Marokkaanse politiek

Gestart door athsaynou, 28/06/2006 om 19:13:55

athsaynou

Azul,

Ik weet niet veel over de Marokkaanse politiek. Ik weet niet wie de Marokkaanse ministers zijn en welke partijen er regeren. Ook al wonen we in Europa maar is het niet van belang dat we de Marokkaanse politiek te voet moeten volgen? Aangezien er beslissingen genomen worden over Noord Marokko en omdat we er tonnen investeren in het land, waaronder de politiek ook een graantje meepikt.

We vinden dat de staat te weinig investeert in de regio's waar de meesten van ons vandaan komen: de Rif, in het noorden en in de Souss, in het zuiden.

Ik heb een aantal dingen gelezen maar blijft toch vaag. Is er hier iemand die er meer vanaf weet? De regeringsleider van Marokko is de Minister President: Dris Jettou. Wat betekend hij? Welke partijen zijn er?

Trouwens het boek: “Marokko uit de schaduw” geeft een mooie kijk in de Marokkaanse politiek.

SAMADIE

neeh de konnige is de daadwerkelijk leider van de regering, je hebt er een aantal partij, ik ben nu aan het werk zal vanavond wat meer over vertekllen

zie anders deze link ik gebruik hem vaak voor school opdrachten

http://www.evd.nl/info/landen/land.asp?land=mak

ameziane

Het is zeker belangrijk om de Marokkaanse politiek op de voet te volgen. Want wat daar beslist wordt in Rabat heeft, direct of indirect, invloed op ons.
Nu de Marokkanen in het buitenland mogen stemmen is het van belang te weten welke partijen onze belangen dienen en welke onze 'vijanden' zijn. De politieke partijen zelf zijn al aan het inspelen op de situatie: zieltjes winnen. Bepaalde partijen hebben al delegaties naar Nederland gestuurd, andere openen zelfs hier een afdeling.

Onlangs is in Madrid een conferentie van Marokkanen in Europa gehouden. Daar is men het eens over geworden dat het een keer afgelopen moet zijn met het idee dat Marokkanen als melkkoeien worden gebruikt: we brengen harde valuta in het laatje en willen daarvoor politieke invloed terug.

Hier kun je de samenstelling van de huidige regeringsploeg bekijken. Op die site vind je verder info over andere instituties: de monarchie, het parlement, de rechtspraak etc.
http://www.maroc.ma/NR/exeres/306A0994-4DF2-4158-90AD-8E5ACE13857E.htm

Als je nog vragen hebt, dan hoor ik het wel.

Memma

Citaat van: ameziane op 01/07/2006 om 15:05:53
Onlangs is in Madrid een conferentie van Marokkanen in Europa gehouden. Daar is men het eens over geworden dat het een keer afgelopen moet zijn met het idee dat Marokkanen als melkkoeien worden gebruikt: we brengen harde valuta in het laatje en willen daarvoor politieke invloed terug.

Ondanks dat ik hun mening deel dat wij als Marokkanen in het buitenland invloed moeten kunnen uitoefenen op verscheidene zaken in het land, zijn dit weer van die mooie woorden waar helemaal niks terecht van komt.

En zo zouden diezelfde Marokkanen ook van plan zijn een partij op te richten voor Marokkanen woonachtig in het buitenland. Lijkt op het eerste gezicht een goed initiatief, maar ook hier is het weer zo dat zolang het land geen democratisch stelsel kent en het politieke stelsel ook niet verder ontwikkeld wordt dit nergens naar leidt. Er zou dáár eerst wat aan mogen worden gedaan en dat gebeurt heus niet door een paar Marokkanen op 1 of andere conferentie. En verder zijn deze plannetjes allemaal verspilde moeite en kunnen dus wat dat betreft allemaal in de prullenbak.

