De oorsprong van de berbers?

Gestart door athsaynou, 03/07/2006 om 19:57:35

Isefrawen

Citaat van: Arab-Amazighi op 04/07/2006 om 17:51:52

Idd, het jammere is dat veel Imazighen nu Arabiseren,

Daarom moet je juist in dat context kritisch tegenover zo'n soort Arabier staan. Om die reden werd die discussie hier ook gevoerd, niet zozeer omdat men een hekel heeft aan de 'Arabier' in het algemeen. De rest van je bericht spreekt voor zich.

Arab-Amazighi

Citaat van: 3abbesBuhakus op 04/07/2006 om 18:02:47

Daarom moet je juist in dat context kritisch tegenover zo'n soort Arabier staan. Om die reden werd die discussie hier ook gevoerd, niet zozeer omdat men een hekel heeft aan de 'Arabier' in het algemeen. De rest van je bericht spreekt voor zich.

Maar de "Arabier" heeft hier helemaal niets te maken onze gearabiseerde homo's wel. Weet je wel hoe weinig echte Arabieren zijn in Marokko of heel Noord Afrika, vrijwel niets. Zelfs de koning zelf heeft waarschijnlijk geen druppel Arabisch bloed in zijn aderen stromen. Als er een schuldige is dan zijn het onze eigen gearabiseerde mensen.

miss.F.

Citaat van: Arab-Amazighi op 04/07/2006 om 16:34:39
Laat jullie niets wijs maken. Ik heb meegedaan aan "GENOGRAPHIC" een DNA project van Nationalgeographic. Ik heb het gedaan omdat ik zeker wilde weten of ik een echte Rifi was. Wat blijk JAAAAHAHAHAAA mijn Haplotype is E3b2. Uniek aan Amazighen is dat zij misschien niet homogeen qua genen zijn, maar wel meer dan de meeste volkeren ter wereld. De meeste Amazigh-mannen dragen de E3b2 type, het mooie is dat het bij geen andere volk in zulk hoge concentraties voor komt, vandaar dat het dus de Amazigh type wordt genoemd. Deze type komt in beperkte mate voor in het Midden Oosten en Europa. Het is zeer waarschijnlijk in Noord-Afrika zelf ontstaan. Het is ook een type dat vrijwel afwezig is in Egypte en dus zeer sterk aanwezig is in Noord West Afrika.

Je kunt zelf mee doen aan de test, is echt interessant je betaald met creditcard en binnen enkele weken heb je de "kit" in huis. https://www3.nationalgeographic.com/genographic/

Het is een heerlijk gevoel te weten dat je de genen van je eigen volk draagt en hiermee bedoel ik dat je als Rifi ook de AMazigh genen draagt, sommige mensen zijn wel Amazighi qua taal maar niet qua genen. Omdat misschien een lange tijd geleden (kan duizenden jaren terug) iemand bij de AMazighen kwam wonen en met een AMazighi vrouw trouwde. Ons geluk is dat wij altijd gesloten waren naar de buitenwereld toe en dit heeft voor een belangrijk deel onze genen beschremt (niet dat ik wil impliceren dat anderen minder zijn).

De Y-chromosoom dat getest wordt wordt 100% van vader op zoon doorgegeven, die van mij (en van iedere andere man natuurlijk) is identiek aan die van mijn voorouders tot op duizenden jaren terug.

P.S. Wij zijn Imazighen en hebben niets met die met Germanen te maken (onze genen zijn totaal anders) of met de Arabieren. Wat ons wel met de Arabieren bind en niet met de Germanen is de islam. De Arabieren zijn ondanks alles onze broeders, maar wij zijn Imazighen in de eerste plaats en onze voorbeeld is AbdelKrim.

wat een hoop onzin, dat er zoiets al zou bestaan. Als je het mij vraagt: weg gegooid geld. Had je beter kunnen doneren

Izwan

Citaat van: Arab-Amazighi op 04/07/2006 om 18:05:03
Citaat van: 3abbesBuhakus op 04/07/2006 om 18:02:47

Maar de "Arabier" heeft hier helemaal niets te maken onze gearabiseerde homo's wel. Weet je wel hoe weinig echte Arabieren zijn in Marokko of heel Noord Afrika, vrijwel niets. Zelfs de koning zelf heeft waarschijnlijk geen druppel Arabisch bloed in zijn aderen stromen. Als er een schuldige is dan zijn het onze eigen gearabiseerde mensen.
Ik ben met je eens.

