Riffijnse zangers hebben lelijke liedjes

Gestart door Ariaz, 26/08/2003 om 14:03:09

Ariaz

Ik vind dat riffijnse zangers lelijke liedjes hebben in vergelijking met arabische zangers toch. Zowel qua inhoud als muziek.

Waarom gebruiken ze geen Rai-muziek of Chaabi muziek met riffijnse teksten.

Ik bedoel als ge gaat kijken naar die huidige zangers dan zeg ik bij m'n eigen mannen met wat zijde nou bezig?????

bakish

#1
?????????????????

rifman

#2
Beste Ariaz,

Rai vindt zijn oorsprong in Arif, dankzij Chikha rmiti die rond het jaar 1920 naar Oran is vertrokken is d erai ontstaan en afgeleid van Arif muziek. Ik had hierover een onderzoek gelezen, die zal ik eens opzoeken voor je als je tijd hebt.

Bovendien heeft Khalid het altijd erover (een groot artist met een geweldig stem, waarvoor ik veel respect heb), gevraagd en ongevraagd, dat hij nooit zou zijn waar hij vandaag is, zonder invloeden van Amazigh muziek (met namen van Idir), tenslotte is hij ook in een klap bekend geworden door een remake van Idir.

Wat betreft Chaabi, ik vind het zelfs niets, maar het kan leuke muziek zijn, Chaabi is ook een mix van allerlei stijlen en zeker veel Amazigh invloeden. De teksetn van Chabbi zijn voor 99% over liuefde, ik hou van jou en jij houdt van mij.

Ik vind sommige amazigh zangers heel goed, zowel de muziek maar zeker d eteksten, bij veel Amazigh zanger sis de tekst juist heel goed.

wist je dat een van d eredenen dat Abd elkrim niet naar Marokko terug wilde is d ehouding van Marokko ten opzichte van ALgerije, want heeft zich altijd ingezet voor de onafhankelijkheid van Algerije, een van zijn ministers was ook een algerijn...

Ariaz

Da's waar Rai vindt zijn oorsprong in de Rif maar maakt da eens een Arabier wijs.

Die zal je vertellen van niet.

En verder nog hoe komt elke keer als ik een cassette koop ik beluister ze en dan ben ik haar na drie dagen beu, ik begrijp da nie,

maar als je gaat kijken naar Bouschnak bijvoorbeeld ze zingen i/h Arabisch en ze kunnen heel goed zingen, hun melodieën zijn vloeiend en vullen zich met de teksten.

Hoe komt da Ijeblien niet luisteren naar Riffisch muziek maar wij luisteren wel naar Arabisch muziek.


Ik bedoel die Riffisce Zangers proberen door hun lelijke teksten onze zusters i/h zak te zetten zodat ze een illegaal kan huwen van marokko.  En het zijn altijd dezelfde teksten, ik krijg het ervan,

Tama

#4

CiteerDa's waar Rai vindt zijn oorsprong in de Rif maar maakt da eens een Arabier wijs.

Die zal je vertellen van niet.

En verder nog hoe komt elke keer als ik een cassette koop ik beluister ze en dan ben ik haar na drie dagen beu, ik begrijp da nie,

maar als je gaat kijken naar Bouschnak bijvoorbeeld ze zingen i/h Arabisch en ze kunnen heel goed zingen, hun melodieën zijn vloeiend en vullen zich met de teksten.


Ik bedoel die Riffisce Zangers proberen door hun lelijke teksten onze zusters i/h zak te zetten zodat ze een illegaal kan huwen van marokko.  En het zijn altijd dezelfde teksten, ik krijg het ervan,





en waarom kan een kip volgens meneer ariaz niet vliegen?

masin2003

#5

CiteerIk vind dat riffijnse zangers lelijke liedjes hebben in vergelijking met arabische zangers toch. Zowel qua inhoud als muziek.

Waarom gebruiken ze geen Rai-muziek of Chaabi muziek met riffijnse teksten.

Ik bedoel als ge gaat kijken naar die huidige zangers dan zeg ik bij m'n eigen mannen met wat zijde nou bezig?????

en heb je niet gedacht misschien dat jij diegene bent die een lelijke smaak heeft?!
wat denk je hier mee te berieken door riffijnse zangers belachelijk te maken a yaghyur?! dit toont alleen maar dat je goedkope mentaliteit hebt.

ghac thaxsact in je kop! wadji dre3qer.


Ariaz

#6
Ik ben ze niet belachelijk aan het maken ik had graag dat ze beter konden zingen, mijn riffijnse cassettes hebben altijd voorrang op de anderen maar toch zijn ze niet echt zo schitterend,

Maar Mauri waarom ben je zo snel op je tenen getrapd, in het openbaar zul je me niet direct agyour noemen, kan je NIET gewoon aan een constructieve discussie beginnen, in plaats van mekaar uit te schelden, kritiek mogen we niet geven blijkbaar a yagyour nsenyet a echte aghyour, door zo'n soort gelijk gij zijn de Imazighen omzeep,

Zelfkritiek is heel belangrijk, maar ja...
Je noemt mij agyour maar ik heb meer diploma's dan jij


masin2003

CiteerIk ben ze niet belachelijk aan het maken ik had graag dat ze beter konden zingen, mijn riffijnse cassettes hebben altijd voorrang op de anderen maar toch zijn ze niet echt zo schitterend,

