Museum Maarschalk Mezziane

Gestart door ameziane, 28/05/2006 om 19:01:48

taghalaitenbatabuz

als ik het goed begrijp was amezian een verrader..

SAMADIE

zo mensen wat zijn de meest hier  positiev over deze man, er was een week geleden nog een demonstratie tegen de komst van die meseum, want deze man was mede veraantwoordlijk voor de gifgas aanvallen op arif, voorttaan eerst weten waarover  jullie reageren,

Iznassen

Citaat van: ameziane op 04/06/2006 om 17:22:58


Maarschalk Mohamed Mezziane

...Maarschalk Mezziane, geboren op de toen nog door Spanje bezette Rif, had een uitzonderlijke carriere in het Spaanse leger achter de rug. Tijdens de Burgeroorlog had hij zich onderscheiden aan het hoofd van zijn contingent Marokkanen(de beruchte Moren, aan wie de republikeinen gruwelijke herinneringen bewaren) en een beslissende rol gespeeld bij de overwinning van Franco. Hij was tot kapitein-generaal benoemd, de hoogste rang in de Spaanse militaire hierarchie, onderhield nauwe banden met de Caudillo en werd na de onafhankelijkheid de eerste Marokkaanse ambassadeur in Madrid. Hassan II had hem op 17 november 1970 de maarschalksstaf overhandigd-de eerste keer dat iemand in het Marokkaanse leger deze waardigheid werd verleend. Hij was de schoonvader van generaal Medbouh.

Een bevriend staatshoofd

Dus als ik het goed begrijp was die gast niet echt aan de goede kant. Hij was aan de kant van de dictatuur in Spanje en aan de kant van de sterke en harde hand van Hassan II ten tijde van de moeilijke perioden in Arrif?

Dus ik vraag me af waarom mensen hem een museum geven? Alleen omdat hij Maarschalk is geworden? Hij is wel maarschalk geworden aan de verkeerde kanten denk ik. En wel grote verbazing dat zijn (klein)dochter nu opeens met amazigh dingen komt en David Hart boeken

hoe gek zit de wereld in elkaar

in termen van rifmentaliteit was hij aan de verkeerde kant of niet?

Camaron'N'IstIgliwa

Cheers Asafu for the article written in french! :-P

I frankly didn't know about this graded military character. Above all that he is - till now - the only one military who's been made "Marechal" in Morocco.