Veel discriminatie niet gemeld

Gestart door kadikaddour, 14/06/2006 om 12:52:10

kadikaddour

Ongeveer de helft van allochtonen zegt ten minste een keer per jaar last te hebben van discriminatie . Niet meer dan  15% van hen meldt dat ook bij  bijvoorbeeld de politie . De rest zegt dat aangifte doen toch niet helpt .
Waarom doen de allochtonen geen aangifte ?
Ben je  gediscrimineerd geweest ,  wat deed je op dat moment ?

athsaynou

Logisch dat het niet gemeld wordt aangezien het moelijk te bewijzen is, want je hebt tasbaar bewijs nodig voor ze je gaan geloven. Zo werkt de reachtstaat hier.

Ja ben wel is een keer gediscrimineerd, en dan begin ik weer het cliche verhaal; vlak na 11 spetember. Door een awessa hij had volgens mij problemen met zichzelf aangezien hij zomaar naar me toe kwam en begon te tieren. Over Bin laden je vader. Ik zei; als hij mijn vader was dan had ik het wel geweten met je, toen draaide hij zich om met zijn staart tussen ze poten. Wat doe je er tegen he..

miss.F.

en wat wordt er vervolgens gedaan nadat je aan de bel getrokken hebt?- het wordt genoteerd  en wat dan?- dan wordt het in de vorm van een statistiek gepubliceerd en concludeerd men dat er gediscrimineerd wordt.

Izwan

Discriminatie veel omvangrijker dan gemeld 
DEN HAAG - Rassendiscriminatie is in Nederland een omvangrijk, maar vrijwel onzichtbaar probleem. Honderdduizenden allochtonen en ook autochtonen hebben er vermoedelijk mee te maken. Slechts 10 procent van hen meldt dit bij een instantie.

Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van het ministerie van Justitie onder bijna 1700 allochtone en autochtone Nederlanders. Het is voor het eerst dat er zo'n grootschalig onderzoek is gedaan naar de aard en omvang van rassendiscriminatie in ons land.

Iets meer dan de helft van de Marokkanen en bijna de helft van de Turken zegt er het afgelopen jaar een keer of vaker mee te zijn geconfronteerd. Ook Surinamers (40 procent) en Antillianen (37 procent) hebben er veel mee te maken. Ongeveer 2 procent van de autochtonen zegt op een discriminerende manier te zijn bejegend door allochtonen. Jaarlijks zijn er enkele duizenden gewelddadige racistische incidenten.

Rassendiscriminatie

De onderzoekers constateren voorzichtig dat mogelijk 400.000 tot 475.000 allochtonen en 100.000 tot 300.000 autochtonen het afgelopen jaar in het dagelijks leven te maken hebben gehad met discriminatie op grond van hun land van herkomst, geloof of huidskleur. Dat gebeurde op straat, in de bus of de disco, maar vooral op de arbeidsmarkt en in het onderwijs. Rassendiscriminatie vormt zo een belemmering voor allochtonen om te integreren en volwaardig deel te nemen aan de samenleving.

Ongeveer driekwart van de slachtoffers van rassendiscriminatie heeft daarover nooit aangeklopt bij een instantie, zoals een meldpunt discriminatie, of de politie. Gemiddeld minder dan 10 procent heeft wel alle incidenten gemeld. De meeste mensen melden discriminatie niet, omdat ze denken dat dat toch niet helpt. Ook willen velen er gewoon geen aandacht aan besteden.

Rassendiscriminatie is volgens de onderzoekers een zeer vernederende ervaring die ertoe kan leiden dat iemand zich isoleert van de samenleving. Dat kan weer leiden tot „versterkte segregatie tussen bevolkingsgroepen met alle sociale en politieke risico's van dien”. Autochtonen zijn in de afgelopen jaren negatiever gaan denken over allochtonen, vooral over moslims. Beide bevolkingsgroepen zijn ook pessimistisch over de toekomst. Ruim 40 procent verwacht dat rassendiscriminatie in de komende jaren zal toenemen.

Beeldvorming

Negatieve beeldvorming en discriminatie kunnen elkaar volgens de onderzoekers versterken. Zo zegt een kwart van de werkgevers op basis van dergelijke negatieve beeldvorming bij voorkeur geen of helemaal geen allochtonen aan te willen nemen.

