondersteund mp3 executables, mits je de juiste plugins hebt.

Om de kwaliteit goed te houden, kun je een conversie maken van 128 kb per seconde dan krijg je een bandbreedte van 44 kHz op twee kanalen, in praktijk wil dat zeggen dat je de verhouding kunt gebruiken  1 min  =  1 Mb   dus heb je 6 min muziek dan heb je 6 Mega bytes aan ruimte nodig.  Ik heb de verhoudingen bekeken van de groote van een liedje, gemiddeld kun je stellen dat een liedje 6 Mb groot is, dit zijn gemiddelde maten, uiteraard kunnnen liedjes groter of kleiner zijn, maar  gemiddeld zijn de liedjes 6 Mb ofwel 6 min groot. Dus kun je op deze manier makkelijk berekenen hoeveel harddiskruimte je nodig zou hebben, maar goed dit is allemaal praten, want touhami, is bezig met een ftp server zodra deze operationeel is, volgt de informatie.

Ik hoop je hiermee voldoende te hebben ingelicht.

Groetjes


sampoo

#25
Azul Hatim,

het is niet dat een met Xing geencodeerde "slecht" hoeft te klinken maar het benaderd het origineel niet en geloof me op het moment dat je zo'n mp3 afspeelt op iets anders dan computerspeakers wordt het een stuk duidelijker. Lame heeft als uitgangspunt de geluidskwaliteit en ze zijn er in geslaagd om een betere encoder neer te zetten dan de makers Fraunhofer.

Wat het rippen met Xing (Audiocatalyst) betreft is er niets aan de hand als je zeker bent dat je cd geen krassen heeft en de mp3 daarna nog beluistert. Is er ook maar een kras of vuiltje dan heeft je mp3 een tik, EAC zal bij een leesfout de CD opnieuw blijven lezen (mits goed geconfigureert) tot de CD juist is geript. Het nadeel van EAC en lame is dat ze een stuk trager dan Audiocatalyst en Xing maar ik ben van mening dat muziek niet iets is waar je je moet haasten.

Bijna alle audio traders accepteren trouwens niets anders dan EAC+Lame mp3tjes. Maar aangezien je zegt dat Xing door professionals wordt gebruikt zal ik er ook eens grondig naar kijken. :)

Een virusscanner zal je weinig helpen als je zelf een exe opent die niets anders doet dan je hardeschijf formatteren. Een virusscanner zal jou niet tegenhouden. :) Ik zal nooit en te nimmer een exe openen als ik die net van het internet heb downgeload en ik ben niet de enige. De reden waarom ik er over begon is omdat je van plan was om muziek beschikbaar te maken en dan zit je met een hoop mensen die het niet aandurven en dan nog heb je mensen die geen windows draaien (mac of linux) en zodoende niets hebben aan een windows executable. Er zijn gevallen waar het handig kan zijn maar toch hoop ik dat je er geen executables van gaan maken. :)

CiteerWat betreft het afspelen van een exec. op niet windows platformen is natuurlijk onzin, er zijn spelers die ook executabels af spelen, mits je de juiste plugin hebt, dus ook op een mac, of een linux of unix, of BeOs , of wat dan ook, kun je executables starten mits je de daarvoor behorende software hebt,
Zou je dan zo vriendelijk zijn om de software te vermelden en de plugin? Mijn server draait op Linux en als jij een eenvoudige manier weet om windows(!)executables af te spelen ben ik je erg dankbaar want dan gooi ik windows van mijn computer. VMware is commercieeel en Wine werkt ook niet altijd en ik moet daarvoor X installeren alleen maar om te luisteren naar het mp3tje te luisteren terwijl een mp3tje ook gewoon via een shell kan worden afgespeelt. Daarbij komt dat Wine absoluut niet makkelijk in te stellen is.

Ik heb trouwens nog nooit een mp3 executable gezien wat een mp3 speler te maken heeft met een executable ontgaat me even. Het doel van de executable is toch om zonder een mp3 speler te kunnen afspelen? Winamp de meest gebruikte mp3speler voor windows heeft lijkt mij geen kaas gegeten van mp3 exe's maar ik ga het bekijken. Hoeveel groter wordt de mp3 wanneer je er een exe van maakt?

