De oorsprong van de berbers?

Gestart door athsaynou, 03/07/2006 om 19:57:35

athsaynou

De oorsprong van de berbers is een mysterie. Men baseert zich op drie hypothese wat betreft de oorsprong van de  berbers:

- Berbers zijn van Europese oorsprong

- Berbers zijn afkomstig uit het Midden-Oosten .

- Berbers zijn Saharaouiâs

Europese onderzoekers zien de Berbers als  een samensmelting van de Europees-mediterrane volkeren met Arabieren en zwarte  Afrikanen (onwaarschijnlijk, omdat Berbers al voor de komst van de Arabieren al in deze regio leefden).

Arabische geschiedschrijvers denken eerder dat Berbers uit Jemen of uit het gebied SyriÃ-Palestina afkomstig zijn( lijkt mij meer voor de hand, omdat er onder de Berbers vroeger ook mensen waren die het Joodse geloof met zich droegen)

De oude Griekse geografen, zoals Herodotus en Strabo, zeggen dat de Berbers uit Libià afkomstig zijn.

Wat weten jullie hiervan en wat hebben jullie hier verder over gelezen? Klopt dit?

allasian

Stop met het vragen van verkeerde vragen.

Lezer

#2
De berbers hebben geen homogeen ras. Ze zijn verschillend qua hun ras. De taal is het gemeenschappelijke punt van de berbers.
De taal van de berbers heeft zijn wortels in het huidige Etheopia. Dus de berberstaligen zouden ook afkomstig zijn an Etheopia.
Maar dit is nog geen oplossing. Als je nu kijkt naar de arabischtaige tunisiers, dan zou je denken dat hun oorsprong in het Arabische schiereiland te vinden is. Maar dat is niet juist. Want de meesten onder hen zijn gewoon gearabiseerd.
Toen de berberstaligen naar Noord Afrika vertrokken, Vonden ze andere volkeren in Noord-Afrika. Het zijn de zogenaamde "afalou-ras" of de Noord-Afrikaanse cromagnon.
Deze afallou ras kan je een neef van het Europese ras [cromagnon] noemen.
We hebben hier dus een punt: Het berberse ras is of was lijkend op het Europese ras, maar toch hebben ze niet dezelfde voorouders.
Het berberse ras is mogelijk verwant aan het Iberische ras. Maar dit valt niet met zekerheid te weten. Er wordt verondersteld dat het Noord-Afrikaanse cromagnon [Ook Iberomaurussian ras] naar het Iberische Schiereiland overgestoken is. En vandaar de naam "Iberomaurussian ras".
Dit ras heeft het westelijke gedeelte van Noord Afrika bewoond, maar er is nu een heel klein percentage van dat rasoverblijfsels in de huidige berbers.
Het andere ras "Capsian" [Capsian is eigenlijk een cultuur, geen ras] die oostelijke wortels zou hebben, heeft het iberomaurussian ras beinvloed en begon dit laatste te verdwijnen.
Men zou later over het capsian-libische ras spreken. Dit geeft de indruk dat we hier opnieuw met een ander ras te maken hebben, wat niet zeker het geval is. 
De Libiers zouden gewoon de ontwikkelde Capsians en die werden bekend  als Meshwesh, Tamahou, Libou... de Egyptenaren, en als Aussiers, Maxyens, garamantes, moors... bij de Grieken en nog zo'n namen bij de romeinen.