Het onderzoek is verricht door medewerkers van de Anne Frank Stichting, het Landelijk Bureau ter bestrijding van Rassendiscriminatie (LBR), de Landelijke Vereniging van Anti Discriminatie Bureaus en Meldpunten, de Universiteit Leiden, de Vrije Universiteit Amsterdam en de Universiteit voor Humanistiek in Utrecht. Igor Boog van de LBR noemt de cijfers over de omvang van rassendiscriminatie „redelijk schokkend”. Volgens hem kan rassendiscriminatie mede de oorzaak zijn van interetnische spanningen, geweld, segregatie en achterstand van bepaalde groepen.

De resultaten van het onderzoek staan in de Monitor Rassendiscriminatie 2005 die dinsdagmiddag aan minister Rita Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie) wordt aangeboden.



miss.F.

we weten wel dat er gediscrimineerd wordt maar waar ik beniewud naar ben is wat men er aan wil doen, als ze er uberhaupt iets aan willen doen. Met een Verdonk aan het roer, heb ik er weinig vertrouwen in

Izouran

Dat denk ik dus ook, het wordt gewoon in de doofpunt gegooid.

miss.F.

Citaat van: Izouran op 14/06/2006 om 15:27:07
Dat denk ik dus ook, het wordt gewoon in de doofpunt gegooid.

nou dat niet eens, men komt er voor uit maar doet er verder niets aan en dat is pas een probleem

Izwan

Citaat van: Izouran op 14/06/2006 om 15:27:07
Dat denk ik dus ook, het wordt gewoon in de doofpunt gegooid.
Sterker nog, het wordt opgevoed met zulke .....


  40% Marokkaanse jeugd ondemocratisch'
Gepost door Ferdinand (Ferdo) - Bron: Elsevier
Gepubliceerd: woensdag 14 juni 2006 @ 00:39
Uit een vertrouwelijk rapport dat het Instituut voor Migratie en Etnische Studies heeft opgesteld in opdracht van VVD-minister Verdonk van Vreemdelingenzaken en Integratie blijkt dat veertig procent van de Marokkaanse jongeren weinig op heeft met de Westerse democratie. Ook vinden zij de islamitische leefnormen nauwelijks verenigbaar met de Europese. Hun negatieve houding jegens de Westerse normen en waarden komt vooral voort uit het feit dat veel Marokkaanse jongeren zich sterk identificeren met de eigen gemeenschap.

Volgens het rapport hebben jonge Marokkanen weinig vertrouwen in de politiek, vanwege de negatieve houding die er zou heersen ten opzichte van de islam. Des te meer vertrouwen heeft men in het geloof: veel Marokkanen zouden bereid zijn op de bres te springen voor de islam. Zes à zeven procent zou daarbij zelfs geweld niet schuwen.

Het onderzoek is gehouden onder zowel moslims die democratisch actief zijn als hun radicale geloofsgenoten. Dit om een beter beeld te verschaffen van de ideeën van moslims omtrent religie en democratie. Beide groepen zouden zich volgens het rapport achtergesteld voelen. Ook benoemt het rapport drie hoofdoorzaken waardoor jonge moslims radicaliseren: discriminatie, zingeving en het gebrek aan binding met ons land. Jongeren voelen zich onbegrepen door zowel hun ouders als door de samenleving.
http://frontpage.fok.nl/nieuws/65576

Tamza

Over discriminatie gesproken: vanochtend ging ik teletekst checken voor het laatste nieuws op rtl 4. Ik las het bericht van dit onderzoek, en ververste de pagina. Toen las ik opeens de volgende kop: '40% Marokkaantjes erkent democratie niet.' Ik maak helaas echt geen grap. Het stond notabene boven het bericht over rassendiscriminatie. Inhoud van het bericht was heel vaag: een onderzoek waaruit zou blijken dat 40% van Marokkaanse jongeren de democratie in Nederland niet erkent. Ook zou het meerendeel het recht op vrijheid van meningsuiting schrappen, vooral als er beledigingen worden geuit over de Islam.

