Velen van ons weten dit niet

Gestart door Sannoe, 11/05/2004 om 20:28:16

Sannoe

In de jaren 60 en onder regie van volgens mij Oufkir mochten de Amazigh migranten behalve buitenlands geld niets maar ook niets naar Marokko meenemen. Wie het waagde werd bij de douane beroofd van al zijn spullen, van overhemden tot onderbroeken. Er ontstond big business in Melilla. Imazighen die daar woonden namen de bagage van migranten in bewaring tegen betaling. Deze bagage werd vervolgens weer tegen betaling via smokkelroutes Marokko binnengesmokkeld door smokkelaars. Dit is ook een zwarte bladzijde in de geschiedenis der Arabieren in Arrif.
Wie weet hier nog meer van?

Rifleeuw

CiteerIn de jaren 60 en onder regie van volgens mij Oufkir mochten de Amazigh migranten behalve buitenlands geld niets maar ook niets naar Marokko meenemen. Wie het waagde werd bij de douane beroofd van al zijn spullen, van overhemden tot onderbroeken. Er ontstond big business in Melilla. Imazighen die daar woonden namen de bagage van migranten in bewaring tegen betaling. Deze bagage werd vervolgens weer tegen betaling via smokkelroutes Marokko binnengesmokkeld door smokkelaars. Dit is ook een zwarte bladzijde in de geschiedenis der Arabieren in Arrif.

Ten eerste Oufkir voerde alleen orders uit, als hij al verantwoordelijk was voor hetgeen jij zegt. Het was het koningshuis dat alles bepaalde, en tot de dag van vandaag wordt alles bepaald door de koning.
Ten tweede Oufkir was geen Arabier.
Ten derde in de jaren '60 waren de meeste marokkaanse TOPofficieren imazighen (denk aan Oufkir, Medbouh, Ababou etc.)en kwamen ook nog eens uit de RIF.

Tamza

CiteerTen eerste Oufkir voerde alleen orders uit, als hij al verantwoordelijk was voor hetgeen jij zegt. Het was het koningshuis dat alles bepaalde, en tot de dag van vandaag wordt alles bepaald door de koning.

Oufkir was juist de man achter Hassan II in zijn jongere jaren. Oufkir had zelfs zoveel macht dat hij een coup kon plegen. Zonder steun van -een deel van- het leger zou hij dat nooit kunnen.

CiteerTen tweede Oufkir was geen Arabier.

Maar wel een moordenaar.

CiteerTen derde in de jaren '60 waren de meeste marokkaanse TOPofficieren imazighen (denk aan Oufkir, Medbouh, Ababou etc.)en kwamen ook nog eens uit de RIF.

Niets om trots op te zijn. Het enige wat zij met andere Imazighen gemeen hadden was dat ze Hassen II dood wilden hebben. Maar niet met dezelfde reden. Deze topofficieren wilden nl macht, het Amazigh-volk wilde/wil vrijheid.

Oufkir komt trouwens niet uit Arif, maar uit de oase Tafilelt.

Don_Tmasint ®

Citaat van: Tamza op 13/05/2004 om 06:53:32
Citeer

Ten eerste Oufkir voerde alleen orders uit, als hij al verantwoordelijk was voor hetgeen jij zegt. Het was het koningshuis dat alles bepaalde, en tot de dag van vandaag wordt alles bepaald door de koning.

Oufkir was juist de man achter Hassan II in zijn jongere jaren. Oufkir had zelfs zoveel macht dat hij een coup kon plegen. Zonder steun van -een deel van- het leger zou hij dat nooit kunnen.

CiteerTen tweede Oufkir was geen Arabier.

Maar wel een moordenaar.

CiteerTen derde in de jaren '60 waren de meeste marokkaanse TOPofficieren imazighen (denk aan Oufkir, Medbouh, Ababou etc.)en kwamen ook nog eens uit de RIF.

Niets om trots op te zijn. Het enige wat zij met andere Imazighen gemeen hadden was dat ze Hassen II dood wilden hebben. Maar niet met dezelfde reden. Deze topofficieren wilden nl macht, het Amazigh-volk wilde/wil vrijheid.

Oufkir komt trouwens niet uit Arif, maar uit de oase Tafilelt.

wat een mooi en flink reactie ! prima !
abi ashmijg a weshma !

Isefrawen

Malika Oufkir geeft in haar boek het vermoeden dat haar vader een soort van rebelse opstandeling was tegen het koningshuis. Niets is minder waar, Oufkir geilde op meer macht.

taghalaitenbatabuz

als iets 'niets minder waar is' wil dat zeggen dat het klopt, en jij wil zeggen dat het juist niet klopt...

Lâle

Citaat van: taghalaitenbatabuz op 05/08/2006 om 05:34:25
als iets 'niets minder waar is' wil dat zeggen dat het klopt, en jij wil zeggen dat het juist niet klopt...

"Niets is minder waar" betekent wel degelijk dat iets niet waar is. Als je de zin gewoon leest kun je dat er ook uithalen. En als je het niet gelooft, hier de uitleg van de Van Dale:

niets is minder waar:

om aan te geven dat het voorgaande volkomen onwaar is

Y.assine

Ik kan het niet minder met je eens zijn. Dat betekent dat ik het oneens met je ben, het kan niet zo dat ik het nog meer oneens ben met jou. Hetzelfde geldt voor "niets is minder waar" (niets kan minder waar zijn). Begrijp je?

Bades

Citaat van: Kingyassin op 05/08/2006 om 12:57:29

Ik kan het niet minder met je eens zijn. Dat betekent dat ik het oneens met je ben, het kan niet zo dat ik het nog meer oneens ben met jou. Hetzelfde geldt voor "niets is minder waar" (niets kan minder waar zijn). Begrijp je?

jij slaat de spijker op de kop. ;d

ayned_m

Asafu

Citaat van: Rifleeuw op 12/05/2004 om 17:32:25

Citeer
In de jaren 60 en onder regie van volgens mij Oufkir mochten de Amazigh migranten behalve buitenlands geld niets maar ook niets naar Marokko meenemen. Wie het waagde werd bij de douane beroofd van al zijn spullen, van overhemden tot onderbroeken. Er ontstond big business in Melilla. Imazighen die daar woonden namen de bagage van migranten in bewaring tegen betaling. Deze bagage werd vervolgens weer tegen betaling via smokkelroutes Marokko binnengesmokkeld door smokkelaars. Dit is ook een zwarte bladzijde in de geschiedenis der Arabieren in Arrif.

Ten tweede Oufkir was geen Arabier.
Ten derde in de jaren '60 waren de meeste marokkaanse TOPofficieren imazighen (denk aan Oufkir, Medbouh, Ababou etc.)en kwamen ook nog eens uit de RIF.

Achter de schermen waren andere opperofficieren (huurlingen van koloniale legers) die de touwtje strakke in handen hielden: Hafid Allaoui* , Familie van Hassan II, hij had altijd zonnebril op, volgens een kennis van hem was hij altijd bezopen, Kettani Ben Hammou, Mezian Mohamed,…

*Klik op deze link (PDF doc. pagina 5)
http://www.assahifa.com/IMG/pdf/20-25.pdf