Sa3ieD

Marokko misbruikt democratische instituties om hun wanbeleid te legitimeren. Iedereen weet toch dat er in Marokko stemmen worden gekocht, partijen hebben altijd mensen in dienst die wijken etc afgaan om mensen om te kopen om op ze te stemmen. Kiesrecht in het buitenland of niet in Marokko zijn er hele andere machten. De "topambtenaren" in Marokko hebben het voor het zeggen en toevallig zijn deze topambtenaren allemaal pro monarchie en hebben goede contacten met de koning etc. Het parlement is er gewoon voor de sier, wie houden ze voor de gek...in Marokko heeft iedereen het allang door daarom dat de politieke participatie in Marokko erg laag is.

Marokko telt zowat 30 ministers....voor ieder vriendje een ministeriepost en als er te weinig posten zijn creeeren ze gewoon wat posten om de vriendjes erop te zetten. De minister president wordt als het goed is door de koning benoemd.

Memma

Citaat van: Sa3ieD op 01/07/2006 om 16:03:57

Marokko telt zowat 30 ministers....voor ieder vriendje een ministeriepost en als er te weinig posten zijn creeeren ze gewoon wat posten om de vriendjes erop te zetten. De minister president wordt als het goed is door de koning benoemd.

Ja, werkelijk voor alles was/is er een ministeriepost; ministerie van Mensenrechten, ministerie van Analfabetisme, ministerie van Sociale economie en kleine/grote ondernemingen, ministerie van de visvangst, ministerie voor het hogere onderwijs, ministerie van contacten met het parlement en voor nog meer bizarre zaken...
Echt alleen weer in Marokko mogelijk, haha.

Sa3ieD

De laatste verkiezingen in Marokko in 2002:
Aantal stemmen:
7,165,206       

Kiesgerechtigden
13,884,467        

Opkomst
51.6% (2003 in NL 80%)

Afgekeurde stemmen (o.a. blanco stemmen)
17.1%  (in NL is dit 0.1%)

Marokko heeft meervoudige kiesdistricten. Ieder kiesdistrict krijgt een aantal zetels in het parlement toegewezen. Ik weet niet of het klopt maar in kon voor Arif maar 2 kiesdistricten vinden (Verkiezingen 2002):

Nador Nord-Ouest (4 seats)
=========================
Mohamed Aberkan (PPS)
Hassan Anajjar (PJD)
Ahmed Moussaoui (UD)
Najib Ouzzani (AL AHD)

Nador Sud-Est (3 seats)
Mohamed Attayebi (PI)
Mustapha El Mansouri (RNI)
M'hamed El Boukili (UC)

http://psephos.adam-carr.net/countries/m/morocco/morocco1.txt

In het parlement heb je 325 zetels en maar LIEFST 7 zetels zijn voor de Rif. Verder zijn er een groot aantal zetels gereserveerd voor bepaalde groepen, bijv. vrouwen. Je wordt verkozen voor 5 jaar.

Zowel de premier als de ministers worden allen door de koning benoemd. Driss Jetou hoort bijvoorbeeld niet bij een politieke partij.

Verder heb je ook een vage soort van eerste kamer:
270 leden die voor NEGEN jaar in de 1ste kamer zitten. 162 worden door lokale raden gekozen (soort van provinciale staten denk ik). 91 worden door "professionele" kamers gekozen (vraag me niet wat het is) en 27 zetels door "werknemers".

electionworld.org sectie op wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Politics_of_Morocco

Zoals jullie zien heeft Marokko een ERG raar systeem waarbij er nooit een groep kan ontstaan die macht krijgt om veranderingen door te voeren. Veranderingen kunnen alleen door de koning doorgevoerd worden. De zogenaamde democratische macht, zelf ben ik van mening dat ie er niet is in Marokko, is zodanig opgedeeld door het systeem van kiesdistricten en raden dat stemmen in Marokko geen reet uitmaakt aangezien de uitvoerende macht maar een verlenging is van de macht van de koning.