Voor CD's gebruikt ik trouwens niets lager dan 224kbps zeker als je liever geen joint-stereo wilt gebruiken maar waar ik op doelde was dat bij het omzetten van cassetebandjes een lagere "bandbreedte" geschikt is. Het beste is om een frequentieanalyse uit te voeren met bijv. Cooledit en je zal dan vaak zien dat voorbij 12000hz je onder de -80dB komt en tevens horizontaal verloopt. Je hebt dan genoeg aan 24khz aangezien je boven de 12khz veelal niet kan horen of bestaat uit ruis (te zien aan de horizontale verloop) Lame kan trouwens de niet-hoorbare data negeren. Xing negeert standaard alles boven de 16Khz en als je aangeeft dat hij dat niet moet doen wordt alles boven de 16Khz niet naar behoren encodeert.

Maar goed terug naar de 24Khz je kan met de lagere frequentie weg met een lagere bitrate (bijv. 96kbps) of een betere kwaliteit met de 128kbps.


En wat natuurlijk mag het feit dat EAC en Lame freeware zijn en de Xing encoder en Audiocatalyst geld kost ook niet onvermeld blijven. Als dan zou blijken dat EAC en Lame beter zijn dan is de keuze natuurlijk makkelijk gemaakt althans voor mij.

Groeten.

Hatim

#26
CiteerAzul Hatim,

het is niet dat een met Xing geencodeerde "slecht" hoeft te klinken maar het benaderd het origineel niet en geloof me op het moment dat je zo'n mp3 afspeelt op iets anders dan computerspeakers wordt het een stuk duidelijker. Lame heeft als uitgangspunt de geluidskwaliteit en ze zijn er in geslaagd om een betere encoder neer te zetten dan de makers Fraunhofer.

Dit snap ik niet, de ecoder technieken lijken allemaal op elkaar, leg jij mij uit, als ik een "golf" muziek heb, analoog in wave formaat, wat een ander kan doen om hem te digitaliseren (dus omzetten in éénen en nullen) als hij daar de gewone conversie methode voor gebruikt, de techniek is precies hetzelfde,  er word gesampeld (samplen is in reepjes snijden) die reepjes kunnen 64 kbits  of de meervoud hiervan oplopend met 64 dus 64,  128,  256 kbits per seconde, maximaal, dat wil weer zeggen, dat als je de 256 kbits per seconde neemt, de audio precies hetzelfde is zoals de orgineel, alleen heb je geen compressie, neem je de 128 kbits per seconde dan zal al hetgeen ons mennselijk gehoor (boven de 20 khz) verwijderd worden, wat we niet horen hoeft er niet te zijn, dat maakt het bestandje kleiner, als jij nu beweert dat lame een andere encoder techniek heeft, dan vertel je onzin. Het is net of je me dan vertelt dan een sony CD speler een andere laser  en decodeer techniek heeft dan bijv, een Philips, terwijl de techniek identiek is. Het geluid is dus niet encoder/decoder afhankelijk maar "sample rate" afhankelijk, wat ik wil zeggen, is dat je met een slechte encoder, als je op 256 kbits per seconde sampelt dezelfde resultaat zult krijgen als op een goede encoder, de "slechtheid" van een programma zit hem niet vaak in de functie, maar in de betrouwbaarheid en de gebruiksvriendelijkheid, ik zal maar weer een voorbeeld noemen, is er verschil tussen, Excell van Microsoft en Quatro Pro van Corel Office??  nee, vind ik niet alleen is Excell veel gebruiksvriendelijker dan Quatro pro, maar ze kunnen precies hetzelfde.

Dan gaan we het hebben of PC speakers, als je slechte speakers hebt, die bijv.  een bandbreedte van laten we zeggen  40 Hz  tot bijv 14 kHz, dan kijk ik niet op dat je slechte kwaliteit hebt, meestal zijn goede speakers even belangrijk als een goede versterker, of een goede geluidskaart. Ons menselijk gehoor zit in de bandbreedte tussen de 20 Hz en de 20 kHz, alles daarboven en daaronder horen we niet. Dus een goede geluidskaart, en goede speakers kun je je geluidskwaliteit met zo'n 30% opveizelen, als ze de bandbreedte van onze oren kunnen benaderen, en er zijn speakers die dat zlef overschreiden, dus ligt het weer niet alleen aan de encoder, wat dat beestje doet niets anders dan de smaple rate, waarmee de mp3 gemaakt is, encoderen, en doorsluizen naar de buffer van je geluidskaart, de geluidskaart, decodeert het weer van digitaal naar analoog, en stuurt het naar de versterker, die het signaal dan versterkt en doorpompt naar je speakers, dus als je een zwakke punt wilt aanwijzen wijs je niet de encoder aan, maar de  AD converter van je geluidskaart, ik kan hier nog uren over praten, jammer dat ik je dit niet kan laten zien, of bewijzen, terwijl ik het praktisch wel kan bewijzen.

