1 seconde tijd voor jou...

Gestart door wortel, 28/05/2006 om 13:37:06

Moussa

Citaat van: miss.F. op 30/05/2006 om 11:18:43
Ik sluit me aan bij Wassilla als ze zegt dat rehna vrede is, vooral als je je de uitdrukking 'es7ath th rehna' (gezondheid en vrede) in het achterhoofd houdt
Rehna komt van het Arabische Hana en is beter met het woord 'voorspoed' dan met 'vrede' te vertalen.

ayned_m

azul sidi moussa
het spijt me zeer, jij hebt gelijk ! vrede is natuurlijk salam ,alleen ik weet niet hoe ik geschreven heb heheheh
ikwas geconcentreerd op ssul en ik ben ssalam vergeten
jij hebt gelijk chef!
azul

E3ber_Tastite

Citaat van: Dora op 29/05/2006 om 16:06:18
ik vind het een verrijkking...

Haha, wahyaa vriendjespolitiek!!

De Riffijnse taal bestaat nu wel misschien uit 20 a 30% Arabische woorden en het wordt alsmaar gekker en jullie zien dat een als een verrijking, laat me aub toch niet lachen, hebben jullie geen trots ofzo, of hebben jullie liever dat de taal nog verder gearrabiseerd wordt?

iwa bazzz

Dora

Citaat van: E3ber_Tastite op 30/05/2006 om 23:01:26
Citaat van: Dora op 29/05/2006 om 16:06:18
ik vind het een verrijkking...

Haha, wahyaa vriendjespolitiek!!

De Riffijnse taal bestaat nu wel misschien uit 20 a 30% Arabische woorden en het wordt alsmaar gekker en jullie zien dat een als een verrijking, laat me aub toch niet lachen, hebben jullie geen trots ofzo, of hebben jullie liever dat de taal nog verder gearrabiseerd wordt?

iwa bazzz

vriendjespolitiek??, heb nog geen nauwe banden met rmexzen hoor..maar wie weet in de toekomst...

trots??...wat heeft dat er mee te maken dan?

E3ber_Tastite

Citaat van: Dora op 31/05/2006 om 11:04:46
Citaat van: E3ber_Tastite op 30/05/2006 om 23:01:26
Citaat van: Dora op 29/05/2006 om 16:06:18
ik vind het een verrijkking...

Haha, wahyaa vriendjespolitiek!!

De Riffijnse taal bestaat nu wel misschien uit 20 a 30% Arabische woorden en het wordt alsmaar gekker en jullie zien dat een als een verrijking, laat me aub toch niet lachen, hebben jullie geen trots ofzo, of hebben jullie liever dat de taal nog verder gearrabiseerd wordt?

iwa bazzz

vriendjespolitiek??, heb nog geen nauwe banden met rmexzen hoor..maar wie weet in de toekomst...

trots??...wat heeft dat er mee te maken dan?

Nee niet met de Rmexaan, maar wel met peppie, in elke topic waar hij zijn bullshit uitspuwd ben jij ook te vinden om hem een handje erbij te helpen. Ja mivrouw, dat maakt jouw dus kokkie!!

Ik vindt het echt schandalig dat mensen die al jaren op een Amazigh forum zitten en van de problematiek van de Arabisering en Arif op de hoogte zijn en nog steeds zo een houding hebben van, 'fuck it, mijn identiteit kan me gestolen worden'.

Bades

Citaat van: Inuit op 29/05/2006 om 11:11:47
Citaat van: trrrr op 29/05/2006 om 10:28:16
rehna = rust
arabisch, afkomstig van het woord al-hana'a

Citeer
vrede = asreh, wij hebben binnen de aith wayagher een dorp genaamd Isrihan, deze mensen stonden erom bekend om vrede te bewaren en mensen vrede te laten sluiten.
ook arabisch, afkomstig van het woord islaah.


laten we het erop houden dat onze taal zodanig in beweging is geraakt, dat de 'echte' amazigh woorden (voor zover deze hebben bestaan) niet meer (of heel lastig) te achterhalen zijn. dus mensen schaam je niet als je een veramazighiseert arabisch woordje in de mond neemt :)


waarom vindt ik je nu eigelijk inneens zo een achterlijke sul?


en mousa en ayned, ik kan de arabtaal ook als geen ander, ik heb niet voor niks 5 jaar klapen gehad (jullie waarschijnlijk meer dan ik) maar het id e arabische les toch niet?


tfoe xe l3arabi ;)

Dora


Citeer

Nee niet met de Rmexaan, maar wel met peppie, in elke topic waar hij zijn bullshit uitspuwd ben jij ook te vinden om hem een handje erbij te helpen. Ja mivrouw, dat maakt jouw dus kokkie!!

