Wisten jullie .....

Gestart door Izwan, 06/06/2006 om 11:48:16

Izwan

Wisten jullie dat Rmaghzan vergunning aan  buitenlandse bedrijven gegeven om olie en gas in Marokko te zoeken. Ze krijgen drie jaar de tijd om o.a in Arif naar olie en gas te zoeken. Wat vinden jullie hiervan? Mocht dat ze olie in Arif vinden, wat zou de gevolgen voor Arif zal zijn?
http://www.aljazeera.net/NR/exeres/6D67AFCB-758D-4047-979E-9B726617A9E3.htm

Izwan

Wisten jullie dat de import van Israëlische producten in Marokko is vorige jaar 23% toegenomen. Wat vinden jullie hiervan?

http://www.aljazeera.net/NR/exeres/D8E9360C-07F3-4E1B-8D43-9E854DF803FC.htm

athsaynou

Citaat van: Izwan op 06/06/2006 om 11:48:16
Wisten jullie dat Rmaghzan vergunning aan  buitenlandse bedrijven gegeven om olie en gas in Marokko te zoeken. Ze krijgen drie jaar de tijd om o.a in Arif naar olie en gas te zoeken. Wat vinden jullie hiervan? Mocht dat ze olie in Arif vinden, wat zou de gevolgen voor Arif zal zijn?

Pure Egoisme, en zelfbelang daar draait het allemaal om. Arif zal er zeker niet van kunnen profiteren als er wat gevonden zou worden.

Ze hebben 3 jaar gekregen, sinds wanneer is dit al aan de gang?
En weet je misschien aan welke Buitenlandse bedrijven olie moeten zoeken in Marokko?

Hadou

وتشمل الشركات الفائزة بالتراخيص الأربعة كلا من كابر ماروك ليمتد ومقرها قبرص وترانساتلانتيك ماروك الكندية وجنتين وايل مروكو الماليزية.

وفازت شركات أجنبية لاستكشاف النفط والغاز برا وبحرا حتى الآن بما مجموعه 85 ترخيصا تغطي مساحة تزيد على 237195 كيلومترا مربعا.

Volgens de website komen er 4 jointventure oliemaatschappijen die de olie en gas op het land en op de zee zullen herwinnen.
Want er is olie en gas genoeg. Meer dan 237.195 km²
Maroc limited,  Cyprus Oils, Trans Atlantic Maroc Canada en Gentin Oil Maroc Malaysia.

Ik hoop dat de Koning zijn best gaat doen om de opbrengsten van de olie te beschikking stelt voor de bevolking. En het land.

Izwan

Citaat van: m'Izran op 06/06/2006 om 17:31:49
Citaat van: Izwan op 06/06/2006 om 11:48:16

Pure Egoisme, en zelfbelang daar draait het allemaal om. Arif zal er zeker niet van kunnen profiteren als er wat gevonden zou worden.

Ze hebben 3 jaar gekregen, sinds wanneer is dit al aan de gang?
En weet je misschien aan welke Buitenlandse bedrijven olie moeten zoeken in Marokko?

Vanaf 1999 zijn in Marokko buitenlandse bedrijven op zoek naar olie en gas.
Bedrijven die olie en of gas hebben gevonden krijgen 10 jaar belastingvrij.
Vorige maand heeft Marokko bekend gemaakt dat o.a Maroc limited een contract van drie jaar gewonnen heeft om olie en gas in Arif te zoeken: Begin van de bergen van Arif en Oost Arif. Daarnaast hebben ze een afspraak gemaakt dat ze ook in de omgeving van Fes naar olie en gas gaan zoeken. Verder lees het bericht van Haddou.
Zou het mede de reden zijn dat Marokko sinds kort infrastructuur in Arif maakt? Ze zijn zelfs in de bergen waar nauwelijks mensen wonen druk bezig met het wegen maken en elektriciteit aansluiten.

athsaynou

Het zou er idd mee te maken hebben dat ze nu aandacht besteden aan de wegen in Arif.
Dus er wordt gezocht in Arif, alleen daar of is die plek ervoor gevoelig?

mara

Citeer
Citeer
Zou het mede de reden zijn dat Marokko sinds kort infrastructuur in Arif maakt? Ze zijn zelfs in de bergen waar nauwelijks mensen wonen druk bezig met het wegen maken en elektriciteit aansluiten.
Citeer
Citeer
Citeer
Citeer
Kun je hier voorbeelden van aandragen?

