vraagje

Gestart door zakariaaaa, 02/06/2006 om 20:56:48

E3ber_Tastite

Jbala zijn gewoon Imazighen!!

Memma

Citaat van: E3ber_Tastite op 03/06/2006 om 17:27:14
Citaat van: Zouzinha op 03/06/2006 om 17:24:53
Nou, het gebied bijv. wordt al aardig bedreigd door de verarabisering en er zijn al enkele verarabiseerden, maar gelukkig spreken de meesten nog wel Tmazight.

Ik wil het gebied graag een keer bezoeken en de Aith Amarth zijn ook de buren van de Izenayyen, weet je welke wegen ik vanuit Gzenaya naar Ait Amarth kan nemen?

Aangezien mijn geografische kennis van dat gebied (wat betreft wegen) beperkt is en ik je niet de verkeerde kant op wil sturen houd ik mijn mond dicht :D Dus ik kan je vraag niet echt beantwoorden.

E3ber_Tastite

Citaat van: Zouzinha op 03/06/2006 om 17:39:57
Citaat van: E3ber_Tastite op 03/06/2006 om 17:27:14
Citaat van: Zouzinha op 03/06/2006 om 17:24:53
Nou, het gebied bijv. wordt al aardig bedreigd door de verarabisering en er zijn al enkele verarabiseerden, maar gelukkig spreken de meesten nog wel Tmazight.

Ik wil het gebied graag een keer bezoeken en de Aith Amarth zijn ook de buren van de Izenayyen, weet je welke wegen ik vanuit Gzenaya naar Ait Amarth kan nemen?

Aangezien mijn geografische kennis van dat gebied (wat betreft wegen) beperkt is en ik je niet de verkeerde kant op wil sturen houd ik mijn mond dicht :D Dus ik kan je vraag niet echt beantwoorden.

Hahah oke, ik kom er wel uit.

Memma

#18
Citaat van: E3ber_Tastite op 03/06/2006 om 17:27:52
Jbala zijn gewoon Imazighen!!

Hoewel je een Ajebri niet zal horen zeggen dat hij een Arabier is, is het besef dat Jbala Imazighen zijn er niet echt. Het Amazigh-zijn wordt beschouwd als iets
uit het verre verleden waar zij ooit onderdeel van waren en zij nu ook helemaal achter de rug hebben. Wel jammer, het is namelijk belangrijk dat ieder zijn eigen geschiedenis goed kent, wil diegene ook zijn heden en toekomst begrijpen.

Y.assine

Citaat van: SAMADIE op 02/06/2006 om 21:05:16
Mag ik uit jou vraag concluderen dat jij impliceert dat wij imazighen allemaal  bergbewoners zijn !?

Nee. Dat mag jij niet. Er werd slechts een vraag gesteld, waarop enkel en alleen een antwoord met een eventuele nadere uitleg hoort te volgen. Er werd slechts een vraag gesteld, en er werd niet gezegd dat alle imazighen bergbewoners zijn - in feite was er niets dat in die richting wijst.

zakariaaaa


Rbaaz

Citaat van: SAMADIE op 02/06/2006 om 23:58:46
want hun arabische is van dat viese pure zware  arabische.

zie je niet dat je hier een racistische opmerking maakt.  Hebben je geweten en je verstand je nooit verteld dat dit verkeerd is?


zakariaaaa

dus jbella zijn imazighen eigenlijk best wel apart

tikizdelah

Citaat van: zakariaaaa op 07/06/2006 om 19:20:31
dus jbella zijn imazighen eigenlijk best wel apart
Is nix aparts aan hoor,heb mij laten vertellen dat grootte deels van de marokkaanse bevolking imazighen zijn...

zakariaaaa

oke maar ahd er een discussie over met iemand anders hij zei jbella zijn arabieren maar het zijn gewoon berbers

*-RiFFijn0s-*

Jbela zijn van oorsprong ras echte Imazighen. Meer dan 100 jaar geleden spraken zij nog bijna allen een amazigh dialect die verwant was met het Riffijns.
Mijn oom kan zich nog herrineren toen hij in zijn jonge jaren (1946) met zijn pa naar een dorpje ging naast Ketama en die spraken toen der tijd gewoon Thmaziht en nu Darija. 
De arabisering van Jbera begon vanuit het zuiden en het westen. Het merendeel van de omgeving tanger-Tetouan spraken ook al Darija in de tijd van de Rif-Republiek, maar omgeving Achaouen (Chefchaouean) nog niet.
En zo verarabiseerden de Ijbriyen langzamerhand. Nu is de arabiseringslijn Targuist al voorbij gepasseerd. Hun Darija bevat veel amazigh woorden, veel ijbriyen gebruiken nog Amman (water) en Aghroum (brood)  ipv van lmaa en elghubz.
In Jbera spreken ze nu de dag nog steeds een Amazigh dialectje in de omgeving van Ketama en Senhadja srir. Maar hoe groot het aantal sprekers is, dat weet ik niet.

Het feit dat zij zichzelf als Arabieren zien heeft gewoon te maken met kennis. Velen weten geen moer van de geschiedenis en blijven hun zelf maar associëren met die tulband dragers 8000km verderop.

Vaag maar waar.

Adwenni nta

MBTiza

in ketama spreken ze nog steeds hun eigen taal onderling vandaag de dag..aith seddat

zakariaaaa

bedankt voor de informatie

Moussa

Citaat van: *RiFFijn0s* op 08/06/2006 om 16:40:40Het feit dat zij zichzelf als Arabieren zien heeft gewoon te maken met kennis. Velen weten geen moer van de geschiedenis en blijven hun zelf maar associëren met die tulband dragers 8000km verderop.

Voor alle duidelijkheid, de tulband heeft niets met Arabieren te maken.

betonmo

Citaat van: Moussa op 09/06/2006 om 20:51:13
Citaat van: *RiFFijn0s* op 08/06/2006 om 16:40:40Het feit dat zij zichzelf als Arabieren zien heeft gewoon te maken met kennis. Velen weten geen moer van de geschiedenis en blijven hun zelf maar associëren met die tulband dragers 8000km verderop.

Voor alle duidelijkheid, de tulband heeft niets met Arabieren te maken.

hij bedoelt het goed.!