Izwan

Citaat van: Lezer op 03/07/2006 om 21:18:45
De berbers hebben geen homogeen ras. Ze zijn verschillend qua hun ras. De taal is het gemeenschappelijke punt van de berbers.
De taal van de berbers heeft zijn wortels in het huidige Etheopia. Dus de berberstaligen zouden ook afkomstig zijn an Etheopia.
Maar dit is nog geen oplossing. Als je nu kijkt naar de arabischtaige tunisiers, dan zou je denken dat hun oorsprong in het Arabische schiereiland te vinden is. Maar dat is niet juist. Want de meesten onder hen zijn gewoon gearabiseerd.
Toen de berberstaligen naar Noord Afrika vertrokken, Vonden ze andere volkeren in Noord-Afrika. Het zijn de zogenaamde "afalou-ras" of de Noord-Afrikaanse cromagnon.
Deze afallou ras kan je een neef van het Europese ras [cromagnon] noemen.
We hebben hier dus een punt: Het berberse ras is of was lijkend op het Europese ras, maar toch hebben ze niet dezelfde voorouders.
Het berberse ras is mogelijk verwant aan het Iberische ras. Maar dit valt niet met zekerheid te weten. Er wordt verondersteld dat het Noord-Afrikaanse cromagnon [Ook Iberomaurussian ras] naar het Iberische Schiereiland overgestoken is. En vandaar de naam "Iberomaurussian ras".
Dit ras heeft het westelijke gedeelte van Noord Afrika bewoond, maar er is nu een heel klein percentage van dat rasoverblijfsels in de huidige berbers.
Het andere ras "Capsian" [Capsian is eigenlijk een cultuur, geen ras] die oostelijke wortels zou hebben, heeft het iberomaurussian ras beinvloed en begon dit laatste te verdwijnen.
Men zou later over het capsian-libische ras spreken. Dit geeft de indruk dat we hier opnieuw met een ander ras te maken hebben, wat niet zeker het geval is. 
De Libiers zouden gewoon de ontwikkelde Capsians en die werden bekend  als Meshwesh, Tamahou, Libou... de Egyptenaren, en als Aussiers, Maxyens, garamantes, moors... bij de Grieken en nog zo'n namen bij de romeinen.
Wilt jij zeggen dat alle die historicus die de stamboom van Imazighen hebben vastgelegd, hebben ze het uit hun duim gezuigen.

Lezer

#4
Er is geen historicus die de stamboom van de berbers vastgesteld heeft.
Als je het over de arabische en islamitische stamboommakers hebt, dan is "uitgevonden" beter dan "vastgesteld". :)

Izwan

Citaat van: Lezer op 03/07/2006 om 22:57:30
Er is geen historicus die de stamboom van de berbers vastgesteld heeft.
Als je het over de arabische en islamitische stamboommakers hebt, dan is "uitgevonden" beter dan "vastgesteld". :)
Nee, ik heb over Imazighen stamboommakers. Maar om het te begrijpen moet eerst in Imazighen geschiedenis verdiepen en niet in berbers geschiedenis.

Lezer

Er zijn twee soorten amazigh stamboommakers:
De onkundige stamboommakers: die zijn mensen die hun stamboom op de godsdienstige invloed baseren. Bij voorbeeld, heeft een amazigh stam beweerd dat ze van Troye afstammen. Augustinus beweert dat ze  uit het oosten gekomen zijn.
De Islamitische berbers zouden beweren dat ze uit Jemen gekomen zijn naar Noord Afrika.

De deskundige Amazigh stamboommakers: ?

Moussa

Imazighen zijn gewoon een multi-etnisch en multicultureel volk, dat zich niet zomaar in een simpele oorsprongsmythe laat vatten.

allasian

"The Origin of Tha7shishth" Daarin kun je alles vinden. Moet je het isbn- nr hebben?

Lezer

De Berbers hadden een geliefde soort drugs waarvan Noord-Afrika bekend was in de oude wereld. Helaas, ben je een beetje te laat. Want die planten zijn uitsgestorven.

Ighes


azul

Hoewel iedereen er over eens is dat Imazghen en hun taal (Tmazight) tot een van de oudste inde wereld behoord, vraagt iedereen zich af waar deze mensen vandaan komen. Imazighen komen uit noord Afrika. Vele volkeren, en talen zijn uit hun gekomen. De vraag zou dan ook moeten zijn wat of wie (taal en cultuur) is uit noord Afrika gekomen. Maar dit vraagt zich niemand af.

