Moslimsbeschaving in Europa

Gestart door Izwan, 10/06/2006 om 17:40:35

Sa3ieD

Vette docu man, echt bedankt voor die link. Grappig om die Amazigh moskeeen etc te zien als ze het hebben over Medinah. Lekker in Marokko filmen en praten over Medinah. De architectuur in Noord Afrika is duidelijk te onderscheiden van die van het midden oosten. De Alhambra is ook duidelijk een voorbeeld van Noord Afrikaanse architectuur.

Laysa

Ja, bedankt voor die link!

Kan ik mooi gebruiken voor een essay :D ...

Azul

athsaynou

Citaat van: Sa3ieD op 12/06/2006 om 20:44:06
De architectuur in Noord Afrika is duidelijk te onderscheiden van die van het midden oosten.

Hoe is het dan te onderscheiden?

Leuk filmpje btw, 3afek.

Memma

In het Midden-Oosten hebben de Ottomanen een stempel gedrukt op de architectuur, dit is o.a. nog terug te zien in de bouwstijl van moskeeen, waarvan het Ottomaanse gekenmerkt wordt door de grote koepel en de minarettorens.
In de Maghreb-landen daarentegen vind je meer een Andalusische bouwstijl; een beetje te herkennen door de binnenplaatsen, mozaieken enz.

Memma

Ik heb deze docu toevallig een tijdje terug al gezien bij Aljazeera en ik moet zeggen dat ik het toen een goede documentaire vond.
Wat ik nog wel vond tegenvallen was, dat er naar mijn mening net iets te vaak over Arabieren werd gesproken als de mensen achter deze beschaving i.p.v. Imazighen of moslims in het algemeen. Imazighen werden overigens alleen genoemd bij de verovering van Andalusie o.l.v.Tarik Ibn Ziyad en dat als ''qaba'il al Barbar'' (=Berberse stammen) Dat vond ik eerlijk gezegd wel jammer, voor de rest was het wel erg interessant.

Hadou

Vele Arabische archtectuur is overgenomen van Indiërs.
Denk aan Taj Mahal.
Wij roepen snel het is arabisch. Maar eigenlijk is het niet logisch, omdat arabieren tentenbewoners waren.

Arab-Amazighi

Citaat van: Memma op 13/06/2006 om 19:29:11
In het Midden-Oosten hebben de Ottomanen een stempel gedrukt op de architectuur, dit is o.a. nog terug te zien in de bouwstijl van moskeeen, waarvan het Ottomaanse gekenmerkt wordt door de grote koepel en de minarettorens.
In de Maghreb-landen daarentegen vind je meer een Andalusische bouwstijl; een beetje te herkennen door de binnenplaatsen, mozaieken enz.

De moskeeën hebben in Noord Afrika ook maar één stevige rechthoekige minaret. Ze zien er steviger uit dan de nichterige Ottomaanse stijl.