MBTiza

Citaat van: Sa3ieD op 01/07/2006 om 16:28:50
Aantal stemmen:
7,165,206      Â 

Kiesgerechtigden
13,884,467       Â 

Opkomst
51.6% (2003 in NL 80%)

Marokko heeft meervoudige kiesdistricten. Ieder kiesdistrict krijgt een aantal zetels in het parlement toegewezen. Ik weet niet of het klopt maar in kon voor Arif maar 2 kiesdistricten vinden (Verkiezingen 2002):

Mohamed Aberkan (PPS)
Hassan Anajjar (PJD)
Ahmed Moussaoui (UD)
Najib Ouzzani (AL AHD) dit is een botchirurg die ook doceert in FES van oorsprong uit Temsamane

Nador Sud-Est (3 seats)
Mohamed Attayebi (PI)
M'hamed El Boukili (UC)

alhoceima is Nordin Madyab (Aith Ammart) gekozen voor Istiqlal partij

SAMADIE

NEE, VOOR de parlement, heeft arif een groter district, ik weet nog de laatste verkiezing dat ik daar meemaakte, had  nador  aleen al  iets van 8 zteles in het twede kamer van maroc, 

Sa3ieD

Citaat van: Lopende__Lach op 02/07/2006 om 20:36:35
Citaat van: Sa3ieD op 01/07/2006 om 16:28:50
Aantal stemmen:
7,165,206       

Kiesgerechtigden
13,884,467        

Opkomst
51.6% (2003 in NL 80%)

Mohamed Aberkan (PPS)
Hassan Anajjar (PJD)
Ahmed Moussaoui (UD)
Najib Ouzzani (AL AHD) dit is een botchirurg die ook doceert in FES van oorsprong uit Temsamane

Nador Sud-Est (3 seats)
Mohamed Attayebi (PI)
M'hamed El Boukili (UC)

alhoceima is Nordin Madyab (Aith Ammart) gekozen voor Istiqlal partij
Voor de eerste en tweede kamer heb je 1001 en 1 manieren om erin te komen, zijn naam staat niet tussen de reguliere kandidaten voor de 2e kamer.

ameziane

Citaat van: Memma op 01/07/2006 om 15:52:45
Ondanks dat ik hun mening deel dat wij als Marokkanen in het buitenland invloed moeten kunnen uitoefenen op verscheidene zaken in het land, zijn dit weer van die mooie woorden waar helemaal niks terecht van komt.

En zo zouden diezelfde Marokkanen ook van plan zijn een partij op te richten voor Marokkanen woonachtig in het buitenland. Lijkt op het eerste gezicht een goed initiatief, maar ook hier is het weer zo dat zolang het land geen democratisch stelsel kent en het politieke stelsel ook niet verder ontwikkeld wordt dit nergens naar leidt. Er zou dáár eerst wat aan mogen worden gedaan en dat gebeurt heus niet door een paar Marokkanen op 1 of andere conferentie. En verder zijn deze plannetjes allemaal verspilde moeite en kunnen dus wat dat betreft allemaal in de prullenbak.
In principe heb je gelijk dat het democratische stelsel moet veranderen. Maar naar mijn mening kunnen wij daar invloed op uitoefenen: we hebben de harde valuta dat wij als machtsmiddel kunnen gebruiken. Als we/onze ouders slechts 1 maand ophouden geld naar Marokko te sturen en de Marokkaanse economie loopt schade op. Maar goed daarvoor, komt- ie- weer, is EENHEID nodig.

athsaynou

Citaat van: ameziane op 01/07/2006 om 15:05:53
Hier kun je de samenstelling van de huidige regeringsploeg bekijken. Op die site vind je verder info over andere instituties: de monarchie, het parlement, de rechtspraak etc.
http://www.maroc.ma/NR/exeres/306A0994-4DF2-4158-90AD-8E5ACE13857E.htm

Als je nog vragen hebt, dan hoor ik het wel.

Ik zat het net door te kijken, ik heb echt wat aan die link gehad.

Maar even over de geloofwaardigheid van de Marokkaanse regering, die is er bijna niet. En we weten dat niets democratisch gaat, ook al zegt Marokko van wel. Maar dat ter zijde. Moeten we juist niet hier wat tegen gaan doen? Omdat wij ook invloed kunnen uitoefenen vooral er nu ook verkiezingen de mensen in Europa aangaan.