Ik vindt het echt schandalig dat mensen die al jaren op een Amazigh forum zitten en van de problematiek van de Arabisering en Arif op de hoogte zijn en nog steeds zo een houding hebben van, 'fuck it, mijn identiteit kan me gestolen worden'.

volgens mij valt dat reuze mee hoor, als ik ergens mee eens ben zal ik een lid daarbij ondersteunen, hoor jou namelijk niet klagen als ik met jou eens ben en jou ondersteun..

schandalig is het feit dat mensen vooroordelen hebben van anderen die ze niet ens persoonlijk kennen. jij kent mij niet dus jij hebt het recht niet om hier te gaan verkondigen dat mijn identiteit gestolen kan worden. ik voel me niet geroepen om op forums arabieren zwart te maken en imazighen/tamazgha en alles wat daar bij hoort te verheerlijken..

ik ben een tmazight, een riffijnse...beter gezegd een teqzeneet uit bouankoud. ben daar heel bewust van en ben er heel trots op. maar imazighen zijn net als anders mensen ook maar een volk, tmazight is net als andere talen ook een taal...ik ga er niet meer van maken dan het is...

that's all...

E3ber_Tastite

Citaat van: Dora op 04/06/2006 om 17:01:25

Citeer

Nee niet met de Rmexaan, maar wel met peppie, in elke topic waar hij zijn bullshit uitspuwd ben jij ook te vinden om hem een handje erbij te helpen. Ja mivrouw, dat maakt jouw dus kokkie!!

Ik vindt het echt schandalig dat mensen die al jaren op een Amazigh forum zitten en van de problematiek van de Arabisering en Arif op de hoogte zijn en nog steeds zo een houding hebben van, 'fuck it, mijn identiteit kan me gestolen worden'.

volgens mij valt dat reuze mee hoor, als ik ergens mee eens ben zal ik een lid daarbij ondersteunen, hoor jou namelijk niet klagen als ik met jou eens ben en jou ondersteun..

schandalig is het feit dat mensen vooroordelen hebben van anderen die ze niet ens persoonlijk kennen. jij kent mij niet dus jij hebt het recht niet om hier te gaan verkondigen dat mijn identiteit gestolen kan worden. ik voel me niet geroepen om op forums arabieren zwart te maken en imazighen/tamazgha en alles wat daar bij hoort te verheerlijken..

ik ben een tmazight, een riffijnse...beter gezegd een teqzeneet uit bouankoud. ben daar heel bewust van en ben er heel trots op. maar imazighen zijn net als anders mensen ook maar een volk, tmazight is net als andere talen ook een taal...ik ga er niet meer van maken dan het is...

that's all...

Haay dora,

Nou zo vaak ben je het niet met me eens en ondersteuenen heb je ook niet zo vaak gedaan, niet dat het mij wat uitmaakt ofzo.

Het is mij gewoon opgevallen, dat waar peppie is, ook gelijk kokkie is om als advocaat op te treden voor hem en dat vindt ik vriendjespolitiek.

Ik hoef jou persoonlijk ook niet te kennen, ik ken hier ook bijna niemand persoonlijk op het forum, maar dat wil nog niet zeggen dat ik je zienswijzes over bepaalde onderwerpen niet ken. Je zit hier toch ook op het forum om je gedachtes aan mensen te delen.

Ik voel me ook niet geroepen om Arabieren zwart te maken, hoera je bent dus niet de enige, waar ik me wel geroepen voor vindt is om de wantoestanden van de Arabisering en de achterstelling van Arif en Noord Afrika in het algemeen kenbaar te maken aan de mensen. Maar natuurlijk zien sommige mensen dat als rascisme tegen de Arabieren, want owee de arabische taal en de Arabieren zijn heilig, nigh ella a yedjies n Bou3enkoud.

Dat jij alle talen ziet als talen, dat is jouw goed recht, het verschil tussen jouw en mij is dan ook dat ik het Tamazight als mijn moedertaal zie en de rest van de talen, als talen die een verrijking zijn voor je talenkennis en je zelfstandigheid.

Azul, ik bedoel wa sallaam

Dora

CiteerIk voel me ook niet geroepen om Arabieren zwart te maken, hoera je bent dus niet de enige, waar ik me wel geroepen voor vindt is om de wantoestanden van de Arabisering en de achterstelling van Arif en Noord Afrika in het algemeen kenbaar te maken aan de mensen. Maar natuurlijk zien sommige mensen dat als rascisme tegen de Arabieren, want owee de arabische taal en de Arabieren zijn heilig, nigh ella a yedjies n Bou3enkoud.

