vraagje

Gestart door zakariaaaa, 02/06/2006 om 20:56:48

zakariaaaa

eey zijn jbella ook berbers eigek ?? jebli = bergbewoner hoe zit dat

SAMADIE

Mag ik uit jou vraag concluderen dat jij impliceert dat wij imazighen allemaal  bergbewoners zijn !?
Voor deze keer geef ik jou een antwoord jbala zijn arabieren,

Don_Tmasint ®

zeg, er is al meer dan een topic over this subject (zie archive)

http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=8591.msg186043#msg186043

jbala zijn geen berbers (zeg maar imazighen : berber komt van latijns en frans woord "barbare" die "vreemdeling" wil zeggen en we zijn zeker geen vremdelingen in ons land ;) )


om imazighen zijn : men moet minstens amazigh bloed hebben en tamazight spreken... volgens mij.

viva dmoath narif  ! ;)

kadikaddour

volgens de geschiedenische boeken die heb ik gelezen : jbella ( de bewoners van de berg ) zijn  "echte""imazighen   die zijn gearabiseerd
na de komst van arabieren van espania ( andalous )die zijn verjaagt door
de spanjaarden . de imazighen hadden de arabieren in noord marokko ontwangen als  gasten  , maar daarna werden de imazighen als vreemdelingen in eigen land . de arabieren uit spania ( mouriskiyyoun )
kwamen  vooral naar de volgende platsen in noord marokko wonen :
asilah, ara2iche, tanger, tetouan, chefchouan ....( hier wonen jballa )

SAMADIE

ik spreek arabisch en heb vorige week nog aan ajebri gesproken  en ik kan je zeggen dat het geen gearabiseerd  imazighen zijn, want hun arabische is van dat viese pure zware  arabische.

Izwan

Citaat van: SAMADIE op 02/06/2006 om 23:58:46
ik spreek arabisch en heb vorige week nog aan ajebri gesproken  en ik kan je zeggen dat het geen gearabiseerd  imazighen zijn, want hun arabische is van dat viese pure zware  arabische.
Ze zijn toch Imazighen.

zakariaaaa

jbella spreken geen arabicsch, maar darija.....niet van dat sharki taalje volgens mij zijn het verarabiseerde imazighen ?

SAMADIE

Citaat van: zakariaaaa op 03/06/2006 om 14:28:36
jbella spreken geen arabicsch, maar darija.....niet van dat sharki taalje volgens mij zijn het verarabiseerde imazighen ?
ZAKARIA DE KLASIEKE ARABISCHE WORDEN NERGENS gesproken in de arabische wereld ider land heeft zijn eiegen spreektaal, aleen in de krant en schriften vind je de kalsieke arabische, en op het journaal enzo  wordt het gesproken.   geloof nou ons gewoon jbala zijn arabieren. as jij dat as darija ziet dan is dan wordt in allen arabische landen darija gesproken, en ik kan het weten, ik spreek er een paar,

SAMADIE

#8
[

trinita

Jbala zijn zeker verarabiseerde imazighen (Ghomara en Masmouda Imazighen)
Er is nog een stam bij Tetouan die nog tamazight sreekt (Bni Bouzra)

zakariaaaa

Citaat van: afassi op 03/06/2006 om 14:58:43
Jbala zijn zeker verarabiseerde imazighen (Ghomara en Masmouda Imazighen)
Er is nog een stam bij Tetouan die nog tamazight sreekt (Bni Bouzra)

dacht ik dus ook

Memma

Citaat van: afassi op 03/06/2006 om 14:58:43
Jbala zijn zeker verarabiseerde imazighen (Ghomara en Masmouda Imazighen)
Er is nog een stam bij Tetouan die nog tamazight sreekt (Bni Bouzra)

Bni Bouzra behoren tot de huidige Ghomara en zij zijn inmiddels voor 99% verarabiseerd, slechts een enkeling beheerst het Tamazight nog.

E3ber_Tastite

Citaat van: Zouzinha op 03/06/2006 om 16:57:43
Citaat van: afassi op 03/06/2006 om 14:58:43
Jbala zijn zeker verarabiseerde imazighen (Ghomara en Masmouda Imazighen)
Er is nog een stam bij Tetouan die nog tamazight sreekt (Bni Bouzra)

Bni Bouzra behoren tot de huidige Ghomara en zij zijn inmiddels voor 99% verarabiseerd, slechts een enkeling beheerst het Tamazight nog.

Hoi Zouzinha,

Hoe zit het met de Aith Amart, zijn die ook al verarabiseerd, of nog niet?

Memma

Nou, het gebied bijv. wordt al aardig bedreigd door de verarabisering en er zijn al enkele verarabiseerden, maar gelukkig spreken de meesten nog wel Tmazight.

E3ber_Tastite

Citaat van: Zouzinha op 03/06/2006 om 17:24:53
Nou, het gebied bijv. wordt al aardig bedreigd door de verarabisering en er zijn al enkele verarabiseerden, maar gelukkig spreken de meesten nog wel Tmazight.

Ik wil het gebied graag een keer bezoeken en de Aith Amarth zijn ook de buren van de Izenayyen, weet je welke wegen ik vanuit Gzenaya naar Ait Amarth kan nemen?