CiteerWat het rippen met Xing (Audiocatalyst) betreft is er niets aan de hand als je zeker bent dat je cd geen krassen heeft en de mp3 daarna nog beluistert. Is er ook maar een kras of vuiltje dan heeft je mp3 een tik, EAC zal bij een leesfout de CD opnieuw blijven lezen (mits goed geconfigureert) tot de CD juist is geript. Het nadeel van EAC en lame is dat ze een stuk trager dan Audiocatalyst en Xing maar ik ben van mening dat muziek niet iets is waar je je moet haasten.

Dat van die kras, dat klopt, en dat is bij de meeste rippers/converters ook een probleem, als de kras zo diep is, dat een paar milliseconder wegvalt, dan kun je zeggen wat je wilt zeggen maar dan blijf je het horen, welke programma dan ook kan dat weggevallen informatie niet aanvullen dat is onmogelijk. Wat  EAC doet is de tussenpoze, tussen het begin en het einde van de tik, verwijderen, dat wil zeggen hij haalt de tik eruit en plakt de stukken weer aan elkaar, als je goed luister dan blijf je dat horen. Wat ik doe, is voor dat je gaat rippen met koperpoets en watten, de cd in iedergavall krassvrij maken indien mogelijk, lukt dit niet, dan laat ik de tik er in zitten maar converteer ik de muziek als WAVE file, en bewerk ik de wave file met Cool edit Pro, je zou daarmeem d.m.v.  knippen en plakken, het identieke stukje uit een andere stukje kunnen halen en plakken in de "tik" zo kun je het geluid oppoetsen, trouwens dit is de enige manier om slechte bandjes of grammafoonplaten de converteren, ik heb hiermee heel wat bandjes gerepareerd.

CiteerBijna alle audio traders accepteren trouwens niets anders dan EAC+Lame mp3tjes. Maar aangezien je zegt dat Xing door professionals wordt gebruikt zal ik er ook eens grondig naar kijken. :)

Dit moet je zeker doen :)

CiteerEen virusscanner zal je weinig helpen als je zelf een exe opent die niets anders doet dan je hardeschijf formatteren. Een virusscanner zal jou niet tegenhouden. :) Ik zal nooit en te nimmer een exe openen als ik die net van het internet heb downgeload en ik ben niet de enige.

Ik raad je  Sofos aan, sofos kun je zo instellen dat elke download gecontroleerd word, en als jij een bestand renamed, van xxx naar een ander voormaat, voert hij de scan uit. Dit is echt te voorkomen, met een goede scanner. Maar goed, ieders mening is anders, ik download best wel veel, ik heb heel wat bestanden gedownload uit ongure sites, en er zaten vaak virsussen tussen, maar nooit een probleem dat deze niet werd gevonden, Maar goed dat kan liggen aan welke software gebruik je, en hoe heb je het ingesteld.

CiteerDe reden waarom ik er over begon is omdat je van plan was om muziek beschikbaar te maken en dan zit je met een hoop mensen die het niet aandurven en dan nog heb je mensen die geen windows draaien (mac of linux) en zodoende niets hebben aan een windows executable. Er zijn gevallen waar het handig kan zijn maar toch hoop ik dat je er geen executables van gaan maken. :)

Nee in eerste instantie was dit niet de bedoeling, maar ik noemde de optie omdat het mogelijk was.

CiteerZou je dan zo vriendelijk zijn om de software te vermelden en de plugin? Mijn server draait op Linux en als jij een eenvoudige manier weet om windows(!)executables af te spelen ben ik je erg dankbaar want dan gooi ik windows van mijn computer. VMware is commercieeel en Wine werkt ook niet altijd en ik moet daarvoor X installeren alleen maar om te luisteren naar het mp3tje te luisteren terwijl een mp3tje ook gewoon via een shell kan worden afgespeelt. Daarbij komt dat Wine absoluut niet makkelijk in te stellen is.