Izwan

Citaat van: Ighes op 04/07/2006 om 16:45:21

En dat te horen van iemand die zich Arab-Amazigh noemd.
Maar goed.
Er zijn verschillende onderzoeken op dit gebied uit gevoerd die aan tonen dat Imazghen  Imazighen zijn, daar wil ik mee zeggen noord afrikanen. Dus ze lijken niet in eens op Chinezen of zo. Natuurlijk zullen er over eenkomsten zijn met hun buren zoals de arabieren of met de Spaanjaarden.
Imazighen zijn net als andere bevolkingen. Er zijn veel Imazighen die naar buiten Noord Afrika geimmegreed. Denk bij voorbeeld aan Spanje voor de opkomst Islam woonden een deel van stam 3mara in spanje. Na de val van Andalus zijn veel Imazighen daar gebleven.

Izwan

Citaat van: Arab-Amazighi
quote]

Om te benadrukken dat we de verkeerde mensen tot vijand verklaren. Ik heb verschillende mensen gekend (waaronder uit Saudi Arabië) en hun beeld van ons is zeer positief vooral over de Amazighen (Almohaden) die opnieuw Andalusië versterkten. Zij haten ons niet dat doen vooral onze eigen gearabiseerde leiders.

Mijn haat en afkeer richt zich vooral tegen hen die mijn volk vergasten met chemische wapens, Spanje en Frankrijk.
Citeer
Mee eens.

Izwan

[quote author=Arab-Amazighi

Dat van die genocide door Arabieren is nonsens. Kom aub met een echte bron dat Arabieren hebben geprobeert Imazighen uit te roeien. Het is zinloos om zo ziekelijk te keer te gaan tegen andere moslims, als Arabieren of wie dan ook het lef heeft om aan onze cultuur of identiteit te komen moeten we de handen breken die zij willen gebruiken om er aan te komen, maar dat geldt voor een iedere buitenstaander Arabier of niet, tot die tijd zijn het onze broeders en zelfs als we in oorlog met ze zijn zijn het onze broeders.
Citeer

Sinds de opkomst van Islam in Marokko is een Amazigh stam die gedeeltelijk van zijn gebied uitegroeid en dat is stam Masmida. Ze zijn door Amazigh stam Zanata van Algerije en stam Sanhaja van de Sahara gedeeltelijke uitgeroeid. Verder zijn alle Marokkaanse Amazighe stammen ongedeerd in hun plaatsen gebleven.

Arab-Amazighi

Citaat van: miss.F. op 05/07/2006 om 14:22:29
Laat jullie niets wijs maken. Ik heb meegedaan aan "GENOGRAPHIC" een DNA project van Nationalgeographic. Ik heb het gedaan omdat ik zeker wilde weten of ik een echte Rifi was. Wat blijk JAAAAHAHAHAAA mijn Haplotype is E3b2. Uniek aan Amazighen is dat zij misschien niet homogeen qua genen zijn, maar wel meer dan de meeste volkeren ter wereld. De meeste Amazigh-mannen dragen de E3b2 type, het mooie is dat het bij geen andere volk in zulk hoge concentraties voor komt, vandaar dat het dus de Amazigh type wordt genoemd. Deze type komt in beperkte mate voor in het Midden Oosten en Europa. Het is zeer waarschijnlijk in Noord-Afrika zelf ontstaan. Het is ook een type dat vrijwel afwezig is in Egypte en dus zeer sterk aanwezig is in Noord West Afrika.

Je kunt zelf mee doen aan de test, is echt interessant je betaald met creditcard en binnen enkele weken heb je de "kit" in huis. https://www3.nationalgeographic.com/genographic/

Het is een heerlijk gevoel te weten dat je de genen van je eigen volk draagt en hiermee bedoel ik dat je als Rifi ook de AMazigh genen draagt, sommige mensen zijn wel Amazighi qua taal maar niet qua genen. Omdat misschien een lange tijd geleden (kan duizenden jaren terug) iemand bij de AMazighen kwam wonen en met een AMazighi vrouw trouwde. Ons geluk is dat wij altijd gesloten waren naar de buitenwereld toe en dit heeft voor een belangrijk deel onze genen beschremt (niet dat ik wil impliceren dat anderen minder zijn).

De Y-chromosoom dat getest wordt wordt 100% van vader op zoon doorgegeven, die van mij (en van iedere andere man natuurlijk) is identiek aan die van mijn voorouders tot op duizenden jaren terug.

P.S. Wij zijn Imazighen en hebben niets met die met Germanen te maken (onze genen zijn totaal anders) of met de Arabieren. Wat ons wel met de Arabieren bind en niet met de Germanen is de islam. De Arabieren zijn ondanks alles onze broeders, maar wij zijn Imazighen in de eerste plaats en onze voorbeeld is AbdelKrim.

wat een hoop onzin, dat er zoiets al zou bestaan. Als je het mij vraagt: weg gegooid geld. Had je beter kunnen doneren

Nonsens voor mij was het echt belangrijk om mijn afkomst te kennen, wat is er nou mooier dan zeker te weten dat je een Rifi in hart en nieren bent, maar goed dat is jouw mening.