Dat jij alle talen ziet als talen, dat is jouw goed recht, het verschil tussen jouw en mij is dan ook dat ik het Tamazight als mijn moedertaal zie en de rest van de talen, als talen die een verrijking zijn voor je talenkennis en je zelfstandigheid.

het leuke is dat de wantoestanden nu al jaren bekend zijn beste e3ber...maar wat nu? blijf je op het forum ons de neuzen op de feiten drukken of ga je je amazigh djihaad ook uitvoeren in maroc? dat imazighen het darija spreken in plaats van hun moedertaal is me namelijk al bekend, dat het rijk zijn macht misbruikt in maroc is me ook al duidelijk dat ondervinden we namelijk al jaren..
en aangezien jij "bewuster" bent dan ik...kan ik toch wel iets meer van jou verwachten? of ben jij het vb en moet ik als jou gaan worden?
roepen dat wij slachtoffers zijn en tegelijk in die slachtofferrol blijven hangen...als dat jou manier van bewustwording is dan pas ik namelijk liever...

als iemand die in het onderwijs werkt kan ik jou garanderen dat ik me er heel bewust van ben dat je moedertaal altijd voorrang heeft op alle anderen talen. juist met beheersing van de moedertaal zal het leren van de andere talen makkelijker gaan..dus mij hoor je niet zeggen dat we onze moedertaal overboord moeten gooien..

aangezien ik een bewuste tmazight ben zal ik je maar met de azul terug groeten..

E3ber_Tastite

Citaat van: Dora op 04/06/2006 om 17:29:18
Citeer

het leuke is dat de wantoestanden nu al jaren bekend zijn beste e3ber...maar wat nu? blijf je op het forum ons de neuzen op de feiten drukken of ga je je amazigh djihaad ook uitvoeren in maroc? dat imazighen het darija spreken in plaats van hun moedertaal is me namelijk al bekend, dat het rijk zijn macht misbruikt in maroc is me ook al duidelijk dat ondervinden we namelijk al jaren..
en aangezien jij "bewuster" bent dan ik...kan ik toch wel iets meer van jou verwachten? of ben jij het vb en moet ik als jou gaan worden?
roepen dat wij slachtoffers zijn en tegelijk in die slachtofferrol blijven hangen...als dat jou manier van bewustwording is dan pas ik namelijk liever...

als iemand die in het onderwijs werkt kan ik jou garanderen dat ik me er heel bewust van ben dat je moedertaal altijd voorrang heeft op alle anderen talen. juist met beheersing van de moedertaal zal het leren van de andere talen makkelijker gaan..dus mij hoor je niet zeggen dat we onze moedertaal overboord moeten gooien..

aangezien ik een bewuste tmazight ben zal ik je maar met de azul terug groeten..


Amazighdjihaad, dus zo noem je de strijd die de Imazighen voeren tegen de arabisering en de achterstelling van hun gebieden, dit laat al duidelijk zien hoe arrogant en makkelijk jij erover denkt, het geeft mij nogmaals het gevoel dat het jouw geen bal kan schelen.

Dora

volgens mij bespreken wij dit nu via msn, ga hier dus ook niet meer verder op in..

Asafu

Citaat van: Dora op 29/05/2006 om 16:06:18
ik vind het een verrijkking...

Als het maar geen uraniumverrijking is

Timarzgha

#57
Citaat van: m'Izran op 29/05/2006 om 15:53:48
Taal is al in beweging vanaf het moment dat het ontstond. Ook in Nederland, kijk alleen maar naar de straattaal, taal van de jongeren etc. Dus niet alleen het Riffijns maar over de hele werld gebeurt het, of er nou woorden in het Arabisch of Spaans voorkomen. Een belangrijke vraag: Is dit een verrrijking of een verval?
assalaam,
Eigenlijk vrij simpel.
Het is een verrijking wanneer het onze eigen taal aanvuld.
Dat willen zeggen, aanvult met woorden die ons vreemd zijn.
Er is sprake van verval indien de vreemde taal niet langer aanvuld maar gaat overheersen.
Gezien de toestanden van nu, is er sprake wat mij betreft van een verval meer dan aanvulling.
Zowel de invloeden van het arabisch en de europese talen en onze eigen lakse houding dragen bij aan het verval.
Ben niet voor om ver terug te gaan in de tijd, maar zeker ook niet voor om mijn eigen idenditeit die Allah swt mij gaf te verwaarlozen of vernietigen!
Getuigt in mijn ogen van ondankbaarheid/desintresse voor het geen Allah swt ons geeft, wa sallaam