Tja....daar zeg je wat, ik ben dit soort software wel eens tegengekomen, van die plugins, moet gewoon zoeken op internet, een preciezen naam van een pakket kan ik je niet geven, hoewel ik dit wel voor je proebeer uit te zoeken.  Ik weet dat er emulatie programma's voor linux zijn, die de  W98 kernel emuleert, en de meeste pakketten, van w98 draait, alleen weet ik niet of ik je dit kan aanraden als een stabiel systeem, waar ik op doelde, is juist de mp3 programma's te laten draaien die zullen ongetwijfeld werken.

CiteerIk heb trouwens nog nooit een mp3 executable gezien wat een mp3 speler te maken heeft met een executable ontgaat me even. Het doel van de executable is toch om zonder een mp3 speler te kunnen afspelen? Winamp de meest gebruikte mp3speler voor windows heeft lijkt mij geen kaas gegeten van mp3 exe's maar ik ga het bekijken. Hoeveel groter wordt de mp3 wanneer je er een exe van maakt?


Het zit zo, de mp3 in excutable formaat, is ontwikkelt door de spelletjes industrie, het was te kostbaar om een goed spelletje te ontwerpen, die op 1 cdtje past, en toch zeer mooie realistische muziek heeft, als het spelletje klein was prima, dan zetten ze het programma, op cd, en voegen ze echte muziek in wave formaat toe, (dit soort spelletjes kun je ook beluisteren op een gewone CD speler, probeer het maar) maar de meeste spelletjes waar enorm, vaak bestaan deze spelletjes uit meer dan twee cd's, en als ze ook nog uren muziek erop moesten zetten dan, hadden ze nog meer cd's nodig, dus wilden ze een techniek die muziek kon comprimeren, en die makkelijk te af te spelen was zonder allerlei spelers te hebben, toen hebben ze mp3 formaat met een miniscule spelertje ingebouwd, die speler is zo klein dat die meteen in de "header" van de mp3 file ingebouwd kon worden, de mp3 word daardoor 1 kbyte groter, dus uiteindelijk als een mp3tje 6 mb is, met de speler erbij word hij 6,1 MB, je hoeft geen speler te hebben, je klikt hem aan en je hoort muziek, dat is toch ideaal,  er is een programaatje op internet, zoek er maar een na, het heet mp3toexe, daarmee kun je de mp3 omtoveren tot individueel spelende mp3 tjes, erg handig.

CiteerVoor CD's gebruikt ik trouwens niets lager dan 224kbps zeker als je liever geen joint-stereo wilt gebruiken maar waar ik op doelde was dat bij het omzetten van cassetebandjes een lagere "bandbreedte" geschikt is. Het beste is om een frequentieanalyse uit te voeren met bijv. Cooledit en je zal dan vaak zien dat voorbij 12000hz je onder de -80dB komt en tevens horizontaal verloopt. Je hebt dan genoeg aan 24khz aangezien je boven de 12khz veelal niet kan horen of bestaat uit ruis (te zien aan de horizontale verloop) Lame kan trouwens de niet-hoorbare data negeren. Xing negeert standaard alles boven de 16Khz en als je aangeeft dat hij dat niet moet doen wordt alles boven de 16Khz niet naar behoren encodeert.

Nooit problemen gehad met Xing, alles tussen de 20 en de 20 kHz word netjes geencodeert. Wat betreft de sample rate die ik gebruik voor wat dan ook, is gewoon 44kHz per kanaal, dat is gewoon de zuiverste, samplerate (cd kwaliteit) Ook voor bandjes neem ik deze sample rate, als je dan met cooledit werkt, kun je de ruis onderdrukken, door een filter aan te maken en zelf aan te geven buiten welke bandbreedt de filter moet wegfilteren, dat werkt perfect, dus ik gebruik 44 khz per kanaal, bij een 128kbps. Als je dit doet, dan weet je zeker dat als je de mp3 weer terug converteert naar wave, en er weer een cd van maakt, dat je de oorspronkelijke geluid hebt, gebruik je lager frequenties, dan heb je bij conversie van mp3 naar wave altijd een probleem van slecht geluid.