Izwan

Citaat van: mara op 07/06/2006 om 16:16:59

Citeer
Citeer
Citeer
Citeer
Citeer
Citeer
Ga naar aith wajagher. Vanaf A3za n Boham tot Dha n hmaam worden wegen gemaakt en sluiten electriciteiten aan, terwijl deze gebied is nauwelijkse bewoond. De meesten zijn na de aardbeving naar de steden vertrokken.

Izwan

Citaat van: m'Izran op 07/06/2006 om 16:10:27
Het zou er idd mee te maken hebben dat ze nu aandacht besteden aan de wegen in Arif.
Dus er wordt gezocht in Arif, alleen daar of is die plek ervoor gevoelig?
Historis gezien blijkt die plek zeer gevoelig te zijn.

athsaynou

Citaat van: Izwan op 07/06/2006 om 16:26:28
Ga naar aith wajagher. Vanaf A3za n Boham tot Dha n hmaam worden wegen gemaakt en sluiten electriciteiten aan, terwijl deze gebied is nauwelijkse bewoond. De meesten zijn na de aardbeving naar de steden vertrokken.
Bij ons is het juist andersom gegaan. Na de aardbeving zijn ze massaal terug gekomen.
Voorheen was het leeggelopen, vanwege een beter leven in een tendind, scholen en werk.

mara

Citaat van: mara op 07/06/2006 om 16:16:59

Citeer
Citeer
Citeer
Citeer
Citeer
Citeer
Ik kan me niet voorstellen dat dit te maken heeft met potentiele olie in dat gebied. Het lijkt me meer te maken met de staat waarin die wegen zich bevinden. Van Nador tot Al Hoceima kan men eigenlijk niet van een weg spreken.

Izwan

Citaat van: m'Izran op 07/06/2006 om 16:28:21
Bij ons is het juist andersom gegaan. Na de aardbeving zijn ze massaal terug gekomen.
Voorheen was het leeggelopen, vanwege een beter leven in een tendind, scholen en werk.
Dit is een positief ontwikkeling en dient gestumileerd te worden.

athsaynou

Citaat van: Izwan op 07/06/2006 om 16:32:22
Citaat van: m'Izran op 07/06/2006 om 16:28:21
Dit is een positief ontwikkeling en dient gestumileerd te worden.

De stimulatie is er, de een bouwt, de ander moet natuurlijk ook bouwen. Qa tem3arren aq ayawyya. Alleen zijn de huizen wel veranderd, niet meer de typische arif toudhin. Maar goed, het doet me deugd om dit te zien. InshaAllah zal het ook zo elders gaan, qa tmourth ennegh!

Wat me wel opvalt, ik hoor hier niets over op de Marokkaanse zender.

Hadou

Citaat van: m'Izran op 07/06/2006 om 16:40:51
Wij horen er niet bij. Wij zijn niet belangrijk.

ameziane

Citaat van: Hadou op 08/06/2006 om 16:59:24
Citaat van: m'Izran op 07/06/2006 om 16:40:51
Wij horen er niet bij. Wij zijn niet belangrijk.
Ik zag niet zo lang gelden een item erover in het journaal van RTM. Het ging over die nieuwe weg van Alhoceima naar Nador. Maar je geduld wordt danig op de proef gesteld, het komt als 100ste onderwerp.