Arab-Amazighi

#11
Laat jullie niets wijs maken. Ik heb meegedaan aan "GENOGRAPHIC" een DNA project van Nationalgeographic. Ik heb het gedaan omdat ik zeker wilde weten of ik een echte Rifi was. Wat blijk JAAAAHAHAHAAA mijn Haplotype is E3b2. Uniek aan Amazighen is dat zij misschien niet homogeen qua genen zijn, maar wel meer dan de meeste volkeren ter wereld. De meeste Amazigh-mannen dragen de E3b2 type, het mooie is dat het bij geen andere volk in zulk hoge concentraties voor komt, vandaar dat het dus de Amazigh type wordt genoemd. Deze type komt in beperkte mate voor in het Midden Oosten en Europa. Het is zeer waarschijnlijk in Noord-Afrika zelf ontstaan. Het is ook een type dat vrijwel afwezig is in Egypte en dus zeer sterk aanwezig is in Noord West Afrika.

Je kunt zelf mee doen aan de test, is echt interessant je betaald met creditcard en binnen enkele weken heb je de "kit" in huis. https://www3.nationalgeographic.com/genographic/

Het is een heerlijk gevoel te weten dat je de genen van je eigen volk draagt en hiermee bedoel ik dat je als Rifi ook de AMazigh genen draagt, sommige mensen zijn wel Amazighi qua taal maar niet qua genen. Omdat misschien een lange tijd geleden (kan duizenden jaren terug) iemand bij de AMazighen kwam wonen en met een AMazighi vrouw trouwde. Ons geluk is dat wij altijd gesloten waren naar de buitenwereld toe en dit heeft voor een belangrijk deel onze genen beschremt (niet dat ik wil impliceren dat anderen minder zijn).

De Y-chromosoom dat getest wordt wordt 100% van vader op zoon doorgegeven, die van mij (en van iedere andere man natuurlijk) is identiek aan die van mijn voorouders tot op duizenden jaren terug.

P.S. Wij zijn Imazighen en hebben niets met die met Germanen te maken (onze genen zijn totaal anders) of met de Arabieren. Wat ons wel met de Arabieren bind en niet met de Germanen is de islam. De Arabieren zijn ondanks alles onze broeders, maar wij zijn Imazighen in de eerste plaats en onze voorbeeld is AbdelKrim.

Isefrawen

Citaat van: Arab-Amazighi op 04/07/2006 om 16:34:39
Laat jullie niets wijs maken. Ik heb meegedaan aan "GENOGRAPHIC" een DNA project van Nationalgeographic. Ik heb het gedaan omdat ik zeker wilde weten of ik een echte Rifi was. Wat blijk JAAAAHAHAHAAA mijn Haplotype is E3b2. Uniek aan Amazighen is dat zij misschien niet homogeen qua genen zijn, maar wel meer dan de meeste volkeren ter wereld. De meeste Amazigh-mannen dragen de E3b2 type, het mooie is dat het bij geen andere volk in zulk hoge concentraties voor komt, vandaar dat het dus de Amazigh type wordt genoemd. Deze type komt in beperkte mate voor in het Midden Oosten en Europa. Het is zeer waarschijnlijk in Noord-Afrika zelf ontstaan. Het is ook een type dat vrijwel afwezig is in Egypte en dus zeer sterk aanwezig is in Noord West Afrika.

Je kunt zelf mee doen aan de test, is echt interessant je betaald met creditcard en binnen enkele weken heb je de "kit" in huis. https://www3.nationalgeographic.com/genographic/

Het is een heerlijk gevoel te weten dat je de genen van je eigen volk draagt en hiermee bedoel ik dat je als Rifi ook de AMazigh genen draagt, sommige mensen zijn wel Amazighi qua taal maar niet qua genen. Omdat misschien een lange tijd geleden (kan duizenden jaren terug) iemand bij de AMazighen kwam wonen en met een AMazighi vrouw trouwde. Ons geluk is dat wij altijd gesloten waren naar de buitenwereld toe en dit heeft voor een belangrijk deel onze genen beschremt (niet dat ik wil impliceren dat anderen minder zijn).

De Y-chromosoom dat getest wordt wordt 100% van vader op zoon doorgegeven, die van mij (en van iedere andere man natuurlijk) is identiek aan die van mijn voorouders tot op duizenden jaren terug.