Het sloeg echt nergens op. De kop was tyfusbeledigend en de inhoud was zo vaag als de tering. Het is dat ik geen beltegoed had anders had ik hun moer gebeld. Ik shweer! Maar toen ik een half uur later weer teletekst ging checken (ik check altijd om de half uur teletekst, is een tik van mij), was het bericht opeens weer weg.

mara

Tamza heeft altijd een tv bij de hand ;D

MBTiza

Citaat van: Tamza op 14/06/2006 om 15:59:21
Over discriminatie gesproken: vanochtend ging ik teletekst checken voor het laatste nieuws op rtl 4. Ik las het bericht van dit onderzoek, en ververste de pagina. Toen las ik opeens de volgende kop: '40% Marokkaantjes erkent democratie niet.' Ik maak helaas echt geen grap. Het stond notabene boven het bericht over rassendiscriminatie. Inhoud van het bericht was heel vaag: een onderzoek waaruit zou blijken dat 40% van Marokkaanse jongeren de democratie in Nederland niet erkent. Ook zou het meerendeel het recht op vrijheid van meningsuiting schrappen, vooral als er beledigingen worden geuit over de Islam.

Het sloeg echt nergens op. De kop was tyfusbeledigend en de inhoud was zo vaag als de tering. Het is dat ik geen beltegoed had anders had ik hun moer gebeld. Ik shweer! Maar toen ik een half uur later weer teletekst ging checken (ik check altijd om de half uur teletekst, is een tik van mij), was het bericht opeens weer weg.


tuut tu tuut inspector Tamza tuut tu tuut inspector Tamza tuut tu tuut inspector Tamza

bekijk nu de remake van inspector Gadget.

Izouran

Citaat van: Izwan op 14/06/2006 om 15:55:48
Citaat van: Izouran op 14/06/2006 om 15:27:07
Dat denk ik dus ook, het wordt gewoon in de doofpunt gegooid.
Sterker nog, het wordt opgevoed met zulke .....


  40% Marokkaanse jeugd ondemocratisch'
Gepost door Ferdinand (Ferdo) - Bron: Elsevier
Gepubliceerd: woensdag 14 juni 2006 @ 00:39
Uit een vertrouwelijk rapport dat het Instituut voor Migratie en Etnische Studies heeft opgesteld in opdracht van VVD-minister Verdonk van Vreemdelingenzaken en Integratie blijkt dat veertig procent van de Marokkaanse jongeren weinig op heeft met de Westerse democratie. Ook vinden zij de islamitische leefnormen nauwelijks verenigbaar met de Europese. Hun negatieve houding jegens de Westerse normen en waarden komt vooral voort uit het feit dat veel Marokkaanse jongeren zich sterk identificeren met de eigen gemeenschap.

Volgens het rapport hebben jonge Marokkanen weinig vertrouwen in de politiek, vanwege de negatieve houding die er zou heersen ten opzichte van de islam. Des te meer vertrouwen heeft men in het geloof: veel Marokkanen zouden bereid zijn op de bres te springen voor de islam. Zes à zeven procent zou daarbij zelfs geweld niet schuwen.

Het onderzoek is gehouden onder zowel moslims die democratisch actief zijn als hun radicale geloofsgenoten. Dit om een beter beeld te verschaffen van de ideeën van moslims omtrent religie en democratie. Beide groepen zouden zich volgens het rapport achtergesteld voelen. Ook benoemt het rapport drie hoofdoorzaken waardoor jonge moslims radicaliseren: discriminatie, zingeving en het gebrek aan binding met ons land. Jongeren voelen zich onbegrepen door zowel hun ouders als door de samenleving.
http://frontpage.fok.nl/nieuws/65576

Ze blazen de boel gewoon op. Bullshit, heb er geen andere woorden voor.

athsaynou

Citaat van: Izwan op 14/06/2006 om 15:55:48
40% Marokkaanse jeugd ondemocratisch'

Uit een vertrouwelijk rapport dat het Instituut voor Migratie en Etnische Studies heeft opgesteld in opdracht van VVD-minister Verdonk van Vreemdelingenzaken en Integratie

Daar heb je het al, vertrouw er helemaal niets meer van wat betreft onderzoeken.

Tamza

Citaat van: mara op 14/06/2006 om 16:01:35
Tamza heeft altijd een tv bij de hand ;D

En een paar granaten voor het geval ik irritante Mara'tjes tegenkom.

mara

Citaat van: Tamza op 14/06/2006 om 16:04:29
Citaat van: mara op 14/06/2006 om 16:01:35
Tamza heeft altijd een tv bij de hand ;D

En een paar granaten voor het geval ik irritante Mara'tjes tegenkom.
Ik wist ergens wel dat je lid was van de hofstadgroep, wil je die granaten dan effe opbergen?