CiteerEn wat natuurlijk mag het feit dat EAC en Lame freeware zijn en de Xing encoder en Audiocatalyst geld kost ook niet onvermeld blijven. Als dan zou blijken dat EAC en Lame beter zijn dan is de keuze natuurlijk makkelijk gemaakt althans voor mij.

Groeten.


Sampoo  we kijken niet naar geld AUB, ik koop nooit software, maar ik heb bijna alles, en als ik het niet heb, dan kan ik eraan komen. Je dacht toch niet dat ik Xing heb gekocht :)

En of eac en lame beter zijn laat ik in het midden, het enige wat ik kan zeggen, mijn verhaal is gebaseerd op een project wat ik heb moeten ontwikkelen, voor een bibliotheek, die Audio materiaal verhuurt, daar werden ook voor het beluisteren van liedjes (voor je ze huurt) gebruik gemaakt, van mp3, en daar is een onderzoek voor gedaan voor we advies gaven, maar goed, we laten het in midden, omdat ik zeg dat de techniek toch hetzelfde is, alleen de betrouwbaarheid, en de gebruiksvriendelijkheid bepaalt of een programma goed of slecht is.

Maar goed, zodra ik wat weet over de plugins en de emulators, dan laat ik je wat weten.

Sraam,

AdamX

#27
salaam Hatim
kan je me vertellen hoe je muziek van bandjes naar de hardschijf kopieert en wat ik allemaal voor nodig heb?

alvast bedankt

Hatim

#28
Citeersalaam Hatim
kan je me vertellen hoe je muziek van bandjes naar de hardschijf kopieert en wat ik allemaal voor nodig heb?

alvast bedankt


Wasalaam a Adamx

De ingredienten zijn:

1) een goede cassette speler .
2) een goede geluidkaart (liefst met digitale in- en uitgang)  analoog mag ook
3) een software pakket voor het opnemen en bewerken van het geluid bijv. Wave editor van soundblaster (voor de amateur onder ons) ben je proffesional, en denk je alle snufjes te willen gebruiken dan gebruik je Cooledit Pro.
4) en een flinke hardeschijf capaciteit (aanbevolen vanaf 10 Gig) ik zelf heb 30 Gig, en ga binnenkort nog eens 30 Gig erbij doen.

je verbind de audiokabels, van de uitgang van de cassette speler, aan de ingang van de geluidkaart, en je bent klaar.
De software en de instellingen van je geluidskaart doen de rest.

Je hebt dan wel alleen een WAVE formaat gecreeerd, deze heeft als nadeel, dat 1 liedje al gauw 60 Mb in beslag zal nemen, dus zul je op een of andere manier een compressie techniek op de wave-file moeten loslaten, daar gebruik je mp3 encoders voor, die zetten WAVE of ander formaten om in mp3 daarom heet hij een encoder, de mp3 speler zelf is een soort decoder (afhankelijk van de instelling van je plugins), die vertaald de compressie weer terug naar de WAVE formaat.

Ik raad je gewoon aan, te expirmenteren, dan leer je wel veel, het is moeilijk uit te leggen hoe je alles moet doen, je hebt daar toch enig inzicht voor nodig, om precies te begrijpen, hoe geluidgolven in elkaar zitten, en hoe je met de bandbreedtes kunt spelen, hoe ruis een geluidgolf kan beinvloeden en hoe ruis gescheiden kan worden uit een geluidsgolf. Verder moet je begrijpen wat er nu precies gebeurd met zon geluidgolf wanneer hij gedigitaliseerd word, wat ondergaat hij...als je dit soort dingen snapt, dan kun toveren met geluid, en kun je de leukste dingen doen, bijv. Eigen mixen maken, een bandje die zeer slecht is opgenomen, zo oppoetsen, dat het geluid verbeterd word, een mono gluid stereo maken, echo toevoegen, ruis onderdrukken, wat ik een keer gedaan heb is de stem uit een liedje gehaald zodat je een instrumentale versie hebt van een liedje, en allemaal met 1 software pakket.

Veel plezier zou ik zeggen.  :)

AdamX

#29
shoukran hatim, het is me gelukt, ik heb net een nummer opgenomen, maar het probleem is dat ik een beetje geruis hoor, ik weet nog niet hoe dat komt, maar ik  er wel achter hoop ik.

ik gebruik magix music editor van magix mp3 maker gold