De laatste verkiezingen waren in 2002, Won de Istiqlal Partij toch? en is dat niet een Islamitische Partij? Om hoeveel jaar worden er verkiezingen gehouden?

Welke Partijen zijn er eventueel ook waar ze voor staan. Wil ik graag weten. Weet iemand hier meer van?

ameziane

Citaat van: Sa3ieD op 02/07/2006 om 22:24:48
Voor de eerste en tweede kamer heb je 1001 en 1 manieren om erin te komen, zijn naam staat niet tussen de reguliere kandidaten voor de 2e kamer.
Die lijst is volgens mij onvolledig, de regio Alhoceima ontbreekt.

Hier de parlementsleden die Arif vertegenwoordigen op een rijtje
http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=9254.0

athsaynou

Kijk dit is nou erg goed van je Ameziane (Y): Deze topic heb ik denk ik gemist.

Van de 325 leden van de 'Chambre des Representants' zijn er 13 die de regio's Alhoceima en Nador vertegenwoordigen. Ik ben 's nagegaan wie dat allemaal zijn en kwam tot het volgende resultaat.

Regio Nador

Naam                                                  Kiesdistrict
Ahmed Oulbaz                                             Ait Touzine/ Tafersit
Mohamed Boukili                                          Driouch
Abdelkader Salama                                      Segangane
Mustafa Mansouri(nu minister)                     A3aroui
Mohamed Tayebi                                           Zayou
Mohamed Aberkane                                       Kaliaa gharbia
Najib Ouazzani                                               Tamsaman
Tarek Yahya                                                    Nador

Regio Alhoceima

Naam                                                      Kiesdistrict
Abdelaziz Ouzzani                                             Tarekssit
Nourdine Moudian                                              Ait Waryager
Abdelhakim Khettabi                                          Amezzoun
Chouaib Hamidouch                                           Alhoceima
Abdesslam Ahekkoun                                         Ketama

Ik heb de politieke partijen waar de verschillende parlementariers lid van zijn niet kunnen achterhalen.
Voor opmerkingen/correcties houd ik mij graag aanbevolen.
(Het is een hele kunst om alles netjes onder elkaar te krijgen, maar hoop wel dat het overzichtelijk is)

Bron: http://www.parlement.ma/sitefr/partis/1/6eme_legislature.shtml

Deze mensen vertegenwoordigen dus het district waar ze op staan. Als er wat ontbreekt in Arif of als er wat geregeld moet worden, dan regelen zij het? Moet ik het zien zoals burgemeesters?

ameziane

Citaat van: m'Izran op 03/07/2006 om 17:40:49
De laatste verkiezingen waren in 2002, Won de Istiqlal Partij toch? en is dat niet een Islamitische Partij? Om hoeveel jaar worden er verkiezingen gehouden?

Welke Partijen zijn er eventueel ook waar ze voor staan. Wil ik graag weten. Weet iemand hier meer van?
Zie deze site: www.mincom.gov.ma/french/generalites/orga_eta/elections2002/resultatglobal.htm

Bij de laatste verkiezingen hebben maar liefst 26 partijen meegedaan.De eerste 5 zijn de belangrijkste(qua zetelaantal):

Istiqlal(48 zetels): Onafhankelijkheidspartij (Is Arabisch-nationalistisch georienteerd)
USFP(50 zetels): Sociaal-democratische partij van ex-premier Abderrahmane Youssoufi
PJD(42 zetels): partij voor gerechtigheid en ontwikkeling( is Islamistisch georienteerd, vergelijkbaar met Turkse Welzijnspartij)
RNI(41 zetels): 'Verzameling onafhankelijke Personen' partij van Ahmed Osman, familie van de koning
MP(27 zetels): Mouvement Populaire (Beweging van het Volk) is officieel een Berber-partij.De leider is Mahjoubi Aherdane

Verder verwijs ik je naar het boek 'Geschiedenis van Marokko', geschreven door Herman Obdeijn. Daarin staat een uitgebreid artikel over het ontstaan van de huidige politieke partijen.