Maar Mauri waarom ben je zo snel op je tenen getrapd, in het openbaar zul je me niet direct agyour noemen, kan je NIET gewoon aan een constructieve discussie beginnen, in plaats van mekaar uit te schelden, kritiek mogen we niet geven blijkbaar a yagyour nsenyet a echte aghyour, door zo'n soort gelijk gij zijn de Imazighen omzeep,

Zelfkritiek is heel belangrijk, maar ja...
Je noemt mij agyour maar ik heb meer diploma's dan jij



ddabeth is te herkennen aan haar srimmeth.

en rif muziek is nu in marokko een van de beste verkochte muziek.
dat verklaart ook waarom veel arabischtalige zangers omschakelen naar rif muziek.
en integendeel de arabische muziek is helemaal dood. nu jatten ze overal ritmes vandaan. ze zijn niks meer waard. en wat betreft rai muziek is opgebouwd op rifijnse ritmes.

http://www.amazigh.nl/cgi-bin/forum/awar.pl?board=Muziek&action=display&num=1056645926

ennighac cek dhe ddabeth waha

ad wenni nnetta a burru

Ariaz

#8
Ik ga je zeggen waarom ze omschakelen naar Riffijnse meziek gewoon voor het geld, en toch zijn die Riffijnse zangers degoutante zangers je hebt er geen een bij die over de Amazigh-zaak zingt ze zingen alleen maar over liefde ne verliefdheid en bazaar allemaal, draab fesah ze moeten zingen over de onderdrukking in de rif, over het niet erkennen van de Imazighen het Tamazight, ze moeten de Jongeren mobiliseren, ze moeten een soort leidersfunctie maken, nee integendeel zangers zoals Said Mariouari of Najim Aghrib wat interesseert hen nu de Amazighzaak ze denken alleen maar aan bierdrinken en aan goedkope lyrics maken,


Wallah de riffijnse zangers de meeste toch ( je hebt er echte mannen tussen zoals Walid Mimoun) zijn gewoon zero Dikke Nul

Yidir__

Azul,

Ariaz rifijnse muziek wereldje is zeer klein. Hij kent noemt alleen said mariouri en Najim Aghrib en baseert daarop zijn mening dat Riffijnse zangers lelijke liedjes hebben. Wat een goedkope vooroordeel!

D wenni netta,

Yidir


Ariaz

#10
Nee Yidir ik baseer mijn mening niet op die 2 zangers, maar bijna alle riffijnse zangers zijn hun tijd a/h verspillen, ze zingen alleen maar over de Zee Oversteken, en over Ik wil de dochter van Hollanda of Ik wil de dochter van Belgiga,

Geef mij liever een goeie r en b- cd,

Semhaay Riffijnse zangers dikke nul, je hebt er bij zoals Abdelmola die kan goed zingen,

Maar anderen da's gewoon gekrijs

Cheb_Riffie

#11
Ff over degene die rif muziek niet aanstaan,

Rif muziek wordt al sinds de mensengeheugenis gezongen. Als je de goei artisten neemt zoals: Ithran Arif, Khaled izri en isaghwan arifenz.  dan kan zien dat rif muziek helemaal niet zo lelijk is. Rai is ook ontstaan uit de rif muziek. Voor degene die alleen maar naar said mariouari enz.(muziek voorvrouwen) hebben gehoord: Ik kan jullie begrijpen maar ga ook eens luisteren naar ithran arif enz. Deze zangers zingen over het leven en geschiedenis, hun liedjes zijn gevoelig. Neem maar van mij aan, als jullie het kunnen begrijpen dan zullen jullie het mooi vinden. EN LUISTER aub niet naar r en b. Wat dat is past echte klote muziek.

ECHTE RIFFIES KOMEN OP VOOR HUN AFKOMST EN ZULLEN NOOIT RIFFIJNSE MUZIEK E.D ZWART MAKEN. DE RIF HEEFT AL GENOEG TEMARA GEHAD.

Yidir__

#12
Azul,

Nogmaals:

CiteerAzul,

Ariaz rifijnse muziek wereldje is zeer klein. Hij kent noemt alleen said mariouri en Najim Aghrib en baseert daarop zijn mening dat Riffijnse zangers lelijke liedjes hebben. Wat een goedkope vooroordeel!

D wenni netta,

Yidir




Azul!

D wenni netta,

Yidir

Ibn_Toemart

#13
Lang leve Amazigh Music


We hebben mooie zangerige teksten en daarmee uit
De Arabier zegt 20 keer per lied Raï tazzz
 atawmat kom eens meer op voor onze amazigh muziek in plaats van het af te breken voor de oren van de vijand


leer ervan te houden pleaaaase

allasian

#14
We hebben allemaal een hekel aan Said Mariuari en nog een paar van die eikels.Maar (ariaz=ahamoush),daarmee ga je niet van die generaliserende opmerkingen maken als rifijnse zangers hebben slechte liedjes.Zoek de variatie op,ayamaroc.
Er zijn genres binnen de Rifijnse muziek.Trouwens Imazighen hebben een veelzijdige percussie,Dat kun je van de arabische muziek niet zeggen,die is namelijk gebouwd op 1 bepaalde ritme die voor de afwisselingen versneld of vertraagd wordt.Je weet wel,die ritme waar egyptenaren en syriers zo leuk hun handjes op kunnen klappen,kan best wel amusant zijn.

Rai daar heb ik niets mee,

Allasian is eigenlijk meer about rock'n'roll,And sommige Amazigh muziek can rock,