P.S. Wij zijn Imazighen en hebben niets met die met Germanen te maken (onze genen zijn totaal anders) of met de Arabieren. Wat ons wel met de Arabieren bind en niet met de Germanen is de islam. De Arabieren zijn ondanks alles onze broeders, maar wij zijn Imazighen in de eerste plaats en onze voorbeeld is AbdelKrim.

Als je Amazigh bent, waarom noem je jezelf Arab-Amazighi?

Ighes



En dat te horen van iemand die zich Arab-Amazigh noemd.
Maar goed.
Er zijn verschillende onderzoeken op dit gebied uit gevoerd die aan tonen dat Imazghen  Imazighen zijn, daar wil ik mee zeggen noord afrikanen. Dus ze lijken niet in eens op Chinezen of zo. Natuurlijk zullen er over eenkomsten zijn met hun buren zoals de arabieren of met de Spaanjaarden.

Arab-Amazighi

Citaat van: 3abbesBuhakus op 04/07/2006 om 16:43:34
Citaat van: Arab-Amazighi op 04/07/2006 om 16:34:39
Laat jullie niets wijs maken. Ik heb meegedaan aan "GENOGRAPHIC" een DNA project van Nationalgeographic. Ik heb het gedaan omdat ik zeker wilde weten of ik een echte Rifi was. Wat blijk JAAAAHAHAHAAA mijn Haplotype is E3b2. Uniek aan Amazighen is dat zij misschien niet homogeen qua genen zijn, maar wel meer dan de meeste volkeren ter wereld. De meeste Amazigh-mannen dragen de E3b2 type, het mooie is dat het bij geen andere volk in zulk hoge concentraties voor komt, vandaar dat het dus de Amazigh type wordt genoemd. Deze type komt in beperkte mate voor in het Midden Oosten en Europa. Het is zeer waarschijnlijk in Noord-Afrika zelf ontstaan. Het is ook een type dat vrijwel afwezig is in Egypte en dus zeer sterk aanwezig is in Noord West Afrika.

Je kunt zelf mee doen aan de test, is echt interessant je betaald met creditcard en binnen enkele weken heb je de "kit" in huis. https://www3.nationalgeographic.com/genographic/

Het is een heerlijk gevoel te weten dat je de genen van je eigen volk draagt en hiermee bedoel ik dat je als Rifi ook de AMazigh genen draagt, sommige mensen zijn wel Amazighi qua taal maar niet qua genen. Omdat misschien een lange tijd geleden (kan duizenden jaren terug) iemand bij de AMazighen kwam wonen en met een AMazighi vrouw trouwde. Ons geluk is dat wij altijd gesloten waren naar de buitenwereld toe en dit heeft voor een belangrijk deel onze genen beschremt (niet dat ik wil impliceren dat anderen minder zijn).

De Y-chromosoom dat getest wordt wordt 100% van vader op zoon doorgegeven, die van mij (en van iedere andere man natuurlijk) is identiek aan die van mijn voorouders tot op duizenden jaren terug.

P.S. Wij zijn Imazighen en hebben niets met die met Germanen te maken (onze genen zijn totaal anders) of met de Arabieren. Wat ons wel met de Arabieren bind en niet met de Germanen is de islam. De Arabieren zijn ondanks alles onze broeders, maar wij zijn Imazighen in de eerste plaats en onze voorbeeld is AbdelKrim.

Als je Amazigh bent, waarom noem je jezelf Arab-Amazighi?

Om te benadrukken dat we de verkeerde mensen tot vijand verklaren. Ik heb verschillende mensen gekend (waaronder uit Saudi Arabië) en hun beeld van ons is zeer positief vooral over de Amazighen (Almohaden) die opnieuw Andalusië versterkten. Zij haten ons niet dat doen vooral onze eigen gearabiseerde leiders.

Mijn haat en afkeer richt zich vooral tegen hen die mijn volk vergasten met chemische wapens, Spanje en Frankrijk.