Arab-Amazighi

Citaat van: Izwan op 05/07/2006 om 16:08:09
[quote author=Arab-Amazighi

Dat van die genocide door Arabieren is nonsens. Kom aub met een echte bron dat Arabieren hebben geprobeert Imazighen uit te roeien. Het is zinloos om zo ziekelijk te keer te gaan tegen andere moslims, als Arabieren of wie dan ook het lef heeft om aan onze cultuur of identiteit te komen moeten we de handen breken die zij willen gebruiken om er aan te komen, maar dat geldt voor een iedere buitenstaander Arabier of niet, tot die tijd zijn het onze broeders en zelfs als we in oorlog met ze zijn zijn het onze broeders.
Citeer

Sinds de opkomst van Islam in Marokko is een Amazigh stam die gedeeltelijk van zijn gebied uitegroeid en dat is stam Masmida. Ze zijn door Amazigh stam Zanata van Algerije en stam Sanhaja van de Sahara gedeeltelijke uitgeroeid. Verder zijn alle Marokkaanse Amazighe stammen ongedeerd in hun plaatsen gebleven.

Goed maar dat gebeurde niet omdat ze dachten kom we roeien die Imazighen uit, maar omdat ze uit waren op de natuurlijke hulpbronnen van die gebieden, en dat is begrijpelijk, dat is overleven en als wij te zwak waren om onze eigen land te verdedigen dan verdienen we de klappen die we hebben gekregen, waarom laten wij het toe dat een Arabier van meer dan twee duizend kilometer ver komt om ons land af te pakken. De Arabieren die de islam kwamen brengen zijn mijn broeders en ben ik dankbaar, de Arabieren die voor onze land kwamen zijn mijn vijanden net als ieder ander buitenstaander.

P.S. Je kan eigenlijk pas van genocide spreken wanneer de ene partij opzettelijk probeert de ander uit te roeien. Voor zover dit te beoordelen valt is dit niet het geval.

Lezer

Citaat van: Arab-Amazighi op 05/07/2006 om 18:22:20
Nonsens voor mij was het echt belangrijk om mijn afkomst te kennen, wat is er nou mooier dan zeker te weten dat je een Rifi in hart en nieren bent, maar goed dat is jouw mening.
Kan je een van je foto's in dit forum plaatsen om te zien hoe een riffijn met E3b2 eruit ziet?

groenebriefjes

Citaat van: miss.F. op 05/07/2006 om 14:22:29

Al1 zo jammer dat nationalgeographic net zo geloofwaardig is als fox news...kkleugenaars, Dus wat je onderzoek betreft, k zou toch maar een second opinion nemen haha.

groenebriefjes

Citaat van: 0x8000ffff op 05/07/2006 om 18:50:58
Kan je een van je foto's in dit forum plaatsen om te zien hoe een riffijn met E3b2 eruit ziet?
Klinkt als een ziekte man...net als h5n1 hahaha.

allasian

Rot op man, een neger uit Arif is meer Arifi dan jij, hij spreekt de taal namelijk en gij niet A tAXNA.

Lezer

Arab-Amazighi

Citaat van: 0x8000ffff op 05/07/2006 om 18:50:58

Ik zie er gewoon uit als een rifi, tenminste de meeste mensen schatten mij zo in en dat klopt. MIjn familie is een generatie of 6 uit Baquyya vertrokken omdat er wat problemen waren, ze vertrokken naar Ghomara, daar zijn ze gearabiseerd. Ze zijn in Ghomara aangekomen en hebben daar de omgeving gelijk dezelfde namen gegeven als bepaalde streken in Baquyya.
Wat mijn familie betreft (qua uiterlijk) mijn broertjes zijn licht met bruin/donker blond haar, één broertje heeft lichte ogen. Ik zelf heb zwart haar en donkere ogen. Typisch Baqoya verschillende "stijlen" binnen één gezin. Wij weten dus nog wel exact waar we uit Ibaquyyen vandaan komen en hebben nog vele (verre) familie daar zitten. In Ghomara hebben mijn voorouders de I7asjthen, 3adi en I3adithen verjaagd en hun land ingenomen. Nu in Beni Rzine vind je de volgende families/clans uit Ibaquyyen (ze hebben zich als gekken voortgeplant): Oulad Ben Yahya Azzouz, Oulad Ben Azzouz, Oulad Ben Mussa Azzouz, Oulad Ben Sheich Azzouz en de Amenchar en de Amrani. Het interessante is dat je in Ibaquyyen ook nog Ben Mousa, Ben Yahya en Ben Azzouz vind. Tijdens te regering van Abdelkrim vochten onze clans mee met Abdelkrim en ook de vader van mijn opa. Hij had meerdere "diensten" gevochten ipv zijn jongere broertje zodat die thuis kon blijven. Iedereen moest een bepaalde periode aan het front doorbrengen en hij deed de dienst dus van zichzelf en zijn broertje.